۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ثبت ۱۲ اثر تاریخی قزوین در فهرست آثار ملی
کد خبر: ۳۴۶۴۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۲ ساعت: ۱۳:۱ ↗ لینک کوتاه

معاون میراث فرهنگی استان خبرداد

ثبت ۱۲ اثر تاریخی قزوین در فهرست آثار ملی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اثر از استان به فهرست آثار ملی اضافه شده ست.

ثبت ۱۲ اثر تاریخی قزوین در فهرست آثار ملی

احسان نورانی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اثر از استان به فهرست آثار ملی اضافه شده که خانه‌های تاریخی صدرالعلما و صادقی پور در قزوین، آسیاب و بندسید علیخان باراجین، گرمابه پیش دره فارسجین و محوطه پیش از تاریخ چهاربنه سگزآباد از جمله آن‌ها است.

وی افزود: ۱۲ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی به عنوان آثار منقول و غیرمنقول و ناملموس از استان در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی است که از این تعداد پنج اثر منقول، سه اثر تاریخی غیرمنقول و چهار اثر ناملموس است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تصریح کرد: این آثار در نشست‌های بررسی آثار واجد شرایط برای ثبت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت برخوردار بودن شرایط لازم به فهرست آثار ملی افزوده می‌شوند.

نورانی عنوان کرد: آثار طبیعی واجد شرایط مانند غارها، دره‌ها و درختان کهنسال به همراه بنا‌های تاریخی آثار غیرمنقول شناخته می‌شوند و ادوات و اشیای تاریخی نیز جزو آثار منقول و آثار ناملموس نیز شامل هنر‌های دستی، حرفه‌ها و پیشه‌های قدیمی، آئین‌ها، فرهنگ و رسوم قدیمی و غذا‌های محلی است.

این مقام مسئول در پایان گفت: با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آن‌ها و معرفی بیشترشان به جامعه فراهم می‌شود.

گفتنی است؛ تاکنون نزدیک به هزار و ۴۵۰ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان