۱۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۱۰ جمعه

صبح قزوین بازار سیاه دلالان این‌بار برای سیمان!/ کمبود نظارت‌ها و قیمت‌هایی که جولان می‌دهد
کد خبر: ۳۴۵۸۹۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۷ ساعت: ۱۶:۲۰ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از نابسامانی‌های بازار؛

بازار سیاه دلالان این‌بار برای سیمان!/ کمبود نظارت‌ها و قیمت‌هایی که جولان می‌دهد

در آستانه ورود به فصل سرما با پیک مصرف سیمان مواجه هستیم و با گذر از خیابان‌ها‌ و مشاهده ساخت و ساز و بازسازی منازل مسکونی در سطح شهر و گلایه‌های کارگران و فروشندگان به خوبی کمبود یا گرانی سیمان مشهود است.

بازار سیاه دلالان این‌بار برای سیمان!/ کمبود نظارت‌ها و قیمت‌هایی که جولان می‌دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با توجه به شروع فصل بارندگی و سرما، کارگران ساختمانی در به اتمام رساندن ساخت و سازها‌ تا قبل از شدت گرفتن بارندگی‌ها تلاش می‌کنند؛ لذا امروز با افزایش تقاضای مصرف کننده با کمبود سیمان در بازار روبه‌رو هستیم.

به گفته یکی از فروشندگان، ورود دلالان به عرصه توزیع سیمان از کارخانه به فروشندگان جزء در سطح شهر از علل گرانی سیمان طی هفته اخیر است که از تاثیرات آن به ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت سیمان از هر پاکت ۱۷ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان در نوسان می‌توان نام برد. دلال هر قیمت که بخواهد به فروشنده اعلام می‌کند و هیچ نظارتی از سوی مسئولان امر در این رابطه وجود ندارد.

ظرفیت تولید و توزیع سیمان از کارخانه به یک سوم رسیده است

به گفته وی، عرضه سیمان از سوی کارخانه به علت نامعلوم طی مدت ۱۰ روز متوقف شده است. به موازات آن با اتمام موجودی انبار فروشندگان مصالح ساختمانی، با نبود سیمان و به دنبال آن گرانی این محصول مواجه می‌شویم. ظرفیت تولید و توزیع سیمان از سوی کارخانه به یک سوم نسبت به قبل رسیده است. مصالح فروش به علت کمبود سیمان در کارخانه، مجبور به تامین سیمان مورد نیاز خود از دلال با قیمت بالا است.

این فروشنده اظهار می‌کند: من به عنوان یک فروشنده نمی‌توانم ۲۰ روز مغازه را تعطیل کنم و منتظر رسیدن  سیمان مورد نیاز خود باشم. این کار ضرر زیادی را برایم به دنبال دارد لذا مجبور می‌شوم برای تامین نیاز مغازه از دلال با قیمت بالا خرید کنم که خود عامل ایجاد بازار سیاه و ورود دلال به این عرصه می‌شود. قبلا سیمان را ۲۲ هزار تومان می‌فروختیم، ولی حالا باید ۲۲هزار تومان از دلال بخریم.

میزان کرایه مسیر برای راننده باربری، صرفه اقتصادی ندارد

فروشنده دیگری از توقف کارخانه تولید سیمان به علت تعمیرات خبر می‌دهد.

وی در ادامه با اشاره به گلایه رانندگان باربری می‌افزاید: با توجه به افزایش قیمت بنزین و قطعات اتومبیل و مواردی مانند استهلاک و هزینه‌های جانبی آن، حمل و نقل سیمان از کارخانه و توزیع آن در شهر به علت کافی نبودن هزینه کرایه مسیر برای راننده باربری، صرفه اقتصادی ندارد.

نتیجه این نوسان قیمت، ایجاد بازار سیاه و ورود دلالان به عرصه توزیع سیمان است که سبب افزایش قیمت این کالا از پاکتی ۱۷هزار تومان به ۲۹ هزار تومان شده است.

کارخانه به علل نامعلومی به مدت حدودا دو هفته اقدام به توزیع سیمان نکرده و با خالی شدن انبارها متقاضیان دچار مشکل تهیه سیمان با قیمت تعاونی شده‌اند. رانندگان هم به علت عدم تامین هزینه‌های تحمیلی برای تعمیر و استهلاک اتومبیل رضایتی بر حمل و نقل سیمان از کارخانه به فروشندگان ندارند.

افزایش قیمت سیمان از پاکتی ۱۷هزار تومان به ۲۹ هزار تومان

سید علی‌اکبر سیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با اشاره به زمان مصرف سیمان به دو صورتِ مصرف در زمان پیک و زمان معمول اظهار کرد: ما اکنون در زمان پیک مصرف سیمان هستیم و کارخانه سیمان یک واحد تولیدی با هزینه‌های مشخص شده خود است در حقیقت صنعت تولید سیمان، صنعتی خشن است.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین افزود: مراحل ساخت سیمان اینگونه است که ابتدا سنگ را از معدن استخراج و طی فرایندی به پودر تبدیل کرده و بعد از مراحل کوره، سایش و تولید به سیمان تبدیل می‌شود که به اینها باید هزینه نیروی انسانی، سوخت و حامل‌های انرژی را باید اضافه کرد و یادآور شد که تهیه سیمان متحمل هزینه‌های بالایی است.

کارخانه باید تولید سیمان خود را به حداکثر برساند

این مقام مسئول بیان کرد: کارخانه باید تولید سیمان خود را به حداکثر برساند تا در زمان پیک مصرف سیمان، دچار مشکل نشود؛ کارخانه سیمان سه ماه گذشته درخواست افزایش قیمت خود را اعلام کرد که با مخالفت مسئولین امر مواجه شد.

سیدی اذعان کرد: پیشنهاد کارخانه با عدم موافقت مسئولین مواجه شد و به موجب آن تصمیم به کاهش سهمیه از ۱۰هزار تن به سه هزار تن بار گرفته شد. رانندگان باربری هم به دلیل عدم صرفه اقتصادی و افزایش هزینه‌های جانبی و استهلاک اتومبیل به ادامه همکاری با این شرایط رغبتی ندارند و برنامه‌هایی را می‌پذیرفتند که برای انها منفعت بیشتری دارد.

وی در ادامه گفت: کارخانه سه تا چهار ماه خلاء تحویل به موقع سیمان را داشت که به دنبال آن تولیدات فعلی، کمبود‌های گذشته را نمی‌تواند جبران کند مگر با آغاز فصل سرما و توقف ساخت و ساز، تا بتوان این خلاء را جبران کرد.

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین عنوان کرد: هم اکنون کارخانه بعد از انجام مراحل استخراج تا تولید سیمان، محصول نهایی را وارد بازار می‌کند و به علت نیاز بازار، شرایط  ذخیره‌ سازی در انبار را ندارد.

مصرف روزانه سیمان در استان ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن است

سیدی با اشاره به نقش دلالان در ایجاد بازار سیاه سیمان عنوان کرد: مصرف روزانه سیمان در استان ۶۰۰ تا ۷۰۰ تن است، ولی اکنون ۱۵۰ الی ۲۰۰ تن سیمان به ما تعلق می‌گیرد، لذا کاهش سیمان مورد نیاز در استان سبب ایجاد بازار سیاه می‌شود و دلالان هم از این شرایط سود می‌برند که نتیجه آن نوسان قیمت در بازار است.

وی در ادامه گفت: تصمیم‌گیری های دیرهنگام مسئولان این تفکر را در ذهن ایجاد می‌کند که شاید آنها در ایجاد فضای قاچاق سیمان و نابسامانی‌های موجود نقش داشته باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: برای حل مشکل باید از خواسته‌های واحدهای تولیدی مطلع باشیم و در جهت رفع موانع آنها کمک کنیم. خروجی‌های توزیع سیمان باید از طرف مسئولین نظارتی کنترل شود که سهمیه مربوط به یک استان از چه کانالی وارد استان می‌شود؟ آیا این سهمیه به جای دیگری غیر از موارد مشخص شده منتقل می‌شود؟

سیدی اظهار کرد: این سوال مطرح است که آیا شرکت‌های حمل و نقل که در کارخانه سیمان آبیک دارای سهمیه حمل‌و نقل سیمان هستند دارای مجوز لازم جهت حمل و نقل سیمان هستند؟ این مجوز از کدام نهاد یا سازمان به آنها صادر شده؟ با توجه به این که هر فردی به کارخانه سیمان مراجعه کند می‌تواند سیمان مصرفی خود را تامین کند، چرا نباید نظارتی بر روند باربری و تعاونی‌های مرتبط با آنها باشد؟

وی اذعان کرد: سیمان محصولی استراتژیک است و باید در اختیار کسانی که با مجوز رسمی در توزیع سیمان به طور مستقیم فعالیت دارند؛ قرار بگیرد. باربری‌های خود منطقه کارخانه معمولا زیر نظر شرکت بازرگانی مشخصی فعالیت دارند. کارخانه روزانه چهار الی پنج هزار تن سهمیه تولید سیمان دارد که به متقاضی ۳۰۰ تن سیمان می‌دهند. مابقی سیمان معلوم نیست به کجا توزیع می‌شود؟

رئیس صنف مصالح فروشان استان قزوین در پاسخ به این سوال که چرا باید راننده ماشین، فروشنده سیمان باشد؛ گفت: راننده باربری در ارتباط با افراد عادی و فروش سیمان به آنها در مسیر توزیع به سود شخصی چشمگیری می‌رسد که این امر نشان دهنده ضعف نظارت بر شبکه توزیع است.

راهکار مشکلات تولید انبوه سیمان است

سیدی اظهار کرد: اخیرا کارخانه پاکت لازم برای بسته‌بندی سیمان را در اختیار نداشته و به متقاضیان اعلام کرده که می‌توانند به صورت فله سیمان خود را دریافت کنند؛ حداقل می‌توان بر توزیع سیمانی که بلافاصله بعد تولید وارد بازار می‌شود نظارت کرد، زیرا با تولید انبوه سیمان و اشباع بازار مشکلات ناشی از کمبود سیمان مانند نوسان قیمت و بازار سیاه رفع می‌شود.

وی در ادامه گفت: شرکت‌های باربری سیمان در اطراف کارخانه مستقر هستند و کارخانه سیمان آبیک زیر نظر شهر ساوجبلاغ و در حوزه استحفاظی استان البرز است؛ استان قزوین با همه ادعایی که در بحث تامین سیمان دارد ولی امکانات تامین این ماده استراتژیک را ندارد.

این مقام مسئول بیان کرد: مدیر فروش سیمان آبیک به درخواست قزوین بابت تامین سیمان پاسخ منفی داده است، به گفته وی استاندار البرز اجازه تامین سیمان را فقط به استان زنجان داده است.

مراحل تولید سیمان در داخل کشور متاثر از قیمت ارز نیست

سیدی در پاسخ به تاثیر نرخ ارز بر قیمت تمام شده سیمان اذعان کرد: چون مراحل تولید سیمان در داخل کشور انجام می‌شود متاثر از قیمت ارز نیست؛ ولی هزینه‌های جانبی تعمیر قطعات دستگاه‌هایی که در تولید سیمان به کار می‌روند به دلیل وارداتی بودن آنها تحت تاثیر قیمت ارز بوده و تمامی این عوامل متاثر از جو روانی حاکم بر جامعه است.

وی در پایان اظهار کرد: سه مولفه در رابطه با موضوع سیمان مطرح است ابتدا عملی کردن خواسته‌های معقول و به حق واحدهای تولیدی، مساعدت به رانندگان باربری‌ها در زمینه تامین هزینه‌های احتمالی اتومبیل و استهلاک و سومین مورد نظارت بر واحدهای توزیع سیمان و عاملان اجرایی آن است و وزارت صمت باید ابتدا مشکلات و موانع  تولید را مرتفع کند و در مرحله بعدی به نظارت در حیطه توزیع و پخش بپردازد.

به گزارش صبح قزوین؛ با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد دولت و نهاد‌های نظارتی باید با حمایت از تولیدکننده خلاء بازار را از سیمان پر کرده و برای تامین نیاز بازار از شرکت‌های بازرگانی باربری و حمل و نقل بخصوص رانندگان حمایت کند به طوری که با مساعدت‌های مالی نگرانی رانندگان را از بابت تامین هزینه‌های حمل و نقل و تعمیرات و استهلاک خودرو برطرف شود همچنن با نظارت بر توزیع صحیح و عادلانه سیمان از کارخانه به فروشندگان از ایجاد بازار سیاه و دخالت دلال‌ها در امر توزیع سیمان جلوگیری بعمل آید.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان