۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین ذخیره ۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد در قزوین
کد خبر: ۳۴۶۱۳۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۸ ساعت: ۸:۳۱ ↗ لینک کوتاه

مدیر بانک خون بند ناف استان خبرداد

ذخیره ۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد در قزوین

مدیر بانک خون بند ناف استان قزوین گفت: نمایندگی خون بند ناف استان از بهمن سال ۹۲ آغاز به کار کرده و تا به امروز یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان قزوینی را ذخیره‌سازی کرده است.

ذخیره ۱۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد در قزوین

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ فاطمه دولتخواه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی خون بند ناف، اظهار کرد: خون بند ناف به‌عنوان خون جفتی شناخته شده و سرشار از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که متأسفانه پس از تولد نوزاد، به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

وی افزود: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و نیز در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن مناطق کمک کنیم.

مدیر بانک خون بند ناف استان قزوین تصریح کرد: به‌دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگه‌داری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت، به‌گونه‌ای که امروزه بانک‌های متعددی به‌صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

دولت خواه اضافه کرد: در کشور ایران سال ۱۳۸۴ به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، فعالیت‌ها در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف آغاز شد.

وی اظهار کرد: نمایندگی خون بند ناف استان از بهمن سال ۹۲ آغاز به کار کرده که از این زمان تاکنون یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان قزوینی را ذخیره‌سازی کرده است.

این مقام مسئول افزود: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به‌منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

دولت خواه عنوان کرد: هم اکنون تحقیق در حوزه ترمیم لوزالمعده، ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

وی اضافه کرد: به طور مشخص قابلیت استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان خون، انواع کم‌خونی‌های مادرزادی، انواع سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی، کم‌‎خونی داسی شکل، نقص‌های پلاکتی، نقص‌های مادرزادی سیستم ایمنی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های ارثی مانند سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف و اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی ثابت شده است.

مدیر بانک خون بند ناف استان قزوین در پایان گفت: شهروندان قزوینی می‌توانند جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره‌های ۰۹۱۰۴۶۹۸۶۹۵ و ۳۳۲۴۲۳۳۴ تماس بگیرند.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان