۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین جریان دانشجویی اصیل، بُریده از ثروت و قدرت سخن می‌گوید/ محافظه‌کاری پرتگاهی برای دانشجویان انقلابی است
کد خبر: ۳۴۶۶۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۹ ساعت: ۱۴:۳۰ ↗ لینک کوتاه

در میزگرد دانشجویی صبح‌قزوین مطرح شد؛

جریان دانشجویی اصیل، بُریده از ثروت و قدرت سخن می‌گوید/ محافظه‌کاری پرتگاهی برای دانشجویان انقلابی است

در میزگرد صبح قزوین با محوریت" نقش جنبش‌های دانشجویی در مطالبه‌گری" مطرح شد: دانشجویی که حریت و آزادی خود را حفظ کرده باشد بدون ترس و واهمه مطالبات به حق مردم را با صدای بلند و بدون لکنت زبان فریاد می‌زند ؛چراکه جریان دانشجویی اصیل، بُریده از ثروت و مولفه‌های قدرت سخن می‌گوید.

جریان دانشجویی اصیل، بُریده از ثروت و قدرت سخن می‌گوید/ محافظه‌کاری پرتگاهی برای دانشجویان انقلابی است

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ دانشجویان از افراد خلاق، فعال و خوش فکر جامعه هستند که با ذهن پرشور و روحیه‌ای متفکر و مطالبه گر همراه با تلاش برای علم اندوزی و خردورزی در تکاپو برای بیان مشکلات و رفع مسائل هستند.

دانشجویان به عنوان حاملان پیام انقلاب و تضمین کننده پویایی و تحرک انقلابی رسالت مهمی بردوش دارند رسالتی که همگان بر آن تاکید داشته و در هر مناسبتی آن را متذکر می‌شوند به طوریکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند "جوان دانشجو باید مطالبه‌گر، پرانگیزه، پرنشاط، حاضر در صحنه و ناظر به مسائل کشور باشد که به فضل خداوند، این روحیه امروز در میان دانشجویان وجود دارد. البته روحیه‌ی مطالبه‌گری و انتقاد در میان دانشجویان باید همراه با رعایت اخلاق و انصاف و حدود شرعی و پرهیز از بیان مطالبی باشد که به آن علم و یقین وجود ندارد".

پرواضح است که مطالبه گری بر مبنای حق باید محور اصلی حرکت یک دانشجوی در تراز انقلاب باشد.

به همین منظور میزگردی مجازی با محوریت موضوع "نقش جنبش‌های دانشجویی در مطالبه‌گری و بیان مسائل" با حضور وحید غلامی مسئول سرمایه انسانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین، محمدرسول جاهد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آوج و مهدی بردبار مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین برگزار کردیم.

ظرفیت‌های جامعه دانشجویی همچون مطالبه گری، پیش روندگی و پیش برندگی و جریان سازی چیست؟

محمدرسول جاهد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آوج در پاسخ به سوال نخست این میزگرد درمورد اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت جامعه دانشجویی در مقوله مطالبه‌گری اظهار کرد: یکی از نشانه‌های دانشجو و تشکل‌های دانشجویی مطالبه‌گری و حل مشکلات مردم است که به صورت ریشه‌ای به موضوع پرداخته و برای احقاق حق تلاش می‌کنند.

این فعال دانشجویی از فضای مجازی به عنوان بستری مناسب برای بیان اینگونه موضوعات یادکرد و گفت: باید از این فضا به نحو احسن استفاده کرد و کشور را در مسیر مطالبه‌گری و پیش برندگی قرار داد.

نیروهای انقلابی گفتمان انقلاب اسلامی را در دانشگاه پیاده‌سازی کنند

در ادامه وحید غلامی مسئول سرمایه انسانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین اظهار کرد: برخی‌ها گمان می‌کنند دانشگاه فقط یک محیط علمی است و نباید در چنین فضایی کارهای مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی انجام داد.

وی افزود: درست است که دانشگاه محیطی آکادمیک است اما نباید آن را فقط محدود به انجام مسائل علمی کرد و از سایر ابعاد انسان‌سازی دانشگاه غافل شد؛ البته این مطلب فقط در خصوص جریان سیاسی نیست بلکه در موضوعات اجتماعی و فرهنگی و حتی مسائل اقتصادی هم ممکن است ما نیاز داشته باشیم که از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده کنیم؛ همچنان که مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها نسبت به پیوند صنعت و دانشگاه تاکید داشتند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: همچنین در خصوص جریانات سیاسی، پیشوایان انقلاب ما بر استفاده از ظرفیت دانشگاه در پیشبرد مطالبه‌گری پیش روندگی و پیش برندگی و جریان سازی ظرفیت دانشجویی تاکید دارند.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در بسیاری از دانشگاه‌های مطرح و میان نخبگان علمی کشور جریان سازی صورت گرفته است؛ هر چند هنوز از ظرفیت دانشجویی به طور کامل استفاده نشده و باید این هدف به نحوی عملی شود که دانشجویان مسیر و خط حرکت را حتی برای سایر اقشار جامعه تبیین کنند زیرا دانشجویان در سنی هستند که بسیار نسبت به مسائل جامعه دغدغه‌مند بوده و ذهن پرسشگری دارند.

این دانشجوی قزوینی با تاکید براینکه نباید از ظرفیت دانشگاه برای جریان سازی و مطالبه‌گری غافل شد؛ ادامه داد: وظیفه نیروهای انقلابی هم این است که گفتمان انقلاب اسلامی را در دانشگاه پیاده‌سازی کرده تا به یک جریان در دانشگاه تبدیل شود.

مهدی بردبار مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین نیز اذعان کرد: جریان دانشجویی اصیل، بُریده از ثروت و مولفه‌های قدرت سخن می‌گوید و به نوعی چشم بیدار جامعه و آرمان‌های انقلاب است.

وی اظهار کرد: جایگاه و ظرفیت جنبش دانشجویی در راستای مطالبه گری موضوع غیرقابل کتمانی است، زیرا دانشجویی که حریت و آزادی خود را حفظ کرده بدون ترس و واهمه مطالبات به حق مردم را با صدای بلند و بدون لکنت زبان فریاد می‌زند.

این دانشجوی قزوینی افزود: مسلما دانشجویانی که دغدغه پیشرفت و توسعه کشور را دارند به این دلیل به دانشگاه آمدند که خود را مجهز به دانش و خردورزی کنند تا در شرایط حساس کنونی بتوانند قدمی در جهت رفع مشکلات و ارتقای سطح جامعه بردارند.

محافظه‌کاری می‌تواند پرتگاهی در مسیر اهداف جنبش دانشجویی باشد

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین تصریح کرد: این نکته حائز اهمیت است که جریان دانشجویی نباید به محافظه‌کاری که می‌تواند پرتگاهی در مسیر اهداف جنبش دانشجویی باشد؛ کشیده شود و در دام این جریانات بیفتد.

وی مطالبه گری دانشجویان را مایه امیدآفرینی در جامعه ذکر کرد و ادامه داد: داشتن روحیه مطالبه گری در شرایط کنونی کشور به اندازه‌ای مهم است که به عقیده‌ام اگر ما دانشجویان در این راستا قوی عمل کنیم قرابت بیشتری با مردم پیدا می‌کنیم به عبارتی اگر در این شرایط دانشجوها، علم مطالبه گری را به دست بگیرند و با شجاعت آرمان‌های انقلاب را فریاد بزنند مسلما این امر برای مردم مایه امیدآفرینی خواهد بود.

نقش دانشجو و جنبش‌های دانشجویی در جریان سازی سیاسی کشور چگونه است؟

در ادامه جاهد در پاسخ به سوال دوم این میزگرد درخصوص نقش دانشجو و جنبش‌های دانشجویی در جریان سازی سیاسی کشور، مشارکت سیاسی را از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مطالبات دانشجویی کشور برشمرد و اظهار کرد: نظام اسلامی بر ضرورت فعالیت سیاسی دانشجویان و مشارکت فعال و مثبت آنان در مباحث سیاسی تاکید دارد. 

13 آبان انقلابی دیگر علیه استکبار جهانی توسط دانشجویان صورت گرفت

وی افزود: دانشجو یعنی بیان و مشارکت در سیاست؛ لذا از این نظر دانشجو بخصوص تشکل‌های دانشجویی نقش اصلی و بسیار مهمی در جریان سازی سیاسی کشور دارند و شاهد  هستیم که هر زمان دانشجویان انقلابی وارد قضیه‌ای شدند ایده، فعالیت و خروجی مطلوبی برای کشور به همراه داشته همانند 13 آبان که به نظرم انقلابی دیگر علیه امریکا و استکبار جهانی توسط دانشجویان صورت گرفت.

مطالبه گری دانشجویان مایه امیدآفرینی در جامعه خواهد بود

در ادامه میزگرد بردبار در پاسخ به این سوال اظهار کرد: سال ۹۶ در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان به این نکته تاکید ویژه‌ای داشتند و در آن جلسه بیان فرمودند که اگر جریان و جنبش دانشجویی در ماجرای هفت تپه یا جریان خصوصی‌سازی‌ها ورود پیدا نمی‌کرد شاید این مسائل هیچ وقت حل نمی‌شد.

وی افزود: مسلما این مباحث باعث امیدآفرینی در جامعه می‌شود، چراکه مردم مشاهده می‌کنند هنوز دانشجویانی هستند که ارزش‌ها و اصولی را که خیلی از بزرگان و شهدا در این راه جان خود را فدا کردند را زیر پا نگذاشته و نسبت به آن پایبند بوده و محکم و استوار حرکت می‌کنند.

جنبش و جریان دانشجویی نباید بلندگوی جریان خاصی باشند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین با تاکید براینکه جنبش و جریان دانشجویی نباید بلندگوی جریان خاصی باشند؛ عنوان کرد: در روزگاری که در غفلت رسانه‌های اصلی همچون صدا و سیما قرار داریم نقش جنبش و جریان دانشجویی به مراتب پررنگ‌تر می‌شود و آنها هستند که باید این ضعف را پوشش دهند و صدای مردم بوده و به هیچ وجه بلندگوی جریان خاصی نشوند و در این راه هوشمند و ولایت‌مدار و پایبند به ارکان مهم قانون اساسی، دوگانه‌های جعلی را به رسمیت نشناسند.

وی بیان کرد: جنبش دانشجویی با همه اختلاف سلیقه‌ها و فراز و فرودها هنوز اصیل‌ترین و اطمینان بخش‌ترین نگهبان آرمان‌ها و اهداف انقلاب است. جریانی که در بزنگاه‌های مهم و برخاسته از نگاهی جامع به نیازهای جامعه، جهت رسیدن به رشد و تعالی کشور و تبیین و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب باید به مراتب قدم‌هایی بزرگتر بردارد.

غلامی در ادامه سخنان بردبار به وقایع تاریخی 13 آبان اشاره و اظهار کرد: بهترین و بارزترین مصداق در مورد اهمیت نقش جریان و جنبش دانشجویی روز ۱۳ آبان سال ۵۸ است که دانشجویان پیرو خط امام با تاسی از رهبر و مقتدای خویش، گام بلندی در جهت مقابله با استکبار جهانی برداشتند و جریانی را رقم زدند که رخدادهای سیاسی مهم سال‌های آینده نیز طبق عمل آنها صورت گرفت.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: اکنون این حرکت دانشجویی به یک مبدأ برای استکبارستیزی تبدیل شده چراکه نشان داد دانشجویان نسبت به وقایع سیاسی بی‌تفاوت نبوده و برای کوتاه کردن دست استکبار از کشور تلاش کردند لذا نقش کلیدی و بااهمیت دانشجویان را نمی‌توان نادیده گرفت.

دانشگاه‌های کشور تاکنون چقدر توانسته با آرمان‌های انقلاب اسلامی پیوند برقرار کند؟

جاهد در پاسخ به سوال سوم میزگرد "نقش جنبش‌های دانشجویی در مطالبه‌گری" اظهار کرد: دانشگاه در هر کشوری مهم‌ترین رکن اصلی است و متناسب با فرهنگ و آرمان کشور خود گام برمی‌دارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آوج تصریح کرد: متاسفانه از اوایل انقلاب شاهد نفوذ فرهنگی جریان‌های غربگرا در همه دانشگاه‌های کشور بودیم، در همین جریان نفوذ افرادی در دانشگاه‌ها روی کار آمده‌اند که تمام هم‌وغم خود را برای دور کردن ارزش‌های انقلاب و خفقان بحث‌های روشنگری و انقلابی گذاشته‌اند.

پیوند دانشگاه با آرمان‌های امام روز به روز محکم‌تر شده است

در ادامه غلامی با اشاره به دیربازده بودن مسائل فرهنگی اظهار کرد: "آرمان‌" یک مسئله فرهنگی است و مسائل فرهنگی نیاز به زمان طولانی و اقدامات عمیق و جدی دارد که خوشبختانه در این مسیر بسیار تلاش شده و دانشجویان و مسئولان تلاش کردند تا آرمان امام و شهدا را در دانشگاه‌ها ساری و جاری سازند.

وی افزود: خوشبختانه این راه ادامه دارد و با فضل الهی پیوند دانشگاه با آرمان‌های امام روز به روز محکم‌تر شده است.

مهم‌ترین آرمان انقلاب از نظر امام راحل تربیت انسان‌های الهی است

بردبار در ادامه، مهم‌ترین آرمان انقلاب از نظر امام راحل را تربیت انسان‌های الهی برشمرد و بیان کرد: به نظرم در این زمینه دانشگاه‌های کشور تاحدودی غفلت کردند و مسئولین و متولیان امر در دانشگاه‌ها به نظر من کمترین توجه را به این مسئله داشتند.

دانشگاه‌ها با آرمان‌های اصیل انقلاب پیوند جدی‌تری برقرار کنند

وی افزود: شرایط فعلی کشور هم حاکی از آن است که متاسفانه با کمبود چنین دانشجویان بیداری مواجه هستیم علی‌رغم وجود تعداد زیاد جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی که بدون واهمه در حال فعالیت هستند؛ اما با توجه به همه اینها می‌طلبد که دانشگاه‌ها با آرمان‌های اصیل انقلاب پیوند جدی‌تری برقرار کنند.

مشخصه‌های دانشجوی در تراز انقلاب چیست؟

محمد رسول جاهد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد آوج، مطالبه‌گری، حل مشکلات مردم و ولایت مداری را از جمله مشخصه‌های دانشجوی در تراز انقلاب ذکر کرد و گفت: حفظ و دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی، حق طلبی و آرمان خواهی از دیگر ویژگی‌های دانشجویان بوده و باید الگو و سرمشق دیگران باشد و دیگر دانشجویان را همراه و همگام خود کند.

نباید همه را با یک خط‌کش بسنجیم

غلامی با بیان اینکه نباید با خط‌کشی‌های بی‌مورد افرادی را از نیروهای انقلابی جدا بدانیم؛ عنوان کرد: هریک از دانشجویان ظرفیت منحصر به فردی دارند لذا نباید آنها را با هم مقایسه کرده و همه را با یک خط‌کش بسنجیم زیرا هر‌کسی بنا بر ظرفیتی که دارد می‌تواند به کشورش و انقلاب اسلامی خدمت کند؛ لذا ما باید از همه گروه‌ها استقبال کنیم.

وی افزود: البته یک سری نیروهای شاخص و هم تراز انقلاب اسلامی هستند که ویژگی‌های بارزی دارند که امام راحل و مقام رهبری در سخنان خود بارها بدان تاکید کرد.

این فعال دانشجویی گفت: اولین شاخصه نیروی هم تراز انقلاب این است که ایمان به ارزش‌های اسلامی و آرمان‌‌های انقلاب داشته و متعهد به فرهنگ اسلامی بوده؛ همچنین دارای اعتماد به نفس و روحیه آینده نگری است. 

اپوزیسیون‌های خارج‌نشین در تلاش برای القای روحیه یاس و ناامیدی در جامعه هستند

مسئول سرمایه انسانی بسیج دانشجویی دانشگاه امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: متاسفانه خیلی از گروه‌ها و اپوزیسیون‌های خارج نشین در تلاش برای القای روحیه یاس و ناامیدی در جامعه هستند اما مهم این است که دانشجوی در تراز انقلاب آینده نگر و امیدآفرین بوده و از حوادث روزگار ترسی به دل راه نمی‌دهد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: نیروی در تراز انقلاب خود را خدمتگذار کشور، ملت و آرمان‌های انقلاب می‌داند و این روحیه خدمتگذاری در رفتار وی مشهود است؛ چنین شخصیتی به تعلقات ملی و دینی خود پایبند و نسبت به مسائل کشور دغدغه‌مند بوده و برای رفع مشکلات و مطرح کردن گفتمان انقلاب اسلامی تلاش می‌کند.

دانشجویان نباید عنصر رخوت و بی‌تفاوتی را به خود راه دهند

بردبار در پاسخ به سوال پایانی این میزگرد بیان کرد: معتقدم یک دانشجوی تراز انقلاب اسلامی نسبت به پیشرفت کشور خود دغدغه اساسی دارد و در این راه باید از جریانی حمایت کند که از جریان‌های منتسب به چپ و راست عبور کرده و بتواند آرمان اصلی انقلاب را به سر منزل مقصود برساند.

وی اضافه کرد: برای مثال اگر امروز دانشجویی در تراز انقلاب نباشد در سایر مسئولیت‌هایی هم که در آینده برعهده خواهد گرفت نیز نسبت به مسائل انقلاب و پیشرفت کشور بی‌تفاوت عمل خواهد کرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان قزوین در پایان گفت: ضرورت دارد دانشجویان نسبت به مسائل مهم کشور بی‌تفاوت نبوده و عنصر رخوت و بی‌تفاوتی را به درونشان راه ندهند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان