۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین بسیج پیشتاز رفع مشکلات در محلات جنوب قزوین/ از ایجاد اشتغال برای بانوان تا نجات خانواده‌ها از منجلاب اعتیاد
کد خبر: ۳۴۶۵۱۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۴ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از آسیب‌های اجتماعی در محلات گزادش می‌دهد؛

بسیج پیشتاز رفع مشکلات در محلات جنوب قزوین/ از ایجاد اشتغال برای بانوان تا نجات خانواده‌ها از منجلاب اعتیاد

محلات جنوب شهر قزوین مامنی برای وقوع و بروز آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اعتیاد، فساد و بیکاری شده است، در این میان با ورود بسیج برای رفع این آسیب‌ها برنامه ریزی شده است.

بسیج پیشتاز رفع مشکلات در محلات جنوب قزوین/ از ایجاد اشتغال برای بانوان تا نجات خانواده‌ها از منجلاب اعتیاد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، گروه‌ جهادی «نون و القلم» کانون خواهران سازمان بسیج رسانۀ استان قزوین از مناطق و محلات آسیب پذیر استان بازدید کردند.

بازدید این گروه‌ با هدف انعکاس مسائل و مشکلات مناطق آسیب‌پذیر، اجرای برنامۀ آموزش سوادرسانه‌ای، انعکاس اقدامات محرومیت زدایی سپاه و بسیج در استان و مطالبه‌گری رسانه‌ای صورت گرفت.

در راستای اجرای این برنامه، بسیجیان کانون خواهران سازمان بسیج رسانه برای بازدید از محلات آسیب‌پذیر به محلۀ هادی‌آباد، محلۀ راه‌آهن، خیابان اصفهان و محلۀ ایران‌گاز جنوب شهر قزوین اعزام شدند.

در حاشیۀ نخستین بازدید بانوان بسیجی که از محلۀ هادی‌آباد قزوین صورت گرفت، محبوبه شاه‌محمدی اظهار کرد: فعالیت‌های مختلفی را سعی کردیم در حوزۀ توجه به مناطق محروم و آسیب‌پذیر دنبال کنیم.

توزیع بسته‌های معیشتی در محلات محروم

وی افزود: توجه به آسیب‌های اجتماعی از جمله کاهش طلاق و اعتیاد، افزایش فرزندآوری و تغییر سبک زندگی از جمله فعالیت‌هایی است که در قالب طرح کرامت صورت می‌گیرد.

مسئول حوزۀ کوثر قزوین بیان کرد: جنس و نوع هر معضل در محلات نسبت به هم متفاوت بوده و اولویت ما توجه به معیشت مردم است و براین اساس، کارگاه‌های اشتغالزایی ایجاد شده است.

شاه‌محمدی گفت: برای 15 خانوار در هادی‌آباد در رشته خیاطی اشتغالزایی شده است که چهارنفر از آنها معتاد بودند که به کمپ معرفی و موفق به ترک اعتیاد شدند؛ 12 نفر نیز برای هفتۀ بسیج شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه جامعۀ هدف ما، جذب 7 هزار و 857 نفر در محلۀ هادی آباد به بسیج و ارائه خدمات به آنهاست، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته برآورد شده بیشترین آسیب‌ها در این محله، مربوط به اعتیاد و بیکاری است و توانستیم در حوزۀ صنایع دستی از جمله گلیم بافی، آینه کاری، گلدوزی و صنایع تبدیلی نیز برای بانوان اقداماتی را انجام دهیم.

فرماندۀ حوزۀ کوثر قزوین یادآور شد: اعتیاد در محلۀ هادی آباد و خیابان حیدری بیداد می‌کند و درنظرداریم با همکاری مراکز نیکوکاری و مساجد بسته‌های معیشتی تقریبا به ارزش 350 الی 500 هزار تومان بین خانواده‌های نیازمند توزیع کنیم.

شاه محمدی عنوان کرد: زمینۀ اشتغال برای زنان این خانواده‌ها با همکاری هیئت امناء و خیران فراهم شده و از محل درآمدی کارگاه، تسهیلاتی برای این بانوان درنظرگرفته شده است؛ تجهیزاتی را نیز خریداری کرده و خرید و فروش محصولات آنها را برعهده گرفتیم.

وی بیان کرد: از جمله مشکلات دیگر محلۀ هادی‌آباد این است که به علت عدم وجود فرهنگ و فضای فرهنگی مناسب، دختران جوان و نوجوان در خیابان رها شده بودند و برنامه‌ای برای اوقات فراغت این دختران وجود نداشت.

این مسئول پایگاه اضافه کرد: با مطالبه گری‌ صورت گرفته از دکتر محمدبیگی نمایندۀ مردم قزوین در مجلس و بازدید این نماینده از محله و معاونت فرهنگی سپاه، قول‌هایی برای مساعت داده شده است و امیدواریم این مشکلات با حضور مسئولان شورای شهر قزوین حل و فصل شود.

شاه‌محمدی، وجود بوی نامطبوع جوی آب در سطح کوچه و خیابان و وجود خانه‌های فساد را از دیگر مشکلات محلۀ هادی آباد عنوان و اضافه کرد: برگزاری کلاس‌های نویسندگی، داستان نویسی و کلاس‌های خیاطی برای بانوان و توزیع بسته‌های معیشتی در ایام کرونا از سایر اقدامات صورت گرفته است.

مسئول پایگاه حوزۀ کوثر قزوین یادآور شد: درنظر داریم فروشگاهی با عنوان «شرکت تعاونی» راه‌اندازی کنیم که با این کار حداقل 15 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیرمستقیم در شرکت مشغول به فعالیت خواهند شد.

بازدید از محلۀ ایران‌گاز و راه‌آهن واقع در جنوب شهر قزوین از دیگر مکان‌هایی بود که بسیجیان کانون خواهران سازمان بسیج رسانۀ استان از آن بازدید کردند.

رسانه، مهم‌ترین ابزار برای بیان مشکلات مردم است

حاج باقر اسلامی صدر در این بازدید اظهار کرد: محلۀ راه آهن دارای مشکلاتی بوده و اولویت ما توجه به معیشت مردم است که اقدامات مختلفی در این راستا صورت می‌گیرد.

وی افزود: مهم‌ترین ابزار برای مقابله با دشمن در دوران هشت سال دفاع مقدس، تنها تفنگ و اسلحه بود اما امروز مهم‎ترین ابزار، قلم رسانه است که ارزش فعالیت رسانه‌ها همانند ارزش فعالیت رزمندگان دوران دفاع مقدس است.

معتمد محلۀ راه‌آهن قزوین یادآور شد: از سال 57 ساکن محلۀ راه‌آهن هستم و به خوبی در جریان مشکلات و دغدغه‌های مردم محله قرار دارم؛ محلۀ راه‌آهن و ایران گاز جزو محلات محروم قزوین است که نیاز به توجه جدی دارد.

اسلامی‌صدر اضافه کرد: عدم روشنایی مناسب و تیربرق در وسط خیابان از جمله مشکلات خیابان راه آهن است که باوجود پیگیری‌های متعدد صورت گرفته، مردم محله همچنان با عدم روشنایی مواجه هستند.

وی اذعان کرد: وجود مشکلات مختلف و عدم توجه مسئولان برای رفع آن موجب شده تا مردم نسبت به نظام بدبین شوند و کم کاری مسئولان را به حساب انقلاب و نظام بگذارند؛ چرا نباید بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب، عدالتی در توزیع امکانات برای مردم وجود نداشته باشد و مسئولان شهری حتی برای یکبار هم از مناطق جنوب شهر بازدید نداشته باشند؟

معتمد محلۀ راه‌آهن قزوین گفت: چهل سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد و با وجود مشکلات بسیار برای جوانان نمی‌توانیم پاسخگوی آنها باشیم؛ مسئولان باید کمک کنند و با بودجه‌هایی که در اختیار دارند در مسیر خدمت به مردم و حل مشکلات آنها قدم بردارند.

لیدا ململی نیز در حاشیۀ این بازدید اظهار کرد: باتوجه به اینکه بخشی از آسیب‌های محلۀ راه‌آهن و ایران‌گاز شناسایی شده، اقدامات مختلفی در دستور کار است که از جملۀ آن می‌توان به ایجاد کارگاه اشتغال‌زایی در هفتۀ بسیج اشاره کرد.

وی افزود: در مرحلۀ نخست ما بنا داریم فعالیت کارگاه را با دوخت چادر و ماسک آغاز کنیم و البته معاونت فرهنگی سپاه نیز همکاری مناسبی در این خصوص با ما دارد.

ایجاد کارگاه‌های اشتغال‌زایی برای بانوان

مسئول پایگاه حضرت رقیه حوزه ام‌البنین(س) محلۀ راه آهن قزوین عنوان کرد: در راستای اشتغالزایی بانوان محله همچنین تلاش داریم کارگاه قالی بافی را در دانشگاه سمبل شیمی راه‌اندازی کنیم.

ململی یادآور شد: فعالیت‌هایی نیز برای افراد بدسرپرست و بی‌سرپرست پیش‌بینی شده است که در این راستا استفاده از ظرفیت صنایع تبدیلی را درنظرداریم.

وی به بیان دیگر مشکلات محله پرداخت و اضافه کرد: باتوجه به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی مختلف در منطقه از جمله اعتیاد، طلاق و فرار دختران از خانه و خانه‌های فساد، دوره‌های آموزشی و مشاوره‌های فردی و گروهی را برگزار کردیم که این دوره‌ها با استقبال مناسبی همراه بود.

مسئول پایگاه حضرت رقیه حوزۀ ام‌البنین راه‌آهن قزوین تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های مهارت و آموزش با کمک اداره‌کل فنی و حرفه‌ای و ارائه خدمات بیمه‌ای از جمله اقدامات پیش بینی شده است؛ اما بیشترین تلاش ما این است که مسئولان نسبت به مشکلات و دغدغه‌های مردم توجه کنند.

مسئولان مشکلات محله را به حال خود رها کرده‌اند

ململی عنوان کرد: غالب مشکلات محلۀ راه‌آهن و ایران گاز، مربوط به مشکلات اجتماعی است و متولیان امر در شهرستان هیچ توجهی به مشکلات مردم ندارند، این درحالی است که گروه‌های بسیج و سپاه به صورت جدی پیگیر مشکلات مردم هستند.

وی اضافه کرد: مشکلات ساخت و ساز از مشکلات دیگر منطقه است که مسئولان این ساخت و سازها و منطقه را به حال خود رها کرده و توجهی به آن ندارند؛ چراکه فضای این ساختمان‌ها امروز به مخروبه‌ای برای تجمع معتادان تبدیل شده است.

ململی در پایان یادآور شد: عدم وجود تیربرق، نبود آب شرب مناسب، نبود فضای تفریحی سالم برای ساکنان محله از جمله مشکلات محله بوده و خدمات اجتماعی نیز دچار مشکل شده است؛ در شرایط امروز کرونا نیز توجهی به سلامت نمی‌شود و مردم منطقه در توجه به پروتکل‌های بهداشتی، توجیه نیستند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان