۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش نگران‌کننده مبتلایان به ایدز در کشور/ کرونا باعث کاهش مراجعات به مراکز مشاوره شده است
کد خبر: ۳۴۶۴۳۴ نویسنده: بهزاد نجف‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱۰ ساعت: ۱۵:۳۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

افزایش نگران‌کننده مبتلایان به ایدز در کشور/ کرونا باعث کاهش مراجعات به مراکز مشاوره شده است

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: ویروس کرونا باعث شده که مردم در قبال محافظت از خودشان حساسیت گذشته را نداشته باشند و مراجعات به مراکز ما خیلی کمتر شده است؛ لذا خواهشمندیم اگر کسی نیاز به مشاوره دارد حتما به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کند.

افزایش نگران‌کننده مبتلایان به ایدز در کشور/ کرونا باعث کاهش مراجعات به مراکز مشاوره شده است

بهزاد نجف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با اشاره به روز جهانی ایدز اظهار کرد: بیماری اچ آی وی که مردم آن‌را با نام ایدز می‌شناسند یک بیماری ویروسی است که به سیستم ایمنی بدن که در راس آنها گلبول‌های سفید قرار دارند حمله می‌کند.

وی در مورد علائم بیماری ایدز بیان کرد: وقتی ویروس وارد بدن می‌شود، در بالای ۶۰ درصد موارد فرد علائم شبیه سرماخوردگی را تجربه می‌کند و ممکن است دچار مشکلاتی همچون تب، بدن درد و کاهش وزن شود؛ سپس این علائم رفع و وارد مرحله بدون علامت بیماری می‌شود.

کارشناس ایدز معاونت بهداشتی علوم پزشکی قزوین ادامه داد: در دوره پنجره، ویروس در بدن فرد مبتلا وجود دارد اما نه آزمایشگاه می‌تواند تشخیص بدهد و نه بیمار به صورت بالینی دچار مشکلی می‌شود؛ لذا این دوره بسیار خطرناک است و بیمار ناخواسته می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

وی عنوان کرد: در واقع مرحله پایانی بیماری ایدز خطرناک است است که پیشرفت اتفاق افتاده و عفونت‌های فرصت طلب نیز فرد را درگیر کرده‌اند.

ایدز، یک بیماری رفتاری 

نجف‌پور درباره راه‌های انتقال بیماری گفت: این بیماری جزو بیماری‌های رفتاری محسوب می‌شود؛ سه راه اصلی انتقال آن نیز از طریق تلقیح ویروس به داخل دستگاه گردش خون(دریافت فراورده‌های خونی آلوده و اعتیاد تزریقی، دریافت خدمات غیربهداشتی اعم از حجامت غیربهداشتی)، از طریق روابط جنسی محافظت نشده و از طریق مادران باردار مبتلا به کودک در دوران بارداری، حین زایمان و دوران شیردهی است.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر روند انتقال و ابتلا به ایدز در ایران، از طریق روابط جنسی بیشتر شده و جای ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی را گرفته است.

وی اضافه کرد: مردم باید بدانند اگر به هردلیلی رفتار پرخطری داشته باشند که در معرض ویروس قرار بگیرند باید به موقع به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری یا آزمایشگاه‌ها مراجعه کنند؛ تا با تشخیص زودهنگام ویروس، سریعا در روند بیماری مداخله انجام شود.

ارائه درمان‌های تخصصی برای معتادان مبتلا

نجف‌پور عنوان کرد: همه خدمات برای بیماران در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری کاملا محرمانه و رایگان است و هیچ اجباری برای تست اچ آی وی در کشور ما وجود ندارد، ولی ما به افرادی که در شرف ازدواج هستند یا به هر دلیلی رفتار پرخطر داشته‌اند توصیه می‌کنیم که تحت مشاوره و تست اچ آی وی قرار بگیرند.

وی بیان کرد: در مرحله اول هدف ما این است که کسی رفتار جنسی پرخطر نداشته باشد و با استفاده از وسایل پیشگیری و ارتباط جنسی محافظت شده، احتمال انتقال ویروس کاهش یابد.

این مقام مسئول افزود: همچنین در خصوص معتادان نیز سعی ما براین است که آنها را با متادون درمانی یا روش‌های دیگر تحت درمان قرار دهیم؛ اما اگر موفق به ترک نشدند در مراکز گذری مردان و زنان که برای افراد معتاد، کارتن خواب و بی‌بضاعت در نظر گرفته‌ایم به صورت رایگان سرنگ و سرسوزن توزیع می‌کنیم تا امکان ابتلا به دیگران کاهش پیدا کند.

راه‌های درمان ویروس اچ آی وی

نجف‌پور درباره راه‌های درمان اچ آی وی بیان کرد: سال‌هاست که مراکز ویژه مراقبت از بیماران مبتلا به اچ آی وی با نام مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در کل کشور راه‌اندازی شده و هدف آن آموزش و اطلاع رسانی، کاهش آسیب، شناسایی بیماران، مراقبت و درمان آنها در زمینه اچ آی وی، ایدز و بیماری‌های آمیزشی است.

وی تصریح کرد: درمان‌هایی که وجود دارد کاملا موثر و به روز است؛ اگر فرد پایبندی به درمان مناسب داشته باشد، می‌تواند جلوی ورود بیماری به مرحله ایدز را بگیرد و عمری طبیعی داشته باشد و تعداد ویروس اچ آی وی در خون محیطی آنقدر پایین می‌آید که به سختی قابل انتقال به دیگران می‌شود.

این کارشناس ایدز در پایان تاکید کرد: ویروس کرونا باعث شده است که مردم در قبال محافظت از خودشان حساسیت گذشته را نداشته باشند و مراجعات به مراکز ما خیلی کمتر شده است؛ لذا خواهشمندیم اگر کسی نیاز به مشاوره دارد حتما به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کند و تحت مشاوره و تست قرار بگیرد.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان