۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین آغاز به‌کار قرارگاه عملیاتی کرونا با اعمال محدودیت‌های جدید/ در تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی نداریم
کد خبر: ۳۴۶۱۳۹ نویسنده: هدایت الله جمالی پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۸ ساعت: ۱۶:۳۰ ↗ لینک کوتاه

استاندار قزوین اعلام کرد

آغاز به‌کار قرارگاه عملیاتی کرونا با اعمال محدودیت‌های جدید/ در تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی نداریم

استاندار قزوین گفت: قرارگاه عملیاتی کرونا با مصوبات و اعمال محدودیت‌های جدید از شنبه آغاز به کار می‌کند؛ این وعده را به مردم می‌دهیم که در بحث تامین مایحتاج ضروری از لحاظ کمی مشکلی ایجاد نشود.

آغاز به‌کار قرارگاه عملیاتی کرونا با اعمال محدودیت‌های جدید/ در تامین مایحتاج ضروری مردم مشکلی نداریم

هدایت‌الله جمالی ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از کرونا در استان اظهار کرد: کرونا ویروسی مهاجم، وحشی و یک دشمن بسیار خطرناک و نامرئی است که با گستردگی خود در بین جامعه، هزاران نفر را قربانی می‌کند.

وی افزود: قریب به ۵۰۰ نفر روزانه از طریق کرونا جان خود را از دست می‌دهند؛ اگر نتوانیم با کمک هم برنامه‌ریزی، هماهنگی و همفکری کنیم این بیماری می‌تواند جان بسیاری از مردم را بگیرد و ما را با بحران بزرگی مواجه سازد.

استاندار قزوین یادآورشد: امروز ما با یک پدیده نامرئی‌ و کشنده مواجه هستیم که خطرش از جنگ تحمیلی بالاتر بوده و می‌تواند آسیب‌های جدی‌ برای اقتصاد و سلامت و آینده کشورمان رقم بزند.

این مقام مسئول بیان کرد: آمار اعلام شده مربوط به فوت بیماران حاضر در بیمارستان‌هاست؛ اما بیمارانی هم وجود دارند که در منزل و بدون انجام تست کرونا و حضور در بیمارستان فوت می‌کنند؛ لذا خطر بسیار جدیست.

جمالی پور اذعان کرد: ما یک مقطع زمانی خوبی از نظر مقابله با بیماری کرونا داشتیم و با همدلی، مساعدت و همراهی مردم توانستیم شاهد رقم زدن یک افتخار و ثبت یک رکورد بزرگ در دنیا باشیم و با توجه به تحریم اقتصادی و دارویی و همراهی ستاد کرونا در سراسر کشور با مهار این بیماری توانستیم یک پیروزی بزرگ را رقم بزنیم.

با دو رویکرد بی‌تفاوتی و عادی‌سازی مردم مواجه هستیم

وی اذعان کرد: ما تا اواخر خرداد توانستیم بیماری کرونا را کنترل کنیم و آماده جشن پیروزی در غلبه بر این بیماری بودیم که ناگهان با بی‌تفاوتی مردم و از دست دادن انگیزه آنها کنترل بیماری رها شد و مجددا وارد شرایط سختی شدیم.

استاندار قزوین عنوان کرد: هرچه پیش می‌رفتیم وضعیت بدتر می‌شد و اکنون به یک بحران جدی رسیدیم که با نگرانی مقام معظم رهبری و دولتمردان و مردم در جهت مقابله با این بیماری مواجهیم؛ ولی متاسفانه در عمل با بی‌مهری و بی‌توجهی مردم رو‌به‌رو می‌شویم.

این مقام مسئول در ادامه گفت: ما در این زمینه با دو رویکرد بی‌تفاوتی و عادی‌سازی روبه‌رو هستیم؛ تا زمانیکه با حساسیت و هوشیاری و همکاری جدی فعالیت می‌کردیم شاهد کنترل بیماری بودیم، تا جایی که به حدود ۹۰ نفر بستری در بیمارستان‌های استان قزوین رسیدیم.

وی اذعان کرد: بیمارستان‌های قزوین از خدمات دهی به بیماران کرونایی آزاد شد و به وضعیت عادی برگشت و فقط یک بیمارستان با ۸۰ تخت به درمان بیماران کرونایی اختصاص داشت.

جمالی‌پور بیان کرد: متاسفانه امروز حدود ۵۲۰ بیمار در تخت‌های بیمارستانی ما بستری هستند و تا مرز ۵۵۰ بیمار بستری شده هم رسیده است؛ بیمارستان‌های دولتی کاملا در اختیار درمان بیماران کرونایی است و بخشی از بیمارستان‌های خصوصی از روزهای گذشته وارد میدان شدند.

۳۷درصد بخش بیمارستان تامین اجتماعی وارد عرصه خدمت‌رسانی شده است

این مقام مسئول یادآور شد: حدود ۳۷درصد بخش بیمارستان تامین اجتماعی وارد عرصه خدمت‌رسانی شده است و اگر با همین روند و عدم رعایت مردم نسبت به نکات بهداشتی پیش برویم مجبور به تامین سوله برای درمان بیماران می‌شویم.

وی اذعان کرد: وضعیت کنونی همانند زمان جنگ تحمیلی است؛ تا زمانی که مردم پشتیبانی جنگ را به عهده داشتند ما توانستیم پیروزی بزرگی را رقم بزنیم زیرا محور کار، مردم هستند و مسئولین هم جزئی از مردم‌اند.

جمالی‌پور گفت: در مقابل این پدیده همه در خطریم و تفاوتی بین فرد عادی و مسئول نیست. این ویروس هرجا حضور داشته باشد آلودگی را به همراه دارد و با ایجاد تهدید، جان یک هموطن را می‌گیرد.

استاندار قزوین یادآور شد: اگر تقاضا داریم که پروتکل‌ها از سوی آحاد جامعه مورد توجه قرار گرفته و رعایت شود، همه به علت جلوگیری از بحران و کنترل بیماری است. ما امروز در مقابل پدیده‌ای خطرناک تر از جنگ هستیم چراکه میزان کشته‌های روزانه این واقعه به نسبت زمان جنگ بیشتر است.

جمالی‌پور در پاسخ به نحوه اعمال محدودیت‌ها گفت: به شخصه با اعمال محدودیت در این زمینه موافق نیستم و معتقدم تا زمانی که می‌توانیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم و با همکاری هم شرایط موجود را تغییر دهیم نباید اقدام به اعمال محدودیت کنیم.

وی بیان کرد: زمانی که دولت با بی‌توجهی و حساسیت پایین مردم در برخورد با بیماری و حضور بدون برنامه در خیابان‌ها بدون رعایت پروتکل‌ها و استفاده از ماسک مواجه می‌شود؛ مجبور به اعمال محدودیت است زیرا اکنون زمان حضور در خیابان‌ها به منظور خرید‌های غیر ضروری نیست.

همه ما شرمنده زحمات کادر درمان هستیم

این مقام مسئول اذعان کرد: به طور مثال آیا در زمانی که یک دشمن با سلاح در خیابان‌های شهر حاضر شود و قصد تیراندازی داشته باشد، ما به خیابان مراجعه می‌کنیم ؟ قطعا اینطور نیست. ویروس کرونا از دشمن بدتر است و به صورت نامرئی کشته می‌دهد.

جمالی پور با اشاره به علل بی‌توجهی برخی از مردم به مقررات بهداشتی گفت: وظیفه نهادهای دولتی و بهداشتی، خدمت‌رسانی به مردم است و ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده و می‌دهیم ولی با همه‌ برنامه‌ها و اقدامات انجام شده شاهد برگزاری مراسمات عروسی و عزا توسط مردم هستیم.

استاندار قزوین بیان کرد: طبق گزارشات واصله در شهر شال با وجود مردمی متدین و انقلابی شاهد برگزاری مراسم عروسی بودیم؛ از مردمی با خصیصه انقلابی و دینی انتظار می‌رود که به حفظ جان عزیزان خود توجه کرده و محتاط باشند.

وی در ادامه اذعان کرد: اکنون با یک دوره تسلسل مواجه هستیم، بدین گونه که مراسم شادی برگزار می‌شود و از این تعداد افرادی درگیر می‌شوند و به بیمارستان مراجعه و فوت می‌کنند و برای تدفین متوفی دوباره مراسم گرفته می‌شود و همینطور این چرخه ادامه می‌یابد، باید توجه کنیم که تجمع پنج نفر کنار هم منجر به انتقال بیماری می‌شود.

جمالی پور اظهار کرد: قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مبارزه با کرونا در استان تشکیل شد و این قرارگاه موظف است تمام تمهیدات لازم را اندیشیده و بدون اغماض با هرگونه تجمع برخورد کند؛ برگزاری هرگونه تجمع در سطح استان ممنوع است و اگر گزارشی مبنی بر تجمعات خانگی برسد حتما مسئولین قرارگاه با این افراد برخورد می‌کنند.

وی در ادامه گفت: ما باید با این دشمن نامرئی و یاری دهندگان آن مقابله کنیم. برگزارکنندگان مراسمات گوناگون یاری‌گر دشمنی نامرئی و نابودگر هستند و این قرارگاه موظف است تمام برنامه‌های عملیاتی، پیشگیری و مقابله را با جدیت تمام انجام دهد.

واحدهای تولیدی در این ایام کاملا تعطیل می‌شوند

جمالی‌پورعنوان کرد: شهروندان به موضع و نظارت دولت انتقاد داشته و خواهان برخورد جدی با متخلفان هستند؛ انتظار ما از مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و پس از این با افراد بدون ماسک برخورد می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: همه شرمنده زحمات کادر درمان هستیم؛ برخی از این پزشکان و پرستاران در قرنطینه هستند و مدت‌هاست که اعضای خانواده خود را ملاقات نکردند. کادر پزشکی امیدوار بودند با رعایت موارد بهداشتی توسط مردم این بیماری ریشه‌کن شود یا حداقل فقط یک بیمارستان به خدمات‌رسانی در این زمینه بپردازد.

جمالی‌پور اذعان کرد: چه مدت باید از کادر درمان تقاضا کنیم که با تحمل سختی‌ها باز هم به خدمت خود ادامه دهند؛ در حالی که همین کادر درمان هنگام بازگشت به منزل در خیابان با افرادی مواجه می‌شوند که ماسک استفاده نمی‌کنند و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

وی در ادامه یادآور شد: باید طرحی جدید در مقابل دشمن خطرناکی که به صورت نامرئی سبب از دست دادن جوانان و عزیزانمان می‌شود را بررسی و اجرایی کنیم.

استاندار قزوین در مورد شیوه‌ی اجرای مقررات تعطیلی واحدهای صنفی از ساعت ۱۸ اظهار کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و مشکلات معیشت مردم در راستای تعطیلی واحدهای صنفی از همکاری واحدهای صنفی صمیمانه تشکر می‌کنم.

وی بیان کرد: بعد از اعلام سراسری و اجرای طرح ساعت ۱۸ تا امروز، ۹۵‌درصد کسبه در اجرای این طرح همکاری و همراهی کردند که این اقدامی بزرگ است و باید قدرشناس این عزیزان بود.

۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار برای مشاغل آسیب دیده از کرونا تخصیص داده شد

جمالی‌ پور درباره حمایت از اصناف آسیب دیده از کرونا و جذب اعتبارات در این زمینه گفت: ما به اصناف اجازه دادیم از صبح تا ساعت ۱۸ فعالیت کنند تا کمترین آسیب را متحمل شوند؛ واحدهای تولیدی در این ایام کاملا تعطیل می‌شوند.

وی در ادامه بیان کرد: در فصل گذشته ۳۵۱ میلیارد تومان اعتبار برای این مشاغل تخصیص داده شد که تا این لحظه ۲۸۲ میلیارد تومان برای افراد آسیب دیده تشکیل پرونده شده و حدود ۱۷۲ میلیارد تومان هم پرداخت شده است.

جمالی‌پور یادآور شد: در فصل جدید پیشنهادی در این زمینه داده شد و پیگیر هستیم تا بتوانیم اعتبار جدیدی را برای مشاغلی که از هفته آینده شیوه فعالیت آنها مشخص می‌شود به دولت پیشنهاد دهیم.

این مقام مسئول اذعان کرد: شنبه برنامه‌‌ی جدیدی در ستاد کرونا اعلام و تصویب خواهد شد؛ البته این تصمیمات در ستاد کرونا کشوری مورد بررسی قرار خواهد گرفت و به استان‌ها اعلام می‌شود.

در زمینه موجودی و تامین مایحتاج اولیه کمبودی نداریم

به گفته وی، ما هم در استان با توجه به مقتضای شرایط استان و همچنین سطح آلودگی در استان به اجرای طرح اقدام کرده و براساس تصمیمات اتخاذ شده در ستاد کرونا استان در روز شنبه محدودیت‌های جدیدی را در استان اعمال می‌کنیم.

جمالی‌پور اظهار کرد: قرارگاه عملیاتی کرونا با مصوبات و اعمال محدودیت‌های جدید از شنبه آغاز به کار می‌کند؛ این وعده را به مردم می‌دهیم که در بحث تامین مایحتاج ضروری از لحاظ کمی مشکلی ایجاد نشود.

این مقام مسئول عنوان کرد: امکان تامین تمام مایحتاج اولیه مردم پیش بینی شده و در فروشگاه‌های سطح شهر موجود است. فروشگاه‌های‌ مواد غذایی به هیچ عنوان تعطیل نمی‌شوند؛ تمام این اقلام تامین و در فروشگاه‌ها ذخیره سازی شده و به مردم ارائه می‌شود.

وی با اشاره به بحث احتکار مواد غذایی گفت: اکنون در زمینه موجودی و تامین مایحتاج اولیه کمبودی نداریم؛ البته دشمنان در این حیطه مواردی را بیان می‌کنند و سبب ایجاد مشکلاتی می‌شوند؛ البته افرادی هستند که به دلیل غلبه‌ی منافع دنیوی بر مصلحت جامعه اقدام به جمع‌آوری کالا از بازار و احتکار می‌کنند.

جمالی‌پور اظهار کرد: تیم‌های بازرسی ما در تمامی ارگان‌ها در سطح شهر در حال بازرسی هستند و چندین انبار احتکار بازرسی و کشف شده و با متخلفان برخورد جدی اعمال شده است.

دستگاه‌های خدمات‌ رسانی و حاکمیتی تعطیلی بردار نیستند

استاندار قزوین در مورد تعطیلی دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: دستگاه‌های خدمات‌ رسانی و حاکمیتی مانند استانداری، فرمانداری، صداوسیما، آب، برق و گاز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تعطیلی بردار نیستند؛ همچنین مدیران این دستگاه‌ها موظف هستند تا کارمندان خود را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در دستگاه‌ها موظف کنند.

جمالی‌پور اظهار کرد: شاید بتوان یک سری از دستگاه‌ها را طبق تصمیمات ستاد کرونا در جلسه‌ی روز شنبه تعطیل اعلام کرد؛ قبلا هم تعطیلی در دستگاه‌ها را ۵۰ درصد اعلام کردیم.

استاندار قزوین اذعان کرد: البته بنده گله‌مندم که طبق گزارشات رسیده کارمندان برخی از ادارات که تعطیل می‌شوند به همراه خانواده به بازار یا تفریح می‌روند. با این وجود برخی گله‌مند می‌شوند که چرا تعطیل نمی‌کنید؟ ما تعطیل می‌کنیم تا از شیوع بیماری جلوگیری شود نه اینکه خود اینها عاملی جهت شیوع تهدید و بحران شوند.

وی در ادامه گفت: ما باید به سمت تقویت زیرساخت‌های الکترونیک برویم و تاکنون هم اقدامات اساسی در این زمینه انجام شده است. بخصوص در بحث توسعه فیبر نوری در اقصی نقاط کشور اقدامات خوبی انجام شده است وما باید با تلاش بیشتر در این زمینه جدی‌تر وارد شویم زیرا بخش عظیمی از تجارت در دنیا، از طریق تجارت الکترونیک انجام می‌شود.

استاندار قزوین اذعان کرد: در استان قزوین ظرفیت‌های خوبی برای این کار داریم ولی مشکل ما عادت رفتاری مردم است و مردم عادت دارند که در بازار و فروشگاه حضوری خرید کنند.

جمالی‌پور در پایان بیان کرد: در این زمینه باید فرهنگ‌ سازی شود تا از طریق فروشگاه اینترنتی و ورود به درگاه‌ اینترنتی‌ در منزل اقدام به خرید مایحتاج خود کنند و از مردم می‌خواهیم با کمتر خارج شدن از منزل و استفاده از ظرفیت‌های موجود در استان به ریشه‌کنی این بیماری کمک کنند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان