۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین وضعیت سلامت دامی قزوین سبز اعلام شد/ دامداران برای تهیه واکسن اقدام کنند
کد خبر: ۳۴۶۴۷۳ نویسنده: حمید زینالی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۲ ساعت: ۹:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل دامپزشکی استان:

وضعیت سلامت دامی قزوین سبز اعلام شد/ دامداران برای تهیه واکسن اقدام کنند

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین گفت: وضعیت بیماری‌های دامی استان قزوین براساس بررسی‌هایی که سازمان دامپزشکی داشته، از استان سفید هم بالاتر است و به عنوان استان سبز در کشور معرفی شده و هیچ بیماری واگیردار خاصی نداریم که مشکل ایجاد کرده باشد.

وضعیت سلامت دامی قزوین سبز اعلام شد/ دامداران برای تهیه واکسن اقدام کنند

حمید زینالی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه دامپزشکی قزوین اظهار کرد: در ورودی اداره کل امکاناتی را ایجاد کردیم که ارتباط ارباب رجوع را به حداقل برسانیم و اگر نیاز شد با رعایت پروتکل‌ها وارد اداره شوند؛ در غیراین صورت خدمات در همان ورودی اداره ارائه می‌شود و در سیستم اتوماسیون اداری هم برای شرکت‌های بزرگ و تمام ارباب رجوعان نیز سیستمی طراحی شده که نامه‌های خود را ارسال و پاسخ را دریافت کنند.

وی افزود: در واحدهای کشتارگاه و مراکز بسته‌بندی هم تب سنجی، استفاده از ماسک، دستکش و لباس کار هم که پیش از این هم رعایت می‌شد و اکنون هم با نظارت جدی‌تری پیگیری می‌شود؛ همچنین افرادی که در این مراکز فعالیت دارند در صورت ابتلا به بیماری کرونا یا مشکوک بودن به این بیماری به مرخصی می‌روند چراکه ممکن است براثر انتقال ویروس بر روی محصولات پروتئینی نیز عاملی برای انتقال بیماری به سایر شهروندان شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: انتقال بیماری کرونا از دام به انسان فعلا به صورت قطعی تایید نشده است؛ در یک مقطع قطعه‌بندی مرغ و ماهی را ممنوع کردیم که در فازی که بیماری شدت کمتری گرفت نیز با هماهنگی اتحادیه، صنوف و علوم پزشکی با یکسری شرایط مجدد این کار را مجاز کردیم و اکنون هم بازدیدهای جدی داریم و در صورت بروز تخلف نیز برخورد جدی می‌شود.

برخورد جدی با تخلفات در مراکز قطعه‌بندی مرغ

این مقام مسئول عنوان کرد: در این شرایط همکاری و اطلاع رسانی مردم بسیار مهم است چراکه نیروهای ما و علوم پزشکی محدود است که با این امکانات موجود طبیعتا خدمات محدودی می‌توانیم ارائه کنیم، لذا مردم باید اطلاعات و گزارشات را ارائه کنند که ما هم بتوانیم هدفمند‌تر برخورد کنیم و بازده بالاتری داشته باشیم.

زینالی با بیان اینکه کارهای ما براساس پیش‌بینی‌ها عملیاتی می‌شود؛ ابراز کرد: یک شاخص مهم در عملکرد دامپزشکی بحث بروز بیماری است به طوری که خوشبختانه به مدت سه سال است که روند شیوع و وقوع بیماری‌ها در کلیه زمینه‌ها که مهمترین آن در بحث آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، تب برفکی، بیماری‌های مشترک سل و بروسلوز است، رو به کاهش است.

وی ادامه داد: وضعیت استان قزوین در بسیاری از بیماری‌های دامی از وضعیت سفید هم عبور کرده و اکنون وضعیت سبز دارد که نشان دهنده تعداد و کیفیت فعالیت دامپزشکی است؛ به طوری که پیشگیری از تلفات دام در شرایط سختی که تولیدکنندگان این حوزه دارند نیز می‌تواند کمک و سود بزرگی برای آن‌ها باشد.

انتقال کرونا از دام به انسان تایید نشده است

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: وضعیت بیماری‌های دامی استان قزوین براساس بررسی‌هایی که سازمان دامپزشکی داشته است از استان سفید هم بالاتر است و به عنوان استان سبز در کشور معرفی شده و هیچ بیماری واگیردار خاصی نداریم که مشکل ایجاد کرده باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: باتوجه به فصل سرد سال، ممکن است که بیماری تب برفی شیوع یابد که یکی از موارد مهم در این زمینه واکسیناسیون دام است یا در فصل بهار با مواردی مانند بیماری لمپی اسکین مواجه خواهیم شد لذا از دامداران خواهش می‌کنیم اکنون که امکانات موجود است نیز واکسن‌های مورد نیاز دام‌ها را تهیه کنند تا هم در عدد ورودی واکسن دچار مشکل نشویم و هم در یک مقطع با تقاضای بیش از حد واکسن مواجه نشویم که نتوانیم تامین کنیم.

زینالی در پایان عنوان کرد: ما در برخی واکسن‌ها مشکل و کمبود داریم اما درباره همه واکسن‌ها نیست و بیشتر واکسن‌های استراتژیک ما موجود است و فعلا کمبودی نداریم؛ اما این نگرانی را داریم که اگر یک بیماری شیوع پیدا کند طبیعتا نیاز ما بیشتر خواهد بود و تهیه واکسن هم به گونه‌ای نیست که هر لحظه اراده کنیم به دست ما برسد و مطمئنا پروسه‌ای است که چندماه زمان می‌برد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان