۱۱/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۱ شنبه

صبح قزوین صادرات غیرنفتی در تلاطم بی‌تدبیری‌های دولت/رنجی که صادرکنندگان از تحریم‌های داخلی می‌کشند
کد خبر: ۳۴۵۷۳۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۱۰ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از ظرفیت مغفول مانده‌ی بازارهای خارجی؛

صادرات غیرنفتی در تلاطم بی‌تدبیری‌های دولت/رنجی که صادرکنندگان از تحریم‌های داخلی می‌کشند

امروزه با واقعیت تلخی در حوزه نقش دولت در حمایت از صادرکنندگان مواجه هستیم که موجب نارضایتی فعالان این حوزه شده است؛ به طوری که نه تنها حمایت و امتیازی از سوی دولت وجود ندارد بلکه سنگ اندازی‌ها و موانع پیش رو باعث کاهش انگیزه صادرکنندگان شده است.

صادرات غیرنفتی در تلاطم بی‌تدبیری‌های دولت/رنجی که صادرکنندگان از تحریم‌های داخلی می‌کشند

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می‌کند. در این میان نقش دولت در تقویت ظرفیت‌های تولید و ایجاد ظرفیت‌های جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری‌های موجود و کاهش انحصار نیز پررنگ تر است.

تعریف کلی از صادرات؛

فروش يا عرضه‌ كالا‌ها و خدمات هر كشور را به كشورهای ديگر، در ازای دريافت كالاها، خدمات، ارز، طلا، تسويه‌ بدهی‌ها يا به منظور كمک بلاعوض، صادرات گويند؛ همچنين به هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای کارت بازرگانی یا مجوز وزارت بازرگانی بوده و اقدام به صدور کالا نماید صادرکننده اطلاق می‌شود.

با این وجود امروزه با واقعیت تلخی در حوزه نقش دولت در حمایت از صادرکنندگان مواجه هستیم که موجب نارضایتی فعالان این حوزه شده است؛ به طوری که نه تنها حمایت و امتیازی از سوی دولت وجود ندارد بلکه سنگ اندازی‌ها و موانع پیش رو باعث کاهش انگیزه صادرکنندگان و مهمتر از آن به صفر رسیدن صرفه اقتصادی صادرات برای آن‌ها شده است.

استان قزوین هم به لحاظ قطب تولیدی و صنعتی کشور نیز از جایگاه ویژه‌ای در حوزه صادرات برخوردار است که البته در گذشته با افتخار بیشتری می‌شد از این جایگاه یاد کرد چراکه سرمایه‌گذاران و تاجران خارجی به راحتی در این استان حضور پیدا می‌کردند و صادرات هم رونق بیشتری داشت.

صحت این موضوع را فعالان اقتصادی حاضر در این استان به راحتی بیان می‌کنند؛ به طوری که یکی از صادرکنندگان استان قزوین به خبرنگار ما می‌گوید: مهمترین مشکل امروز ما در بحث برگشت ارز ناشی از صادرات است. درحالی که قبل از اینکه محصولات خودشان را صادرات کنند طبیعتا مبالغ مربوط به واردات ارز آن را انجام دادند.

سید محسن صفایی تصریح می‌کند: اکنون نقطه کوری که در صادرات وجود دارد این است که صادرکننده‌های بخش خصوصی که هیچگونه سوبسیدی(یارانه) به خاطر صادراتشان به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، اما دولت این صادرات را به صادراتی که سوبسیدی در کشور است مانند آهن، پتروشیمی و سیمان؛ تعمیم داده است.

وی ابراز می‌کند: درواقع مشکل اساسی این است با وجود اینکه صادرکننده‌های بخش خصوصی هیچگونه عرصه رقابتی ندارند؛ صادرکننده زمانی که صادرات را انجام می‌دهد موظف است که ارز را با قیمت‌های پایین به دولت برگرداند که باتوجه به مصوبات بانک مرکزی است.

این فعال اقتصادی ادامه می‌دهد: این در حالی است که صادرکننده خود متقاضی ارز است، اما بانک مرکزی متاسفانه به صادرکننده اجازه نمی‌دهد که ارز ناشی از صادراتش را حتی خودش استفاده کند؛ این مسئله اساسی است که اکنون مانع از صادرات شده است.

این صادرکننده که در زمینه تولید چسب‌های نواری در شهر صنعتی البرز فعالیت می‌کند، تاکید می‌کند: درواقع صادرکننده ناچار است که ارز حاصل از صادرات را به دولت بازگرداند و از طرفی خودش نتواند ارز مورد نیازش را تامین کند که این مسئله منجر به این شده که صادرات استان متوقف شده است.

صفایی با اشاره به مشکل دیگر در حوزه صادرات ابراز می‌کند: مسئله دیگر این است که به علت مسائل تحریمی؛ بیشتر صادرات ما به کشورهای اطراف از جمله افغانستان و عراق است که خریداران در این کشورها به هیچ وجه دلاری را به کشور ما پرداخت نمی‌کنند و کلیه پرداخت‌ها ریالی است.

وی اضافه می‌کند: در مقابل با توجه به بخشنامه بانک مرکزی؛ مجوریم که کالای صادراتی را که به ریال فروخته شده را معادل دلاری آن را به بانک مرکزی برگردانیم که از این رو صادرات هیچ صرفه اقتصادی برای ما ندارد. چراکه وقتی معاملات به صورت ریالی انجام می‌گیرد، دیگر ارزی وجود ندارد که بخواهیم به بانک مرکزی برگردانیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ باتوجه به قوانین دست و پاگیر در بخش تولید و مسئله تحریم‌ها که مزید بر علت شده است نیز شاهد هستیم که صادرات در استان قزوین طی سال جاری بیش از ۳۰درصد کاهش داشته است.

درواقع باوجود شرایط فعلی که با تحریم‌های ظالمانه دشمن مواجه هستیم و از طرفی هم دولت هیچ سیاست تشویقی یا حمایتی از صادرکنندگان و صنعتگران ندارد، لذا هیچ رغبتی برای رونق در بخش صادرات باقی نمی‌ماند!

مهمترین خواسته صادرکنندگان از مجلس، منطقی کردن موضوع صادرات در کشور و برداشتن موضوع برگشت ارز صادرات در بخش خصوصی است؛ یعنی صادرکننده را موظف به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات نکنند.

لطف الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، با بیان اینکه تنظیم و رسیدگی به بازار بر عهده سازمان صمت است، اظهار می‌کند: امور مربوط به صادرات را در جلسات کمیسیون صنعت مطرح کرده و از وزیر صمت خواسته‌ایم که رسیدگی کند.

وی می‌افزاید: وزارت صمت باید شرایط صادرات را تسهیل کند تا صادرکننده با فراخ بال بیشتری بتواند به فعالیت بپردازد و ضمن اینکه نباید در داخل هم کمبود ایجاد شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس ابراز می‌کند: ارزی هم که صادرکننده به دست می‌آورد در هر صورت از ظرفیت داخل کشور، انرژی ارزان قیمت و تسهیلات بهره‌مند شدند که طبیعی است باید در قبال این ظرفیت‌ها پاسخگو باشند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین می‌گوید: صادرکنندگان با توجه به اینکه از ظرفیت‌های داخلی استفاده می‌کنند، لذا باید در این شرایط با دولت و ملت همراهی کنند.

این مقام مسئول اذعان می‌کند: اینگونه نیست که صادرکننده هر ارزی که به دست آورد صرفا در جهت منافع خودش استفاده کند لذا این موارد در یک زنجیره قرار می‌گیرد و چرخه تولید تا صادرات باید باهم همخوانی داشته باشد.

وی تصریح می‌کند: بنابراین در بخش‌هایی که صادرکننده از حمایت‌ها و ظرفیت‌های داخلی بهره‌مند شده حتما باید در تامین ارز هم همراهی کند تا ارز را در بازار کنترل کرد.

نماینده مردم قزوین در مجلس می‌افزاید: در این میان تورم هم باید کنترل شود چراکه با بالارفتن تورم، صادرکننده هم برای محصول خود دچار مشکل می‌شود.

سیاهکلی با بیان اینکه شرایط موجود را درک می‌کنیم، عنوان می‌کند: امروز همه ما در یک کشتی قرار داریم و اگر قرار باشد هر کسی سهم خودش را جدا کند؛ امکانپذیر نیست زیرا همه یک مجموعه هستیم و باید همخوان و سازگار باشیم تا چرخ مملکت بچرخد.

یکی دیگر از صادرکنندگان در استان قزوین که به گفته خود باتوجه به مشکلات موجود دیگر قید صادرات را زده است؛ می‌گوید که موضوع تعهدات ارزی دغدغه خیلی بزرگی برای صادرکنندگان تبدیل شده است. چراکه در اینجا یک اختلاف قیمت بین ارز بازار و ارزی که حاصل از صادرات است و به صورت نیمایی باید خرید و فروش شود نیز وجود دارد؛ به این صورت که این اختلاف قیمت از ۲۰ تا ۳۵ درصد است.

محمدرضا ماشااللهی بیان می‌کند: درواقع صادرکننده کالای خود را ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت دلار امروز می‌فروشد که به هیچ عنوان صرفه اقتصادی ندارد و لذا برای چه باید به سراغ صادرات برود؟! پس کالای خود را در همین بازار داخلی عرضه می‌کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی قزوین عنوان می‌کند: امروز همه تولیدکننده‌ها ارزش کالای خود را براساس قیمت روز ارز، عرضه می‌کنند. از این رو برای صادرکننده صرف نمی‌کند که خود را درگیر مسائل بروکراسی و تعهدات بانکی و دولتی کند.

وی به نکته دیگری اشاره می‌کند و می‌گوید: امروز در بازار داخلی قیمت تمامی کالاها روز به روز افزایش می‌یابد بنابراین تولیدکننده‌ها کالای خود را نگه داشته و با قیمت‌های بالا در آینده می‌فروشند، لذا افت شدیدی در صادرات داریم.

این تولیدکننده تاکید می‌کند: صادرات زمانی ارزشمند است که دست صادرکننده را در اختیارات ارزی باز بگذارند؛ به طوری که صادرکننده بتواند ارز حاصل از صادارت را در هر کجا که می‌خواهد عرضه کند، چراکه بلاخره یک صادرکننده باید نسبت به سایر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان، دارای امتیازاتی باشد چون این توانایی را داشته که کالای خود را به بازارهای خارجی عرضه کند.

ماشااللهی اذعان می‌کند: در گذشته ما می‌توانستیم در قبال ارز صادراتی یا مواداولیه و قطعات و یا ماشین آلات وارد می‌کردیم اما اکنون حتی از این امتیاز هم محروم شدیم؛ به طوری که باید ارز خود را به دولت بفروشیم و دوباره همین ارز را گران‌تر بخریم تا با آن ماشین آلات و مواداولیه وارد کنیم؛ خب این چه روش اشتباهی است!؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی قزوین بیان می‌کند: اصول کار این است که دولت دست صادرکننده را در ارز دولتی باز بگذارد همانند بسیاری از تولیدکنندگان که اکنون با قیمت‌های اختیاری، کالای خود را عرضه می‌کنند.

به گزار خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ متاسفانه ضعیف‌ترین و بی‌پناه‌ترین قشر جامعه تولیدکننده‌ها هستند؛ امیدواریم مسئولین برای یک لحظه هم که شده خود را به جای تولیدکنندگان بگذارند تا به خوبی مشکلات آن‌ها را درک کنند.

شرایط امروزی به گونه‌ای است که کشور ما از خارج تحریم شده اما مسئولین در داخل هم تحریم‌های سخت‌تری را برای صنعتگران، تولیدکنندگان و تاجران ایجاد کرده‌اند! لذا تولیدکننده باید راهی را بیاید که چگونه بتواند تحریم داخلی را دور بزند تا بتواند به تحریم خارجی دست پیدا کند؟!

مصادیق تحریم‌های داخلی شامل بروکراسی‌های اداری از قبیل گمرک، دارایی، بیمه، اداره کار و هزینه‌های مالیاتی است که بزرگترین معضل برای تولیدکننده‌ها تبدیل شده است و تولیدکننده باید از هفت خان رستم عبور کند تا بتواند خود را سرپا بماند.

باتوجه به تحریم‌های نفتی، امروزه بیش از هر زمان دیگری باید صادرات غیرنفتی را مدنظر قرار داد از این روز در این میان صنایع غیرنفتی باید بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرند.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان