۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین رکود بازار لوازم‌خانگی در پیچ‌وخم نوسانات ارز/ وقتی کالاهای ایرانی را باید گران‌تر بخریم!
کد خبر: ۳۴۶۷۴۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۲۵ ساعت: ۹:۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

رکود بازار لوازم‌خانگی در پیچ‌وخم نوسانات ارز/ وقتی کالاهای ایرانی را باید گران‌تر بخریم!

بازار لوازم خانگی گویا حال چندان مناسبی ندارد و افزایش قیمت و کمبود آن موجب شده تا امروز ویترین مغازه‌های لوازم خانگی، خالی از کالاهای پرزرق و برق خارجی و ایرانی باشد.

رکود بازار لوازم‌خانگی در پیچ‌وخم نوسانات ارز/ وقتی کالاهای ایرانی را باید گران‌تر بخریم!

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، این روزها افزایش بی‌سابقه قیمت اجناس به یکی از مسائل روز تبدیل شده است و در این میان نوسان قیمت‌ لوازم خانگی هم که جزو دغدغه‌های مردم به ویژه زوج‌های جوان محسوب می‌شود به مشکلی در مسیر ازدواج جوانان افزوده است.

با اندکی گذر در بازار لوازم خانگی به خوبی می‌توان شاهد افزایش قیمت و یا گاها رکود بازار در این بخش بود؛ بازاری که امروز به بهانۀ افزایش قیمت و با تأسی از معادلات بازارجهانی دلار و ارز، همچنان در رکود باقی مانده و خالی از مشتریان پروپاقرص همیشگی است.

مغازه‌های لوکس لوازم خانگی خالی از مشتری!

در هفته‌های اخیر، قیمت‌ انواع لوازم خانگی تولیدات داخل و خارج روند صعودی داشته و همین امر عاملی شده تا خرید و فروش لوازم خانگی رکود جدیدی را تجربه کند و البته تحمل این شرایط برای خانواده‌ها از جمله زوج‌های جوان سخت‌تر شده است.

برخی از خیابان‌های قزوین از ديرباز مقصد خريداران لوازم خانگی بوده اما با اوضاع نابسامان اقتصاد کشور، بازار لوازم خانگی نیز گویا حال چندان مناسبی ندارد و افزایش قیمت‌ها موجب شده تا کمتر کسی ترجیح دهد ویترین‌های لوازم خانگی را به تماشا بنشیند.

با استدلال‌های مختلفی می‌توان دلایل آشفتگی بازار و یا سرگردانی مردم برای خرید لوازم خانگی را درک کرد اما فعالان این بخش، نوسانات دلار و ارز و نبود مواد اولیه را مهم‌ترین عامل رکود بازار لوازم خانگی یاد می‌کنند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، عدم تخصیص ارز را مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت‌ها می‌داند و معتقد است وقتی ارزی به ما تعلق نمی‌گیرد قطعا قیمت تمام شدۀ کالا افزایش یافته و ما مجبور به افزایش قیمت کالا هستیم.

امیرحسین پایروند بیان می‌کند: غالب اجناس در فاکتور موجود است و شرکت‌ها در تحویل کالاها به واحدهای عرضه کننده تأخیر دارند؛ باوجود اینکه تصمیم گرفته شده نظارت لازم در مدیریت بازار قیمت لوازم خانگی اعمال شود اما نظارتی صورت نمی‌گیرد و روند افزایش قیمت توسط شرکت‌ها همچنان ادامه دارد.

افزایش نسبی قیمت لوازم خانگی در هفته‌های گذشته

وی دربارۀ وضعیت کنونی قیمت‌های لوازم خانگی نسبت به ماه‌های گذشته عنوان می‌کند: در دوماه گذشته شاهد افزایش قابل چشم‌گیری در لوازم خانگی ایرانی و خارجی بودیم، به گونه‌ای که این امر موجب استقبال کم مشتریان شده است.

فروشندۀ لوازم خانگی یادآور می‌شود: البته شاید گاهی افزایش قیمتی در برخی از لوازم صورت نگرفته باشد اما با رصد در بازار مشاهده می‌کنیم که غالب لوازم خانگی با رشد قیمت همراه بوده است.

وی تصریح می‌کند: برخی از کارخانه‌داران، اجناس را با دلار بالا به کشورهای دیگر همچون عراق، آذربایجان و افغانستان صادر می‌کنند و همان قیمت را برای مصرف کنندۀ داخلی درنظرمی‌گیرند که این امر موجب شده تا مشتری خرید لوازم کاهش یابد.

افزایش قیمت‌ها، بازار لوازم خانگی را دچار رکود کرده است

پایروند اضافه می‌کند: میزان مراجعۀ مشتری برای خرید اجناس نسبت به گذشته، کاهش یافته است به گونه‌ای که بعضی از فروشندگان حتی کرکرۀ مغازۀ خود را پائین کشیده و از ادامۀ فعالیت خودداری کرده‌‌اند.

به گفتۀ این فروشنده، افزایش قیمت کالا از یک سو و کمبود آن از سوی دیگر موجب شده تا بازار لوازم خانگی، مشتری‌های گذشته را نداشته باشد؛ این محدودیت هم در کالاهای داخلی و هم کالاهای خارجی است.

براساس این گزارش، گویا نوسانات قیمت لوازم خانگی برگرفته از بازار سیاهی بوده که همچنان به خواب رفته که مشتریان و فعالان این بخش را نیز دچار سردرگمی کرده است.

فروشندۀ دیگر لوازم خانگی که سابقۀ چندین ساله در این بخش دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین بیان می‌کند: بازار لوازم خانگی به گونه‌ای در رکود و خواب فرو رفته که در دو هفتۀ اخیر هیچ خریداری نسبت به خرید لوازم خانگی اقدام نکرده است.

محمد صادقی با اشاره به وضعیت نظارت‌ها ادامه می‌دهد: هرچند قرار بود که نظارتی از سوی مسئولان صورت بگیرد اما امروز شاهدیم که بازار لوازم خانگی با افزایش قیمت و رکود روبه روست.

وی مطرح می‌کند: امروز شاهد اقلام لوازم خانگی و افزایش قیمت آن هستیم و همین امر موجب شده تا لوازم خانگی در شرایط امروز به دست ما نرسد و با محدودیت در این حوزه رو به رو هستیم.

فروشندۀ لوازم خانگی اضافه می‌کند: هرچند ترجیح می‌دهیم کالای ایرانی را به مغازه آورده و در ویترین به نمایش بگذاریم اما در مجموع کمبود کالای ایرانی و خارجی مشاهده می‌شود.

محمدحسن رستگار فروشندۀ دیگری که در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین می‌گوید: هم‌اکنون افزایش قیمتی در لوازم خانگی نداریم و قیمت‌های لوازم خانگی از سوی شرکت‌های سازنده و واردکننده به ما اعلام می‌شود؛ ما نیز به تبعیت از شرکت‌ها، لوازم خانگی را می‌فروشیم.

وی عنوان می‌کند: هم‌اکنون بازار لوازم خانگی دچار رکود است و مردم انتظار دارند قیمت لوازم خانگی کاهش یابد و نسبت به خرید اقدام کنند؛ اگر این امر محقق شود ما نیز آسوده خاطر خواهیم بود و در صورت ثبات قیمت‌ها، لوازم خانگی را به صورت اقساطی به مشتریان ارائه می‌دهیم.

این فروشنده درباره قیمت لوازم خانگی تصریح می‌کند: قیمت لوازم خانگی به همان قیمت گذشته باقی مانده و افزایش قیمت قابل توجهی صورت نگرفته است؛ البته ناگفته نماند شرایط موجود قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

رستگار با اشاره به علت افزایش قیمت لوازم خانگی یادآور می‌شود: اگر دلاری که برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده می‌شود با ارز کمتری ارائه شود، مسلما قیمت‌ها کاهش خواهد یافت؛ برای واردات کالاها ارز نیمایی اختصاص داده می‌شود و همین امر موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کالاهای مورد نیاز توسط شرکت‌های لوازم خانگی عرضه می‌شود، اضافه می‌کند: در شرایط امروز که در تحریم هستیم، بسیاری از شرکت‌ها با تأمین قطعات مشکل دارند و نمی‌توانند بسیاری از کالاها را وارد کنند.

این فروشنده یادآور می شود: بسیاری از کارخانه‌ها به لحاظ تولید و واردات برخی از قطعات لوازم مشکل دارند و نمی‌توانند قطعات موردنیاز لوازم خانگی را تأمین کنند.

علی هوشمندی نیز یکی دیگر از فروشندگان لوازم خانگی است که به خبرنگار اقتصادی صبح قزوین عنوان می‌کند: در شرایط موجود هیچ تولیدی در لوازم خانگی ایرانی صورت نمی‌گیرد و اگر تولیدی هم صورت بگیرد، قطعا به ضرر تولیدکننده است.

کاهش قیمت ارز، انگیزۀ مردم را برای خرید افزایش می‌دهد

وی اضافه می‌کند: قیمت لوازم خانگی در شرایط امروز در نوسان خود باقی مانده اما بازار این لوازم مناسب نیست و شرایط موجود ناشی از نوسانات دلار و ارز است.

این فروشنده تصریح می‌کند: کاهش قیمت دلار و به تناسب آن لوازم خانگی، اشتیاق مردم را برای خرید افزایش می‌دهد؛ براین اساس در شرایط امروز مردم منتظر کاهش قیمت لوازم خانگی هستند تا نسبت به خرید ارزان قیمت اقدام کنند.

هوشمندی با اشاره به وضعیت قیمت لوازم خانگی بیان می‌کند: در شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود قیمت لوازم خانگی تا یک ماه آینده کاهش یابد اما بعد از یک ماه، احتمال دوبارۀ افزایش قیمت وجود دارد.

وی عنوان می‌کند: شرایط امروز حاکم بر بازار، موجب شده کارخانه‌ها نیز از ارائه و فروش لوازم خانگی خود امتناع کنند؛ برای نمونه شرکت لوازم خانگی پارس محصولات خود را عرضه نمی‌کند.

فروشندۀ لوازم خانگی یادآور می‌شود: لوازم خانگی پارس خزر نیز در ۲۰ روز گذشته هیچ کالایی را به بیرون از کارخانه عرضه نکرده که در چند روز گذشته یکی از محصولاتی را که درخواست کرده بودیم، با افزایش قیمت به ما عرضه کرده است؛ ما نیز براین اساس، ترجیح می‌دهیم سفارشی را نپذیریم.

هوشمندی بیان می‌کند: قیمت یخچال دوقولوی پارس در گذشته، ۱۱میلیون تومان بوده که هم اکنون با قیمت ۱۳میلیون تومان عرضه می‌شود، اما با این وجود، شرکت مربوطه محصولاتش را به بیرون از کارخانه عرضه نمی‌کند.

رقابت تنگانگ کالای ایرانی و خارجی

مشاهدات خبرنگار صبح قزوین از بازار خرید و فروش لوازم خانگی در قزوین نشان می‌دهد برخی از واحدهای تولیدی، افزایش قیمت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

البته ناگفته نماند که روند افزایش قیمت در کالاهای ایرانی دست کمی هم از کالای خارجی نداشته به گونه‌ای که قیمت یک لباسشویی ایرانی با افزایش قیمت نسبت به گذشته، به طور میانگین ۱۰میلیون تومان فروخته می‌شود.

با رصدی در بازار لوازم خانگی نیز می‌توان قیمت سایر لوازم را به دست آورد و مشاهده کرد در شرایط امروز، روند بازار لوازم خانگی و قیمت آن، روند صعودی دارد.

به گزارش صبح قزوین، فراموش نکنیم شرایط موجود لوازم خانگی، بیش از آنکه مردم و فعالان این بخش را سردرگم کرده، زخم دیگری بر زندگی زوج‌های جوانی است که به رسم آداب و رسوم، می‌خواهند جهیزیه‌ای برای شروع زندگی خود تأمین کنند.

امید است اهتمام جدی در این بخش برای بهبود شرایط بازار لوازم خانگی صورت بگیرد تا در روزهای آینده شاهد اتفاقات مناسب، اثرگذار و خروج کالاهای اساسی رسوب‌گذاری شده باشیم.
انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان