۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین شبکه ملی اطلاعات نوعی گردش داده‌ها در بستر داخلی کشور است/ "اینترنت ملی" به معنی محدودیت ارتباطات بین‌المللی نیست
کد خبر: ۳۴۵۷۵۵ نویسنده: اعظم میرزائی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۱ ساعت: ۷:۴۰ ↗ لینک کوتاه

دبیر نهضت سواد رسانه‌ای استان قزوین:

شبکه ملی اطلاعات نوعی گردش داده‌ها در بستر داخلی کشور است/ "اینترنت ملی" به معنی محدودیت ارتباطات بین‌المللی نیست

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان قزوین گفت: برخلاف تصور عموم شبکه ملی اطلاعات صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است، این اطلاعات مانند فیلم‌ها و سریال‌ها و یا شبکه‌های پیام رسان وارد بستر پهنای باند داخلی می‌شود تا سرعت و کیفیت بسیار بهتری را برای کاربر به ارمغان بیاورند.

شبکه ملی اطلاعات نوعی گردش داده‌ها در بستر داخلی کشور است/ "اینترنت ملی" به معنی محدودیت ارتباطات بین‌المللی نیست

به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین، پروژه «شبکه ملی اطلاعات» از سال ٨۴ در دستور کار مجلس قرار گرفت، اما پیرامون خود حواشی و بحث‌های متفاوت و متعددی را به وجود آورده است.

اعظم میرزائی در این باره به خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین اظهار کرد: به نظر شما کلید قطع اینترنت در داخل کشور است؟ پاسخ این سوال به قدری روشن است که تشریح و توضیح بیشتری نیاز ندارد؛ از همین رو اگر روزی به هر دلیلی صاحبانش این کلید را خاموش کنند، می‌دانید چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت متعدد کسب و کارها، فضاهای آموزشی، بهداشتی در سال‌های اخیر و گسترش آن در فضای مجازی قطع اینترنت به منزله خاموشی چراغ هزاران دکه آنلاین فروش است.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان قزوین با اشاره به اینکه نبود اینترنت ملی مشکلات عدیده ای برای کشور ایحاد می‌کند، اضافه کرد: متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی درست درباره این شبکه، به محض صحبت درباره آن، کاربران ایرانی فکر می‌کنند که در مورد اینترنت محدود و بسته و به دور از ارتباطات بین‌المللی صحبت می‌کنیم.

وی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی به مردم جهت رفع نگرانی‌های احتمالی تصریح کرد: عدم اطلاع رسانی دقیق و شناسانده نشدن درست ماهیت این شبکه به مردم سبب سردرگمی شده است، در صورتی که شبکه ملی اطلاعات پروژه‌ای برای توسعه شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در کشور است.

هزینه ترافیک کاهش می‌یابد

میرزایی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت، به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است؛ به صورتی که درخواست‌‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند، به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های اینترانت، خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.

وی تصریح کرد: امکان تفکیک ترافیک داخلی و خارجی در این شبکه فراهم است که این امر موجب می‌شود تا تولید محتوای داخلی رشد کرده و استفاده بیشتر از ترافیک داخلی امکانپذیر شود، هزینه‌های ترافیک کاهش پیدا کند و سرعت اینترنت افزایش یابد.

مدرس سواد رسانه ای در قزوین ادامه داد: برخلاف تصور عموم شبکه ملی اطلاعات صرفا نوعی گردش اطلاعات در بستر داخلی است، این اطلاعات مانند فیلم‌ها و سریال‌ها و یا شبکه‌های پیام رسان وارد بستر پهنای باند داخلی می‌شود تا سرعت و کیفیت بسیار بهتری را برای کاربر به ارمغان بیاورند.

وی در ادامه به فواید شبکه ملی اطلاعات اشاره و بیان کرد: ارائه خدمات الکترونیک در بستر شبکه ملی اطلاعات، افزایش سرعت اینترنت، استقلال، ارزان تر شدن اینترنت، قدرتمندی در برابر سایر کشورها و امنیت اطلاعات کاربران از فواید مهم شبکه ملی اطلاعات است.

دبیر نهضت سواد رسانه ای استان قزوین در پایان گفت: اهمیت راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را از جایی می‌توان متوجه شد که کشورهایی مانند آلمان، روسیه، برزیل، چین اقدامات مهمی در این راستا انجام داده اند.

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان