۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین سیاهی لشکر‌های پشت کنکوری/ آمار قبولی ۷ تا ۱۳ درصدی کنکوری‌ها
کد خبر: ۳۴۵۹۱۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۸ ساعت: ۱۲:۲۷ ↗ لینک کوتاه

سیاهی لشکر‌های پشت کنکوری/ آمار قبولی ۷ تا ۱۳ درصدی کنکوری‌ها

مطالعه آمار ثبت نام کنندگان در سه کنکور سراسری، ارشد و دکتری تخصصی وزارت علوم و مقایسه آن با میزان قبولی نشان می‌دهد که سیاهی لشکر‌های زیادی پشت کنکور باقی مانده‌اند.

سیاهی لشکر‌های پشت کنکوری/ آمار قبولی ۷ تا ۱۳ درصدی کنکوری‌ها
 

به گزارش سرویس دانشگاه صبح قزوین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ هر ساله در کشور سه کنکور سراسری، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی ناپیوسته برگزار می‌شود. فرآیند ثبت نام در نیمه دوم سال شروع می‌شود و در ۳ ماهه ابتدایی سال بعد، موعد برگزاری این آزمون‌هاست.

هر ساله تعداد زیادی از شرکت کنندگان کنکور از ماه‌ها قبل در انتظار زمان ثبت نام هستند و برنامه دقیق و مدونی برای قبولی دارند تا جایی که برگزاری این کنکور‌ها را به ماراتنی بزرگ در کشور تبدیل کرده است. اما سوالی که اینجا ذهن مخاطب را درگیر می‌کند این است که از این جمعیت کثیر چه تعداد در نهایت از سد کنکور می‌گذرند و از سر در دانشگاه‌های محبوب خود عبور می‌کنند؟. در ادامه این گزارش به بیان این امر می‌پردازیم که چه تعداد از داوطلبان سه کنکور بزرگ کشور در سال ۹۹ از سد کنکور گذشتند.

قبولی ۱۳ درصدی در کنکور سراسری سال ۹۹

کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پس از چندین ماه کش و قوس و بحث و بررسی پیرامون نحوه برگزاری این آزمون چهارشنبه ۲۹ مرداد در سراسر کشور آغاز و روز شنبه ۱ شهریور به پایان رسید.

در کنکور سراسری ۹۹، یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر ثبت‌نام کردند در حالی که در کنکور سراسری سال ۹۸ تعداد یک میلیون و ۳۵۳ هزار و ۱۲۴ نفر ثبت نام کرده بودند که تعداد ثبت نام کنندگان ۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

در کنکور سراسری از تعداد یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت صادر شده تعداد یک میلیون و ۱۶۶ هزار نفر در جلسه آزمون حاضر شدند که تعداد یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۹ شدند. از میان یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر مجاز به انتخاب رشته در کنکور سراسری ۹۹ تعداد ۴۶۹ هزار و ۹۴ نفر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کردند چیزی حدود ۵۳ درصد از کل مجازشدگان در کنکور سراسری.

از تعداد ۴۶۹ هزار و ۹۴ نفر داوطلب کنکور ۹۹ که فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند در نهایت تعداد ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر پذیرفته شدند.

از مجموع ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر پذیرفته شده رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۰۱ هزار و ۹۱۲ نفر معادل ۵۳.۶ درصد پذیرفته شدگان زن و ۸۸ هزار و ۳۶ نفر معادل ۴۶.۴ درصد پذیرفته شدگان مرد بودند.

در رشته‌های با آزمون کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ در دوره روزانه ۱۱۸ هزار و ۵۰ نفر، در دوره شبانه (نوبت دوم) ۱۸ هزار و ۶۹۸ نفر، در دانشگاه پیام نور ۱۳ هزار و ۴۶ نفر، در دانشگاه فرهنگیان ۱۸ هزار و ۷۹۷ نفر، در دوره‌های غیرانتفاعی ۱۳ هزار و ۳۹۵ نفر، در پردیس‌های خودگردان ۵۱۴ نفر، در دوره‌های شهریه پرداز ۵ هزار و ۳۳۹ نفر، در دانشگاه آزاد (۴ رشته) ۲ هزار و ۱۰۹ نفر پذیرفته شدند.

آمار ثبت نام کنندگان و قبولی‌های آزمون سراسری سال ۹۹ نشان می‌دهد که معادل ۵۳.۶ درصد پذیرفته شدگان زن و ۴۶.۴ درصد پذیرفته شدگان مرد هستند.

از جمع یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر در نهایت ۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر پذیرفته شدند که بر این اساس فقط ۱۳.۶۵ صدم درصد از کل شرکت کنندگان موفق شدند به دانشگاه راه پیدا کنند و حدود ۷۸ درصد از ثبت نام کنندگان اولیه کنکور پشت کنکور ماندند.

نام آزمون

آمار ثبت نام

مجازین به انتخاب رشته

آمار نهایی قبولی

آمار قبولی به درصد

تفکیک جنسیتی

سراسری

یک میلیون و ۳۹۱ هزار و ۵۲۴ نفر

یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۰۶ نفر

۱۸۹ هزار و ۹۴۸ نفر

۱۳ درصد

۵۳ درصد زن

۴۷ درصد مرد

قبولی ۲۱ درصدی در کنکور کارشناسی ارشد ۹۹

کنکور کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۳۹۹ برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در نوبت صبح روز‌های پنجشنبه، جمعه و شنبه (۱۶، ۱۷، ۱۸ مرداد) برگزار شد.

بررسی آماری آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹ نیز نشان می‌دهد از که تعداد ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ داوطلب ثبت نام کننده در این آزمون ۷۰ درصد در جلسه آزمون حاضر شدند. از میان حاضران در کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ تعداد ۴۲۴ هزار و ۲۷۶ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و تعداد ۲۲۹ هزار و ۳۹۷ نفر فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کردند. به عبارتی تنها ۵۴ درصد از مجازین به انتخاب رشته اقدام به این کار کردند و ۴۶ درصد اقدام به انتخاب رشته نکردند.

از تعداد ۲۲۹ هزار و ۳۹۷ نفری که فرم انتخاب رشته خود را تکمیل کرده بودند تعداد ۱۴۶ هزار و ۵۲۲ نفر پذیرفته شدند که از این تعداد ۸۰ هزار و ۲۵۰ نفر مرد و ۶۶ هزار و ۲۷۲ نفر زن بوده‌اند.

از تعداد ۱۴۶ هزار و ۵۲۲ نفر پذیرفته شده نهایی در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۹، تعداد ۹ هزار و ۴۹۷ نفر در دوره پردیس خودگردان، یک هزار و ۹۴۲ نفر در دوره پیام نور - مجازی، ۹ هزار و ۹۲۴ نفر در دانشگاه پیام نور، ۴۸ هزار و ۸۶۹ نفر در دوره روزانه، ۳ هزار و ۵۰۴ نفر دوره غیرانتفاعی -مجازی، ۴۹ هزار و ۵۵۱ نفر دوره غیرانتفاعی، ۹ هزار و ۴۰۷ نفر مجازی و ۱۳ هزار و ۸۰۵ نفر در دوره نوبت دوم پذیرفته شدند.

در مجموع از بین پذیرفته شدگان نهایی ۵۴ درصد از قبول شدگان مرد و ۴۶ درصد به زنان اختصاص پیدا کرد.

در مجموع از بین ۶۹۴ هزار و ۴۱۷ داوطلب ثبت نام کننده نهایتا ۱۴۶ هزار و ۵۲۲ نفر یا به عبارتی تنها ۲۱ درصد از جمع کل داوطلبان از سد کنکور کارشناسی ارشد گذشتند و در جمع قبول شدگان نهایی قرار گرفتند.

نام آزمون

آمار ثبت نام

مجازین به انتخاب رشته

آمار نهایی قبولی

آمار قبولی به درصد

تفکیک جنسیتی

کارشناسی ارشد

۶۹۴ هزار و ۴۱۷ داوطلب

۴۲۴ هزار و ۲۷۶ نفر

۱۴۶ هزار و ۵۲۲ نفر

۲۱ درصد

۴۶ درصد زن

۵۴ درصد مرد

قبولی ۷ درصدی در کنکور دکتری تخصصی سال ۹۹

کنکور دکتری ناپیوسته سال ۱۳۹۹ پنج شنبه، ۹ مرداد با ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب شامل ۴۴ درصد خانم و ۵۶ درصد آقا در ۶۰ شهرستان برگزار شد.

بررسی آماری آزمون دکتری «Ph.D» (نیمه‌متمرکز) سال ۱۳۹۹ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم نشان می‌دهد که از تعداد ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب ثبت نام کننده در آزمون ۸۹ درصد از داوطلبان کارت ورود به جلسه را دریافت و در نهایت ۳۰ درصد در جلسه آزمون غایب و تنها ۷۰ درصد داوطلبان در جلسه آزمون حاضر شدند.

از میان حاضران در جلسه آزمون تعداد ۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر در آزمون دکتری ۹۹ مجاز شدند و پس از اتمام فرآیند انتخاب رشته تعداد ۸۷ هزار و ۴۴۵ نفر نسبت به تکمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام کردند و ۴۱ هزار و ۳۶۲ نفر برای فرآیند مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شدند.

از میان ۴۱ هزار و ۳۶۲ نفر برای فرآیند مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی شده بودند در نهایت ۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر پذیرفته شده‌اند که از این تعداد ۵ هزار و ۴۷۶ نفر زن و ۷ هزار و ۹ نفر مرد هستند این میزان حدود ۳۰ درصد معرفی شدگان است.

از تعداد ۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر پذیرفته شده نهایی تعداد ۹ هزار و ۳ نفر در دوره روزانه، تعداد ۱ هزار و ۷۴۴ نفر در دوره شبانه، تعداد ۲۹۳ نفر در دانشگاه پیام نور، تعداد ۵۲۵ نفر در دانشگاه‌های غیرانتفاعی و تعداد ۹۲۰ نفر در پردیس‌های خودگردان پذیرفته شده‌اند.

در مجموع از تعداد ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب ۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر یا به عبارتی تنها ۷ درصد از داوطلبان در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرفته شدند.

از جمع کل ۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر پذیرفته شده نهایی ۴۳ درصد قبول شدگان زن و ۵۷ درصد مرد هستند.

نام آزمون

آمار ثبت نام

مجازین به انتخاب رشته

آمار نهایی قبولی

آمار قبولی به درصد

تفکیک جنسیتی

دکتری تخصصی

۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب

۱۱۶ هزار و ۴۰ نفر

۱۲ هزار و ۴۸۵ نفر

۷ درصد

۴۳ درصد زن

۵۷ درصد مرد

بیشترین میزان پذیرش در دوره‌های شهریه پرداز است و سهم دوره روزانه از این آزمون‌ها کمتر است به گونه‌ای که سهم پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه کنکور سراسری، کنکور کارشناسی ارشد و کنکور دکتری نیمه متمرکز سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۸ درصد، ۲۵ درصد و ۴۲ درصد است.

آمار ۷ درصدی قبول شدگان کنکور دکتری، ۲۱ درصدی کارشناسی ارشد و ۱۳ درصدی کنکور سراسری نشان می‌دهد که لشکر عظیمی از شرکت کنندگان از سد کنکور نمی‌گذرند که این امر نشان دهنده عدم برنامه ریزی درست برای طی مسیر آینده تحصیلی و نشان از بی هدفی شرکت کنندگان دارد. شرکت کنندگانی که آمارشان کم که نه خیلی هم زیاد است و حدود ۸۰ درصد از داوطلبان هر کنکوری را به خود اختصاص داده اند.

اما نکته مهمتری که از این اعداد و ارقام میتوان مستفاد کرد این است که داوطلبان واقعی کنکور نباید به خیل عظیم داوطلب نما‌ها دقت کنند و انگیزه خود را از دست بدهند.

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان