۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین سیاست‌های امریکا در مقابل ایران هیچ‌زمانی تغییری نمی‌کند/ بی‌توجهی به ظرفیت‌ داخلی، اقتصاد کشور را دچار بحران کرد
کد خبر: ۳۴۵۷۹۴ نویسنده: کاظم حسینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۳ ساعت: ۱۲:۵۰ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل سیاسی درمصاحبه با صبح قزوین:

سیاست‌های امریکا در مقابل ایران هیچ‌زمانی تغییری نمی‌کند/ بی‌توجهی به ظرفیت‌ داخلی، اقتصاد کشور را دچار بحران کرد

کارشناس مسائل سیاسی گفت: چرا ایران به عنوان کشوری که دارای استقلال سیاسی است امروز باید منتظر نتیجه انتخابات کشور امریکا باشد در حالیکه اگر هرکدام از کاندیداها رای آورند راهبرد و هدفشان یکی است.

سیاست‌های امریکا در مقابل ایران هیچ‌زمانی تغییری نمی‌کند/ بی‌توجهی به ظرفیت‌ داخلی، اقتصاد کشور را دچار بحران کرد

کاظم حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با اشاره به رویکردهای امریکا در پساانتخابات در ایران اظهار کرد: انتخابات آمریکا که ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار برگزار می‌شود با دو رویکرد همراه خواهد بود که در اصلِ هدفگذاری با هم تفاوتی نخواهند داشت.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قزوین با اشاره به دو حزب دموکرات و جمهوری خواه در امریکا بیان کرد: حزب جمهوری‌خواه برای هدف‌گذاری در بحث انقلاب اسلامی و ایران بر اساس تاکتیک‌های یک‌ جانبه‌گرایی عمل می‌کند؛ لذا ترامپ با یک‌ جانبه‌گرایی و اقتدارگرایی به دنبال اهدافش است اما دموکرات‌ها از طریق اجماع بین‌المللی اهداف خود را دنبال می‌کنند.

وی تصریح کرد: هیلاری کلینتون وزیر خارجه اسبق امریکا در دوره اوباما مطرح کرده بود که در موضوع برجام برای اینکه کشورهای دنیا را متقاعد سازیم تا اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کنیم به ۱۰۴ کشور سفر کرده‌ایم.

کارشناس علوم سیاسی عنوان کرد: سران امریکا سه راهبرد و موضوع کلان برای نقشه راهشان دارند که شامل امنیت رژیم صهیونیستی، امنیت انرژی و مهار انقلاب اسلامی است؛ اگرچه ممکن است در روش‌ها باهم متفاوت عمل کنند اما در راهبردها تفاوتی نخواهند داشت.

این استاد دانشگاه ابراز کرد: جو بایدن در همین انتخابات در اجلاس سالانه آیپک به اسرائیلی‌ها اعلام کرده است که امریکا و اسرائیل شریک هم بوده و همیشه در کنار اسرائیل خواهیم بود؛ زیرا موشک‎‌های ایران، اسرائیل را تهدید می‌کنند.

حسینی تصریح کرد: با این شرایط چه کاندیدای حزب دموکرات یا جمهوری‌خواه پیروز انتخابات آمریکا باشد؛ ایران باید ظرفیت منطقه‌ای و جبهه مقاومت را به منظور خنثی‌سازی فشارهای حداکثری افزایش داده و بازدارندگی دفاعی را تقویت کند.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه قزوین افزود: افرادی که مدعی هستند ما در اقتصاد، بن‌بست داریم یا خائن بوده و یا جاهل هستند؛ زیرا ما تمام این ظرفیت‌ها را در ابعاد منطقه‌ای، داخلی و جهانی برای غنی شدن و قدرتمند شدن داریم.

وی با بیان اینکه استراتژی مقاومت فعال باید ادامه و در صورت لزوم گسترش یابد، ابراز کرد: افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در چهارچوب برنامه صلح آمیز هسته‌ای و تقویت منطقه گرایی و شرق گرایی در سیاست خارجی با امضای قراردادهای راهبردی با کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگ مانند روسیه و چین می‌تواند راهبردهای خوبی برای ایران باشد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: افزایش توان بازدارندگی نظامی از طریق افزایش برد موشک‌های بالستیک و تقویت قدرت نقطه زنی و همچنین تغییر در راهبرد توسعه کشور با اولویت جایگزینی واردات به منظور کاهش حجم واردات کالا به کشور از راهبردهای دیگری است که می‌تواند در ایران انجام شود.

کشور باید با استحکام ساخت درونی قدرت، نیازهای خود را برطرف کند

حسینی بیان کرد: دولت باید حضور فعالی در عرصه اداره کشور داشته باشد و چابک‌سازی کند؛ همچنین ایجاد کارویژه‌های حمایتی برای مردم در این شرایط می‌تواند کمک حال آنها برای عبور از این بحران باشد.

کارشناس علوم سیاسی عنوان کرد: ایران ظرفیت‌های داخلی بسیاری در ابعاد مختلف دارد؛ لذا توسعه روابط اقتصادی با کشورهای تحت تحریم امریکا مانند ونزوئلا، کره شمالی و روابط با کشورهایی امثال آن که مانند ایران تحت تحریم هستند، می‌تواند در جهت رفع مسائل و مشکلات اقتصادی بکار گرفته شود.

وی در ادامه گفت: تلاش در جهت کاهش وابستگی به دلار در مبادلات خارجی و انعقاد پیمان‌های دوجانبه پولی با سایر کشورها و فعال سازی پتانسیل‌های توسعه روابط اقتصادی با همسایگان از دیگر اقداماتی است که می‌تواند صورت گیرد.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه قزوین ادامه داد: هرکدام از این دو کاندیدای دموکرات یا جمهوری‌خواه به قدرت برسند، در رویکردشان نسبت به جمهوری اسلامی تغییری رخ نخواهد داد و این جمهوری اسلامی است که باید از طریق استحکام ساخت درونی قدرت، بتواند نیازهای خود را برطرف کند.

وی اذعان کرد: کشور ایران از نظر موقعیت جغرافیای سیاسی در دنیا جزو کشورهایی است که در مجاورت کشورهای بسیاری قرار گرفته به طوریکه ایران ۱۵همسایه دارد که قابلیت‌های بسیار بالایی دارند.

این استاد دانشگاه گفت: کشورهای همسایه بسیاری اعم از افغانستان، پاکستان، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، عراق، ترکیه، کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز و شمال و جنوب آن در مجاورت ایران قرار دارند که ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالایی دارند در حالیکه برخی‌ها تنها غرب، اروپا و امریکا را می‌بینند.

حسینی افزود: ۵۷ کشور مسلمان در دنیا وجود دارد که قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بسیار بالایی دارند؛ اگر بتوانیم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم بسیاری از مشکلات را برطرف خواهیم کرد.

کارشناس علوم سیاسی تصریح کرد: برای اینکه سهم ایران در اقتصاد گسترش یابد، معاونت اقتصادی وزارت خارجه ایران باید نقش بسیار فعالی داشته باشد که اخیرا هم در این خصوص موضوعاتی مطرح شده است؛ همچنین نقش اتاق بازرگانی می‌تواند در سهم اقتصاد کشور بسیار اثرگذار باشد.

وی ادامه داد: کشور ایران ظرفیت‌های قابل توجهی دارد و جزو کشورهای ثروتمند محسوب می‌شود و به تعبیر مقام معظم رهبری ما در اقتصاد بن‌بست نداریم.

این مقام مسئول بیان کرد: موضوع تحریم قابل انکار نیست اما تحریم در عین اینکه یک تهدید محسوب می‌شود، می‌تواند یک فرصت تلقی شود؛ چه بسا که در شرایط تحریم کنونی فرصت‌های خوبی برای بحث نظام ایجاد شده؛ به طوریکه رئیس‌جمهور هم اعلام کرده که ما در بحث کرونا متوجه شدیم که باید روی پای خود بایستیم؛ بیگانگان، غربی‌ها و خارجی‌ها قابل اعتماد نیستند.

کم کاری‌ها و سیاست‌گذاری‌های اشتباه موجب ایجاد مشکل برای نظام شده است

وی عنوان کرد: شاید بتوان گفت ظرفیت‌هایی که ایران در بحث‌های کشاورزی، صنعتی و آب و خاک دارد، در دنیا بی‌نظیر است و بسیاری از کشورها در دنیا موقعیت کشور ما را ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: ایران تمام ابعاد را برای قوی شدن و قدرتمند شدن را دارد به طوریکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری، با ظرفیت‌های موجود ایران می‌توانیم ۲۰۰میلیون نفر را مدیریت کنیم.

حسینی افزود: این ظرفیت‌ها در ابعاد مختلف نظیر نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمدی نیز وجود دارد؛ اما متاسفانه به دلیل موضوعاتی که در ضعف اشتغال وجود دارد، بیشتر افراد تحصیل کرده کشور امروز سرخورده و ناراحت هستند.

کارشناس علوم سیاسی با تصریح بر اینکه گاهی کم کاری‌ها و سیاست گذاری‌های اشتباه موجب ایجاد مشکلات برای نظام شده است؛ گفت: اقتصاد یکی از مولفه‌هایی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ در حالیکه متاسفانه یکی از بحث‌هایی که امروز  نظام درگیر آن است بحث معیشت و اقتصاد مردم است؛ لذا اگر در این موضوعات قوی و قدرتمند شویم زمینه برای بحث‌های دیگر هم در کشور فراهم می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب سه عرصه اقتصاد، فرهنگ و علم به عنوان مولفه‌های قوی شدن مطرح هستند که بر اساس سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ ما باید به عنوان قدرت برتر منطقه‌ای باشیم.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه قزوین ادامه داد: ایران تمام زمینه‌ها را در ابعاد مختلف دارد؛ اما متاسفانه عدم مدیریت صحیح و مشکلاتی که وجود دارد، نتوانسته ما را به نقطه مطلوب برساند؛ چه بسا این مسائل در جلسات مختلف مطرح شده اما عملیاتی نشده است.

وی عنوان کرد: چرا ایران به عنوان یک کشوری که دارای استقلال سیاسی است امروز باید منتظر نتیجه انتخابات کشور امریکا باشد در حالیکه اگر هرکدام از کاندیداها رای آورند راهبرد و هدفشان یکی بوده و تنها تفاوتش این است که حزب دموکرات به شیوه نرم و جمهوری‌خواه‌ها به شیوه سخت عمل می‌کند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در کل دموکرات‌ها به دنبال اجماع بین‌المللی و موضوعات جنگ نرم هستند به طوریکه عمده تحریم‌ها علیه ایران، تحصن‌ها و درگیری‌هایی نظیر فتنه ۸۸ که در کشور اتفاق افتاد در دوره اوباما و دموکرات‌ها اعمال شده است.

حسینی در پایان گفت: ایران ظرفیت‌های بالایی دارد لذا باید اتکا به توان داخلی تبدیل به گفتمان شود و بین مردم و مسئولین گسترش یابد تا با تکیه بر داشته‌های کشور بتوانیم در جهت رفع مشکلات تلاش کنیم.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان