۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین ساخت مستند «حمدالله مستوفی» در شبکه قزوین
کد خبر: ۳۴۶۲۰۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۹/۱ ساعت: ۱۴:۴۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل صدا و سیمای استان اعلام کرد

ساخت مستند «حمدالله مستوفی» در شبکه قزوین

مدیرکل صدا و سیمای استان قزوین گفت: مستند «دیوان سالار» با موضوع مروری بر زندگی حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در شبکه قزوین تولید می‌شود.

ساخت مستند «حمدالله مستوفی» در شبکه قزوین

سعید انبارلویی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: مستند «دیوان سالار» با هدف آشنایی مخاطبان با مفاخر و بزرگان عرصه علم و فرهنگ ایران زمین در راستای الگوسازی برای نسل امروز و همچنین معرفی افرادی که در دفاع از میراث ماندگار این دیار در دوران تاراج مغول در کشور نقش آفرین بودند تولید می‌شود.

وی افزود: مستند«دیوان سالار» با موضوع مروری بر زندگی حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی در شبکه قزوین تولید می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای استان قزوین تصریح کرد: در این مستند سعی خواهد شد تا ضمن بازسازی بخش‌هایی از زندگی حمدالله مستوفی با شیوه متحرک سازی تصاویر و همچنین بهره‌گیری از نسخ خطی آثار و گفتگو با کارشناسان خبره واقعیت‌های زندگی او به تصویر کشیده شود.

وی با اشاره به دلایل و ضرورت‌های ساخت این مستند گفت: از آنجایی‌که حمدالله مستوفی نامی آشنا برای همگان از قدیم بوده و است، ولی صرفاً نام او معرف مردم و اهالی قزوین بوده و کمتر کسی شخصیت او را شناخته و با آثار و خدماتش آشناست، لذا تولید مستندی که وی را معرفی کرده و قزوین در قرون هفتم و هشتم هجری را به تصویر بکشد ضروری به نظر م‌یرسد.

انبارلویی عنوان کرد: مستند «دیوان سالار» به تهیه کنندگی و کارگردانی مجتبی یعقوبی، پژوهشگری و نویسندگی احسان مفیدی کیا، تصویرسازی نورا مشکات وهمچنین حسن یوسفی به عنوان مشاور هنری در بخش تصویرسازی و محمدعلی حضرتی‌ها و عادل فر به عنوان مشاوران تاریخی به مدت 70 دقیقه در شبکه قزوین تولید می‌شود که برای فصل بهار آماده پخش خواهد بود.

گفتنی است؛ حمدالله مستوفی قزوینی، جغرافیدان، مورخ، شاعر و نویسنده ایرانی قرن هشتم از خاندان مستوفیان قزوین است که مدت‌ها متصدی حکومت قزوین بود. وی با عنوان مستوفی و همچنین حاکم قزوین، ابهر، زنجان و طارمین در دستگاه ایلخانان خدمت می‌کرد. حمدالله مستوفی با تألیف سه کتاب تاریخ گزیده، نزهت القلوب و ظفرنامه نام درخشانی از خود در تاریخ و فرهنگ ایران برجای گذاشت. وی متولد سال ۶۸۰ هجری قمری است و وفات او در سال ۷۵۰ ه. ق اتفاق افتاده است. آرامگاه او معروف به «گنبد دراز» در محله ملک آباد قزوین واقع است.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان