۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین قرآن را طی ۱۱ ماه حفظ کردم/ آرزویم داشتن یک موسسه جامع قرآنی است/ مردم ایران بسیجی بودن خود را اثبات کرده‌اند
کد خبر: ۳۴۶۳۲۶ نویسنده: فاطمه کریمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۶ ساعت: ۱۰:۲۰ ↗ لینک کوتاه

نخبه قرآنی و بسیجی درمصاحبه با صبح قزوین:

قرآن را طی ۱۱ ماه حفظ کردم/ آرزویم داشتن یک موسسه جامع قرآنی است/ مردم ایران بسیجی بودن خود را اثبات کرده‌اند

بانوی نخبه قرآنی و بسیجی در مصاحبه با صبح قزوین گفت: مهم‌ترین آرزویم داشتن موسسه حفظ قرآن در قزوین و پرورش شاگردان قرآنیِ عامل به کلام الهی است که امیدوارم با عنایت خدا روزی به این هدف نائل آیم.

قرآن را طی ۱۱ ماه حفظ کردم/ آرزویم داشتن یک موسسه جامع قرآنی است/ مردم ایران بسیجی بودن خود را اثبات کرده‌اند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ فاطمه کریمی یکی از نخبگان بسیجی در زمینه فعالیت‌های قرآنی است که به مدد الهی توانسته در مدت 11 ماه موفق به حفظ کامل کلام الله مجید شود.

وی که متولد ۷۵ بوده و اکنون در رشته الهیات حوزه علمیه قزوین مشغول به تحصیل است حمایت خانواده را مهمترین عامل رسیدن به رشد و بالندگی فرزندان عنوان کرده و از سال‌های فعالیتش در حوزه قرآنی می‌گوید.

صبح قزوین: چه شد که به حفظ قرآن روی آوردید؟

کریمی: از همان دوران کودکی به حفظ قرآن علاقمند بودم و از آنجا که مادرم نیز معلم قرآن بود بیشتر به سوی انس با کلام خدا ترغیب شدم؛ حفظ قرآن را از سال ۹۵ یعنی زمانی که ۱۹سال داشتم در موسسه بیت الاحزان شهر تهران در بازه زمانی یکساله شروع کردم و چون علاقه و استعداد خوبی هم در این زمینه داشتم و مربیان و مادرم هم مشوقان من در این عرصه بودند توانستم در این مسیر با اراده‌ای قوی حرکت کنم.

صبح قزوین: نقش خانواده را در موفقیت و پیشرفت خود چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کریمی: باید گفت خانواده بیشترین تاثیر را در موفقیت فرزندان دارند در مورد خودم نیز اگر حمایت آنها نبود قطعا این امر برایم محقق نمی‌شد.

در کنار همه موارد مذکور گوش کردن به صوت اساتید بین‌المللی و همچنین دیدن برنامه‌های قرآنی و حضور در کلاس‌های قرآن باعث پیشرفتم شد. 

صبح قزوین: حضور شما در عرصه حفظ قرآن کریم چه تحولاتی را به همراه داشته است؟

کریمی: حفظ قرآن تاثیر به سزایی در تمام ارکان زندگیم داشت به طوریکه پس از ورود به عرصه حفظ قرآن نه تنها به درون و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری‌ام بیشتر توجه داشتم بلکه در ظاهر و نوع پوشش هم سعی کردم که ارزش‌های دینی و الهی را بیش از پیش رعایت کنم.

در حقیقت شروع حفظ و نفوذ کلام الهی بسیار تاثیرگذار بود و هر روز مرا بیشتر و بیشتر به خود نزدیک‌تر و مانوس‌تر می‌کرد. در مجموع حفظ قرآن تحولات عظیمی برایم به ارمغان آورد به طور مثال احساس مسئولیت در قبال خود، خانواده و جامعه را بهتر و بیشتر فراگرفتم و به اهمیت آن پی بردم.

صبح قزوین: تاکنون در مسابقات قرآنی حضور داشته‌اید؟

کریمی: در طول دوران فعالیتم در مسابقات بسیاری شرکت کردم که از جمله آن شرکت در مسابقات حفظ کل سازمان ارشاد در مرحله استانی و کشوری و همچین حفظ جزء مسابقات شهرستانی بود که به لطف الهی توانستم با کسب نمره ممتاز موفق شوم.

صبح قزوین: بیشتر با کدام آیات قرآن ارتباط برقرار می‌کنید؟

کریمی: همه آیات قرآن معنا و مفهوم خاص و منحصر به فردی دارند اما چندین آیه برای من شاخص‎تر است که از جمله آن آیه "الم یعلم بانّ الله یری" و " الا بذکرالله تطمئن القلوب" و "الیس الله بکاف عبده" است؛ همچنین مهمترین آیه‌ای که سرلوحه زندگی‌ام قرارمی‌دهم آیه شریف "و افوضُ امری الی الله ان الله بصیرُ بالعباد "است.

صبح قزوین: توصیه‌ شما برای افرادی که تازه به عرصه حفظ قرآن وارد شدند؛ چیست؟

کریمی: توصیه‌ام به همه کسانیکه تازه وارد عرصه حفظ قرآن شدند این است که با توکل بر خدا، توسل بر ائمه اطهار(ع) و تلاش مضاعف در مسیر هدف متعالی خود حرکت کنند. مراقب باشند که دشواری‌ها و سختی‌های راه آنها را از رسیدن به هدفشان ناامید و دلسرد نکند که در این صورت به لطف الهی به این امر معنوی هر چند اجزای کمتر دست پیدا خواهند کرد.

صبح قزوین: شما چه روش حفظی را توصیه می‌کنید؟

کریمی: هر قرآن‌آموز به نظرم با توجه به ویژگی‌های فردی و همچنین شرایط کاری و زندگی خود باید روشی مناسب برای حفظ برگزیند؛ اما در مجموع روشی که زیر نظر اساتید و با برنامه‌ریزی دقیق انتخاب شده و با ممارست همیشگی قرآن‌آموز همراه باشد قطعا به نتایج مطلوبی نیز منتج خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که انتخاب زمان حفظ چه یک ساله یا چند ساله فقط و فقط برای تثبیت هر چه بهتر آیات، نیازمند تمرین و تکرار فراوان است.

صبح قزوین: مهم‌ترین هدف و برنامه پیش‌رو شما در عرصه قرآنی چیست؟

کریمی: مهم‌ترین آرزویم داشتن موسسه حفظ قرآن در قزوین و پرورش شاگردان قرآنیِ عامل به کلام الهی است که امیدوارم با عنایت خدا روزی به این هدفم نائل آیم.

 صبح قزوین: نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی استان چیست؟

کریمی: خوشبختانه قزوین جزء شهرهایی است که برنامه‌های خوبی در رشته‌های مختلف قرآن دارد؛ اما باتوجه به پتانسیل بالای قرآن‌آموزان به یک موسسه جامع و کامل مثل کلان شهرها نیاز است.

همچنین فعالیت قرآنی در شهرهای کوچک و حاشیه‌ای با روند بهتری باید پیگیری شود تا بتوان یک مرکز حفظ موثر و موفق را تشکیل داد؛ ضمن اینکه برگزاری مسابقات قرآن برای تشویق بیشتر قرآن‌آموزان در مناسبت‌های مختلف سال باید مدنظر مسئولان قرار گیرد. بدون شک اگر حمایت مسئولان مداوم باشد قطعا جایگاه حافظان قرآن در سطح کشوری و حتی بین‌المللی بهتر خواهد شد.

صبح قزوین: اکنون مشغول به چه فعالیتی در حوزه قرآنی هستید؟

کریمی: هم اکنون به عنوان مربی حفظ قرآن در کانون‌های سیدالشهدا و مصباح الهدای قزوین مشغول فعالیت هستم؛ البته در شرایط فعلی با وجود شیوع کرونا و اعمال محدودیت‎ها امکان حضور در کلاس‌های قرآنی نیست لذا شاگردانم را به صورت مجازی راهنمایی می‌کنم.

محدودیت‌های کرونایی مانعی برای حفظ و یادگیری نیست و می‌توان با فعالیت فرهنگی و قرآنی در فضای مجازی حتی به اندازه ارسال یک عکس یا عکس نوشته یا متن و حضور در کلاس‌های حفظ مجازی همچنان مفید و موثر بود و برای رسیدن به هدف تلاش کرد.

صبح قزوین: چه توصیه‌‌ای به مسئولان فرهنگی و خانواده‌ها دارید؟

کریمی: اینکه در سنین ابتدایی و از همان دوران کودکی بیشتر به قرآن پرداخته شود و کودکان با قرآن مانوس شوند؛ همچنین لازم است که برنامه‌های قرآنی تنها به شبکه قرآن محدود نشود بلکه این موضع توسعه بیشتری پیدا کند.

والدین نیز توجه داشته باشند که تشویق فرزندان به حفظ قرآن خوب است اما اجبار نه؛ یعنی فرزندان خود را با میل و علاقه به اساتید و کلاس‌های قرآن بسپارند تا بهترین نتایج حاصل شود و همچنین از حمایت‌های معنوی و عاطفی غافل نشوند.

صبح قزوین: در مسیر حفظ قرآن که یک سال طول کشید، خسته هم شدید؟

کریمی: با توجه به ذوق بالا در مدت ۱۱ماه موفق به حفظ شدم و از آنجا که در موسسه بیت الاحزان تهران مشغول حفظ قرآن بودم به دلیل دوری از خانواده سختی‌هایی هم داشتم اما چون حفظ قرآن در صدر اهدافم بود هر مانع و سختی‎‌ای را با اندیشیدن به حلاوت حفظ کل قرآن سپری می‌کردم.

 صبح قزوین: از نظر شما تفکر بسیجی به چه معناست؟ چرا دشمنان از فراگیر شدن این تفکر در بین مردم و مسئولان هراس دارند؟

کریمی: تفکر بسیجی یعنی در هر لحظه و مکان آنطور که حق می‌خواهد باید عمل کرد و مردم ایران نیز در همه صحنه‌ها ثابت کردند که هرجا نیاز باشد حضور محکم و مقتدری خواهند داشت و دشمنان از این جهت که ملت ایران همواره وحدت و انسجام ملی داشته و ولایت را تنها نگذاشته‌اند از ما هراس دارند.

نمونه‌ای از نمایش وحدت و اتحاد بین مردم را در راهپیمایی 22 بهمن مشاهده می‌کنیم که از همه اقشار جامعه و از پیر و جوان حتی با وجود سرمای شدید یا بارش باران و برف حضور باشکوه و پررنگی دارند که همه اینها از تفکر بسیجی نشات می‌گیرد.

صبح قزوین: به یادماندنی‌ترین خاطره از دوران فعالیت شما در حوزه قرآنی چیست؟

کریمی: خاطره که بسیار است اما یکی از بهترین خاطره‌هایم سفر به مشهد مقدس پس از  قبولی در رشته حفظ کل بود؛ و شاخص‌ترین آن مربوط به حضور در محضر رهبر معظم انقلاب به همراه اساتید و دوستان قرآنی‌ام در ایام فاطمیه سال 95 است.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان