۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و ملزومات آن
کد خبر: ۳۴۶۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و ملزومات آن

«اصلاح الگوی مصرف»، «جهاد اقتصادی» و « تولید ملی،‌حمایت از کار و سرمایه ایرانی» از جمله‌ نام‌های سال‌های گذشته است که پیش از این مقام معظم رهبری به آ‌ن‌ها تاکید داشته‌اند.

  حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و ملزومات آن
به گزارش صبح قزوین به نقل از ایسنا، ایشان در ادامه تاکیدات‌شان سال جاری را «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند و در بیانات‌شان در مشهد مقدس بر «گسترش مشارکت مردم در انتخابات در درجه اول اهمیت» تاکید کرد‌ند.
  به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، از این رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز بر ضرورت توجه به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی تاکید کرده‌اند و در اظهارات خود بیان کرده‌اند که حتی در انتخابات پیش رو مشارکت مردم می تواند در تحقق شعار سال جاری تاثیرگذار باشد.
  مشروح گفت‌وگوی 17 نماینده مجلس شورای اسلامی با ایسنا در ذیل آمده است؛    

باهنر: در سال 92 با تحریم‌ها جدی‌تر و منطقی‌تر مقابله می‌کنیم

  نایب رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 92 به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» گفت که کشور باید در سال 92 علاوه بر مقابله جدی‌تر و منطقی‌تر با تهدیدها، اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهد.
  محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که شعارها و نامگذاری‌های چند سال اخیر از سوی مقام معظم رهبری عمدتا اقتصادی بوده است، اظهار کرد: سال 91 سال ویژه‌ای برای کشور بود و فشارهای اقتصادی بسیاری به کشور ما وارد شد که همه آنها ریشه سیاسی داشت و آنها به تعبیر خودشان می‌خواستند ایران اسلامی را فلج کنند.
  وی افزود: مردم هم سختی‌هایی کشیدند.
البته در بخش‌هایی دولت و مسوولین اجرایی و تصمیم‌گیر کشور همت کردند و کارها و موفقیت‌های خوبی را رقم زدند.
  نایب رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: قاعدتا در سال 92 باید مقابله با محاصره‌ها و تهدیدها جدی‌تر و منطقی‌تر باشد و به طور جدی به اقتصاد مقاومتی ورود کنیم که در سال 91 کاستی‌هایی در این زمینه وجود داشت.
  باهنر با اشاره به بررسی و تصویب سیاست‌های کلی «حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی» در مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: این سیاست‌ها که بعد از تایید مقام معظم رهبری ابلاغ شده، می‌تواند هم در زمینه قانونگذاری راهنمای مجلس باشد و هم از حیث اجرا، راهنمای دولت قرار گیرد.
  نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این‌که در سال 92 فشارهای سیاسی علیه ایران از سوی استکبار جهانی و همچنین کشورهای عضو گروه موسوم به 1+5 افزایش خواهد یافت، گفت: مردم در مقوله سیاسی باید آگاهی کاملی داشته باشند که این هزینه‌هایی که می‌پردازند، بابت چیست؟ البته ما هم می‌توانیم تلاش کنیم تا این هزینه‌ها را به حداقل ممکن برسانیم، ضمن این‌که از ارزش‌ها، اصول و مطالبات به حقمان به طور جدی دفاع می‌کنیم.
  وی اضافه کرد: من روزنه‌های امیدی را برای سال 92 می‌بینم.
ما در این سال همچنین اتفاقات مهم در بعد سیاسی در داخل کشور داریم و آن برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستاست.
  باهنر با اشاره به فرمایشات رهبری یادآور شد: همانطور که رهبری فرمودند دولت آینده باید نقاط مثبت دولت فعلی را داشته باشد و نقاط ضعف، کسل‌کننده و بعضا غیرضرور را هم کنار بگذارد و ما امیدواریم دولتی جامع، کامل و کارآمد داشته باشیم؛ چرا که بزرگترین چالش انتخابات آینده‌مان این است که باید دولتی کارآمد بر سر کار بیاید و بتواند بسیاری از مسائل را سامان دهد و پیش ببرد.
   

مصری: وحدت کلمه، کلید خلق حماسه سیاسی است

  یک عضو فراکسیون رهروان ولایت با بیان این که وحدت کلمه، کلید خلق حماسه سیاسی است گفت: حماسه اقتصادی را می‌توان از طریق اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد و هم‌چنین از طریق حضور گسترده در انتخابات می‌توان حماسه سیاسی به وجود آورد.
  عبدالرضا مصری با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» از سوی مقام معظم رهبری، نیز به خبرنگار پارلمانی ایسنا، گفت: با توجه به فراز و نشیب‌های سال گذشته در امر تولید و اقتصاد، مقام معظم رهبری با درایت سال جاری را به نام سال «حماسه اقتصادی» نامگذاری کردند و از طرف دیگر به دلیل پیش‌رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن حضور گسترده مردم، «حماسه سیاسی» را نامگذاری کردند.
  وی ادامه داد: حماسه زمانی رخ می‌دهد که کاری فوق‌العاده انجام شود.
کاری که هیچ‌گاه انتظار آن نمی‌رود.
طبیعتا ما در عرصه داخلی و خارجی نیازمند حرکتی هستیم که بتوان از آن به نام «حماسه» یاد کرد.
  سخنگوی هیات رییسه مجلس تاکید کرد: حماسه در بعد اقتصادی زمانی رخ می‌دهد که شاهد تغییری در وضعیت اقتصادی مردم باشیم، نه اینکه تنها کارهای عادی روزمره انجام شود.
  مصری، حضور گسترده مردم در انتخابات را مصداق بارز «حماسه سیاسی» عنوان و اظهار کرد: طبیعتا این حضور گسترده می‌تواند بر عرصه سیاست خارجی و مذاکرات ایران با گروه 1+5 تاثیرگذار باشد.
درواقع حماسه سیاسی بر حماسه اقتصادی تاثیر می‌گذارد.
  وی افزود: حماسه سیاسی در انتخابات می‌تواند این موضوع را به غرب دیکته کند که تا چهار سال آینده محوریت قوه مجریه در دست فردی با ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که آینده مذاکرات را رقم می‌زند.
  این نماینده اصولگرای مجلس نهم با تاکید بر این که نمود و تجلی حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی را مردم می‌توانند نشان دهند، گفت: قطعا وحدت کلمه و توجه همگان به یک هدف و مسیر می‌تواند حماسه سیاسی را رقم زند.
چرا که ممکن است مسیرهای متعدد کشور را دچار مشکل کند که اگر همه با هم در یک هدف و مسیر انتخاب شده حرکت کنیم، می‌توانیم حماسه‌ای را خلق کنیم.
  مصری تاکید کرد: در همین راستا اگر همه با هم و با قدرت یک فرد را برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم، حماسه‌ای را خلق خواهیم کرد که به دنبال آن غرب برای مذاکرات نیز راهش را انتخاب خواهد کرد.
  وی در پایان گفت: برای خلق حماسه اقتصادی نیز باید هم‌چنان به بیانات مقام معظم رهبری در سال 91 یعنی «تولید، کار و سرمایه ایرانی» و هم‌چنین «اقتصاد مقاومتی» توجه کرد تا بتوان حماسه اقتصادی را خلق کرد.
   

نجابت: امنیت ملی ما مبتنی بر حضور مردم در صحنه است/اصلاح طلبان با انتخابات قهر نکنند

  یک عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در روز اول سال نو در خصوص لزوم شرکت همه گروه‌ها و جریانات سیاسی در انتخابات، گفت که این صحبت‌ها مستقیما متوجه اصلاح طلبانی است که گاهی به هر دلیلی با انتخابات قهر می‌کنند.
  حسین نجابت در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با توجه به این‌که مبنای تحرکات سیاسی ما دموکراسی اسلامی یا دینی است، بنابراین امنیت ملی ما ارتباط مستقیمی با حضور مردم دارد.
در واقع امنیت کشور ما مبتنی بر سلاح و قدرت اقتصادی نیست، بلکه مبتنی بر حضور مردم در صحنه است.
  وی با بیان این‌که انقلاب اسلامی در دهه 1970 میلادی تنها یا اولین انقلابی بوده که با تظاهرات و حضور مردم در صحنه به ثمر نشست، یادآور شد: به دلیل این‌که اصل جمهوری اسلامی مبتنی بر حضور مردم بوده، قوام آن هم بر همین اصل استوار است.
  نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت گسترده مردم در انتخابات، تصریح کرد: ایشان درهمه انتخابات‌ها بر حضور حداکثری و برگزاری انتخابات با شکوه تاکید دارند؛ چرا که حضور مردم با امنیت ملی ما ارتباط مستقیم دارد و بالاترین تجربه حضور مردم هم شرکت در هشت سال دفاع مقدس بود.
  نجابت یادآور شد: حضور همه اقشار و گروه‌ها مستلزم این است که همه به صحنه بیاید و کسی قهر نکند و یا این که بخواهد شرط و شروطی بگذارد، شاید هم این صحبت‌ها مستقیما متوجه اصلاح طلبانی باشد که گاهی به هر دلیلی با انتخابات قهر می‌کنند.
  این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس اضافه کرد: مقام معظم رهبری ضمن تاکید بر لزوم حضور اقشار مختلف گفتند کسانی که معتقد به نظام هستند، باید در عرصه حضور داشته باشند، پس افراد باید حدود خود را شفاف و روشن کنند و تحلیل دقیقی از فتنه 88 داشته باشند.
  وی با اشاره به وقایع پس از انتخابات سال 88 گفت: کسانی بودند که در فتنه 88 خلاف قانون عمل کردند، قانون را زیر پا گذاشتند و بهانه‌ای برای خود تراشیدند، در واقع در آن ایام طیفی از اصلاح طلبان مرتکب یک خطای استراتژیک شدند و منویات خود را به خارج از کشور گره زدند، درحالی که تردیدی نبود که دشمنان خارجی به دنبال براندازی نظام هستند، اما آن‌ها دانسته یا نادانسته با خارجی‌ها همکاری کردند و بعد از اعلام نتایج هم تعداد محدودی از آن‌ها به طور دانسته همکاری خود را ادامه دادند.
  نجابت به تلاش نیروهای معارض سوری برای تغییر نظام در سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: همین مسئله در فتنه 88 هم وجود داشت، اما با این افراد برخورد شد و آن‌ها با دیوار بلند نظام برخورد کردند؛ اگرچه قشر معدودی بودند که آن طیف معدود هم در صورت تمایل به حضور در عرصه‌های سیاسی باید روند قانونی را طی کنند و عذر گذشته را بخواهند.
  نماینده مردم تهران در مجلس شرکت اصلاح طلبان در انتخابات را حق و تکلیف دانست و گفت: فرمایشات رهبری در این باره کاملا شفاف است، طبیعی است نظام از کثیری از کسانی که حتی در تظاهرات‌ها به عنوان مخالف شرکت کردند و نه آن‌هایی که دست به تخریب و آشوب زدند استقبال می‌کند و شرایط برای حضور آن‌ها مهیا است.
  این عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: کسانی که دانسته با دشمنان همکاری کرده‌اند و آن‌ها که به عنوان سران فتنه معرفی شده‌اند و یا کسانی که در تخریب‌ها دست داشته‌اند، هم راه برایشان باز است، اما مهم این است که آن‌ها هرگز اشتباه خود را نپذیرفتند و ما هرگز نشنیده‌ایم که این افراد توبه کنند، بلکه هنوز هم معتقدند که حق داشته‌اند چنین کارهایی انجام دهند، پس باید پیامدهای این امر را هم بپذیرند.
طبیعی است هیچ نظامی نمی‌تواند با این رفتار کنار بیاید.
  نجابت با بیان این‌که زمینه حضور اکثریت اقشار و گروه‌های سیاسی در انتخابات از سوی نظام فراهم است، اظهار کرد: رهبری در نماز جمعه 25 خرداد سال 88 هم عباراتی گفتند که آغوش نظام باز است و رفتار نظام با عطوفت اسلامی همراه خواهد بود، اما قشری از اصلاح طلبان که برخی وقایع را راهبری می‌کردند، این احساس را داشتند که می توانند مردم را بسیج کنند و به خیابان‌ها بکشانند، این افراد هرگز تغییر موضع ندادند، ما به عنوان نمایندگان مجلس گاهی ملاقات‌هایی با بعضی از آن‌ها داشتیم وآن‌ها کاملا جانب‌دارانه حق را به خودشان می‌دانند.
  نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: برخی از عوامل آن‌ها همین الان در خارج از کشور با دشمنان ملت ایران نشست و برخاست دارند، اما تعداد این افراد بسیار کم است و مهم این است که آن‌ها از این گونه رفتارها و آن آدم‌ها اظهار تبری نمی کنند که این برای هیچ نظامی قابل تحمل نیست، درحالی که اگر اظهار تبری کنند و از پیشگاه خدا و ملت تقاضای بخشش کنند و یا رفتارشان به گونه‌ای باشد که اظهار ندامت و پشیمانی کنند، زمینه برای آن ها هم فراهم می‌شود.
  وی با بیان این‌که پیگیری بحث‌های تئوریک همراه با خشونت‌ها در خیابان‌ها و با تظاهرات و راهپیمایی مغایر قانون اساسی است، گفت: قانون اساسی ما نظام را مبتنی بر ولایت فقیه می داند و اگر کسی هم ایرادی دارد که ممکن است حق داشته باشد، باید در مباحث استدلالی و کرسی‌های آزاداندیشی این‌ها را بیان کند؛ چرا که به تعبیر مقام معظم رهبری نمی‌شود مباحث تئوریک را با لشکرکشی خیابانی حل کرد.
  نجابت در پایان تاکید کرد: فیلتر یا حد و مرزی که قشر بسیار محدود و معدود اصلاح طلبان را از سایرین جدا می‌کند، اعلام موضع درباره مسائلی از جمله فتنه 88 است.
     

کوثری: توانایی عملیاتی کردن حماسه اقتصادی و سیاسی در مردم و مسوولان وجود دارد

  نماینده مردم تهران در مجلس حضور آگاهانه و همه‌جانبه مردم در انتخابات را خالق حماسه‌ی سیاسی دانست و اظهار کرد: توانایی عملیاتی کردن حماسه اقتصادی در مردم و مسوولان وجود دارد.
  محمد اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال جاری به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی توسط مقام معظم رهبری گفت: علت نامگذاری امسال به این نام به این علت است که در سال گذشته با وجود تمامی فشارها و نارضایتی‌ها توانستیم موفقیت‌های بسیار خوبی را در بحث سیاسی و اقتصادی کسب کنیم که از جمله آن حضور مردم در راهپیمایی 22بهمن بود.
  وی ادامه داد: این‌ها همگی نشان می‌دهد که کشور از پتانسیل خوبی از سوی مردم برخوردار است که از نظام و انقلاب خود حمایت کرده و آنها را دوست دارند.
  نماینده مردم تهران در مجلس همچنین بیان کرد: حماسه سیاسی در سال جدید می‌تواند با حضور همه‌جانبه در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا رقم بخورد.
  کوثری با اشاره به بعد اقتصادی این حماسه گفت: حماسه اقتصادی نیز به این معناست که با وجود تمامی مشکلات اقتصادی در سال گذشته، باید در راستای نامگذاری سال 1391 به نام تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی گام‌های موثرتری برداشت چرا که مقدمات اجرای کامل تولید ملی مهیا و دستورالعمل‌های آن تنظیم شده است.
  وی افزود: با توجه به این مباحث عملی شدن حمایت از تولید ملی می‌تواند کارساز شده و حماسه اقتصادی در 1392 به وجود آید.
  این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید براینکه توانایی عملیاتی ‌کردن حماسه اقتصادی در مردم و مسوولین وجود دارد اظهار کرد: ان‌شاءالله بتوان حماسه‌ای دیگر بر حماسه‌های گذشته تاریخ انقلاب اضافه کرد.
  کوثری در پایان درخصوص فعالیت‌هایی که می‌توان در این راستا انجام داد گفت: یکپارچگی و حضور آگاهانه و همه‌جانبه می‌تواند حماسه سیاسی خلق کند و در بعد اقتصادی نیز باید کاری کرد که توامندی‌های کشور ایران در خدمت تولید قرار گرفته تا نیازمندی‌های خود را در داخل تامین کنیم، بنابراین به دشمنان اثبات می‌شود تحریم‌ها در ایران اثری ندارد.
     

شریف حسینی: هماهنگی، اتحاد و تعامل بین مردم و مسوولان لازمه تحقق اهداف امسال است

  نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: امیدواریم شعارها و اهداف تعیین شده برای سال‌ جاری با هماهنگی، اتحاد و تعامل بین مردم و مسوولان، به‌ویژه مسوولان سه قوا تحقق پیدا کند.
  سیدشریف حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهارکرد: نام‌گذاری امسال به نام سال "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" همچون سال‌های گذشته حلقه‌ای از منظومه کامل منظم و زنجیره توسعه برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز 20 ساله است.
  وی افزود: نام‌گذاری‌ها در سال‌های اخیر تحت عناوین اصلاح الگوی مصرف، تلاش مضاعف، جهاد اقتصادی، حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی نشان می‌دهد که مهمترین دغدغه و موضوع مورد توجه مسوولان و مقام معظم رهبری مسائل اقتصادی است.
  حسینی تصریح‌کرد: برخی نام‌گذاری‌ها وظایفی بر دوش مردم و برخی وظایف بر دوش مسوولان می‌گذارد؛ به عنوان مثال در سال اصلاح الگوی مصرف وظیفه صرفه‌جویی برعهده مردم گذاشته شد که مردم به خوبی از عهده این وظیفه برآمدند.
  نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی عنوان‌کرد: متاسفانه برای آن وظایفی که در نام‌گذاری‌ها بر دوش مسوولان گذاشته می‌شود، برنامه‌ای وجود نداشته و مسوولان شعارگونه از کنار این اهداف و نام‌گذاری‌ها گذاشته‌اند.
  وی گفت:‌ بخشی از نام‌گذاری سال 92 وظیفه مردم و بخشی دیگر وظیفه مسوولان است؛ حماسه سیاسی وظیفه‌ای است که مردم خردادماه امسال آن را انجام می‌دهند و با حضور در پای صندوق‌های رای این حماسه را خلق خواهند کرد.
قطعا در انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستاها با حضور مردم، حماسه‌ای جدید رقم خواهد خورد.
  حسینی گفت: وظیفه مسولان این است در مقابل حماسه‌سازی مردم و راهپیمایی‌های مختلف، با برنامه‌ریزی دقیق حماسه اقتصادی ایجاد کنند و ما در سال جدید شاهد دگرگون‌سازی وضعیف اقتصاد و کاهش قیمت‌ها باشیم.
       

سبحانی‌نیا: ریل‌گذاری‌ها برای حرکت رو به جلو انجام شده است

  یک عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی بر لزوم حضور همه گروه‌های سیاسی در انتخابات آینده برای رسیدن به حماسه سیاسی تاکید کرد.
  حجت‌الاسلام و المسلمین حسین سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد نامگذاری سال جدید به عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، گفت: سال جدید با دو شاخصه مهم حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با عنایت به نامگذاری سال گذشته به نام «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» و در ادامه اهداف سال گذشته آغاز شد.
  وی ادامه داد: با توجه به شعار محوری سال گذشته، ریل گذاری‌هایی انجام شده است و زیرساخت‌های مناسبی آماده شده است تا بتوانیم اقدامات موثری در راستای تحقق اهداف تولید ملی، خودکفایی اقتصادی، اشتغال و استفاده از ظرفیت داخلی انجام دهیم و حرکت به سمت جلو را ادامه دهیم.
  وی با بیان این‌که «توقع از مسوولان و همه فعالان در نظام این است که مسیر مورد نظر را عملیاتی کنند» گفت: شیوه دستیابی به شعار «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» نیز مهم است.
  این عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به این‌که «کشور و همه دنیا در شرایط خاصی قرار دارند» گفت: این تنها مسائل داخلی نیست که تاثیرگذار است.
با عزم و اراده، انسجام و وحدت ارکان نظام و حرکت در زیر چتر ولایت می‌توانیم به هدف نامگذاری امسال نزدیک شده و از شرایط فعلی عبور کنیم.
  وی ادامه داد: شعار «حماسه سیاسی» به این دلیل مطرح شده است که در آستانه دو انتخابات مهم ریاست جمهوری یازدهم و دور چهارم انتخابات شوراها قرار داریم و این دو امر هم از نگاه بیرونی و هم از نگاه داخلی دارای اهمیت فراوانی هستند.
  وی اظهار کرد: اهمیت داخلی برگزاری انتخابات این است که شور و شعور و بینش سیاسی، مشارکت حداکثری، اخلاق‌مداری و قانون‌گرایی می‌تواند محقق شود تا این‌که یک انتخابات خوب با مشارکت بالا و سلامت انتخاباتی برگزار کنیم که تصویر روشنی از آگاهی، بصیرت و شعور سیاسی مردم را به جهان منعکس کند.
  سبحانی‌نیا با اشاره به اهمیت خارجی انتخابات سال جدید نیز گفت: باید از فرصت‌های بزرگ برای انتخابات استفاده کرد.
با مشارکت بالا و نشان دادن شعور سیاسی مردم می‌توانیم شاهد آثار و تبعات مثبت انتخابات آینده در فضای سیاسی جهان باشیم.
  وی ادامه داد: انتخاب یک دولت منسجم و هماهنگ با خواسته‌های نظام و مردم می‌تواند شرایط ما را در جامعه جهانی بهبود بخشد.
از این نظر دو جنبه شعار مطرح شده برای سال جاری، مکمل یکدیگرند.
حماسه سیاسی می‌تواند بستر و زمینه را برای دستیابی به اهداف اقتصادی و باز شدن راه حضور ایران در صحنه بین‌المللی را فراهم کند و منجر به برطرف شدن موانع پیش‌روی نظام در عرصه‌های مختلف باشد.
  وی با تاکید بر این‌که «شعار سال جدید، یک شعار همه‌جانبه است» گفت: هم از نگاه داخلی، هم از نگاه بین‌المللی حماسه سیاسی می‌تواند نشان‌دهنده بصیرت، آگاهی بالا، شعور سیاسی و اخلاق‌مداری باشد.
  این عضو هیات رییسه مجلس اظهار کرد: برگزاری انتخابات سالم با مشارکت سازنده و حضور گروه‌های مختلف سیاسی در انتخابات می‌تواند یک تصویر خوب بین‌المللی از ایران را به جهانیان ارائه دهد و منجر به تغییر نگاه بین‌المللی شود که در حال حاضر علیه ماست و همچنین می‌تواند موانع بر سر راه حضور بین‌المللی ایران را برطرف کند و راه‌ها را برای رفع موانع و تحریم‌ها فراهم نماید.
     

فرهنگی: تاکید مقام معظم رهبری در نامگذاری امسال، ناظر به شرایط خاص کشور است

  یک عضو هیات رئیسه مجلس گفت: مقابله با فشارهای اقتصادی و برگزاری انتخاباتی بی‌حاشیه برنامه‌ریزی و تلاش مسوولان را می‌طلبد.
  محمد حسین فرهنگی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال جدید با عنوان "حماسه سیاسی؛ حماسه اقتصادی" از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: تاکید رهبری بر این دو مساله ناظر به شرایط خاصی است که کشور ما در آن قرار دارد.
مخالفان بین المللی جمهوری اسلامی ایران از چند دهه گذشته حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مخالفت خود را با منافع ملی ملت ما آشکار کردند.
در سال گذشته با تشدید مخالفت‌ها و اعمال فشارها به بهانه‌های غیرمنطقی و با اتکاء به اطلاعات نادرست و در پس پرده بر اساس اغراض سیاسی کینه‌توزانه شرایطی را ایجاد کرده‌اند.
  وی افزود: آمریکا حرکت یکجانبه‌گرایانه‌ای را از سال‌های پیش آغاز کرده است و در شرایط فعلی مهم ترین مخالف خود را ملت ایران می داند و تمام تلاش خود را برای مقابله با آن به کار گرفته است.
  وی افزود: ملت ما راه خود را از بهمن 57 به شور مشخص روشن ساخته و حافظ دستاوردهای تلاش خود و منافع ملی خود است.
  وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آتی، گفت: غرب اصرار دارد که این انتخابات با ضعف و اشکال برگزار شود.
مقابله با فشارهای اقتصادی نیز که در سال گذشته آن را تشدید کردند بسیار اهمیت دارد و توجه به این دو مهم برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان را می طلبد.
  فرهنگی توضیح داد: در بعد سیاسی برگزاری انتخاباتی پرشور و بدون حاشیه را نیاز داریم و در بعد اقتصادی برنامه‌ریزی‌های مناسب برای تبدیل تهدیدات به فرصت های مهمی مانند توسعه صادرات غیر نفتی و کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی و خودکفایی کشور در زمینه هایی که در آن دچار مشکل بودیم، ضروری است.
  وی گفت: انتظار از آحاد مردم نیز همراهی با آرمان شهدا و حرکت به سمت اراده مبارکی است که در ضمن آن سربلندی، افتخار و پیشرفت کشور و تقویت نظامی عادلانه را به دنبال دارد.
  فرهنگی ادامه داد: این دو مقوله مورد توجه و تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است لذا منتظر هستیم که در این زمینه‌ها تمهیدات مناسبی از جانب مسئولان داشته باشیم چرا که مردم با دقت تحولات را در حوزه سیاسی و اقتصادی رصد می کنند.
   

مطهری: مشارکت بالای مردم در انتخابات تاثیر زیادی در تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی دارد

  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری آینده و زمینه سازی برای آن از جانب مسوولان می‌تواند تاثیر زیادی در تحقق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی داشته باشد.
  علی مطهری درگفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال نو با عنوان "حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی" از سوی مقام معظم رهبری خاطرنشان کرد: عبارت حماسه سیاسی ناظر به انتخابات آینده ریاست جمهوری است که برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.
طبیعی است که مشارکت بالای مردم در این انتخابات می‌تواند تاثیر زیادی در تغییر رفتار غرب درباره تحریم‌های اقتصادی و حتی تهدید نظامی داشته باشد.
  وی افزود: غرب وقتی احساس کند در ایران همبستگی ملی وجود دارد قطعا در عزم آنها تزلزل و تردید ایجاد می‌کند؛ زیرا آنها همواره برای به زانو درآوردن حریف خود تلاش می‌کنند وضع داخلی آنها را به هم بریزند و اگر احساس کنند کشوری از داخل مستحکم است، در اراده آنها تاثیرگذار است.
  مطهری با بیان اینکه برای رسیدن به مشارکت بالا و رقم زدن حماسه سیاسی درانتخابات مقدماتی لازم است، برگزاری انتخاباتی کاملا سالم را یکی از این مقدمات دانست و توضیح داد: شورای نگهبان نباید در تایید صلاحیت‌ها سخت‌گیری داشته باشد و گرایش سیاسی مخالف و منتقد را دلیل بر رد صلاحیت نداند.
  وی با ابراز این عقیده که داشتن گرایش غیراسلامی مانع احراز صلاحیت ریاست جمهوری می‌شود، گفت: رد صلاحیت افرادی با این ویژگی با توجه به قانون اساسی کشور ما اشکالی ندارد، اما صرف اینکه کسی منتقد نظام باشد و یا خواستار اجرای کامل و بدون تنازل قانون اساسی باشد و یا تاکید بر اجرای فصل سوم قانون اساسی داشته باشد که شامل حقوق ملت است نمی‌توان این افراد را رد صلاحیت کرد.
  این نماینده مردم تهران در مجلس افزود: همه گروه‌های سیاسی که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند باید در این انتخابات نماینده و کاندیدا داشته باشند و در انتخابات شرکت کنند.
رهبر انقلاب در نطق اخیری که داشتند تاکید کردند که سلایق مختلف وارد شوند و رویگردان نباشند.
این تاکید ایشان بهانه‌ای برای شرکت نکردن برخی گروه‌های منتقد به جا نگذاشته است.
  وی تاکید کرد: وقتی سلایق مختلف در انتخابات شرکت کنند و گروهی خواستار تغییر وضع موجود و گروهی دیگر خواهان حفظ آن باشند در این صورت طبعا شور و هیجان و رقابت سالمی ایجاد می شود که باعث پرشور شدن انتخابات و بالا رفتن مشارکت می‌شود.
  مطهری تاکید کرد: مردم و مسئولان باید توجه داشته باشند که برخی افراد، رهبری را به نفع فرد یا گروهی در مساله انتخابات داخل نکنند.
همان طور که خود ایشان فرمودند من یک رای دارم و آن را هم کسی نمی‌داند.
دائم برخی نگویند که مثلا نظر رهبری با فرد خاصی است.
کاری نکنند که دست افراد بسته شود و به گونه‌ای جلوه دهند که حمایت از کاندیدای دیگر بر ضد اصل ولایت فقیه است و انتخابات را از حالت طبیعی خود خارج کنند.
این اقدام نقطه آغاز فتنه است.
وقتی افرادی دائما تبلیغ کنند که نظر رهبری به فلان شخص است عده زیادی از مردم ممکن است فکر کنند حتما باید به فلان شخص رای دهند و مخالفین و یا معاندین برای اینکه ضربه‌ای به ولایت فقیه بزنند تلاش کنند که آن فرد رای نیاورد و این نقطه آغاز فتنه و خصومت‌هاست.
  وی افزود: امیدواریم افرادی به دنبال این رفتارها نباشند .
همانطور که در انتخابات سال 88 این روش که متاسفانه از جانب برخی اصولگرایان دنبال می‌شد آسیب زیادی به کشور زد.
  مطهری اضافه کرد: مشارکت بالا زمینه‌های مناسب خود را می‌خواهد که ان شالله مردم حضور گسترده‌ای خواهند داشت و پیام روشنی برای غرب خواهد داشت و بسیاری از مشکلات اقتصادی ما را هم حل خواهد کرد و پشتوانه‌ای هم برای رییس جمهور آینده خوهد بود.
  مطهری با اشاره به بخش دوم شعار امسال با عنوان حماسه اقتصادی گفت: این موضوع بی‌ارتباط با بخش اول آن نیست.
اگر حماسه سیاسی ایجاد شود در وضع اقتصاد کشور اثر خواهد داشت.
  وی با بیان اینکه روشن است که مردم با سختی‌هایی روبرو هستند، قدرت خرید مردم به دلیل افزایش قیمت‌ها کاهش پیدا کرده است گفت: مردم به دلیل ایمان و اعتقادی که به اسلام و آرمان‌های انقلاب دارند شرایط را تحمل می‌کنند ولی این دلیل نمی‌شود که مسئولان فکر اساسی برای بهبود وضع اقتصاد کشور نکنند.
باید فرض را بر این گذاشت که تحریم‌ها همچنان برای مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند.
بنابراین باید برنامه‌ریزی دقیقی برای بهبود وضع اقتصاد کشور داشته باشیم.
  مطهری ادامه داد: بسیاری از این نابسامانی‌های اقتصادی ناشی از سوء مدیریت بود و بخش کمتر آن به دلیل تحریم‌ها بوده است.
  وی با بیان اینکه در سال 91 بخشی از ارز مرجع کشور صرف واردات خودرو لوکس و اقلام غیر ضروری شد گفت: این موضوع نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی دقیقی برای مواجهه با این شرایط جدید نداشتیم.
  مطهری ادامه داد، تحریم بانک مرکزی چند ماه قبل انجام شده بود و حدود هشت ماه وقت برای برنامه‌ریزی وجود داشت و هیچ برنامه‌ریزی خاصی صورت نگرفت تا جایی که نقل و انتقال ارز برای ما مشکل شد و در این شرایط هم به جای وارد کردن ضروری ترین کالاها ، واردات خودروها و کالاهای لوکس از جانب برخی افراد به دلیل سود کلان ادامه یافت و دولت هم بیشتر به فکر افزایش یارانه‌ها بود.
  این نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اگر مدیریت صحیح اقتصادی در کشور حاکم شود به راحتی می‌توانیم از این شرایط خارج شویم.
غرب هم اگر احساس کند که این تحریم‌ها اثر قابل توجهی نداشته و ایران می‌تواند سال‌ها روی پای خود بایستد از موضع خود کوتاه می‌آید؛ آنها منتظرند ایران دست‌ها را بالا ببرد و یا اینکه وضع داخل کشور به هم بریزد، اما اگر احساس کنند که ایران می‌تواند با مدیریت درست، زندگی قابل قبولی برای مردم خود فراهم کند قطعا از موضع خود کوتاه خواهند آمد.
     

قوامی: شور و شوق انتخاباتی سوخت موتور توسعه خواهد بود

  یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: لازمه رسیدن به حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی این است که بستر لازم برای حضور سلایق مختلف در انتخابات فراهم شود.
  به گزارش ایسنا، هادی قوامی، در مورد نامگذاری سال جدید به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» گفت: باید بسترهای لازم برای حضور سلایق مختلف در انتخابات آینده فراهم شود و هرکدام از کاندیداها بتوانند برنامه درست و مناسب خود را با تکیه بر امکانات و نیازهای کشور ارائه دهند.
  وی با ابراز امیدواری از این‌که «در صورت حضور سلایق مختلف در انتخابات شور و شوق عمومی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال جدید ایجاد خواهد شد» گفت: این شور و شوق عمومی می‌تواند سوخت موتور توسعه باشد که محرک چرخ‌دنده‌های توسعه و پیشرفت خواهد بود.
  وی ادامه داد: اگر شور و شوق عمومی ایجاد شود، شرط لازم برای حضور گروه‌ها و سلایق مختلف در انتخابات فراهم می‌شود تا گروه‌های مختلف بتوانند برنامه‌های خودشان را ارائه دهند و فرصت انتخاب اصلح را برای مردم به وجود بیاورند.
  این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این‌که «کار سیاسی برای حضور پرشکوه سلایق مختلف در انتخابات لازم است» گفت: گروه‌های مختلف باید برنامه‌های خود را به مردم ارائه دهند تا در 24 خردادماه سال آینده نهایتا یک برنامه اصلح انتخاب شود و آن‌وقت شور و شوق ایجاد شده می‌تواند موتور ایجاد حماسه اقتصادی باشد.
  وی با بیان این‌که «دولت آینده باید بداند که با مشکلات زیادی در عرصه اقتصادی روبه‌رو است» گفت: رییس‌جمهور آینده باید بداند که چه کسری بودجه‌ای در انتظارش خواهد بود و باید بداند که چگونه برای هدفمندی یارانه‌ها برنامه‌ریزی کند و سایر مسائل اقتصادی را حل و فصل کند.
  وی ادامه داد: فضای سیاسی پرنشاط قبل از انتخابات می‌تواند زمینه را برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ورود به حماسه اقتصادی فراهم کند تا رشد اقتصادی طبق برنامه‌ها محقق شود، تورم کاهش پیدا کند، فقر عمومی کاهش پیدا کند و فضای کسب و کار بهتر شود.
   

نماینده آبادان: مردم نقش‌آفرینان اصلی در تحقق حماسه سیاسی هستند

  نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ مردم نقش‌آفرینان اصلی صحنه سرنوشت در نظام اسلامی و تحقق حماسه سیاسی در کشور هستند.
  جواد سعدون‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خوزستان-، با اشاره به نام‌گذاری سال 92 با عنوان "حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی" از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: امسال با شعاری بسیار حکیمانه و راهبردی آغاز شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی مانند همیشه براساس ضرورت‌های انقلابی، منافع ملی و اهداف کلان راهبردی نظام، این شعار را برای سال 92 مطرح کردند.
  وی افزود: امسال دو واژه حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی با توجه به ضرورت‌های انقلاب و در ارتباط با مصالح ملی کشور مطرح شدند.
در واقع واژه حماسه یک واژه جهادی است و جایی اتفاق می‌افتد که یک میدان نبرد وجود داشته باشد؛ گویی مقام معظم رهبری صحنه سیاسی کشور را به گونه‌ای می‌بینند و ترسیم می‌کنند که دو صف در برابر هم آماده نبرد هستند.
  سعدون زاده تصریح کرد: در یک سو ملت رشید ایران قرار دارد که از هویت و کیان خود در عرصه سیاسی داخلی و بین‌المللی دفاع می‌کند و در سوی دیگر در برابر ملت بزرگ ایران، نظام سلطه قرار دارد که عمدتاً در پنج یا شش کشوری خلاصه می شود که به نادرست خود را جامعه جهانی نامیده‌اند و با ابزارهای مختلف در برابر ملت ایران و انقلاب اسلامی صف آرایی می‌کنند.
  نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این شرایط قطعاً می‌طلبد نیروهای انقلابی و متخصص با تمام وجود و با همه امکانات خود از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری وارد عرصه کارزار شوند و یک بار برای همیشه نظام استکباری را مأیوس کنند و بعد از 34 سال این حقیقت را به این کشورها دیکته کنند که ملت رشید ایران در عرصه سیاست به حدی به بلوغ سیاسی رسیده است که خود سرنوشت خود را رقم می‌زند و براساس آموزه‌ها و هدایت‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری انتخابی اصلح، درست و کلیدی خواهد کرد.
  وی ادامه داد: انتخاب درست انتخابی است که بتواند در عرصه سیاست داخلی، امنیت و ثبات، ایران بزرگ را تأمین کند و در عرصه روابط بین‌المللی شأن و جایگاه والای جمهوری اسلامی را پاس بدارد.
امروز به حمدالله نظام اسلامی ما به سبب مجاهدت‌ها و مبارزات گسترده‌ای که این ملت داشته، آبرو و ارزش فراملی بالایی دارد که برای نگاهداشت این شأن و منزلت و همچنین استمرار این جایگاه، می‌طلبد ملت ایران فراتر از وضعیت فعلی در میدان مبارزه سیاسی وارد شود.
  سعدون زاده گفت: آنچه که امروز به عنوان یک رسالت و تعهد انقلابی و جزء منویات مقام معظم رهبری است، حضور حماسی و پرجوش و خروش ملت ایران در انتخابات است تا نتیجه‌ای که به دست می‌آید بهترین نتیجه باشد.
حضور حماسی تمام شبهه‌ها و گرد و غبارهای فتنه و ابرهای تیره فتنه جویی را بر می‌چیند و امید است با این حضور حماسی ملت بزرگ ایران دیگر ردپایی از فتنه‌گران و آنچه که در سال 88 رخ داد، وجود نداشته باشد.
در بعد بین‌المللی هم این حضور می‌تواند مأیوس کننده دشمنان انقلاب اسلامی ‌باشد تا ایران در عرصه سیاسی با حضور حماسی مردم برای سال‌های متمادی بیمه شود.
  نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: پیوند میان مردم و محور و قطب ولایت یک پیوند اعتقادی و مبتنی بر باورهای عمیق دینی است.
مردم ایران تمام هوش و نگاهشان متوجه هدایت‌های مقام معظم رهبری است.
تفاوت این ملت و ملل دیگر این است که از وجود یک مکتب هدایت الهی و ربانی بهره می‌برد که به موقع نقشه راه را پیش روی این ملت قرار می‌دهد.
  وی بیان کرد: ‌این مکتب شاخص‌های انقلابی را به صورت شفاف در اختیار مردم می‌گذارد و هشدارهای لازم را برای رسیدن به قله کمال و انتخاب درست یا درست‌ترین انتخاب به ملت می‌دهد.
  سعدون زاده تصریح کرد: وجود دو عامل و بازیگر اصلی این عرصه، یکی به عنوان امام و راهنما و دیگری مردم به عنوان سربازان این عرصه می‌تواند بزرگترین حماسه و بهترین نتیجه را در تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی رقم بزند.
البته مسئولان کشور و موسسات فرهنگی مانند صدا و سیما، رسانه‌ها، وزارت ارشاد و تریبون‌های مقدس نماز جمعه که 700 تریبون هر هفته در پهنه نظام جمهوری اسلامی به آگاهی و بصیرت بخشی می‌پردازند، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و قشر عظیم فرهنگی کشور که به نحوی با فکر و اندیشه در ارتباط هستند، همه این‌ها می‌توانند در خلق و آفرینش یک حماسه بزرگ سیاسی نقش آفرینی کنند و کمال و ولایت پذیری خود را رخ جهانیان بکشانند.
  نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معتقدیم هر کسی در هر شأن و مقامی که باشد، اگر نصیحت‌های مقام معظم رهبری را که پدر، پیشوا و امام این امت است، گوش نکند، در واقع اولین خیانت را به خود کرده و سپس خیانتی در مقیاس ملی انجام داده است.
  وی عنوان کرد: گاهی مسئولان سلیقه‌های شخصی خود را در حد قابل قبولی در برخی عرصه‌ها اعمال می‌کنند، ولی اگر این اعمال سلیقه به گونه‌ای باشد که امنیت ملی را به چالش بکشد دیگر بداخلاقی نیست و یک خیانت محسوب می‌شود که باید برای چاره جویی آن اقدام کرد.
  سعدون زاده گفت:‌ معتقدم مردم می‌توانند بهترین و بزرگترین سد مقابل اعمال سلیقه‌های شخصی و بروز بداخلاقی به خصوص در عرصه سیاست باشند؛ چون ابزار و قدرت واقعی در دست مردم است و ان‌شاءالله براساس هدایت‌های مقام معظم رهبری، این قدرت به فردی اصلح، مؤمن و انقلابی داده شود.
   

اسماعیل‌نیا: حماسه سیاسی، حضور مردم در انتخابات است

  نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، گفت: تحولات چشمگیری در کشور با حماسه‌آفرینی در همه حوزه‌ها رقم می‌خورد.
  محمد اسماعیل‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا - منطقه خراسان-، با بیان این‌که شعار امسال انگیزه قوی، شجاعت و امید را در کشور نوید می‌دهد، افزود: حماسه یعنی نترسیدن و حمله به مشکلات است و به یقین با همت مردم و مسوولان شاهد تحول چشمگیری در حوزه‌های مختلف کشور هستیم.
  وی سیاست و اقتصاد را مکمل یکدیگر دانست و ادامه داد: هر اقدام مسوولان کشور زیر ذره بین دشمنان قرار دارد و امسال رهبری با تهی خواندن یاوه گویی‌های دشمنان، از مسوولان خواستند با سرعت و جدی‌تر از قبل با یک برنامه‌ریزی مدون و با خلق حماسه در این دو بخش، با قوت و قدرت رو به جلو حرکت کنند.
  نایب رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: حماسه سیاسی، حضور مردم در انتخابات بزرگ و ملی کشور در خرداد ماه امسال است و به یقین مردم ما همچنان که در راهپیمایی 22بهمن سال گذشته حماسه آفریدند در عرصه انتخابات اقتدار نظام را به تصویر می‌کشند.
  وی با اشاره به این‌که ایران اسلامی دارای ظرفیت‌های بالایی در همه زمینه‌ها است، گفت: برای رونق اقتصادی کشورهیچ راهی به جز روی آوردن به اقتصاد مقاومتی نیست و اگر این راهبرد عملی شود، با ظرفیت‌های موجود در کشور می‌توانیم ایران رابه کشور اول منطقه تبدیل کنیم.
  اسماعیل‌نیا خاطرنشان کرد: امروز خدمت کردن به مردم عبادت محسوب می‌شود و در این مسیر باید با شتاب بیشتر و چند برابر گذشته حرکت کنیم.
نماینده مردم کاشمر، بردسکن و خلیل آباد در مجلس با اشاره به این‌که در سه شهرستان حوزه انتخابیه‌اش با ایجاد بانک کارآفرینی، اشتغال و جذب سرمایه‌گذاران، تمامی استعلامات سرمایه‌گذاران در مدت 48 ساعت انجام می‌شود، گفت: متقاضیان برای گرفتن یک استعلام از اداره‌ها پیش از این باید 6 ماه منتظر می‌ماندند، اما با تلاش خوب فرمانداران منطقه و مسوولان دستگاه‌های اجرایی، این مدت به کمتر از یک هفته کاهش یافته است.
  وی اعلام کرد: استعدادهای زیادی در منطقه وجود دارد که با همت مسوولان و بخش خصوصی به زودی از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل می‌شود.
   

قاضی‌زاده: برنامه‌ریزی صحیح مسوولان در سال 92 می‌تواند حماسه‌آفرین باشد

  یک عضو هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت که عملکرد و برنامه‌ریزی صحیح مسوولان و انتخاب با بصیرت مردم برای رییس‌جمهور آینده می‌تواند خلق‌کننده حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 باشد.
  به گزارش ایسنا، امیرحسین قاضی‌زاده، با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» اظهار کرد: حضور مردم در یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات‌ها برای سپردن مدیریت ملی کشور به رییس‌جمهور و همچنین انتخاب مدیریت محلی کشور یعنی اعضای شوراهای شهر و روستا طبیعتا می‌تواند حماسه‌ خلق کند.
  وی افزود: حضور مردم هر چه آگاهانه‌تر و پرشورتر باشد، حماسه‌ بزرگی سیاسی‌ را خلق می‌کند؛ انتخابی که به زندگی آینده مردم گره خورده است.
این عضو هیات رییسه فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: از طرف دیگر دشمن برای صدمه زدن به عرصه اقتصاد کشور برنامه‌ریزی کرده است که طبیعتا مسوولان باید با عزم جدی در جهت اصلاح امور اقتصادی گام بردارند تا بتوانند حماسه‌ای را خلق نمایند.
  قاضی‌زاده، عملکرد مسوولان و برنامه‌ریزی صحیح و سیاست‌گذاری‌هایشان را در خلق حماسه بسیار موثر خواند و گفت: از طرف دیگر حضور مردم در عرصه انتخابات و انتخابی با بصیرت و توام با آگاهی می‌تواند حماسه‌ای را در عرصه سیاسی خلق کند تا ان‌شاءالله بتوان تجلی شعار اصلی نظام یعنی «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» را در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نیز نشان داد.
  وی در پایان تاکید کرد که بعد از برگزاری انتخابات، حماسه سیاسی تمام نخواهد شد و تنها در آن دوران می‌توان اوج حماسه سیاسی را مشاهده کرد.
   

نکو: نامگذاری امسال به این معنا است که فرصت آزمون و خطا به پایان رسیده است

  یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت صرفه‌جویی در سال جاری گفت: مردم و مسوولان دو بال حرکت برای ایجاد حماسه سیاسی و اقتصادی در سال 92 هستند.
  ابراهیم نکو در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا در ارزیابی خود از نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» اظهار کرد: حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی هریک به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته‌اند و گفته نشده حماسه سیاسی و اقتصادی، بنابراین باید به این موضوع اهتمام داشت.
  وی ادامه داد: در بحث سیاست، ما انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی روستاها و شهر را در پیش داریم که با توجه به نگاه‌های بین‌المللی به ایران و حساسیت‌های موجود غرب و استکبار که تمامی بودجه‌ی خود را صرف می‌کنند تا این انتخابات با استقبال کمتری روبه‌رو باشد باید دقت ویژه‌ای در عملکرد خود داشته باشیم.
  نماینده مردم رباط کریم در مجلس خاطرنشان کرد: آنها آرزو دارند حضور حداکثری در انتخابات ایران رخ ندهد اما زمانی که مقام معظم رهبری در چنین شرایطی به موضوع ورود پیدا می‌کنند ما شاهد حضور حداکثری و چندین برابری مردم هستیم.
  نکو با بیان این‌که انتخابات آینده با حضور پرشور مردم برگزار می‌شود و آنها حماسه‌ای سیاسی را خلق خواهند کرد، تصریح کرد: حضور مردم در صحنه‌های مختلف به ملت‌های دیگر ثابت کرده که با همدلی می توان بلندترین گام ها را برداشت، لذا حماسه سیاسی ملت ایران را می توان شکست بزرگی برای کشورهای اروپایی و غرب قلمداد کرد.
  این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس هم‌چنین بیان کرد: مقام معظم رهبری با نامگذاری سال های اخیر به نام‌های اقتصادی، بارها به مسوولین هشدار دادند اما در برخی سال‌ها نتوانسته‌ایم به طور شایسته به موفقیت‌های قابل انتظاری دست پیدا کنیم، بخصوص در سال گذشته که به نام تولید ملی نامگذاری شده بود.
  وی افزود: البته با تجربه‌ای که در سال گذشته کسب شده توانسته‌ایم از مقاومت بالایی برخوردار شویم و انرژی لازم برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را به دست آورده‌ایم.
  نکو با تاکید بر ضرورت تلاش ویژه‌ی مسوولان برای حل مشکلات اقتصادی گفت: با فعالیت‌های گسترده‌ی مجلس به‌ویژه کمیسیون‌های تخصصی شاهد پیشرفت‌های بسیار ارزنده‌ای در زمینه‌ی اقتصادی در سال جاری خواهیم بود که شاید جهان را متحیر کند.
  نماینده مردم رباط کریم در ادامه تاکید کرد: جوانان ایرانی می‌توانند پروژه‌های 10 ساله‌ی اروپاییان را در دو سال به پایان برسانند که قطعا در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی این موضوع چشمگیر خواهد بود.
  وی درخصوص وظیفه‌ی مردم و مسوولان در این سال اظهار کرد: هر سه قوه بخصوص پس از انتخابات باید با همدلی و همراهی در راستای حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گام‌های اساسی، زیربنایی و علمی بردارند؛ و نامگذاری امسال هم به این معنا است که فرصت آزمون و خطا به پایان رسیده و نباید کاری انجام شود که تنها مایه پشیمانی و صرف هزینه‌ی بیهوده باشد.
  نکو با بیان این‌که مسوولان نباید دعواهای شخصی خود را به میان مردم بکشانند، گفت: اگر اختلافی وجود دارد باید به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و ذهن مردم نباید درگیر مسائل شخصی مسوولین گردد؛ چرا که مردم ثابت کرده‌اند اجازه نخواهند داد مسوولان لحظه‌ای از رسیدن به اهداف حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی درنگ کنند.
  این عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی با اشاره به برنامه‌های کمیسیون متبوعش اظهار کرد: کمیسیون اقتصادی در همین راستا در نظر دارد در این سال توجه ویژه‌ای به تولید و صنعت داشته باشد تا حماسه اقتصادی تحقق پیدا کرده تا به دنبال آن شاهد کاهش تورم و گرانی و افزایش اشتغال باشیم.
  وی در پایان نسبت به صرفه‌جویی توسط مردم برای رسیدن به حماسه اقتصادی تاکید کرد و یادآور شد: مردم و مسوولان دو بال حرکت در حماسه اقتصادی هستند و ان‌شاءالله سال جاری را با کارنامه‌ای درخشان به پایان خواهیم رساند.
 

عباسپور: وحدت حول محور رهبری شرط تحقق شعار امسال است

  نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس گفت: وحدت و همدلی سران قوا به محوریت رهبری شرط پیاده شدن شعار حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی است.
روح‌الله عباسپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: بزرگ‌ترین حادثه سیاسی سال 1392 یعنی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دلیل نامگذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی است.
  وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در حرم رضوی ویژگی‌های رییس‌جمهور را تبیین کردند.
  این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس مشارکت‌ حماسی مردم در انتخابات خرداد ماه سال جاری را از ضروریات نامگذاری سال جاری به نام «حماسه سیاسی» دانست و اظهار کرد: حضور سیاسی مردم در انتخابات پیش‌رو نشان‌دهنده تجدید عهد با آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) و تثبیت نظام و تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و مقام معظم رهبری است.
حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند حماسه بزرگی باشد.
  وی افزود: مشارکت مردم در این انتخابات می‌تواند روی برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌سازی‌های دشمنان نظام تاثیرگذار باشد.
بارها و بارها دشمنان جمهوری اسلامی نسبت به اهداف نظام موضع‌گیری‌های مغرضانه‌ای اتخاذ کردند ولی وقتی حضور جدی مردم در انتخابات مختلف را مشاهده کردند، متوجه شدند بستری برای راه‌یابی به داخل مرزهای ایران وجود ندارد.
  نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس آگاهی و بصیرت مردم را سد محکمی در برابر دشمنان جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: بصیرت و آگاهی مردم در کنار تبعیت از فرامین مقام معظم رهبری همواره مانع از تحقق اهداف شوم دشمنان نظام بوده است.
امیدوارم حضور مردم در انتخابات پیش‌رو جدی و حماسی باشد به طوری که نظام جمهوری اسلامی بیش از گذشته، تثبیت شود.
  این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس انتخاب شعار حماسه اقتصادی توسط مقام معظم رهبری را نشان‌دهنده جنگ اقتصادی غرب علیه کشورمان دانست و افزود: دشمن از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سیاسی و اقتصادی در عرصه بین‌الملل استفاده می‌کند تا با تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اقتصادی، ایران را از پا درآورد.
هدف اصلی دشمن قرار دادن مردم در برابر مسوولان نظام از طریق کشاندن آنان به کف خیابان‌هاست.
  عباسپور از مردم خواست با حضور فعال در انتخابات خرداد ماه سال جاری حماسه دیگری را به رخ جهانیان بکشند.
  نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس اقتصاد مقاومتی را محور ایستادگی مردم دانست و خاطرنشان کرد: حمایت از تولیدات ملی، خودکفایی در محصولات اقتصادی و تجاری‌سازی علم و فن‌آوری در سال حماسه اقتصادی باید بیش از گذشته مورد توجه مسوولان نظام قرار گیرد.
  وی افزود: البته عقب‌نشینی‌های دشمنان نشان می‌دهند که آنان نسبت به تاثیر راهبرد تحریم‌ها بر این دچار تردید شده‌اند.
 

زارع‌زاده: شعار امسال می‌تواند راهکار برون‌رفت از وضعیت موجود باشد

  سخنگوی کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: دستیابی به حماسه اقتصادی نیازمند درمان بیماری مدیریت مالی در کشور است.
  عباس زارع‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال جاری به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اظهار کرد: حماسه در فرهنگ ملی ما زمانی مطرح می‌شود که نیاز به یک تحرک جدید اجتماعی برای رسیدن به هدف مشخص وجود داشته باشد.
  وی با اشاره به تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیازمند یک گذار و حرکت طولانی مردم برای گذر از شرایط فعلی هستیم و رهبری بسیار بجا و زیبا مساله حماسه را در این شرایط مطرح کردند که می‌تواند یک برون‌رفت از وضعیت موجود و برگشت به جریان حماسی جنگ را که حماسه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بود، ایجاد کند؛ در زمان جنگ ما دچار تهاجم نظامی بودیم اما حالا دچار یک تهاجم همه‌جانبه سیاسی – اقتصادی هستیم و باید بتوانیم با یک برخورد حماسی از این تهاجم گذر کنیم.
  وی اظهار کرد: عالی‌ترین ابزار برای تحقق حماسه، ابزار وحدت در مدیریت و حاکمیت است.
باید اقتصاد مقاومتی جدی گرفته شود، از اصراف پرهیز شود و حمایت از تولید ملی به صورت جدی دنبال شود.
  سخنگوی کمیسیون سیاست داخلی و شوراها ادامه داد: مهم‌ترین مساله در حال حاضر اصلاح مدیریت اقتصادی کشور است.
مدیران کشور باید متوجه این مساله باشند که تصمیمات آن‌ها در امروز و آینده اقتصاد کشور تاثیرگذار است؛ لازم است که مسیر تولید جدی گرفته شود، ضمن این‌که بانک‌ها باید به مدیریت مالی کشور توجه کنند.
  وی معتقد است: متاسفانه یک بیماری در مدیریت مالی کشور وجود دارد که لازم است با آن برخورد شود در بسیاری از سیستم‌های موفق اقتصادی دنیا مشاهده می‌کنیم برخورد با اخلال‌گران و اختلاس‌کنندگان محکم و قاطع است، نباید مصالحه‌کاری در زمینه برخورد با اخلال‌گران صورت بگیرد تا اقتصاد کشور دچال مشکل نشود.
   

  هروی: با خلاص کردن مردم از گرانی‌ها می‌توان حماسه آفرید

  یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت گفت: همکاری‌های مجلس و دولت در مباحث اقتصادی و سیاسی باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر کمک به مردم، راهکارهای منطقی در عرصه داخلی و حتی بین‌المللی ارائه شود.
  به گزارش ایسنا،‌ جواد هروی، با اشاره به نامگذاری سال جاری «حماسه اقتصادی، حماسه سیاسی» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار کرد: حل مشکلات اقتصادی یکی از مسائلی است که در سال جاری باید به آن توجه ویژه شود؛ لذا مطرح کردن حماسه اقتصادی از سوی رهبری می‌تواند بدین معنا باشد که در راستای حرکت‌هایی قرار گیرد تا بتواند ریشه مشکلات اقتصادی در جامعه را بخشکاند.
  وی با تاکید بر این‌که «حماسه اقتصادی یک ضرورت در جامعه ماست» گفت: با حل مشکلات اقتصادی و خلاص کردن مردم از گرانی‌ها می‌توان حماسه آفرید.
  وی همچنین به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو اشاره کرد و افزود: در انتخابات نیز می‌توان حماسه خلق کرد که خود راهکارهای تازه‌ای را در جهت تثبیت سیاسی و برون رفت از درگیری‌ها و مجادلات بیخود سیاسی به همراه خواهد داشت و کمک می‌کند تا وضع جامعه بهبود یابد.
  این عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس با اشاره به این‌که «مجلس نیز به حل مشکلات جامعه اهتمام می‌ورزد» گفت: باید راهکارهای روشن و بهینه‌ای برای خروج از وضعیت موجود و گرانی‌هایی که مردم را آزار می‌دهد، پیدا کرد.
  وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطر نشان کرد: مجلس و دولت دهم و نیز دولت یازدهم که بعد از انتخابات سر کار می‌آید، باید تمام هدف و همت خود را صرف این کنند که راهکارهای منطقه‌ای ارائه دهند تا در مسائل سیاسی داخلی و حتی در عرصه بین‌المللی به کار گرفته شود.
  وی تاکید کرد: نگاه مردمی داشتن و با اتکا به مردمی که همواره حماسه می‌آفرینند، می‌تواند هم در عرصه اقتصادی و هم در عرصه سیاسی راهگشا باشد.
  نماینده مردم قائنات در مجلس در پایان اظهار کرد: دولتی و مجلسی که با مردم بیگانه باشند، راه به جایی نخواهند برد؛ لذا امیدواریم در سال آینده در جهت کمک به وضعیت معیشت مردم گام‌های اصولی و اساسی برداشته شود.
   

پورابراهیمی: حماسه سیاسی در انتخابات ایران بر عملکرد سوریه، عراق، افغانستان نیز موثر است

  نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری که رییس‌جمهور آینده با دید اقتصادی مناسب‌ بتواند تدابیر بیشتری برای مسائل اقتصادی داشته باشد و سال جدید سال خوبی برای تولید باشد.
  محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس به خبرنگار پارلمانی ایسنا،‌ در مورد نامگذاری سال جدید به عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» گفت: حماسه سیاسی برای سال جدید ناظر بر اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهاست.
  وی با بیان این‌که «انتخابات به عنوان عرصه حضور مردم بخشی از نامگذاری سال جدید را به خود اختصاص داده است» گفت: مردم با حضور همه‌جانبه در انتخابات با توجه به شرایط خاص ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی ایران می‌توانند توطئه‌ها و دشمنی‌ها علیه کشورمان را خنثی کنند.
  وی اظهار کرد: دشمن علی‌رغم این‌که توانسته است یکسری مشکلات را برای ملت ایران به وجود بیاورد، اما با توجه به حضور پرشکوه مردم در حماسه 22 بهمن سال 91 متوجه این مساله شده است که فشارهای وارد شده به مردم نمی‌تواند آن‌ها را از نظام ناامید کند، هرچه حضور مردم در انتخابات پرشکوه‌تر باشد،‌ اقتدار بیشتری برای کشور به بار خواهد آمد و براساس همین رویکرد جمهوری اسلامی می‌تواند به اهداف خود دسترسی پیدا کند.
  نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: در حال حاضر شرایط منطقه به گونه‌ای است که کشورهای مختلف چشم به اتفاقات داخلی ایران دوخته‌اند.
در حالی که کشورهای فراتر از منطقه سعی در مصادره انقلاب‌های منطقه‌ای دارند، حماسه سیاسی در انتخابات داخلی ما می‌تواند به عنوان مصداق مردم‌سالاری دینی اثر مثبتی بر روی عملکرد کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان و فلسطین داشته باشد.
  وی هم‌چنین با اشاره به حماسه اقتصادی به عنوان بخشی از نامگذاری سال جدید گفت: رهبری سال‌هاست که بر اولویت‌داشتن مسائل اقتصادی در نظام تاکید می‌کند.
سال 91 هم علی‌رغم همه مشکلاتی که به واسطه سختی‌ها و بی‌تدبیری‌های برخی مسوولان به وجود آمد و علی‌رغم همه مشکلات، تورم و فشارهایی که به مردم تحمیل شد و با وجود کاهش ارزش پول ملی که منجر به افزایش تورم شد، اما یکسری مزیت‌های صادراتی را برای کشور به دنبال داشت.
  وی معتقد است: در نتیجه افزایش قیمت دلار در سال 91 و تاثیر آن بر ارزش پول ملی، قیمت کالاهای وارداتی افزایش پیدا کرد و ما شاهد کاهش واردات بودیم.
با این وجود نیازهای کشور در حوزه واردات برطرف نشد در نتیجه در نیمه دوم سال 91 تقاضا از تولید ملی برای برطرف کردن نیازهایی که تا پیش از این از طریق واردات برطرف می‌شد افزایش پیدا کرد.
  نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد مزیت دیگر این امر گفت: اگر در سال 90 صادرات یک بسته کالا به قیمت 100 دلار مبلغی معادل 100 هزار تومان را برای صادرکننده به همراه می‌آورد، در سال 91 صادرات یک بسته کالای 100 دلاری مبلغی معادل 300 هزار تومان را برای صادر کننده به همراه می‌آورد، در نتیجه مزیت صادراتی ما در سال 91 افزایش پیدا کرد.
  وی هم‌چنین معتقد است: افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی به کاهش واردات و افزایش مزیت صادراتی منجر شد و جهت به سمت تولید ملی تغییر کرد؛ یعنی اگر در سال آینده برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از تولید ملی انجام شود، می‌توانیم حجم صادرات را افزایش دهیم و نیازهای داخلی کشور را هم مدیریت کنیم.
  وی ادامه داد: اگر بتوانیم حمایت‌های مناسبی از تولید ملی انجام بدهیم، تا یکی دو سال آینده می‌توانیم شاهد کاهش تورم و افزایش اشتغال در کشور باشیم.
  انتهای پیام

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان