۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین سایه روشن‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌های قزوین/ عدم بازدهی کلاس‌های دانشجویی و شهریه‌هایی که سر به فلک می‌کشد!
کد خبر: ۳۴۶۵۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۷ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از دغدغه‌های کرونایی دانشجویان؛

سایه روشن‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌های قزوین/ عدم بازدهی کلاس‌های دانشجویی و شهریه‌هایی که سر به فلک می‌کشد!

با شیوع کرونا دانشگاه‌ها برای متوقف نشدن امر آموزش، امکانات خود را آزمودند و اساتید و مسئولان دانشگاهی نیز از هیچ کوششی برای آموزش دانشجویان دریغ نکردند؛ اما با همه این تفاسیر بحران کرونا و پیامدهای ناشی از آن دانشجویان را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

سایه روشن‌های آموزش مجازی در دانشگاه‌های قزوین/ عدم بازدهی کلاس‌های دانشجویی و شهریه‌هایی که سر به فلک می‌کشد!

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ 16 آذرماه در تقویم کشورمان با عنوان روز دانشجو نامگذاری شده و هر سال به این مناسبت برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود؛ اما امسال با شدت گرفتن کرونا در میانه‌ی سیاست‌های فاصله‌گذاری دانشگاه‌ها در کشور، روز دانشجو رنگی دیگر به خود گرفته است.

کارشناسان و متخصصان این روز‌ها توصیه می‌کنند که از تجمعات غیرضروری پرهیز شود و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز موجب شده تا فضای علمی و دانشگاهی کشور هم تحت تاثیر کرونا قرار بگیرد.

جمعیت سه میلیونی دانشجویی کشور بنابر نظر وزارت علوم و تحقیقات و آموزش و پرورش از طریق ابزارهای الکترونیکی راه حل مناسبی برای ادامه حضور خود در چرخه آموزشی یافتند.

برنامه‌ریزی برای حدود سه هزار دانشگاه در کشور کار دشواری است؛ بنابراین بخشنامه‌‎هایی به صورت کلی از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم صادر شد و دانشگاه‌ها طبق تجهیزات، تعداد دانشجو و امکانات، آموزش مجازی را تجربه کردند.

در این میان دانشگاه‌ها برای متوقف نشدن آموزش امکانات خود را آزمودند و اساتید و مسئولان دانشگاهی نیز از هیچ کوششی برای آموزش دانشجویان دریغ نکردند؛ اما با همه این تفاسیر بحران کرونا و پیامدهای ناشی از آن دانشجویان را نیز با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

امیراحدی یکی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین درخصوص تجربه شرکت در دوره‌های مجازی دانشگاه اظهار کرد: همه‌گیری کرونا و شروع آموزش از راه دور دانشجویان را با چالش جدیدی رو به رو کرد.

وی افزود: از آنجایی که این نوع از آموزش کمتر در دانشگاه‌های کشور ما به اجرا درآمده و مورد استقبال دانشجویان هم نیست، بنابراین آموزش مجازی شروع ضعیف و پرحاشیه‌ای در دانشگاه‌ها داشت.

این دانشجوی قزوینی اذعان کرد: دوره‌های مجازی برای دانشجویان ترم اولی بسیار سخت است؛ زیرا هیچ ارتباط حضوری با اساتید و دانشگاه نداشته‌اند، بنابراین نقش دانشجو در آنها دیرتر نهادینه می‌شود.

عدم بازدهی کلاس‌های مجازی

ناصر محمدی دیگر دانشجوی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین اظهار کرد: معمولا حضور در دانشگاه یک رسمیت روانی به نقش دانشجو می‌دهد که کلاس‌های مجازی از آن عاری هستند؛ اما بطور کلی کلاس‌های حضوری از بازدهی خوبی برخوردار نبوده و مجازی شدن کلاس‌ها همان مزید بر علت شده است.

آموزش الکترونیکی و کمبود امکانات

سمیه رضایی دانشجوی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین بیان کرد: آموزش الکترونیکی تجربه باارزشی است اما به شرط اینکه همه زیرساخت‌ها فراهم باشد؛ در طی این‌مدت که دانشجویان تجربه حضور در کلاس‌های مجازی را داشتند بسیار تحت فشار قرار گرفتند.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلات اساسی کلاس‌های مجازی که باعث عدم دسترسی دانشجویان به اساتید بوده، نداشتن امکانات ارتباطی همچون اینترنت، گوشی هوشمند یا رایانه است که کماکان برخی با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کنند.

نارضایتی دانشجویان از پرداخت کامل شهریه

فاطمه حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین با اشاره به نارضایتی دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی به پرداخت شهریه کامل گفت: از آنجایی که عدم حضور دانشجویان در دانشگاه باعث کم شدن بسیاری از هزینه‌های جاری دانشگاه می‌شود و کیفیت کلاس‌ها نیز بسیار کمتر از کلاس‌های حضوری است.

وی افزود: بسیاری از دانشجویان پرداخت کامل شهریه را عادلانه نمی‌دانند و برای اعتراضات آنها به این مسئله نیز گوش شنوایی وجود نداشته است.

فضای ناعادلانه در آموزش مجازی

مریم طاهرخانی دانشجوی رشته علوم تغذیه، در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: نوع آموزش مجازی در دانشگاه‌ها، فضای عادلانه‌ای نیست؛ اساتید کلاس را در راس ساعت شروع نمی‌کنند، همچنین فایل‌های درسی را نیز دیر و پشت سر هم بارگذاری می‌کنند.

وی افزود: دیر بارگذاری کردن فایل‌ها باعث می‌شود واحدها با هم تداخل پیدا کرده و انجام آنها برای دانشجویان با سختی مواجه شود؛ از طرف دیگر عدم هماهنگی اساتید با هم باعث می‌شود دانشجو نتواند روی تمامی دروس متمرکز شود.

این دانشجوی قزوینی عنوان کرد: باوجود اینکه امتحانات مجازی به شدت سخت است؛ برخی از دانشگاه‌ها زمان کافی و امکان بازگشت به سوال را به دانشجویان نداده‌اند، این درحالی است که دانشگاه‌های مطرح کشور این مسئله را رعایت می‌کنند.

فعالیت زیاد دانشجو با بازدهی کم

فاطمه موسوی دانشجوی دیگری است که در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین درباره بازدهی کلاس‌های غیرحضوری و تفاوت آن با کلاس‌های حضوری بیان کرد: کلاس‌های ما آنلاین نیست و همین باعث می‌شود بتوانیم هرزمان که می‌توانیم فایل‌ها را مرور و در سامانه نوید با اساتید به رفع اشکال بپردازیم.

وی ادامه داد: با این وجود در کلاس‌های حضوری آموزش یک جزوه حدود سه جلسه زمان می‌برد، اما در دوره‌های مجازی تمام فایل‌ها در یک جلسه بارگذاری و به فاصله کمتر فایل‌های بعدی بارگذاری می‌شود؛ بعد از آن هم موظف هستیم تکالیف این دروس را انجام بدهیم.

این دانشجو تاکید کرد:‌ دانشجویان از عدم برنامه‌ریزی دانشگاه و اساتید گله دارند؛ چراکه این مدل از آموزش فقط برای گذراندن دروس مناسب است.

مزایا و معایت آموزش الکترونیکی

ثمین تندر یکی از دانشجویان قزوینی که در رشته هنر مشغول به تحصیل است در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین با اشاره به مفید بودن دوره‌های مجازی اظهار کرد: شخصا با واحدهای تئوری که به صورت مجازی برگزار می‌شود موافق هستم و فکر می‌کنم بازدهی خوبی هم دارد.

وی ادامه داد: بعضی از دانشجویان فقط برای حضور در کلاس باید مسافت طولانی را از خانه به دانشگاه طی کنند و اکنون با توجه به مجازی شدن کلاس‌ها دیگر نیازی به طی این مسافت نیست، مهم‌تر از آن اینکه دروس کلاس‌ها ضبط شده و اگر دانشجویی در نوشتن جزوه با مشکلی مواجه شود می‌تواند به فایل دروس مراجعه کند.

این دانشجوی قزوینی ابراز کرد: در خصوص دوره‌های مجازی دروس عملی باید بگویم که این دوره‌ها به هیچ وجه بازدهی ندارند و اساتید نمی‌توانند کار همه دانشجویان را دنبال کنند و روی آنها نظر بدهند؛ بنابراین معمولا واحدهای عملی سرشار از اشکال است.

نسرین علیجانی دیگر دانشجوی قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین درباره مشکلات آموزش الکترونیکی گفت: آخرین باری که آزمون دادم، امکان بازگشت به سوالات وجود نداشت، لذا چنانچه در طول مدت آزمون نکته‌ای را به یاد می‌آوردم مجدد نمی‌توانستم سوالات قبلی را اصلاح کنم.

وی با اشاره به تلاش اساتید در این دوره‌ها بیان کرد: با وجود اینکه با سایت بسیار به مشکل برخوردیم، اما اساتید تلاش می‌کنند برای دانشجویان وقت بیشتری اختصاص بدهند؛ مخصوصا در دروس عملی همیشه پاسخگوی شاگردان خود هستند.

افزایش دوبرابری شهریه دانشگاه آزاد

سهیلا مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه صبح قزوین تصریح کرد: هم اکنون دانشجویان به دو دسته مخالف و موافق مجازی شدن واحدها تقسیم شده‌اند؛ دسته اول اعتقاد دارند مجازی شدن کلاس‌ها جدیت آن‌را کم می‌کند و اگر به دنبال آموزش از راه دور بودند در دانشگاه پیام نور ثبت نام می‌کردند.

وی اضافه کرد: دسته دیگر هم به دلیل مسافتی که دیگر طی نمی‌کنند راضی به برگزاری این نوع دوره‌ها هستند؛ اما اکثر دانشجویان اعتقاد دارند که درخصوص شهریه عدالت برقرار نمی‌شود کمااینکه دانشگاه آزاد هم امسال افزایش دوبرابری قیمت‌ها را برای واحدهای مجازی داشته است.

این دانشجو در پایان به سامانه کلاس‌های مجازی اشاره کرده و گفت: ترم اولی که دوره‌های مجازی برگزار شد، کلاس‌ها اغلب با نرم افزارهای ادوبی کانکت و اسکای روم که از کیفیت بالایی نیز برخوردار هستند برگزار می‌شد؛ اما از این ترم سامانه کلاس‌های آنلاین را تغییر دادند و این سامانه اصلا قابلیت پوشش دادن کلاس‌ها و دانشجویان را ندارد، از اول ترم نیز کلاس‌های ما با قطعی مکرر مواجه شده است.

نقش مهم ارتباط چشمی در آموزش

از سوی دیگر یک دانشجوی مترجمی زبان انگلیسی در گفت‌وگو با خبرنگار دانشگاه ‌صبح قزوین درخصوص وضعیت موجود دانشگاه‌ها اظهار کرد: آموزش مجازی چندان چنگی به دل نمی‌زند اما در شرایط بد و بدتر باید بد را انتخاب کرد.

کیاندخت شالویی افزود: در آموزش ارتباط چشمی بسیار مهم است و می‌تواند نقش بسیار پررنگی را بازی کند؛ بنابراین آموزش از راه دور باعث می‌شود استاد و دانشجو از این ارتباط محروم شوند.

عدم توجه به دانشجویان در هردو روش آموزش حضوری و مجازی

وی بیان‌ کرد: جدا از موضوع اینترنت که بسیار ضعیف است و این مسئله در آموزش مجازی نقش مهمی دارد؛ در هر دو روش آموزش حضوری و مجازی به دانشجو اهمیت داده نمی‌شود کما اینکه این نوع آموزش مجازی نیز بازدهی چندانی ندارد.

شالویی در پایان تصریح کرد: شخصا از آموزش مجازی ناراضی هستم و اگر حق انتخاب داشتم یقینا دوره حضوری را انتخاب می‌کردم اما از آنجایی که اغلب دانشجویان راحتی را ترجیح می‌دهند آموزش مجازی را بیشتر می‌پسندند.

به گزارش صبح قزوین؛ به نظر می‌رسد همه‌گیری ویروس کرونا، ساختار نظام آموزشی کشور را با چالشی رو به رو کرده است که مسئولان مربوطه از پیش برای آن هیچ برنامه‌ای تنظیم نکرده بودند؛ بنابراین لزوم بررسی دقیق زیرساخت آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های کشور به شدت احساس می‌شود؛ چرا که آموزش در هر کشوری یکی از ارکان اصلی رشد و پیشرفت جامعه آن کشور است.

به طور حتم گلایه اغلب دانشجویان از وضعیت اداره یک دوره مانند دورهای مجازی نشان دهنده عدم توجه مناسب مسئولان ذی‌ربط به این مسئله است.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان