۰۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۲۸ سه شنبه

صبح قزوین کاهش ۱۵ درصدی میزان اهدای خون در قزوین/ کرونا از طریق خون یا فرآورده‌های آن قابل انتقال نیست
کد خبر: ۳۴۶۰۷۲ نویسنده: مریم مدرسی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۶ ساعت: ۸:۴۵ ↗ لینک کوتاه

سرپرست انتقال خون استان خبرداد

کاهش ۱۵ درصدی میزان اهدای خون در قزوین/ کرونا از طریق خون یا فرآورده‌های آن قابل انتقال نیست

سرپرست انتقال خون استان قزوین با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی میزان مراجعه کنندگان اهدای خون در سال جاری نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته گفت: نیاز به اهدای خون یک امر مستمر است و ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم.

کاهش ۱۵ درصدی میزان اهدای خون در قزوین/ کرونا از طریق خون یا فرآورده‌های آن قابل انتقال نیست
مریم مدرسی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین با اشاره به اهمیت اهدای خون اظهار کرد: باتوجه به شرایط بیماری کرونا، انتقال خون هم تحت تاثیر قرار گرفت به طوریکه آمار مراجعه کنندگان اهدای خون نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است.
 
وی افزود: از مردم درخواست داریم که در این روزهای سخت مانند همیشه یاریگر ما و نیازمندان به خون و فرآورده‌های آن باشند.
 
سرپرست انتقال خون استان قزوین ضمن تاکید بر رعایت کامل پروتکل‌ها و اصول بهداشتی در پایگاه‌های انتقال خون عنوان کرد: هیچ جای نگرانی درباره انتقال بیماری در مراکز اهدای خون وجود ندارد و تاکنون به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا از طریق خون و یا فراورده‌های آن قابل انتقال نیست.
 
وی درباره نگرانی مردم در مورد کاهش ایمنی بدن پس از اهدای خون بیان کرد: اهدای خون نه تنها ایمنی بدن را کم نمی‌کند بلکه احساس رضایتی که فرد بعد از اهدای خون نسبت به نجات جان سه نفر از هم‌نوعانش دارد، انرژی مثبت و برکت خاصی به زندگی فرد می‌بخشد که همین عامل سبب استقبال و اهدای مستمر می‌شود.
 
مشارکت 6 درصدی بانوان در امر اهدای خون
 
مدرسی عنوان کرد: علی‌رغم اینکه ۵۰ درصد از جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند، اما مشارکت آنها در بحث اهدای خون بسیار ناچیز است به طوریکه حدود شش درصد در این امر مشارکت دارند؛ لذا از بانوان و هم استانی‌هایم درخواست دارم که این امر را ضروری بدانند چراکه بانوان به عنوان یک فرد اثرگذار از جهات فرهنگی روی خانواده‌ها هستند.
 
وی اضافه کرد: به بانوان اهداکننده این اطمینان را می‌دهم که تمام معاینات و سوالات لازم توسط پزشکان در خصوص احراز صلاحیت فرد برای اهدای خون و سلامتی فرد در نظر گرفته می‌شود؛ آگاه باشند که سلامت اهداکننده و گیرنده خون در راس اصول انتقال خون است.
 
سرپرست انتقال خون استان قزوین بیان کرد: تمام بانوان از لحاظ کم خونی چک می‌شوند و اگر احساس شود خانمی توانایی اهدای خون را ندارد وی را از اهدا معاف می‌کنیم؛ همچنین توصیه‌های پزشکی لازم و تجویز قرص آهن انجام می‌گیرد.
 
هیچ مشکلی در تامین خون و فرآورده‌های آن نداریم
 
مدرسی با اشاره به پویش اهدای بانوان و پویش کتابخوانی و اهدای خون گفت: از فرهیختگان و جامعه کتاب خوانان انتظار داریم به اهداکنندگان خون بپیوندند تا بتوانیم بحث فرهنگسازی را در کتابخوانی و امر خداپسندانه و انسان دوستانه اهدای خون، به خانواده و افراد جامعه تسری دهیم.
 
وی درباره پلاسمای بیماران کرونایی تشریح کرد: در شرایط کرونا فرآیند جدید تولید پلاسما را از افراد بهبود یافته در استان داشتیم که خوشبختانه جزو استان‌های پیشرو بودیم؛ لذا درخواست داریم افراد ۲۸ روز تا نهایت دو ماه پس از بهبودی کامل به شکرانه سلامت به عنوان اهداکننده پلاسمای خون به مراکز انتقال خون مراجعه کنند.
 
سرپرست انتقال خون استان قزوین با اشاره به افزایش تعداد دستگاه‌های پلاسماگیری در قزوین و تاکستان افزود: تاکنون ۹۰ درصد از ۳۴۰ واحد پلاسمای خونی که در گذشته تولید کرده بودیم توزیع شده که خوشبختانه نتایج خوبی در بهبودی بیماران کرونایی و کاهش میزان مدت بستری داشته است.
 
وی ابراز کرد: از افرادی که بیماری کرونا را شکست داده‌اند درخواست داریم که به مراکز انتقال خون مراجعه و جان یک هموطن را نجات دهند که خوشبختانه تمهیدات خوبی در این زمینه تدارک دیده شده است.
 
به همه گروه‌های خونی نیاز داریم
 
مدرسی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی میزان مراجعه کنندگان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: خوشبختانه با مشارکت مردم نوع‌دوست تاکنون هیچ مشکلی در تامین خون و فرآورده‌های آن نداریم اما هرچه میزان ذخایر خونی بالاتر باشد نگرانی ما از روزهای سخت پیش رو کمتر خواهد شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه اهدای خون یک ضرورت است، گفت: یادمان باشد که همیشه یک سری افراد چشم انتظار خون و فرآورده‌های خونی هستند چراکه خون هیچ جایگزینی ندارد لذا نیاز به اهدای خون یک امر مستمر است و ما به همه گروه‌های خونی نیاز داریم و همه افراد با هرگونه گروه خونی می‌توانند اهداکننده باشند.
 
مدرسی درباره پایگاه انتقال خون سیار ابراز کرد: خوشبختانه با همکاری فرمانداری و هلال احمر شهرستان بوئین زهرا توانستیم تمهیدات لازم را فراهم کنیم و فضاسازی مناسب را جهت فاصله گذاری اجتماعی انجام دهیم تا بتوانیم هر هفته سه شنبه از ساعت هشت صبح تا یک و نیم بعداظهر پذیرای مردم خوب این شهرستان باشیم.
 
وی در پایان گفت: توصیه می‌کنم افراد پس از اهدای خون مایعات فراوان بنوشند و از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزشی بپرهیزند تا حجم خون در گردش جبران شود؛ همچنین شب قبل از اهدا هم علاوه بر خواب کافی یک وعده کامل غذایی مصرف کنند.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان