۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین مطالعه نسخه شفابخش اضطراب در روزهای بحرانی است/ خانواده‌ها هزینه‌های بی‌مورد فضای مجازی را صرف خرید کتاب کنند
کد خبر: ۳۴۶۱۶۰ نویسنده: حسن کرمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۹ ساعت: ۹:۱۸ ↗ لینک کوتاه

کتابدار قزوینی:

مطالعه نسخه شفابخش اضطراب در روزهای بحرانی است/ خانواده‌ها هزینه‌های بی‌مورد فضای مجازی را صرف خرید کتاب کنند

کتابدار قزوینی گفت: در شرایط کنونی که به نوعی با یک بحران مواجه هستیم، کتاب داروی شفابخش برای رسیدن به حال خوب است؛ به ویژه مطالعه کتب ادبی و اشعار فارسی در آرامش روحی و روانی بسیار موثر است.

مطالعه نسخه شفابخش اضطراب در روزهای بحرانی است/ خانواده‌ها هزینه‌های بی‌مورد فضای مجازی را صرف خرید کتاب کنند
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ کتاب چون اقیانوس بی کرانی است که ناشناخته‌های بسیاری دارد و هر کس به فراخور حالش دل به ژرفای آن می‌سپارد؛ به طوری که اهمیت کتاب به قدری است که خداوند معجزه آخرین پیامبر خود را کتاب قرار داد.
 
در شرایط فعلی که روابط پیچیده اجتماعی، مشکلات و فضای مجازی به دلیل سهولت در ارتباطات نیز اوغات فراغت انسان‌ها را پر می‌کند و به موازات آن مشکل گرانی کاغذ و چاپ که نیازهای مالی نویسندگان، مترجمان و دست‌اندرکاران را تامین نمی‌کند، نمی‌توان برای گسترش عناوین و افزایش تیراژها و کشاندن انسان‌ها به دنیای کتاب انتظار چندانی داشت.
 
حسن کرمی کتابدار کتابخانه امام صادق(ع) قزوین که 23 سال سابقه کار در این کتابخانه را دارد در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین، با تشبیه فضای کتابخانانه به بوستان می‌گوید: وقتی انسان به یک بوستان وارد می‌شود از فضای آن استشمام می‌کند و از هر گُلی بهره‌ای می‌جوید؛ هم‌اکنون که خداوند توفیق داده تا ما در این بوستان قرار بگیریم تاکنون از آن بی‌بهره نبوده‌ایم.
 
کرمی که سال‌ها مدیریت کتابخانه امام صادق(ع) را برعهده دارد ابراز می‌کند: بیشتر  وقتم را برای مطالعه کتاب‌های ادبی و مذهبی صرف می‌کنم و به ادبیات عرفانی بسیار علاقه‌مندم از جمله کتاب مثنوی معنوی مولانا چراکه مثنوی پر است از حکمت و عرفان؛ مثنوی مانند جنگل بکری است که هر چیزی در آن یافت می‌شود و با سیر در مثنوی، انسان هرگز سیر نخواهد شد و دلیل آن هم جذابیت این کتاب است.
 
خانواده‌ها، فرزندان خود را با کتاب مانوس کنند
 
این کتابدار قزوینی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره آخرین کتابی که مطالعه کرده است، بیان می‌کند: آخرین کتابی که مطالعه کرده‌ام در حوزه مباحث معنوی و دین از مصطفی ملکیان با نام "در رهگذر باد" و "نگهبان لاله" است که توصیه می‌کنم همه این کتاب را مطالعه کنند.
 
وی حال این روزهای کتاب و کتابخوانی را مساعد نمی‌داند و می‌گوید: در شرایط کنونی که به نوعی با یک بحران مواجه هستیم، کتاب داروی شفابخشی برای رسیدن به حال خوب است؛ به ویژه مطالعه کتب ادبی و اشعار فارسی در آرامش روحی و روانی بسیار موثر است و به خانواده‌ها توصیه می‌کنم تا فرزندان خود را با کتاب مانوس کنند؛ همانطور که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند:"در منزل ما همه با کتاب به خواب می‌روند" لذا بهتر است که به جای صرف هزینه و وقت برای گوشی‌های همراه و فضای مجازی نیز به کتاب رو بیاوریم.
 
فضای مجازی باید مدیریت صحیح شود
کرمی بهترین روش برای انتخاب کتاب خوب را صرف وقت در کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها بیان می‌کند و می‌افزاید: چقدر خوب است بجای گردش در مراکز خرید و خیابان‌گردی بی‌مورد یا صرف وقت در فضای مجازی، با فرزندانمان در کتابفروشی‌ها و نمایشگاه‌های کتاب باشیم تا راه انتخاب کتاب با محتوای خوب را یاد بگیرم؛ همچنین روش دیگر انتخاب کتاب خوب، پرسیدن از اهل کتاب است.
 
این کتابدار قزوینی در ادامه با اشاره به شاد بودن جوامعی همچون دانمارک و سوئد اظهار می‌کند:  طبق استانداردهای بین‌المللی دلیل شاد بودن این کشورها ابتدا به وضعیت عمومی و سپس به سرانه بالای مطالعه آن‌ها برمی‌گردد؛ یعنی حال خوب اقتصادی و روحی رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارد.
 
وی در ادامه با ابراز تاسف از اوضاع نابسامان اقتصادی کشور که مردم حتی هزینه درمان خود را ندارند؛ تاکید می‌کند: در چنین وضعیتی قطعا کتاب در سبد خانوار جایی ندارد چراکه مردم حتی در تامین اقلام اساسی زندگی خود بسیار در مضیغه هستند و جامعه‌ای که کتاب نخواند، افسرده خواهد شد.
 
کرمی در پایان به مدیریت فضای مجازی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به انتشار کتاب‌های ضاله در فضای مجازی، نقش خانواده، مربیان و روحانیت باید پررنگ‌تر باشد تا نوجوانان مسیر انحرافی را طی نکنند؛ فضای مجازی مانند بزرگراهی است که انواع خودرو با سرنشینان مختلف از آن عبور می‌کنند؛ پس برای عبور یک خودرو با انگیزه انحرافی نمی‌توان بزرگراه را بست. لذا فضای مجازی هم باید مدیریت صحیح شود اما هیچ چیز جای کتاب را نمی‌گیرد چراکه کتاب، زندگی با همه انسان‌ها و در همه اعصار است.
انتهای پیام/۱۷۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان