۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین مشکل پرسنل عوارضی قزوین در حال پیگیری است/ بورس‌بازی در صنعت فولاد، عامل گرانی این محصول شده است
کد خبر: ۳۴۶۰۳۸ نویسنده: لطف الله سیاهکلی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۲۴ ساعت: ۱۲:۵۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس مجمع نمایندگان استان در مصاحبه با صبح قزوین:

مشکل پرسنل عوارضی قزوین در حال پیگیری است/ بورس‌بازی در صنعت فولاد، عامل گرانی این محصول شده است

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین گفت: در جریان سفر نوبخت مشکل کارکنان عوارضی مطرح و بنا شد مورد پیگیری مجدد قرار گیرد که با تلاش نمایندگان و مسئولین مرتبط، نهایتا یک میلیارد تومان برای مطالبات آنها اختصاص یافت اما نهادی که بخواهد این نیروها را جذب کند و به کار برگرداند وظیفه‌اش را انجام نداده وگرنه دولت بودجه را تامین کرده است.

مشکل پرسنل عوارضی قزوین در حال پیگیری است/ بورس‌بازی در صنعت فولاد، عامل گرانی این محصول شده است

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با بیان اینکه سیمان و فولاد کمترین وابستگی را به ارز دارد، اظهار کرد: چون مواد اولیه و نیروی انسانی این دو محصول از داخل کشور تامین می‌شود تقریبا می‌توان گفت که وابستگی ارزی بسیار ناچیزی دارد از طرفی چون عرضه آن نسبت به تقاضا بیشتر است؛ لذا در سیمان و فولاد کمبودی وجود ندارد به طوریکه حتی در فولاد بیش از دو برابر مصرف، تولید داریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس افزود: دولت در این زمینه فولاد کاهلی کرده است، چون حدود ۲۰ درصد از محصولات فولاد وارد بورس می‌شود که افراد زیادی متقاضی آن می‌شوند و با توجه به افزایش تقاضا، قیمت افزایش می‌یابد و همین امر معیار تعیین قیمت برای ۸۰ درصد باقی مانده خارج از بورس می‌شود.

وی عنوان کرد: در واقع می‌توان گفت که قیمت بورس مصنوعا به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد بالا رفته است و این فاجعه است یعنی فولاد فقط برای افزایش قیمت و قیمت گیری وارد بورس شده لذا در این میان حق مردم ضایع شده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: با توجه به اینکه شروع سنگ فولاد از معادن صورت می‌گیرد که جزو انفال و دارایی‌های مردم تلقی می‌شود؛ در مجلس به این نتیجه رسیدیم که دولت از ۱۰ تا ۵۰ درصد از یک تن سنگ آهنی که صادر می‌شود، عوارض دریافت کند تا از این طریق بهره هم عاید مردم شود که این طرح فعلا در کمیسیون مجلس مطرح شده است.

سیاهکلی گفت: اجرای این طرح می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد چراکه صادرکنندگان ترجیح می‌دهند به جای صادرات در داخل کشور سرمایه گذاری کنند که در نتیجه ایجاد شغل در کشور بیشتر می‌شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس ابراز کرد: دولت می‌تواند باتوجه به بازار جهانی میزان عوارض صادرات را تعیین کند، لذا حق انفال برداشته و سود حاصل از آن صرف مناطق توسعه نیافته می‌شود لذا افراد ترجیح می‌دهند که در داخل سرمایه گذاری کنند تا از حق انفال معاف باشند.

مطالبات کارکنان عوارضی آماده پرداخت است

سیاهکلی درباره مشکلات حیطه حمل و نقل اظهار کرد: کاهش جابه‌جایی بار، گرانی لوازم یدکی، تاثیر کرونا بر مراودات سطح جهان، آثار داخلی کرونا و رکودی که در بازار حاکم است روی حمل‌ونقل نیز تاثیر گذاشته و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد و بحث‌هایی نیز در خصوص سهمیه بندی لاستیک انجام شده تا چرخه حمل و نقل تنظیم شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین ادامه داد: همچنین این قانون در کمیسیون حمایت از کسب و کار مطرح و تصویب شد که ۱۰ درصد از کالاهایی که با حمل‌ونقل خارجی وارد کشور می‌شود باید عوارض بپردازد و وزارت راه و شهرسازی موظف است که آن را در حوزه زیرساخت و توسعه حمل و نقل داخلی هزینه کند.

وی درباره تعیین تکلیف کارگران عوارضی قزوین بیان کرد: این موضوع قبل از سفر نوبخت توسط نمایندگان استان قزوین پیگیری شده بود که وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد برای این افراد در تهران کار تعبیه شده که قبول نکردند، اما بعد که پیگیری کردیم متوجه شدیم اطلاعات دقیقی به وزیر داده نشده بود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس ادامه داد: در جریان سفر نوبخت نیز این بحث مطرح و بنا شد مورد پیگیری مجدد قرار گیرد که با تلاش نمایندگان و مسئولین مرتبط نهایتا یک میلیارد تومان برای جبران و حقوقشان اختصاص یافت، اما نهادی که بخواهد این نیروها را جذب کند و به کار برگرداند وظیفه‌اش را انجام نداده وگرنه دولت بودجه را تامین کرده است.

سیاهکلی بیان کرد: اقدام لازم در این خصوص انجام شده و طلبشان آماده پرداخت است؛ اما چون این افراد متقاضی شغل هستند باید منتظر جذب نیرو باشیم از طرفی در حالیکه اکنون جذب نیرو از طریق آزمون صورت می‌گیرد بنابراین از دست مدیر، مسئول یا وزیر خارج است و باید استثنائاتی از طریق رئیس جمهور یا نهاد ریاست جمهوری برای آنها درنظر گرفته شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین در پایان گفت: بازگشت به کار پرسنل عوارضی روند پیچیده‌ای دارد، چراکه این کار الکترونیکی شده و خلا شغلی وجود دارد و نهادی که بخواهد این کار را انجام دهد جایی برای این کار ندارد اما در حال رایزنی هستیم که این اتفاق رخ دهد.
انتهای پیام/۱۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان