۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین ۲۰ اختراع توسط نخبگان بسیجی در سال جاری ثبت شد/ سازماندهی ۳۰۰ مخترع به همت سپاه/ ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده توسط بسیجیان قزوینی
کد خبر: ۳۴۶۲۹۲ نویسنده: مهدی برزگر تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۴ ساعت: ۱۶:۵ ↗ لینک کوتاه

معاون سازمان علمی و پژوهشی سپاه استان قزوین:

۲۰ اختراع توسط نخبگان بسیجی در سال جاری ثبت شد/ سازماندهی ۳۰۰ مخترع به همت سپاه/ ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده توسط بسیجیان قزوینی

معاون علمی و پژوهشی سپاه استان قزوین گفت: هم اکنون حدود ۳۰۰ مخترع، مبتکر و نخبه به صورت رسمی در سازمان علمی و پژوهشی استان سازماندهی شده که در قالب ۱۲ کارگروه علمی و تخصصی فعالیت دارند.

۲۰ اختراع توسط نخبگان بسیجی در سال جاری ثبت شد/ سازماندهی ۳۰۰ مخترع به همت سپاه/ ساخت دستگاه ضدعفونی‌کننده توسط بسیجیان قزوینی

مهدی برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، با اشاره به فعالیت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه اظهار کرد: سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری سپاه از سال ۹۰به دستور مقام معظم رهبری شکل گرفت که پیش از آن در قالب دفتر مطالعات و تحقیقات مشغول به فعالیت بود و اکنون در قالب کارهای پژوهشی و مقوله‌های علمی نیز فعالیت می‌کند.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین افزود: بسیج علمی به دنبال بسیج کردن مراکز علمی نظیر مراکز رشد، پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان و سایر مراکز علمی است تا بتوانند حول یک محور جمع شوند تا با کمک هم به نفع صنایع، کشاورزی و اقتصاد استان گام‌های مثبتی بردارند.

وی بیان کرد: سازمان بسیج علمی با نقش علمی بسیج، سعی می‌کند اعضای بسیجی را که در اقشار مختلف نظیر بسیج محلات به صورت عادی و فعال در حال فعالیت هستند را از نظر علمی ارتقاء دهد و با برگزاری برنامه‌های علمی سطح دانش آنها را افزایش دهد.

این مقام مسئول در ادامه ابراز کرد: بسیج علمی با برگزاری برنامه‌های مختلف، از مخترعین، مبتکرین، پژوهشگران و نخبگانی که در سطوح مختلف جامعه وجود دارند از جمله دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان، اساتید دانشگاهی و حوزوی در حوزه خواهران و برادران در سنین مختلف دعوت می‌کند تا از طرح‌ها و ایده‌هایشان حمایت کند.

فعالیت ۱۲کارگروه تخصصی در سازمان علمی و پژوهشی سپاه

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین ادامه داد: هم اکنون حدود ۳۰۰ مخترع، مبتکر و نخبه به صورت رسمی در سازمان علمی و پژوهشی استان سازماندهی شده که در قالب ۱۲ کارگروه علمی و تخصصی که عموما با تحصیلات تکمیلی فوق لیسانس و دکترا بوده و دارای تخصص لازم هستند، فعالیت دارند.

وی با اشاره به وجود ۴۳ هسته علمی و فناور در این سازمان افزود: سازمان بسیج علمی و پژوهشی مستقر در سپاه استان با سه زیر مجموعه کانون نخبگان بسیج استان، مرکز حمایت و هدایت از تحقیقات کاربردی در پارک علم و فناوری حضرت امام(ره) و مرکز رشد خلاقیت و نوآوری در شهر صنعتی البرز با عنوان مرکز رشد شهید حسن‌پور فعال است.

برزگر مطرح کرد: امسال در کنار مرکز رشد شهید حسن‌پور، مرکز رشد شهید ناظری را هم در شهرصنعتی البرز با رویکرد تخصصی شیمی و مواد راه اندازی کردیم که اسفندماه سال گذشته همزمان با آغاز شیوع کرونا با فعالیت در تولید ماسک، محلول، دستگاه‌های ضدعفونی کننده و دارو به صورت هسته‌های علمی سازماندهی شده و فعالیت خود را آغاز کرد.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین ادامه داد: سازمان علمی و پژوهشی تلاش می‌کند که افکار افراد نخبه‌ای را که به این سازمان مراجعه می‌کنند را به ایده و سپس به محصول یا پدیده تبدیل کند و سپس در حوزه ثبت اختراع و تجاری سازی نیز از افراد حمایت کند.

این مقام مسئول بیان کرد: افراد برای ورود به بسیج علمی ابتدا باید به کانون نخبگان مراجعه کنند سپس با توجه به تخصص آنها، به مرکز هدایت و حمایت تحقیقات کاربردی معرفی و مشاوره لازم ارائه می‌شود و در نهایت نسبت به درخواست و نیاز و تخصصی که دارد، طرح مورد بررسی و ارزیابی از سوی یکی از ۱۲ کارگروه قرار گرفته و برآورد هزینه می‌شود.

برزگر عنوان کرد: نخبگان علاوه بر حمایت معنوی که در حوزه برخورداری از مکان رایگان جهت انجام آزمایشات، مشاوره و امتیاز نمایشگاه و بازاریابی است از حوزه مادی هم که شامل پرداخت وام‌های بلاعوض یک تا پنج میلیون در سطح استانی و بین یک تا ۶۰ میلیون در سطح ملی برخوردار خواهند شد که البته با اعلام نظر کارگروه این اتفاق شکل خواهد گرفت.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین عنوان کرد: تسهیلات در سه مرحله اول، حین و پایان کار به صورت بلاعوض داده می‌شود؛ همچنین بین سه تا شش ماه هم می‌تواند با معرفی به مرکز رشد شهید حسن‌پور یا شهید ناظری از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی استفاده کند تا بتوانند در کنار استفاده از مشاوره 43 هسته علمی، ایده خود را به محصول تبدیل کند.

حمایت سازمان علمی و پژوهشی در حوزه ثبت اختراع و تجاری سازی 

وی بیان کرد: بعد از ثبت اختراع، فرد می‌تواند با استفاده از ظرفیت دو نمایشگاه که طی سال دو بار در استان برگزار می‌شود به برخی از سرمایه گذاران یا سازمان بسیج علمی تهران و از آن طریق به وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها یا نهادهایی که نیازمند محصول هستند، معرفی شود.

برزگر با اشاره به خدمات ارائه شده در بسیج علمی تصریح کرد: نحوه همکاری افراد در بسیج علمی، داشتن وجاحت علمی و سلامت فکری به دور از خطوط سیاسی است که افراد می‌توانند عضو بسیج علمی و پژوهشی شده و از خدمات آن استفاده کنند.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین ادامه داد: باتوجه به محل سکونت برخی نخبگان در شهرستان‌ها، ممکن است رفت و آمد به مراکز رشد الوند یا دانشگاه‌ها مقرون به صرفه نباشد، لذا به جهت حل این مشکل، بسیج علمی با دانشگاه‌های امام خمینی(ره)، دانشگاه آزاد شهرستان قزوین، تاکستان و بوئین زهرا، علوم پزشکی و پیام نور، کار الوند، تفاهم نامه‌ای امضا کرده تا افراد بتوانند از خدمات دانشگاه‌ها به صورت رایگان برخوردار شوند.

وی افزود: برادران دارای تحصیلات تکمیلی می‌توانند در کنار مباحث مادی و معنوی و کارگاه‌ها از پروژه کسر خدمت سربازی نیز استفاده کرده و از یک تا هشت ماه کسر خدمت سربازی برخوردار شوند و البته با توجه به تعداد پروژه‌ها می‌توانند تا سقف ۲۰ ماه نیز تخفیف بگیرند.

برزگر تصریح کرد: برادرانی هم که هنوز سربازی نرفتند یا در بدو ورود هستند چنانچه ثبت اختراع داشته باشند درصورت اقدام، اگر پروژه آنها جنبه اقتصادی داشته باشد از مزایای کسر خدمت تا سقف شش ماه برخوردار خواهند شد.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین با اشاره به محدودیت فعالیت‌های این سازمان با توجه به شرایط کرونا گفت: از فروردین ماه سال ۹۸ پایگاه علمی در حوزه‌ها و یا بسیج محلات شهرها و برخی روستاها که ظرفیت لازم را دارند، ایجاد شده تا این شرایط فراهم شود و متقاضیان بتوانند در این حوزه ورود پیدا کنند تا صرفا یک مرجع علمی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر تمام شهرستان‌ها در اقبالیه نیز یک پایگاه علمی داریم، بیان کرد: هفت مدیر علمی در نواحی شهرستان‌های ما مشخص شده که وظیفه آنان این است که مدیران علمی را در حوزه‌ها و پایگاه‌ها شناسایی کنند.

برزگر ادامه داد: از سال گذشته مدیران علمی در تمام شهرستان‌ها تعیین شده که بلا استثناء در تمام حوزه‌های خواهران و برادران عضو علمی وجود دارد اما در پایگاه محلات باتوجه به ظرفیت و سطح علمی مناطق، شورای علمی شکل می‌گیرد در غیر اینصورت می‌توانند از طریق حوزه مربوطه پیگیری کنند.

برگزاری نمایشگاه جهت نمایش دستاوردهای افراد مخترع

این مقام مسئول عنوان کرد: برگزاری کلاس‌های تقویتی در حوزه کنکور توسط اعضای ۱۲ کارگروه یا اساتید پژوهشگر یا بسیج اساتید در جهت ارتقای علمی، برگزاری مسابقات و رویدادهای علمی در سطح دانش‌آموزی و دانشجویی، از مسابقات ایده پردازی تا مسابقات علمی و یا دستاوردهای آنان در حوزه علمی، برنامه بازدید از شرکت‌ها و صنایع استان و حتی مجلس یا قوه قضاییه برای رشته‌های حقوق از خدماتی است که ارائه می‌شود.

وی اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه جهت به نمایش گذاشتن دستاوردهای افراد مخترع یا کارآفرینی یا کارپژوهشی در سنین مختلف از برنامه‌های دیگری بود که با حضور روسای دانشگاه‌ها، مسئولین استان، مسئولین صنعت و سرمایه گذاران صورت می‌گیرد چه بسا که با این کار ضمن بازدید از تمام غرفه‌ها، موجب دلگرمی از مشاوره‌های آنان نیز خواهد شد و حتی ممکن است محصول یا دانش آن توسط سرمایه‌گذاران خریداری شود.

برزگر با اشاره به ثبت ۲۰ اختراع در سال جاری گفت: از سال ۹۰ تاکنون حدود ۲۹۳ اختراع داریم که ۲۷۳ محصول تا سال گذشته به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۱۰ محصول در نمایشگاه به نمایش درآمده و مابقی به دلیل محدودیت مکان به صورت عنوان طرح به نمایش گذاشته شد.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین بیان کرد: همچنین سالی یکبار جشنواره جهادگران علم و فناوری را داریم که سال گذشته ۱۶ بهمن ماه با حضور روسای دانشگاه‌ها، مراکز رشد معاون پژوهشی دانشگاه‌ها، مسئولین استان و سپاه صدا و سیما و رسانه‌ها و نخبگان به مدت دو روز در پارک علم و فناوری استان برگزار شد که ۶۰ نفر از نخبگان تجلیل شدند.

وی ادامه داد: باتوجه به شیوع کرونا در اسفندماه سال گذشته متاسفانه احتکار محلول و ماسک دیده می‌شد که با دستور فرمانده سپاه علاوه بر حضور اقشار مختلف در حوزه تولید ماسک خانگی و کارگاهی؛ بسیج علمی هم به تولید ماسک صنعتی ورود کرد.

برزگر تشریح کرد: توسط یکی از مخترعین یک دستگاه معیوب آلمانی دست دوم از بازار تهران خریداری کردیم که نخبگان گروه‌های برق و مکانیک روی دستگاه کار کردند و با مهندسی معکوس توانستند دو نمونه از دستگاه بسازند و خود دستگاه استوک را نیز بازسازی و راه‌اندازی کردند.

ساخت دستگاه ضدعفونی کننده دست، توسط نخبگان بسیجی 

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین بیان کرد: کارگروه‌ها با این سه دستگاه در یکی از سالن‌های مرکز رشد الوند شروع به تولید ماسک سه لایه جراحی به صورت صنعتی و کاملا بهداشتی با مجوز صنعت و معدن و غذا و دارو کردند که اوایل روزانه ۱۰ هزار تولید داشتند اما با توجه به اشباع بازار امروز حدود دو هزار تولید دارند که عموما به استان‌های اطراف فروخته می‌شود.

وی عنوان کرذ: در حوزه محلول هم تیم‌ها در حوزه تولید الکل و مواد ضدعفونی پایه الکل و پایه آب؛ چهار محصول را در ابعاد مختلف تولید کردند که تمام محصولات با هماهنگی غذا و دارو و صنعت و معدن انجام و در سطح استان فروخته شد.

برزگر ادامه داد: البته برخی هم به صورت خودکار وارد عرصه تولید ماسک شده بودند که باتوجه به پایان پروانه مجوز و اشباع بازار به تولید خود ادامه ندادند، اما دو شرکت بسیج علمی همچنان در حوزه پایه الکل و آب و ماسک یک سالن جدید در شهرصنعتی فعال هستند و توانسته‌اند با ایجاد اشتغال برای ۱۲ نفر همچنان به تولید خود ادامه دهند.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین در ادامه بیان کرد: کد آی ار اس این تولیدات هم طی دو هفته گذشته از حوزه غذا و داروی تهران اخذ شده که بتوانند تولیدات خود را به داروخانه‌ها نیز عرضه کنند.

وی ادامه داد: در حوزه دستگاه ونتیلاتور هم چند نفر از نخبه‌ها یک نمونه ساختند و مجوزهای آن نیز صادر شد، اما متاسفانه در مرحله اول چون مسئولین شبکه بهداشت و استانداری حمایت و سرمایه گذاری لازم را نداشتند؛ همین موجب دلسردی تیم شد و به کار خود ادامه ندادند.

برزگر گفت: اخیرا باتوجه به بحرانی شدن کرونا در موج سوم؛ با پیگیری مسئولین مجدد تیم وارد عمل شده است، اما اگر آن زمان مسئولین نگاه بلندمدت داشتند این محصول باتوجه به نرخ ارز با قیمت بسیار پایین‌تر تولید می‌شد و می‌توانست کارآفرینی هم ایجاد کند.

این مقام مسئول ابراز کرد: اکنون هم با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا، علاوه بر تیم استانی به استان‌های دیگر نیز سفارش کردیم که این دستگاه‌ها را تهیه کنند.

معاون علمی و پژوهشی سپاه صاحب‌الامر(عج) استان قزوین افزود: همچنین دستگاه‌های محلول پاش یا ضدعفونی کننده دست به دو شکل متفاوت برای استفاده در مساجد، مدارس، ادارات، امامزاده و حتی برخی اپارتمان‌ها کنار آسانسورها توسط نخبه‌ها ساخته و تجاری سازی شده و تاکنون ۷۰ دستگاه به ادارات در داخل استان و سایر استان‌ها فروخته شده است.

برزگر در پایان گفت: خوشبختانه چندنفر از نخبگان بسیجی در حوزه دارو هم ورود داشتند که محصول را تولید و به دانشگاه و سپس به بیمارستان بقیه الله تهران معرفی کردند که اکنون در مرحله بالینی قرار دارد.

انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان