۲۴/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۶ جمعه

صبح قزوین ارتباطات در خانواده باید به‌صورت کلامی و به دور از فضای‌مجازی شکل بگیرد/ روح زندگی از طریق بانوان به کالبد زندگی دمیده می‌شود
کد خبر: ۳۴۶۸۵۶ نویسنده: نرگس ترادیون تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۳۰ ساعت: ۱۱:۴۹ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه و دانشگاه در مصاحبه با صبح قزوین:

ارتباطات در خانواده باید به‌صورت کلامی و به دور از فضای‌مجازی شکل بگیرد/ روح زندگی از طریق بانوان به کالبد زندگی دمیده می‌شود

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در شرایطی که آموزش‌ها به صورت مجازی و ساعات فراغت فرزندان در منازل هم بیشتر است، مادران باید فضایی را فراهم کنند که ارتباطات در خانواده به صورت کلامی و دورهمی و به دور از موبایل و تبلت و شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد.

ارتباطات در خانواده باید به‌صورت کلامی و به دور از فضای‌مجازی شکل بگیرد/ روح زندگی از طریق بانوان به کالبد زندگی دمیده می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ سبک زندگی اسلامی کلید واژه ای بود که سال‌ها پیش توسط مقام معظم رهبری با تشریح شاخصه‌هایی و در بندهای مختلف به جامعه اسلامی ما عرضه شد.

کلیدواژه ای که حلقه مفقوده بسیاری از مشکلات و روابط اجتماعی و ارتباطات ما ایرانی‌هاست اما تا به امروز هنوز آن را جدی نگرفته ایم و همین غفلت زمینه ساز افزایش آسیب‌های اجتماعی در بین خانواده‌ها و جوانان و‌ نوجوانان ما شده است.

رهبر معظم انقلاب در مهرماه ۱۳۹۱ در دیدار با جوانان خراسان شمالی فهرستی را در قالب سوالات در تمدن شناسی بیان می‌دارند:

۱. چرا برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟

۲. چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان ها به مواد مخدر زیاد است؟

۳.چرا صلحه رحم در بین ما ضعیف است؟

۴. آپارتمان نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟ چه الزاماتی دارد که باید آنها را رعایت کرد؟ چقدر آن الزامات را رعایت کنیم؟

۵. الگوی تفریح سالم چیست؟

۶. طراحی لباسمان چطور؟

۷. مساله ی آرایش در بین مردان و زنان چطور؟ چقدر درست است؟ چقدر مفید است؟

۸. چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟

۹. حقوق افراد را چقدر رعایت می‌کنیم؟

۱۰. چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف گرایی رواج دارد؟ آیا مصرف گرایی افتخار است؟ مصرف گرایی یعنی این که ما هرچه گیر می آوریم، صرف اموری کنیم که جز ضروریات زندگی ما نیست.

۱۰. چه کنیم که حق همسر و حق فرزندانمان رعایت شود؟

۱۱. چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آن چنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟

۱۲. چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامتش حفظ شود و عزت خانوادگی اش محفوظ بماند، هم بتواند وظایف اجتماعیش را انجام دهد، هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟ چه کنیم که زن مجبور نباشد بین این چند تا یکی را انتخاب کند؟ این ها جز مسائل اساسی ماست.

۱۳. حد زاد و ولد در جامعه ما چیست؟

۱۴. چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی و جود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟

۱۵. تجمل گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدر ش بد است؟ چقدر ش خوب است؟ چه کار کنیم که از حد خوب فراتر نرود، به حد بد نرسد؟

این‌ها یک فهرستی از آن چیزهایی است که متن تمدن را تشکیل می‌دهد. قضاوت درباره‌ی یک تمدن، مبتنی بر اینها ست. نمی‌شود یک تمدن را به صرف اینکه ماشین دارد، صنعت دارد، قضاوت کرد و تحسین کرد، در حالی که در داخل آن، این مشکلات فراوان، سراسر جامعه و زندگی مردم را فرا گرفته.

اصل این‌هاست، آن‌ها ابزاری است برای اینکه این بخش تامین شود، تا مردم احساس آسایش کنند، با امید زندگی کنند، با امنیت زندگی کنند، پیش بروند، حرکت کنند، تعالی انسانی مطلوب پیدا کنند.

جای خالی مادر در خانواده به خوبی دیده می‌شود

نرگس ترادیون در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین درباره نقش زنان در اجرای سبک زندگی ایرانی اسلامی اظهار کرد: وقتی که اسلام مدیریت امور منزل را به زنان و کار بیرون از منزل را به مردان واگذار می‌کند یعنی با توجه به روحیات آنها این تقسیم کار تعریف شده، همانطور که در ابتدای زندگی حضرت زهرا سلام الله و امام علی(ع) این تقسیم مسئولیت انجام شد و حضرت فاطمه سلام الله از کار بیرون معاف شدند بسیار خرسند بودند.

وی افزود: با توجه به اقتضای روحیات بانوان و با توجه به اینکه کار در منزل مطابق طبع آنهاست، اشراف همسران و مادران نسبت به مسائل داخل منزل قابل توجه است.

استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: اگرچه شاید امروزه امور محوله به بانوان امری ساده و روزمره به نظر برسد اما نبود همسران و مادران شایسته و کمرنگ شدن نقش آنها اعضای خانواده را دچار آسیب می‌کند، چراکه هدف از حضور زنان در زندگی فقط صرف کار فیزیکی نیست، بلکه روح زندگی که از طریق زن به کالبد زندگی دمیده می‌شود امید به حیات برای اعضای خانواده به ارمغان می‌آورد.

وی عنوان کرد: اگر روزهایی که بانوان و مادران در منزل حضور ندارند را درنظر بگیریم جای خالی مادر و همسر در زندگی و خانواده به خوبی مشهود است.

ترادیون بیان کرد: اگر ادای وظایف مادری و همسری به دقت و کامل و شایسته صورت بگیرد، هم خود زن و هم همسر و فرزندان از مواهب آنها بهره‌مند خواهند شد. وقتی سر این رشته را می‌گیریم به اهمیت آگاهی و معرفت افزایی زنان در پیاده پیاده سازی سبک زندگی اسلامی می‌رسیم.

مادر آگاه امروز مساوی با تربیت فرزندان شایسته است

وی افزود: زمانی که صحبت از زندگی دینی و اسلامی می‌شود یعنی اجرای بایدها و نبایدهایی در خانواده؛ به حدی این موضوع قابل اهمیت است که وقتی مادران ما این پیاده سازی سبک زندگی اسلامی را در خانواده خود به خوبی رعایت کنند شاکله فرزندان پیش از اینکه بخواهد توسط محیط و اجتماع و دوست شکل بگیرد، توسط تربیت و نقش هدایت‌گری مادران طبق نقشه سبک زندگی اسلامی به خوبی شکل می‌گیرد و بستر دین به خوبی در نهاد فرزند نهادینه می‌شود.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه تربیت دختران جامعه بسیار حساس و مهم است، گفت: مادر آگاه امروز مساوی با تربیت فرزندان شایسته است، برای افزایش آگاهی و معرفت افزایی فرزندان و بهبود کیفیت زندگی در خانواده، بانوان ما نیازمند توسل به مهارت‌های گفتاری و رفتاری و پیاده سازی در قالب آموزش‌های دینی هستند که همیشه دستورات دین بهترین‌ها را برای دستیابی به سعادت به ارمغان می‌آورد.

وی اذعان کرد: متاسفانه شاهدیم که پیاده سازی تربیت غربی در خانواده‌ها چیزی جز متفرق شدن دل‌ها و خودخواهی به جای دگرخواهی نداشته است.

ترادیون درباره نقش محوری بانوان در پیاده سازی سبک زندگی اسلامی ابراز کرد: اولین موضوع نقش برجسته زنان در تقویت مبانی اعتقادی و دین باوری است، بانوان و مادران معتقد ما با رعایت حیا و عفت و انتخاب پوشش صحیح و تقوا در سخن و پرهیز از اختلاط با نامحرم و ادای واجبات و ترک محرمات و توجه به شعائر دینی می‌توانند توجه خانواده را به این سمت و سو هدایت کنند.

وی افزود: بسیاری از ما که گرایش و اقبالمان به مسائل معنوی سخت نبوده، مرهون بسترسازی از سوی والدین ما به خصوص مادر خانواده است، زنان و مادران جوان ما نیازمند مجهزشدن به سلاح آموزش و ارتقا آگاهی در شرایط امروز جامعه هستند.

فرزندان اولین سوالات اعتقادی خود را از مادرشان جویا می‌شوند

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: با توحه به پیشرفت تکنولوژی و افزایش سطح آگاهی علمی فرزندان نسبت به گذشته، نیاز است بانوان ما با توجه به نقش محوری که در منزل دارند از این قافله عقب نمانند و سطح مطالعه و دانش خود را بروز کنند.

وی عنوان کرد: فرزندان اولین سوالات اعتقادی خود را از مادرشان جویا می‌شوند، هرجوابی که آنها را اغنا نکند، ممکن است به سمت و سوی دیگر حرکت کند و اگر مادران بتوانند فرزندان را در حوزه اعتقادات اغنا کنند تبدیل به یک مرجعی برای بقیه سوالات و اطلاعات مورد نیاز دیگر آنها می‌شود.

ترادیون ادامه داد: محور دوم نقش زنان در همدلی اعضای خانواده نسبت بهم است، مادران همیشه نقش کلیدی در همدلی و همراهی اعضای خانواده دارند کیفیت روابط اجتماعی در بیرون از منزل به کیفیت ارتباط اعضای خانواده در منزل دارد که مدیر شکل دهی کیفیت این روابط فردی به نام مادر است.

وی یادآور شد: بسیاری از موضوعات همچون حسادت فرزندان، اختلاف بین خواهر و برادر و عدم رابطه مناسب با پدر خانواده با درایت و مدیریت هوشمندانه مادران انجام می‌گیرد.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه نوع رابطه زن و شوهر در خانواده بااهمیت است، مطرح کرد: فرزندان معمولا صبر و بردباری از مادران می‌آموزند، بسیاری از بانوان سرزمین ما با وجود ناملایماتی که در زندگی دارند اما بنیاد خانواده را برای آرامش فرزندان محکم نگاه می‌دارند، از این رو است که در حدیثی می‌خوانیم که به چنین زنانی وعده پاداش حضرت آسیه داده شده است.

خانواده‌ها برای حضور بیشتر در منزل برنامه ریزی کنند

وی اظهار کرد: محور بعدی آموزش نظم و برنامه ریزی و هرگونه هدفمندی امور روزانه توسط بانوان و مادران گرامی است این موضوع در قالب توجه به اوقات وقت عبادات و استراحت و سحرخیزی و اوقات فراغت و تفریح می‌تواند هدفمند برنامه ریزی شود، اصولا خانواده‌های دارای هدف، از وجود مادران و زنان اهل نظم سرچشمه گرفته شده است.

ترادیون درباره توجه به نقش زنان در دوران کرونا گفت: به علت شیوع این ویروس مقداری از برنامه‌های و شیوه زندگی دچار تحول شده است و حضور فرزندان و مردان در منازل بیشتر شده که در این فضا برنامه ریزی‌ها باید به گونه ای باشد که از وجود فرزندان و مردان بیشتر بهره برده شود.

وی افزود: در شرایطی که آموزش‌های به صورت مجازی و ساعات فراغت فرزندان در منازل هم بیشتر است، مادران باید فضایی را فراهم کنند که ارتباطات در خانواده به صورت کلامی و دورهمی و به دور از موبایل و تبلت و شبکه‌های اجتماعی شکل بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: همچنین می‌توان هوشمندانه فرزندان را در این ایام با برخی از وظایف و مسئولیت‌های زندگی و آموزش‌های هنری آشنا کرد، متاسفانه امروزه گوشی‌های همراه فقط کاربرد درسی ندارند و به غیر از زمان آموزش آنلاین هم در دست نوجوانان و جوانان ما قرار دارد و بیشتر زمان شبانه روز آنها را به خود اختصاص می‌دهد و مشاهده برنامه‌های و فیلم‌هایی که عملا برای فرزندان ما هیچ فایده ای ندارد.

وی در پایان تاکید کرد: مادران خانواده می‌توانند با ایجاد یک فضای مشورتی در خانواده با حضور فرزندان و پدر خانواده برنامه ریزی مناسب و مشغولیت دلخواهی را برای جمع خانوادگی خود در شرایط محدودیت‌های کرونایی فراهم سازند.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان