۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین امروز شاهد وقوع کلاهبرداری و فروش موادمخدر از زندان قزوین هستیم/ بیش از یک‌سوم زندانیان، سابقه‌دارند
کد خبر: ۳۴۶۰۶۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۵ ساعت: ۱۳:۱ ↗ لینک کوتاه

دادستان مرکز استان:

امروز شاهد وقوع کلاهبرداری و فروش موادمخدر از زندان قزوین هستیم/ بیش از یک‌سوم زندانیان، سابقه‌دارند

دادستان مرکز استان گفت: بسیاری از جرائم کلاهبرداری و تلفنی را داشتیم که از داخل زندان اتفاق افتاده و بحث خرید و فروش موادمخدر هم در زندان رخ می‌دهد، لذا باید در این حوزه عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم.

امروز شاهد وقوع کلاهبرداری و فروش موادمخدر از زندان قزوین هستیم/ بیش از یک‌سوم زندانیان، سابقه‌دارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ محمد قاسمی در دومین نشست ستاد کنترل مجرمان حرفه‌ای و محکومین سابقه‌دار که امروز(یکشنبه) در سالن اجتماعات دادسرای عمومی و انقلاب قزوین برگزار شد، درباره وضعیت فعلی مجرمان استان قزوین اظهار کرد: ۶۰ تا ۷۰ درصد مجرمان سابقه‌دار در مرکز استان هستند که اگر مرکز استان را ساماندهی کنیم، وضعیت شهرستان‌ها هم مشخص می‌شود، باید وقت بیشتری بگذاریم و تا پایان سال لیست و بانک اطلاعات مجرمان حرفه‌ای استان را تهیه کنیم.

وی افزود: وقتی در زندان استان قزوین جمع کثیری از مجرمین سابقه‌دار و حرفه‌ای را داریم این یک زنگ خطر است که باید وضعیت را کنترل کنیم، چراکه در یک ماه اخیر اتفاقات ناگواری افتاده که زنگ هشدار است؛ اکنون دیگر از حالت سنتی خارج شدیم چراکه شاید در گذشته وقتی مجرمی را زندانی می‌کردیم دیگر خیالمان راحت بود که جرمی رخ نخواهد داد اما امروزه حتی جرایم از داخل زندان هم اتفاق می‌افتد.

دادستان مرکز استان قزوین با بیان اینکه ارتباط زندان با پلیس و سایر ضابطین و مراجع قضایی اجتناب‌ناپذیر است، اذعان کرد: بسیاری از جرائم کلاهبرداری و تلفنی را داشتیم که از داخل زندان اتفاق افتاده و بحث خرید و فروش موادمخدر هم در زندان رخ می‌دهد، لذا باید در این حوزه عمیق‌تر به قضیه نگاه کنیم و روال کارها دیگر از این حالت سنتی خارج شود؛ فلسفه این ستاد هم به این معنی نیست که سایر دستگاه‌ها کم‌کاری می‌کنند بلکه هدف هم‌افزایی و استفاده از ظرفیت‌ها برای افزایش هر چه بیشتر امنیت است.

وی تصریح کرد: دستورالعمل ما بحث هماهنگی و تجمیع اطلاعات است تا از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم و به جای اینکه برای همه جامعه ایجاد هزینه کنیم، روی افرادی معطوف شویم که استعداد و ظرفیت ارتکاب جرم را دارند که مشخص‌ترین آن‌ها هم همین مجرمین موجود هستند که باعث می‌شود که ظرفیت‌ها را هدفمند هزینه کنیم.

با مجرمان نوظهور مواجه هستیم

این مقام مسئول بیان کرد: بیش از یک سوم افرادی که به زندان می‌روند افراد سابقه‌دار هستند که یا خودشان مرتکب جرم می‌شوند یا افراد دیگر را تشویق می‌کنند؛ از این رو تهیه بانک اطلاعاتی مجرمان فارغ از مباحث بخشنامه‌ای بوده و مبنای قانونی دارد که مکمل همه اقدامات است درواقع بانک اطلاعاتی مهمترین دستاورد این ستاد است.

وی تاکید کرد: هر ضابطی انتظار دارد که وقتی یک مجرم دستگیر می‌شود به سزای اعمالش برسد ولی باید این مکانیزم را ایجاد کنیم تا دستگاه قضایی از ابزار قانونی خود استفاده کند؛ بعضی از جرائم در فضای مجازی اتفاق می‌افتد و با مجرمان نوظهور مواجه هستیم که با نظام و قانون تقابل می‌کنند و علنا مجرمین تجری پیدا کردند که در برابر قانون می‌ایستند یا قانون شکنی می‌کنند که بدترین حالت است و امنیت اجتماعی را به خطر می‌اندازد.

قاسمی با بیان اینکه برخورد با مجرمین حرفه‌ای و سابقه‌دار با مجرم عادی فرق دارد، گفت: برخی
حاشیه شهرهای استان قزوین محل اطراق و پاتوق مجرمین حرفه‌ای شده است که ناامنی ایجاد می‌کنند و باید این افراد پراکنده شوند تا فرصت مشارکت برای ارتکاب جرم را نداشته باشند و بحث نظارت و رصد هم به راحتی انجام شود؛ لذا ظرفیت‌های قانونی خوبی وجود دارد که بستگی دارد چقدر از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین تاکید کرد: مجرمین در حوزه‌های مختلف ارتکاب جرم از فضای مجازی، مواد مخدر تا پول‌شویی متاسفانه استعدادهای فراوانی دارند که اگر از این استعدادها در راه درست استفاده می‌کردند وضعیت جامعه خیلی بهتر بود؛

وی در پایان گفت: نرخ بازگشت به زندان هم در استان قزوین نسبت به کشوری خوب است اما باز هم زیبنده استان ما نیست و باید تعداد مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان