۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین رویای جهان تک‌قطبی امریکا درهم شکسته است/ ورود به بازارهای منطقه‌ای، گشایش جدیدی برای اقتصاد ایران خواهد بود
کد خبر: ۳۴۵۷۹۷ نویسنده: فاطمه محمدبیگی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۳ ساعت: ۱۱:۴۲ ↗ لینک کوتاه

نماینده مردم قزوین در مجلس:

رویای جهان تک‌قطبی امریکا درهم شکسته است/ ورود به بازارهای منطقه‌ای، گشایش جدیدی برای اقتصاد ایران خواهد بود

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: به سادگی می‌توان تحلیل کرد که آمریکا دیگر یک ابرقدرت نیست، توان به کرسی نشاندن حرف خود را در جامعه جهانی ندارد و امروز در سراشیبی سقوط و افول قدرت قرار گرفته است.

رویای جهان تک‌قطبی امریکا درهم شکسته است/ ورود به بازارهای منطقه‌ای، گشایش جدیدی برای اقتصاد ایران خواهد بود
 
فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با بیان اینکه امروز دولت ایالات متحدۀ امریکا در تنگنای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار دارد اظهار کرد: مشکلات درونی امریکا از نظر اجتماعی و فرهنگی مانند نژادپرستی و برتری نژادی سفیدپوستان که در سیستم پلیس و دستگاه‌های این کشور نهادینه شده و موجب ظلم به رنگین پوستان می‌شود، نمونه بارز چالش‌هایی است که همواره جامعۀ امریکا را با درگیری مواجه می‌کند.

وی افزود: از یک سو مردم نمی‌توانند تبعیض نژادی را تحمل کنند و از سوی دیگر هیئت حاکمه امریکا نمی‌تواند از خود را از نژادپرستی نهادینه شده در ساختارش جدا کند. یک نمونه آن سخنان رئیس جمهور سفیه این کشور است که در انتخابات 2016 امریکا در پاسخ به اینکه می‌گویند او نژادپرست است گفته بود من از همه نژادپرست‌های امریکایی کمتر نژادپرست هستم! این همان تفکر نهادینه شده برتری سفیدپوستان در جامعه و دولت امریکا حکایت دارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در مسائل اقتصادی هم امریکا با مشکلات متعدد بدهی سنگین دولتش به‌ عنوان بدهکارترین دولت جهان روبرو است؛ از سوی دیگر مشکلات اقتصادی درونی، نرخ بیکاری فزاینده و بحران اشتغال هم باعث شده تا نتواند در قامت یک ابرقدرت عرض اندام کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین از نظر سیاسی هم ایالات متحده با مشکلات عدیده روبرو است، از ساز ناکوک برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا که سودای استقلال دارند، از شکاف عمیق میان دو حزب و چالش‌های شدید انتخاباتی تا کاهش قدرت اثرگذاری دولت این کشور در مجامع بین المللی.

امریکا دیگر توان به کرسی نشاندن زوگویی‌هایش را ندارد

محمدبیگی ادامه داد: چند نمونه از این کاهش اثرگذاری را ما در جریان مراجعۀ امریکا به شورای امنیت سازمان ملل برعلیه ایران ملاحظه کردیم در این موارد امریکا با انزوای سیاسی و عدم همراهی دیگر اعضای شورا مواجه شد و شکست‌های سنگینی خورد.

نماینده مردم قزوین در مجلس اضافه کرد: امروز نیز این دولت بجای همراه کردن جامعۀ جهانی مجبور است کشورهای دست نشانده خود را همراه خویش کند و در تحریم‌ها نیز یکجانبه عمل کند. همه این مسائل نشان از فروپاشی هیمنه امریکا دارد و به دلایل مختلف می‌توان گفت که امریکای امروز، رو به افول و ضعف نهاده و رویای جهان تک قطبی برای آن‌ها به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: در هرحال دولت ایالات متحده امریکا امروز سازوکارهایی در اختیار دارد تا بتواند با استفاده از این ابزارها، تحریم‌های یک جانبه اقتصادی را اعمال کند، اما به وضوح می‌بینیم که مدعی ابرقدرتی دنیا، در همراه کردن کشورها برای مقابله با ایران ناتوان شده، رئیس جمهور این کشور در مجامع بین المللی از جمله در مجمع عمومی سازمان بین الملل به سخره گرفته می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: شکل نقش آفرینی این دولت و دخالت آشکار او در کشورهای دیگر که به یک عادت برای امریکا در یک قرن گذشته تبدیل شده بود نیز به قدری ضعیف شده که توان اجرای نقشه‌هایشان را ندارند؛ برای مثال در ارتباط با بولیوی مشاهده کردیم که با برنامه ریزی و تحریک این کشور، ارتش کودتا کرد و اوو مورالس مجبور به استعفا شد، اما کمتر از یک سال بعد مردم بولیوی یکی لوئیس آرسه از نزدیکان مورالس را به قدرت رساندند تا دوباره اختیار کشورشان را در دست بگیرند.

محمدبیگی تاکید کرد: به سادگی می‌توان تحلیل کرد که امریکا دیگر یک ابرقدرت نیست، توان به کرسی نشاندن حرف خود را در جامعه جهانی ندارد و امروز در سراشیبی سقوط و افول قدرت قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: رویکرد ما در مواجهه با ایالات متحده امریکا نیز باید براساس همین داده‌ها اتخاذ شود، بدون شک مذاکره با امریکایی که بارها و بارها حیله‌گری و بی‌اعتمادی آن برای ملت ما روشن شده است، هیچ گرهی را از مشکلات عدیده کشورمان باز نخواهد کرد.

مذاکره با امریکا فرصت‌های ایران را از بین می‌برد

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: مذاکره با امریکا نه تنها گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها را در پی نخواهد داشت، بلکه فرصت‌های کشور را نیز دوباره از بین خواهد برد. بهترین راه مقابله و مقاومت در برابر زورگویی امریکا و بسط قدرت سیاسی و اقتصادی کشور در جوامع بین المللی و بازارهای منطقه‌ای است.

این مقام مسئول تصریح کرد: نسخۀ اقتصاد مقاومتی و درون‌زا کردن اقتصاد کشور، استفاده از ظرفیت عظیم بازار کشورهای منطقه و نیاز آن‌ها به ایران، ورود به بازارهای مهم و دیده نشده در آسیای دور، در آفریقا و دیگر مناطق می‌تواند دروازه‌های جدیدی به روی کشور بگشاید. مطمئن هستیم که کلید حل مشکلات کشور، در تغییر روش و نگرش مسئولان اجرایی و اقدامات اثرگذار آن ها در این حوزه است.

وی در پایان گفت: اقتصاد قله فتح نشده افق 1404 است و باید با قدرت و برنامه‌ریزی درست و تکیه بر توانمندی‌های داخلی به سوی آن حرکت کنیم و مطمئن باشیم که تکیه بر داشته‌هایمان و قدرت ایمانمان بهترین راه برای حل مشکلات و ایجاد گشایش است، نه مذاکره با دولتی دروغگو و حیله‌گر که هرگز سر وعده‌های خود نمانده و نمی‌ماند.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان