۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین اگر شبکه ملی اطلاعات داشتیم کسب و کارهای اینترنتی ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت نمی‌دید
کد خبر: ۳۴۵۷۳۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۰ ساعت: ۱۰:۵۰ ↗ لینک کوتاه

اگر شبکه ملی اطلاعات داشتیم کسب و کارهای اینترنتی ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت نمی‌دید

راه‌اندازی کامل شبکه ملی اطلاعات در شرایط محدودیت اینترنت، بسیاری از مشکلات را برطرف می‌کرد. به گفته سید علیرضا آل داوود، پژوهشگر فضای مجازی اگر این شبکه، راه اندازی شده بود کسب و کارهای اینترنتی ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت نمی‌دید.

اگر شبکه ملی اطلاعات داشتیم کسب و کارهای اینترنتی ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت نمی‌دید

به گزارش سرویس علم و فناوری صبح قزوین؛ محدودیت اینترنت در هفته اخیر، موجب اختلال در برخی از فعالیت‌های اقشار مختلف جامعه  شد. البته با وجود این محدودیت، سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که توسط سرورهای داخلی اداره می‌شدند، مشکلی برای ادامه فعالیت نداشتند.چرا که اتصال این سایت‌ها به شبکه ملی اطلاعات موجب می‌شود تا هم فرآیندهای اداری به خوبی انجام شود و هم مردم بتوانند نیازهای روزانه خود را از این طریق برطرف کنند.

تعدادی از مخاطبان در سامانه فارس من نیز با ارزیابی فعالیت شبکه ملی اطلاعات آن را مثبت ارزیابی کرده و اعلام کردند: «به شبکه ملی اطلاعات هم واقعا باید دست مریزاد گفت چون تقریبا اکثر امورات نظیر شبکه پرداخت بانکی و تاکسی‌های اینترنتی و سایت‌های دولتی همه در دسترس هستند و هیچ مشکلی بابت دسترسی به این موضوعات وجود ندارد تنها مشکل شبکه ملی اطلاعات عدم وجود موتور جستجوی ملی است که امیدواریم به زودی این موضوع هم حل شود تا اگر روزی لازم بود دسترسی به اینترنت قطع شود شبکه ملی اطلاعات کمبودی نداشته باشد.»

البته این سوال برای بسیاری از مخاطبان ایجاد شده است که آیا شبکه ملی اطلاعات امکان ارتباط با اینترنت جهانی را سلب می کند و یا موجب می‌شود تا اطلاعات مخاطبان در محیط امنی قرار نگیرد؟حتی برخی از مخاطبان شبکه ملی اطلاعات را محیطی می دانند که با استفاده از آن، ایران هم مانند کره شمالی اداره می شود و مردم نمی توانند با دنیای بیرون ارتباط پیدا کنند.

این سوالات در حالی مطرح می شود که طبق تحقیققات انجام شده، شبکه ملی اطلاعات یک بستر امن و پیشرفته است که متکی به جدیدترین فناوری های نوین و بومی است و برای تحقق فضای مجازی اسلامی و ایرانی در کشور دنبال می شود. چرا که این شبکه متشکل  از مراکز داده ملی ،سرویس‌های نرم افزاری و زیرساخت‌های ارتباطی است.

افراد، نهادها و ارگان‌ها از طریق این بستر ارتباطی می‌توانند با یکدیگر در ارتباط باشند و موضوع تحقق شبکه ملی اطلاعات به این معنی نیست که از اینترنت جهانی در کشور استفاده نمی شود چرا که یکی از سرویس های ارائه شده در این شبکه اینترنت است.

مصوبات شورای عالی فضای مجازی و تحت نظارت مرکز ملی فضای مجازی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد می شود تا پس از گرفتن مجوزهای لازم توسط مرکز ملی فضای مجازی ، کار خود را آغاز کند و خدماتی به بخش‌های مختلف دولتی عمومی و خصوصی و اقشار مختلف جامعه ارائه کند.

شبکه ملی اطلاعات به عنوان راهکار اصلی برای استقلال کشور و تملک واقعی بر اطلاعات و زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی است. با راه‌اندازی مرکز ملی تبادل اطلاعات می توانیم هم از شبکه جهانی اینترنت بهره مند شویم و هم خدمات شبکه ملی اطلاعات با هزینه های کم برای تامین پهنای باند در اختیار همه قرار می گیرد

همچنین شبکه ملی اطلاعات و افزایش امنیت اطلاعات ملی حفظ حریم خصوصی کاربران و توسعه نرم افزارها منجر می شود. پیش از این هم کشورهایی نظیر ژاپن، آلمان، کره جنوبی و استرالیا نیز از شبکه ملی اطلاعات بهره مند شده اند طی هفته گذشته نیز روسیه از راه اندازی شبکه ملی اطلاعات خبر داد.

اما سوالی که پیش می آید این است که شبکه ملی اطلاعات چگونه می‌تواند به عملکرد دستگاه‌ها و ادارات و سازمان‌ها کمک کند.برای آشنایی بیشتر با این موضوع و پاسخ به شبهات ایجاد شده درباره مرکز ملی تبادل اطلاعات با سید علیرضا آل داوود پژوهشگر فضای مجازی گفت وگو کردیم. آنچه در این مصاحبه می خوانید:

*شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست

*مشکل ما با نگاه منفعلانه است

*پاسخ به شبهات درباره شبکه ملی اطلاعات

*اینترنت جهانی و امنیت داخلی

*چرا فضای مجازی بستری برای فعالیت منافقان باشد؟

*تمدن نوین اسلامی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

*راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، اولویت واقعی یا تبلیغی دولت؟

فارس: در ابتدا توضیح دهید که شبکه ملی اطلاعات چه مفهومی دارد و چرا تحقق آن برای کشور اهمیت دارد؟

آل داوود: امروز پیشرفته ترین کشورهای دنیا از زیر ساخت امن، مستقل، سریع و مزیت سازی به نام شبکه ملی اطلاعات استفاده می کنند و رهبر حکیم انقلاب اسلامی سال‌هاست از دولت‌های مختلف مطالبه راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را دارند که مطالبه ای مبتنی بر تجارب و مطالعه پیشرفته ترین کشورهای دنیا است.

شبکه ملی اطلاعات به معنی قطع اینترنت نیست

عده ای با مغلطه های سنگین و پروپاگاندای رسانه ای از سال‌ها قبل ایجاد و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مساوی قطع اینترنت معرفی می کردند که طبق اسناد منتشر شده توسط مرکز ملی فضای مجازی این ادعا کذب و از اساس دروغ است، چراکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شبکه ای مستقل در کشور ایجاد می شود و اینترنت جهانی با ضوابطی شبیه به ضوابط کشورهای دارای این شبکه پیشرفته نظیر آمریکا، انگلیس، کره جنوبی، روسیه، چین، شبکه داخلی اتحادیه اروپا مدیریت خواهد شد.

پاسخ به شبهات درباره شبکه ملی اطلاعات

فارس: بسیاری از مردم درباره شبکه ملی اطلاعات ابهاماتی دارند، می توانید این ابهامات را برطرف کنید؟

آل داوود: بله،از دیگر شبهات پیرامون شبکه ملی اطلاعات که توسط جریان نفوذ و جریان انحرافی در کشور مطرح می شود هراس مدافعان این شبکه از اینترنت است که این ادعا نیز از اساس غلط است، حامیان راه اندازی شبکه ملی اطلاعات از فضای مجازی واهمه ندارند چراکه این فضا یک فضای جدید زندگی در دنیای رسانه ای شده، است که در صورت مدیریت صحیح می تواند زیر ساختی برای ایجاد تمدن سازی نوین اسلامی و دستیابی به اهداف کلان چشم انداز کشور در ۱۴۰۴ باشد.

مشکل ما با نگاه منفعلانه است

ما با نگاه منفعلانه به این فضا مشکل داریم و می خواهیم به صورت کاملا فعالانه یکی از بازیگران اصلی فضای مجازی در جهان باشیم و این امر با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و سرویس های بومی که توسط نخبگان در کشور طراحی می شود و امکان ارائه خدمات بین المللی را دارد محقق خواهد شد.این ظرفیت در کشور وجود دارد و اگر به متخصصان داخلی اعتماد کنیم، نتیجه مطلوبش را هم خواهیم دید.

عده ای با مغلطه های سنگین و پروپاگاندای رسانه ای از سال‌ها قبل ایجاد و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات را مساوی قطع اینترنت معرفی می کردند که طبق اسناد منتشر شده توسط مرکز ملی فضای مجازی این ادعا کذب و از اساس دروغ است، چراکه با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات شبکه ای مستقل در کشور ایجاد می شود و اینترنت جهانی با ضوابطی شبیه به ضوابط کشورهای دارای این شبکه پیشرفته نظیر آمریکا، انگلیس، کره جنوبی، روسیه، چین، شبکه داخلی اتحادیه اروپا مدیریت خواهد شد.

چرا باید فضای مجازی ایران بستری برای فعالیت منافقان باشد؟

هم اکنون بیش از ۸۰ درصد استفاده مفید اینترنت ایران داخلی است، چرا باید برای این مصرف، اینترنت خارجی و گران وارد کنیم و هزینه بالای پهنای باند بین الملل را از جیب مردم بپردازیم؟

پاسخ به این سوال بسیار حیاتی است که چرا باید فضای مجازی در کشور تحت سلطه دشمن با سرویس ها و خدمات خارجی بخصوص شبکه های اجتماعی و پیام رسان های خارجی که بستر زیست منافقین، ضد انقلاب، جریان نفوذ و جریان انحرافی باشد؟ و هربار از این فضا کشور دچار خسارت و آسیب هایی نظیر فتنه ۸۸، فتنه ۹۶، فتنه ۲۵ آبان ۹۸ و آسیب های اجتماعی- فرهنگی شود؟

تمدن نوین اسلامی با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات

فارس: راهکار شما برای حل این موضوع چیست؟

آل داوود: یکی از راهکارهای مهم اجرای بیانیه گام دوم انقلاب در کشور و ایجاد تمدن نوین اسلامی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات است . رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در قسمتی از بیانیه گام دوم انقلاب خواستار شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن توسط جوانان شده اند که این امر با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات در کنار ارتقای دانش رسانه ای و فضای مجازی مردم محقق خواهد شد.

راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، اولویت واقعی یا تبلیغی دولت؟

اگر بر ظرفیت هزاران سایت داخل کشور و توان نخبگان داخل کشور اتکا شده بود و راه اندازی شبکه پیشرفته ملی اطلاعات اولویت واقعی و نه تبلیغی دولت فعلی قرار گرفته بود اکنون شاهد افزایش سرعت تا ۱۰برابر وضع موجود و در عین حال کاهش قیمت تا یک پنجم وضع موجود بودیم، سوال اینجاست تا چه زمانی باید هزینه اینترنت بی کیفیت موجود از جیب مردم پرداخت شود؟ رانت‌های واردات اینترنت باید شفاف شود، کدام افراد نزدیک به برخی مدیران از وضع موجود اینترنت سود می‌برند و مانع حرکت در مسیر درست شبکه ملی اطلاعات هستند؟   

اینترنت جهانی و امنیت داخلی

فارس: به نظر شما در هفته اخیر که ناآرامی هایی درباره اصلاح قیمت بنزین به وجودآمد، راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چه تاثیری می‌توانست در اغتشاشات اخیر داشته باشد؟

آل داوود: وقایع اخیر  منجر به محدود سازی اینترنت جهانی  شد. محدود سازی اینترنت بین المللی که با خدمات و سرویس هایش نظیر پیام رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مسیر یاب‌های غیربومی بستر جنگ شناختی هیبریدی و فتنه انگیزی دشمن شده بود اقدامی درست بود، چراکه خط قرمز تمام کشورها در دنیا امنیت و به خصوص امنیت داخلی است.

اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده بود و کشور آمادگی قطع شدن اینترنت جهانی را حتی از طرف مقابل داشت، کسب و کارهای اینترنتی دچار خسارت نمی شدند، البته به فاصله کمی از محدود شدن اینترنت جهانی مشکل دسترسی مردم به این کسب و کارها و خدمات اینترنتی در بستر شبکه داخلی حل شد، اما امروز باید از مسئولان نظارتی و قضایی کشور درخواست کنیم با عوامل این شرایط که قابل پیش بینی بود به طور جد برخورد کنند.

محدود سازی اینترنت بین المللی که با خدمات و سرویس هایش نظیر پیام رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی و مسیر یاب‌های غیربومی بستر جنگ شناختی هیبریدی و فتنه انگیزی دشمن شده بود اقدامی درست بود، چراکه خط قرمز تمام کشورها در دنیا امنیت و بخصوص امنیت داخلی است.

تبدیل یکباره کانالهای طنز به کانالهای معاند و ضد نظام

فعالیت ضد انقلاب، منافقین، جریان انحرافی و جریان نفوذ در بستر اینستاگرام، تلگرام، واتس اپ، پیام رسان ومسیر یاب صهیونیستی ویز انجام می‌شود. ما طی سال‌های اخیر بارها هشدار دادیم که این گروه‌های معاند و معارض با انقلاب اسلامی در بستر فضای مجازی علاوه بر سرقت BIGDATA کشور در حال پیاده سازی جنگ شناختی-حکمی هیبریدی هستند .

البته فراموش نکنیم که پیش از این نیز شاهد بودیم ، پس از فتنه۹۶ بسیاری از کانال های به ظاهر طنز، اجتماعی و خاکستری یکباره در مواقع خاص مانند شرایط امنیتی تبدیل به کانال‌های برانداز و حامی و پشتیبان رسانه ای اشرار و اغتشاش‌گران می شدند که در ماجرای اخیر نیز این شرایط مجددا تکرار شد.

باید طبق بیانیه گام دوم انقلاب پیش برویم

ما باید طبق بیانیه گام دوم انقلاب و مطابق با سند چشم انداز ۱۴۰۴  تبدیل به هاب منطقه ای شویم. یکی از مزایای اقتصادی گسترده راه اندازی شبکه ملی اطلاعات وضع تعرفه ترجیحی برای استفاده از این شبکه است و تولید کنندگان محتوا، صاحبان وب سایت ها، مدیران استارتاپ ها و ... می توانند از محل درآمد این تعرفه ترجیهی به منظور تولید محتوا متنفع شوند که قطعا این امر به اشتغال زایی نیز منجر خواهد شد.

اگر شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شده بود و کشور آمادگی قطع شدن اینترنت جهانی را حتی از طرف مقابل داشت، کسب و کارهای اینترنتی دچار خسارت نمی شدند، البته به فاصله کمی از محدود شدن اینترنت جهانی مشکل دسترسی مردم به این کسب و کارها و خدمات اینترنتی در بستر شبکه داخلی حل شد، اما امروز باید از مسئولان نظارتی و قضایی کشور درخواست کنیم با عوامل این شرایط که قابل پیش بینی بود به طور جد برخورد کنند.

فارس: به نظر شما چگونه می‌توان هرچه سریع تر شبکه ملی اطلاعات را راه اندازی کرد؟

آل داوود: این اقدام باید بدون تصدی گری دولت، بلکه توسط بخش خصوصی و حمایت های دولتی صورت گیرد.  

شبکه ملی اطلاعات یک شبکه ۱۰۰ درصد مزیت ساز در حوزه فضای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است، اگر شبکه ملی اطلاعات به طور کامل راه اندازی شده بود در مشکلات اخیر و محدودیت اینترنت، کسب و کارهای اینترنتی ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت نمی دیدند.

انتهای پیام/ 7003

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان