۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین "ولایتمداری در عمل" بارزترین ویژگی حضرت معصومه(ع) است/ برای الگوسازی ویژه دختران باید کار مستمر فرهنگی انجام داد
کد خبر: ۳۴۶۳۴۴ نویسنده: حجت الاسلام کاظم لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۶ ساعت: ۱۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین:

"ولایتمداری در عمل" بارزترین ویژگی حضرت معصومه(ع) است/ برای الگوسازی ویژه دختران باید کار مستمر فرهنگی انجام داد

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین گفت: بارزترین ویژگی حضرت معصومه(س) را می‌توان ولایتمداری ایشان در مقام عمل بیان کرد و در طول سال باید برای الگوسازی کار مستمر فرهنگی انجام داد.

"ولایتمداری در عمل" بارزترین ویژگی حضرت معصومه(ع) است/ برای الگوسازی ویژه دختران باید کار مستمر فرهنگی انجام داد

حجت الاسلام رضا کاظم‌لو در گفت‌و‌گو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، به مناسبت فرا رسیدن وفات حضرت فاطمه معصومه(س) اظهار کرد: معصومه به کسی گفته می‌شود که بخشی از عصمت را در وجود خود دارد و نشانه‌هایی از عصمت وجودی حضرت معصومه(س) در کلام امام صادق(ع) نمایان است که می‌فرمایند "برای خدا حرمی است که آن مکه است، برای پیامبر حرمی است که آن مدینه است و برای ما اهل بیت هم حرمی است که آن قم است".

وی در ادامه بیان کرد: از مجموع محتوا و کلمات زیارت مخصوص حضرت متوجه می‌شویم که این کلمات در بیان مقام یک معصوم آمده است و در روایتی از امام جواد آمده است "هرکس عمه‌ام را در قم زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود".

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین تصریح کرد: در هیچ سندی روایتی مبنی بر پاداش بهشت جهت زیارت غیرمعصوم قید نشده است و این مخصوص حضرت معصومه(س) است که نشان دهنده وجود این ویژگی در این بانوی بزرگوار است.

این مقام مسئول گفت: بارزترین ویژگی حضرت معصومه(س) را می‌توان در ولایتمداری ایشان در مقام عمل بیان کرد، تبعیت بی چون و چرای ایشان در محضر برادر و در مدینه و همچنین با وجود حضور امام رضا علیه السلام در مشهد که باز هم  دل خواهر به یاد ایشان می‌تپد.

وی اضافه کرد: این عطش و محبت صرفا ناشی از عاطفه خواهر و برادری نیست و توام با دینداری است و هر امامزاده که در مسیر راه‌ها و شهرها در کشور مشاهده می‌شود نشات گرفته از همین عاطفه و محبت و ولایتمداری است.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین با اشاره به علت سفر حضرت معصومه(س) اظهار کرد: این دیدار منحصر به حس عاطفه نسبت به برادر نیست و هدف والایی مانند پشتیبانی از امام زمان در پوشش دیدار و جهت برپایی قیام را می‌توان علت این سفر دانست.

وی در مورد نحوه استقبال مردم قم از حضرت معصومه(س) بیان کرد: مردم شهر قم جزء مردمان خوب و قابل اعتماد برای ائمه در آن عصر بودند. مردم این شهر در زمان حیات امام کاظم علیه السلام به دیدار ایشان می‌آمدند و حتی در زمان شهادت امام هم برای وداع با ایشان حضور داشتند.

شهر قم از گذشته تاکنون همیشه مرکز تشیع بوده است

کاظم‌لو در ادامه گفت: شهر قم از گذشته تاکنون همیشه مرکز تشیع بوده و استقبال مردم قم از حضرت معصومه(س) استقبالی خوب و با معرفت بود و دلیل آن هم درک جایگاه خاص حضرت بوده است.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین گفت: با ورود حضرت معصومه به شهر قم، این شهر به عنوان حرم اهل بیت(ع) معرفی شد و در روایات آمده که قم، نجف ایران است و خداوند شایستگی‌هایی را برای برخی زمان‌ها و مکان‌ها قرار داده که شهر قم هم از این موضوع مستثنی نیست.

این مقام مسئول علت توقف حضرت(س) در شهر قم را بیماری ایشان دانست و در ادامه گفت: مشکلات موجود و سختی راه و حمله‌ای که به کاروان حضرت در مسیر راه شد و کسالت ایشان سبب توقف در ساوه شد که به امر حضرت معصومه(ص)، ایشان را به قم منتقل کردند.

کاظم‌لو یادآور شد: گرامیداشت روز میلاد حضرت معصومه(س) و نامگذاری این روز با نام روز دختر پسندیده است، ولی کافی نیست و نباید در شناخت ویژگی‌های ایشان به روز تولدشان اکتفا و مابقی سال را فراموش کرد زیرا تبلیغ و تبیین وقتی موثر و مفید است که مستمر باشد.

وی با اشاره به چگونگی اقدامات لازم جهت الگوسازی دختران جوان از سیره حضرت معصومه(س) اظهار کرد: به تعبیر امام راحل، صدا و سیما دانشگاه است، اما نوع برنامه‌ریزی صدا و سیما در ارتباط با اهل بیت(ع) و الگوسازی از شخصیت ایشان برای جوانان مناسب نیست.

کاظم‌لو بیان کرد: اگر قصد الگو‌سازی در جامعه امروز داریم باید به برنامه ریزی رسانه در این امر رجوع کنیم و این در حالی است که صداوسیمای ما در این زمینه فعالیت و برنامه‌ریزی کافی ندارد.

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین در پایان یادآور شد: صداوسیما فقط برنامه‌های خود را به تولد و وفات این بانوی بزرگوار محدود کرده و مابقی ایام سال فراموش می‌شود؛ درحالیکه برای رسیدن به هدف باید یک برنامه ریزی دقیق فرهنگی داشت.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان