۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین شهدای مدافع وطن و مدافع حرم رویش‌‌های شجره طیبه بسیج/ ۱۸شهید مدافع حرم نام دیار دارالمومنین را پرآوازه کرد
کد خبر: ۳۴۶۲۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۵ ساعت: ۹:۲۳ ↗ لینک کوتاه

راهی که ادامه دارد؛

شهدای مدافع وطن و مدافع حرم رویش‌‌های شجره طیبه بسیج/ ۱۸شهید مدافع حرم نام دیار دارالمومنین را پرآوازه کرد

اکنون که در هر کوچه و خیابان شهر و روستای ایران عزیزمان قدم برداریم، نام شهدای مدافع حرم و مدافع وطن در کنار شهدای دفاع مقدس می‌درخشد. جوانانی که از همه لذت‌های دنیایی دست کشیدند تا امنیت ساز ملت ایران باشند.

شهدای مدافع وطن و مدافع حرم رویش‌‌های شجره طیبه بسیج/ ۱۸شهید مدافع حرم نام دیار دارالمومنین را پرآوازه کرد
به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی، تداوم و پویایی آن با گذشت بیش از 40 سال است. قطعا عواملی در پایداری انقلاب ما دخیل بوده‌اند که نقش بی‌بدیلی در انسجام و قوام آن داشته‌اند. عوامل و ویژگی‌هایی که در هیچ یک از انقلاب‌های رخ داده در جهان وجود نداشته است و هیچگاه نمونه آن را نمی‌توان یافت اما هستند کشورهایی که از انقلاب اسلامی ایران الگوبرداری کرده و اکنون در کشور خود پیاده‌سازی می‌کنند که نتایج قابل توجهی هم در روند سیاسی و اجتماعی آن‌ها داشته است.

یکی از مهمترین بازوان توانمند انقلاب اسلامی که همزمان با پیروزی انقلاب متولد شد، نهاد مقدس بسیج مستضعفین بود که به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) تشکیل شد. نهادی که هیچ مرزبندی در آن وجود ندارد و همه آحاد مردم از پیروجوان، زن و مرد با هر جایگاه و شغلی می‌توانند در آن ورود کنند و بنا بر اقتضای توانایی‌هایشان به مردم و کشور خود خدمت کنند. باید گفت که بسیج تنها یک نام پرطمطراق ویترینی نیست که صرفا در ابعاد یک شعار باقی بماند بلکه یک تشکیلات منسجم و پویا است که در هر حوزه‌ای از جامعه و با هدف گره‌گشایی از گره‌هایی که در مسیر انقلاب و نظام ایجاد می‌شود نیز پیشرو و کارآمد است.

بنابراین تصور غلطی است که بسیج را تنها در یک بُعد خاص و با مرزبندی‌ها، محصور کرد بلکه از حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی گرفته تا مسائل سیاسی و امنیتی و اجتماعی کارآمد است و با چشم‌اندازی مشخص حرکت می‌کند. پنجم آذرماه سالروز تولد شجره طیبه بسیج مستضعفین است که هر ساله به این مناسبت و گرامیداشت این اتفاق بزرگ در تاریخ انقلاب اسلامی نیز به مدت یک هفته به عنوان هفته بسیج نامگذاری می‌شود که این ایام فرصت مناسبی برای پرداختن به خدمات و ازخودگذشتگی‌های بسیج که بدون هیچ چشم‌داشتی همیشه در صحنه حضور دارد، پرداخت.

امنیت یکی از مهمترین شاخص‌های حفظ انسجام و پایداری یک کشور و زمینه‌ساز پیشرفت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و حتی سیاسی است که باید گفت به دست آوردن آن کار ساده‌ای نیست به طوری که کشورهای دنیا برای دست‌یابی به آن هزینه، تجهیزات و نیروهای انسانی بسیاری را به کار می‌گیرند و حتی این مولفه می‌تواند در نقطه ضعف یا قوت یک کشور تعیین کننده باشد؛ خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیشرو بوده و اکنون در بالاترین جایگاه دفاعی و نظامی به لحاظ تجهیزات و نیروی انسانی قرار دارد.

بدون شک وجود ظرفیت بسیج در ایران اسلامی، یکی از ویژگی‌هایی است که آن را از سایر کشورها متمایز می‌کند. همان گونه که نقش آفرینی بسیج را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که تمام اقشار مردم در صحنه حضور داشتند و از هیچ توانی دریغ نکردند، اما این مسیر پایان نیافت بلکه بالنده‌تر از گذشته به راه خود ادامه داد به طوری که امروز شاهد رویش‌های جدید هستیم که حتی در دروان دفاع مقدس حضور نداشتند و نسل‌های دهه هفتادی و هشتادی هستند.

مدافعان حرم و مدافعان وطن نیز نمونه بارز این رویش‌ها هستند که به برکت انقلاب اسلامی به عنوان جوانان حزب اللهی و انقلابی عرصه را خالی نکرده و در سنگر دفاع از خاک میهن و دفاع از حرم آل‌الله لباس رزم بر تن کردند. اکنون که در هر کوچه و خیابان شهر و روستای ایران عزیزمان قدم برداریم، نام شهدای مدافع حرم و مدافع وطن در کنار شهدای دفاع مقدس می‌درخشد. جوانانی که از همه لذت‌های دنیایی دست کشیدند تا امنیت ساز ملت ایران باشند.

پسرم عاشق شهادت بود

شهید فرشاد رمزی نامی آشنا برای مردم قزوین است، سربازی که در مرزبانی از مرزهای کشورمان، جان خود را سپر کرد تا امنیت مردمانش خدشه‌دار نشود. این شهید بزگوار که متولد 20 آبان 1376 است نیز در سال 96 در جریان درگیری با اشرار و قاچاقچیان مسلح در مرز پیرانشهر به درجه رفیع شهادت نایل شد.

مادر این شهید دهه هفتادی با اشاره به اینکه شهید فرشاد رمزی یک مرزبان بود، اظهار می‌‌کند: پسرم برای امنیت مردم و دفاع از مملکتش خود را سپر کرد تا ما امروز بتوانیم به راحتی در خیابان‌‌ها راه برویم.

وی با تصریح بر اینکه شهید رمزی پیش از آنکه به سربازی برود نیز یک بسیجی بود، بیان می‌کند: ما امنیت امروزمان را مدیون خون شهدا هستیم و باید همواره آن‌ها را به یادآوریم و برای آن‌ها احترام قائل باشیم.

این مادر شهید با بیان اینکه فرشاد عاشق شهادت بود، به خاطره‌ای از شهید رمزی اشاره می‌کند و می‌گوید: فرشاد هر وقت از مرخصی به خانه می‌آمد از خاطرات سربازی می‌گفت و یکی از ویژگی‌های مهم او این بود که احترام زیادی برای فرماندهان خود قائل بود و همه آن‌ها را با یک حالت خاصی و با القاب کامل نظامی صدا می‌کرد و به همه احترام می‌گذاشت.

شهید مدافع وطنی که در روز تولدش به شهادت رسید

شهید امیرحسین علیخانی بسیجی حوزه شهید بهشتی سپاه امام رضا (ع) شهرستان البرز است که در ششم مردادماه سال ۱۳۹۹ در منطقه عملیاتی گویزه سردشت به مقام والای شهادت نائل شد که روز شهادتش مصادف با روز تولدش بود.

وی به عنوان نیروی بسیجی و برای دفاع از مرزهای شمال غرب کشور  به صورت داوطلبانه به این مناطق اعزام شده بود. شهید امیرحسین علیخانی متولد سال ۱۳۷۱ در شهر الوند بود.

پدر این شهید مدافع وطن که از عاقبت بخیری فرزندش خوشحال است، می‌گوید: پسرم از زمان دبیرستان در پایگاه بسیج فعالیت داشت و یک بسیجی ویژه شمرده می‌شد، اما بعد از اینکه دوره سربازی‌اش به اتمام رسید نیز در پایگاه‌های بسیج فعال بود.

وی تصریح می‌کند: فرزندم دو بار درخواست داد تا برای دفاع از حرم به سوریه برود اما چون دوره‌های تخصصی آموزشی را نگذرانده بود این اجازه را دریافت نمی‌کرد.

علیخانی با بیان اینکه امیرحسین پس از شهادت سردار سلیمانی متحول شد و حتی دیگر در مغازه نیز کار نمی‌کرد افزود: تصمیمش برای ملحق شدن به سپاه جدی‌تر از قبل شد و می‌گفت در آخر برگه‌ام را از سپاه می‌گیرم، اما در نهایت برگه شهادتش را از حضرت سیدالشهدا(ع) دریافت کرد.

شهید شیری پس از ۵سال ننه رقیه را از چشم انتظاری درآور

شهید ذکریا شیری از پاسداران تیپ ۸۲ سپاه صاحب الامر(عج) قزوین، نهم فروردین ماه سال ۱۳۶۵ در خدابنده‌ زنجان به دنیا آمد و در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در آذرماه سال 1394 در استان حلب سوریه به درجه رفیع شهادت رسید و پیکر مطهر این شهید گرانقدر در منطقه به جا ماند که پس از گذشت حدود پنج سال پیکر پاکش در مهرماه سال جاری همراه با پیکر هفت شهید مدافع حرم دیگر به وطن بازگشت.

ذکریا آرزویش شهادت بود، آرزویی که رنگ حقیقت گرفته و برای مادر افتخار آفرید و برای دو فرزندش یعنی محمدصدرای پنج ساله و فاطمه هم الگو شد به طوری که ننه رقیه مادر این شهید بزرگوار در مورد احساسش نسبت به بازگشت پیکر مطهر فرزندش می‌گوید: مسلما هر مادری بعد از بازگشت فرزندش خوشحال می‌شود، لحظه‌ای که ذکریا را برای اعزام به سوریه بدرقه می‌کردم، تصورم این بود، او را زمان برگشتش هم مانند زمان اعزامش ببینم اما وقتی پیکر برگشت و او را زخمی دیدم، مصیبت کربلا و حضرت زینب(س) در ذهنم تداعی شد.

وی با صدایی حاکی از بغضی فروخورده‌ ادامه می‌دهد: ذکریا را مانند علی اکبر(ع) بدرقه کردم و مانند علی اصغر(ع) تحویل گرفتم؛ خدا را برای بازگشت فرزندم و شهادتش شکر می‌کنم.

مادر شهید ذکریا شیری عنوان می‌کند: چشم انتظاری برای یک مادر سخت است اما افتخاری که شهادت دارد، این چشم انتظاری را جبران می‌کند؛ در مدت پنج سالی که منتظر بازگشت ذکریا بودم، انتظار امام زمان(عج) را به معنای واقعی درک کردم و دعایم فرج امام عصر(عج) به حق شهدای مظلوم است.

وی تصریح می‌کند: در منزلمان وقتی موضوع شهادت به عنوان یکی از موضوعات اصلی عنوان شد؛ از شنیدن خبر شهادت ذکریا تعجب نکردم زیرا می‌دانستم این خواسته قلبی شهید است؛ امروز هم به رضای الهی، از شهادت ذکریا راضی‌ام.

وی بیان می‌کند: وقتی بر بالین پیکر مطهر فرزندم حاضر شدم، دورکعت نماز شکر اقامه کردم و امروز هم این شهید را برای آمرزش و خوشبختی تمام جوانان شفیع قرار می‌دهم.

جوانان امروز با روحیه شهادت طلبی در عرصه حضور دارند

سردار هاشم آذربایجانی که فرمانده شهید ذکریا شیری بوده است درباره شخصیت این شهید اظهار می‌کند: این شهید بزرگوار یکی از پاسداران جوان بودند که در بدو ورود به سپاه استان قزوین، در تیپ مشغول به کار شد که با گذراندن آموزش‌های تخصصی در رسته عملیاتی و گردان پیاده حضور یافت.

وی می‌افزاید: شهید شیری در تمام کارها به نحو احسن شرکت می‌کرد و استعداد بسیار خوبی داشت و در بیان مطالب و آموزش بسیار خوب عمل می‌کرد؛ علاوه بر اینکه در گردان مربی بود و تلاش‌های مضاعفی برای آموزش به سربازها و بسیجیان داشت نیز بعد از ظهرها و شب‌ها در پایگاه‌ها برای بسیجیان کلاس می‌گذاشت درواقع ساعت کاری نداشت و در هر شرایطی حتی در روز تعطیل هم کارها را پیگیری می‌کرد.

فرمانده سابق تیپ۸۲ سپاه صاحب الامر(عج) قزوین بیان می‌کند: ویژگی اطاعت‌پذیری شهید شیری بسیار شاخص بود و دستورات فرماندهی را به نحو احسن اجرا می‌کرد به طوری که اگر ماموریتی واگذار می‌شد، فرمانده خیالش راحت بود که کار انجام شده است و تا جایی که میتوانست تلاش می‌کرد که کارها را به نحو احسن انجام دهد.

وی ادامه می‌دهد: این شهید بزرگوار در خط نظام و ولایت و از سربازان لایقی بود که در ماموریت‌ها جزو داوطلبان بود که همیشه حضور فعال داشت؛ چه در ماموریت‌های شمال غرب و چه در فتنه‌های 88 و در بحران‌های شهری جزو نیروهای خیلی خوب و پا به کار بود.

آذربایجانی بیان می‌کند: بحث طاقت فرسایی در عملیات‌های خارج از کشور مطرح بود که فرد بتواند در وضعیت‌های سخت و دشوار تحمل داشته باشد که شهید شیری کاملا در ماموریت‌ها با این ویژگی‌ها حضور می‌یافت و درواقع یک سرباز ولایت و در خدمت نظام بود که در ماموریتهای سوریه به صورت داوطلبانه شرکت می‌کرد.

فرمانده شهید شیری یادآور می‌شود: شب‌های عملیات باهم بودیم و در سخترین شرایط وارد عملیات شدیم که روحیه داوطلبانه بودن و ایثارگری شهید جزو مثال زدنی‌های رزمنده‌ها بود و در نقشی که به او واگذار شده بود نیز به نحو احسن ایفای نقش کرد.

وی با بیان اینکه جوانان ما در مکتب شهادت طلبی بزرگ و تربیت شده‌اند، تصریح می‌کند: امثال شهید شیری؛ جوانان امروزی هستند که تمام تلاش دشمن این است که این جوان‌ها انقلابی و در خط نظام نباشند و این جوانان در برهه‌ای بعد از جنگ متولد شده و سختی‌های جنگ را ندیده‌اند اما می‌بینیم که با همان روحیه ایثارگری و شهادت طلبی در عرصه حضور پیدا می‌کنند و این از ویژگی‌های جوانان امروزی ما است.

به گزارش خبرنگار فرهنگ‌وهنر صبح قزوین؛ این شهدا تنها گوشه‌ای از لاله‌های شهدای مدافع حرم و مدافع وطن استان قزوین بود که اشاره کوتاهی به آن‌ها شد؛ استان قزوین به طور کلی سه هزار شهید گلگون کفن دارد که شهدای دفاع مقدس به پیروی از راه سیدالشهدا در دوران دفاع مقدس برای دفاع از اسلام، وطن و ناموس در جبهه‌های حق علیه باطل حضور یافتند و اکنون هم شهدای مدافع حرم و مدافع وطن اجازه ندادند که چراغ این راه خاموش شود و اینان همان بسیجیان جان برکف هستند که بدون هیچ چشمداشتی برای خدمت به مردم و نظام و کشورشان در عرصه حضور می‌یابند حتی اگر قرار باشد جانشان را تقدیم کنند.

می‌توان گفت که شهدای مدافع حرم و مدافع وطن رویش‌های شجره طیبه بسیج هستند که بنیانگذار کبیر انقلاب نیز حفظ انقلاب و نظام را در گرو وجود این نهاد مقدس می‌دانستند.

استان قزوین ۱۸ شهید مدافع حرم دارد که در بین آن‌ها ۴ شهید والامقام از تیپ فاطمیون و جزو اتباع افاغنه ساکن در این استان دیده می‌شود.

آشنایی با ۱۸ شهید مدافع حرم استان قزوین 

۱- شهید رسول پورمراد، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی الکترونیک و اولین شهید مدافع حرم استان قزوین
۲- شهید روح‌الله رحیمی، پاسدار تیپ فاطمیون
۳- شهید حمیدرضا اسداللهی معروف به ابو محمد، از اعضای اصلی مرکز مطالعات راهبردی تربیت اسلامی به شمار می‌رفت که تاکنون اقدامات و فعالیت‌های گسترده‌ای را در عرصه‌های تربیتی و فرهنگی در کشورهایی چون پاکستان، عراق و لبنان ساماندهی و مدیریت کرده بود.
۴- شهید مهدی عزیزی، از اولین شهدای مدافع حرم در سوریه، شهادت در سال ۹۲؛ شهیدی که اولین کلامی که به زبان آورد «شهیدم من» بود.
۵- شهید ذکریا شیری، شهید مدافع حرم از پاسداران تیپ ۸۲ سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین که در عملیات مدافعان حرم در استان حلب پیکرشان به‌جای مانده است.
۶- شهید حجت اسدی، مداح اهل‌بیت و مسئول هیئت حسین جان (ع) قزوین در شب شهادت حضرت‌ زهرا (س) به مقام شهادت نائل شد.
۷- شهید سعید سامانلو با رشادت و فداکاری خود و هم‌رزمانش سبب آزادی منطقه شیعه‌نشین نبل الزهرا شد و فاتح الزهرا لقب گرفت، شهیدی که آرزو داشت نحوه شهادت خانم حضرت زهرا (س) را درک کند؛
۸- شهید عبدالرشید رشوند از دلاور مردان لشکر ۱۰ سیدالشهدا (ع) استان البرز و فرمانده گردان امام حسین (ع) کرج
۹- شهید حمید سیاهکالی مرادی، دومین شهید سرفراز مدافع حرم عقیله بنی‌هاشم از استان قزوین، نام کتاب با محوریت شهید: «یادت باشد»
۱۰- شهید «مهدی عسگری» پاسدار نیروی دریایی سپاه که در دومین اعزام خود در ماه رمضان سال ۹۵ در شمال استان حلب روستای معراته به دست تکفیری‌ها به شهادت رسید.
۱۱- شهید الیاس چگینی، از پاسداران تیپ ۸۲ سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین که در عملیات مدافعان حرم در استان حلب پیکرشان به‌جای مانده است.
۱۲- شهید عصمت‌الله شکوهی، از تیپ فاطمیون، دهمین شهید مدافع حرم استان قزوین
۱۳- شهید جاویدالاثر محمد اینانلو، دانشجوی رشته علوم سیاسی، شهیدی که می‌گفت اگر من شهید شدم در بنرها قبل از شهید مدافع حرم بنویسید شهید جبهه مقاومت.
۱۴- شهید گل محمد غلامی، پاسدار تیپ فاطمیون
۱۵- شهید حسین محمدی، رزمنده مدافع حرم از تیپ فاطمیون
۱۶- شهید عبدالله باقری شهید شب تاسوعا، از پاسداران سپاه انصار المهدی (ع) و اعضای تیم حفاظت، نام کتاب با محوریت شهید: «بادیگارد»
۱۷- مجاهد جاویدالاثر حمید محمدرضایی، از پاسداران تیپ ۸۲ سپاه صاحب‌الامر (عج) استان قزوین
۱۸- شهید مرتضی كریمی شالی، جانشین فرمانده گردان امام حسن مجتبی (ع)، پیکرش هنوز به وطن بازنگشته است، نام کتاب‌ها با محوریت شهید: «بر مدار حرم» و «گنجشک‌های بابا»

انتهای پیام/ 2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان