۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین عدم مدیریت یا ایجاد جوِ روانی؛ مقصر کیست؟/ بانک مرکزی برای حل مشکل روغن‌نباتی ورود کند
کد خبر: ۳۴۵۶۹۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۷ ساعت: ۱۶:۲۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از نابسامانی بازار؛

عدم مدیریت یا ایجاد جوِ روانی؛ مقصر کیست؟/ بانک مرکزی برای حل مشکل روغن‌نباتی ورود کند

روغن نباتی جامد از جمله اقلام اساسی خانوارها تقریبا چندماهی است که به کالایی کمیاب تبدیل شده و در بازار و واحدهای صنفی استان قزوین با کمبود و گرانی مواجه است، اما به رغم وعده‎‌های مسئولان، هنوز معلوم نیست چه زمانی این نابسامانی، ساماندهی خواهد شد.

عدم مدیریت یا ایجاد جوِ روانی؛ مقصر کیست؟/ بانک مرکزی برای حل مشکل روغن‌نباتی ورود کند

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، کمبود برخی اقلام اساسی از جمله روغن نباتی جامد و افزایش قیمت آن در روزهای اخیر به یکی از دغدغه‌های مردم تبدیل شده است، به گونه‌ای که برخی از خانواده‌ها اعلام می‌کنند چندین بار برای تهیۀ روغن به مغازه‌ها مراجعه کرده‌ اما تاکنون موفق به خرید آن نشده‌اند.

روغن نباتی جامد تقریبا در چند هفتۀ گذشته با قیمت تقریبی ۵۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شد، اما اکنون با نوسان و افزایش قیمت و با کاهش تولید، قیمت آن افزایش یافته است و امروز روغن نباتی جامد با قیمتی متفاوت نسبت به گذشته در برخی از فروشگاه‌های استان توزیع می‌شود.

البته ناگفته نماند که کمبود روغن نباتی جامد از جمله دغدغه‌های مردم استان است که گاها گلایه‌های آنها را در سطح بازار و خیابان به خوبی می‌توان شنید و لمس کرد.

در سطح استان قزوین، تنها تعدادی از فروشگاه‌های بزرگ، روغن نباتی جامد را توزیع می‌کنند که البته برای دریافت این روغن هم، مردم باید مدت‌ها در صف به انتظار بنشینند.

فروش روغن نباتی برای صنف‌های مختلف از جمله شیرینی‌پزی‌ها نیز داستانی متفاوت دارد، به گونه‌ای که خریداران این بخش برای دسترسی به این اقلام اساسی، باید هفت‌خان رستم را طی کنند.

هرچند در ظاهر قرار است افزایش قیمتی در روغن صورت نگیرد و روغن نباتی به راحتی در اختیار مردم قرار گیرد اما با تأملی در وضعیت بازار می‌توان صحبت‌های ضدونقیض مسئولان را به خوبی احساس کرد.

این صحبت‌ها، گویای وضعیت واقعی فروش و توزیع روغن در بازار این روزهای قزوین است، همان چیزی که مسئولان با بیان دلایل متعدد به دنبال طبیعی جلوه دادن روند توزیع و فروش آن هستند!

براساس بررسی‌های میدانی صورت گرفتۀ خبرنگار اقتصادی صبح قزوین، بیشترین گلایۀ مردم استان از دسترس نبودن روغن نباتی جامد است که ضمن بیان نظرات، از عملکرد مسئولان گلایه و انتقاد کردند.

این شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کردند: معمولا مصرف خانوارها در حوزۀ روغن مایع است اما گاها شرایطی پیش می‌آید که مجبور می‌شویم برای خرید روغن جامد، اقدام کنیم.

مردم قزوین عنوان کردند: برای خرید روغن جامد به چندین سوپرمارکت و واحد صنفی سطح استان مراجعه کرده ند، اما هیچ کدام از آنها روغن جامد را عرضه نمی‌کرد و برای خرید روغن جامد، سردرگم و کلافه بودیم.

از افزایش قیمت‌ها، گلایه‌مندیم

این شهروندان عنوان کردند: بعد از پیگیری‌های مداوم صورت گرفته، روغن جامد تقریبا پنج کیلویی با قیمت ۵۰هزار تومان را در یکی از فروشگاه‌های بزرگ شهر خریداری کردیم.

مردم قزوین ادامه دادند: جالب است قیمت برخی اقلام و مایحتاج مردم مانند سکه و طلا حباب دارد و افزایش می‌یابد و این افزایش قیمت‌ها، روز به روز بیشتر به چشم می‌خورد.

به گفتۀ این شهروندان، قیمت روغن جامدی که تقریبا در یک ماه گذشته ۵۰هزار تومان بود، امروز افزایش یافته است؛ این در صورتی است که یا روغن جامد به خوبی در دسترسمان قرار ندارد و یا اگر هم روغنی موجود باشد با قیمت بالا ارائه می‌شود.

مردم قزوین ضمن گلایه‌هایی از وضعیت بازار و گرانی تصریح کردند: چرا امروز وضعیت بازار آشفته بازار است و مسئولان برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، برنامه‌ای ندارند؟چرا باید اقلام مورد استفادۀ خانوارها در دسترس نباشد؟

این شهروندان مطرح کردند: هرچند روغن مایع در دسترس است اما گاها شرایطی پیش می‌آید که باید از روغن جامد استفاده کنیم و روغن جامد به راحتی در دسترسمان قرار ندارد.

مردم قزوین اضافه کردند: وقتی روغن جامد در دسترس نباشد مجبوریم به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه کنیم که در این فروشگاه‌ها، باید در صف‌های طولانی به انتظار بنیشینیم.

این شهروندان ادامه دادند: واقعا این چه دلیل و برهانی وجود دارد که برای تهیۀ روغن جامد در صف طولانی آن هم در این شرایط کرونایی منتظر بمانیم؟ چرا برای تهیۀ این روغن باید تا این اندازه سلامتی خود را به خطر بیاندازیم؟

به گزارش صبح قزوین، گویا قرار است نظارتی بر موضوع احتکار و قیمت‌ها صورت بگیرد، اما با نگاهی به واحدهای صنفی و گلایه‌های مردم می‌بینیم این نظارت‌ها در حد حرف باقی مانده است.

فروشندگان روغن نباتی نیز از وضعیت امروز جامعه گلایه مندند.

به گفتۀ این فروشندگان، به دلیل روند افزایشی قیمت و کمبود روغن نباتی در بازار، امکان خرید این کالا مشکل شده است و روغن نباتی جامد به راحتی در دسترس قرار ندارد.

یکی از فروشندگان روغن نباتی جامد در قزوین عنوان کرد: تقاضا برای خرید روغن نباتی جامد از سوی مردم بسیار است، اما به دلیل افزایش قیمت، از آوردن و توزیع آن صرف نظر کردیم. برخی بر این باورند که انبارهای روغن توسط عده‌ای افراد سودجو پرشده و تا بعد از گران شدن محصول، آن را عرضه نمی‌کنند.

به گفتۀ این فروشنده، بخشی از افزایش قیمت روغن ناشی از نوسات ارز است که این بخش را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

مجید برزگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: تولید روغن جامد نسبت به گذشته کاهش یافته است چراکه در گذشته، ارز به قیمت چهار هزار و ۲۰۰تومان برای واردات مواد اولیه درنظر گرفته می‌شد، اما امروز با توجه به وضعیت ارز و محدودیت‌های آن، ارز دولتی برای برخی مواد از جمله ظرف فلزی روغن جامد به ارز نیمایی تغییر یافته است.

وی افزود: با وجود شرایط موجود، روغن جامد بیشتری را در چند هفتۀ گذشته به استان وارد کردیم، اما متاسفانه تقاضای کاذب ایجاد شده است؛ به گونه‌ای که مردم بیش از نیاز خود روغن جامد را خریداری می‌کنند.

معاون بازرگانی سازمان صمت استان قزوین ادامه داد: در گذشته، تقریبا بخش قابل توجهی از واحدهای تولیدی، روغن خام را مستقیما وارد می‌کردند، اما امروز با توجه به عدم تخصیص به موقع ارز، این واحدها در واردات خود دچار مشکل شدند.

برزگر گفت: با توجه به اینکه در تأمین مواد اولیه از جمله روغن پالم برای انواع تولید روغن‌های صاف، منجمد و مارگارین محدودیت ارزی وجود دارد، لذا واحدهای تولیدی در تهیۀ مواد اولیه مشکل دارند.

توزیع ۲هزار تُن روغن جامد در قزوین

وی با اشاره به اینکه جوّ روانی ایجاد شده موجب شده تا مردم بیش از نیاز خود خرید کنند، یادآور شد: پیگیری‌هایی برای تأمین روغن‌های مورد نیاز از مرکز بازرگانی دولتی صورت گرفته است، براین اساس تقریبا دوهزار تن روغن مصرف خانوار، صنف و صنعت در هفتۀ جاری در سطح استان توزیع می‌شود.

معاون بازرگانی سازمان صمت قزوین مطرح کرد: گشت‌های مشترکی نیز در سطح استان حضور دارند تا با پدیدۀ گران‌فروشی و احتکار برخورد کنند و مردم در صورت مشاهدۀ تخلفات در این بخش، می‌توانند با سامانه ۱۲۴ در ارتباط باشند.

برزگر تصریح کرد: روغن جامد در تمام فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای توزیع می‌شود و مشکل توزیع روغن در واحدهای صنفی است که تلاش داریم روغن را به این واحدها نیز تزریق کنیم تا مشکل کمبود روغن حل شود.

وی مطرح کرد: قیمت روغن متناسب با نوع بسته بندی متفاوت بوده و تمام روغن‌ها دارای قیمت مصرف کننده است؛ روغن جامد چهار و نیم کیلویی تقریبا برابر ۵۶ الی ۵۷هزار تومان است.

این مقام مسئول در پایان گفت: مهم‌ترین مشکل کمبود روغن جامد مربوط به تخصیص ارز است که براساس مصوبۀ جلسۀ ستاد تنظیم بازار کشوری، بانک مرکزی موظف شد به کالاهای واحدهای رسوب شده در گمرک، ارز خارج از نوبت اختصاص دهد و بتواند مواد اولیه را ترخیص کرده و در اختیار واحدهای تولیدی قرار دهد.

منوچهر حبیبی نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: هیچ کمبودی در تولید روغن جامد و مایع در استان وجود ندارد، اما ایراداتی جزئی در نحوۀ توزیع و شبکۀ حمل و نقل وجود داشت که این ایرادات در حال رفع است.

وی افزود: مردم هیچ گونه نگرانی به لحاظ تأمین موادی همچون روغن جامد و مایع نداشته باشند؛ گزارش‌هایی بر وجود این دو روغن در فروشگاه‌های استان وجود دارد اما حضور مردم و خرید بیش از مصرف، موجب ایجاد مشکل می‌شود.

هیچ مشکلی در تأمین روغن نباتی در استان وجود ندارد

معاون سیاسی، امنیتی استانداری قزوین بیان کرد: توصیۀ ما به مردم این است به اندازۀ نیاز و مصرف خود خرید کنند و هیچ گونه التهابی در بازار ایجاد نکنند.

حبیبی اضافه کرد: گاها ممکن است در شبکۀ حمل و نقل یا توزیع مواد اولیه ایرادات جزئی وجود داشته باشد، اما در مجموع هیچ گونه نگرانی به لحاظ تولید و تأمین وجود ندارد و امیدواریم این روغن‌ها بیش از نیاز استان، تولید شود.

وی مطرح کرد: باتوجه به اینکه به دلیل کمبود مواد اولیه و شبکۀ حمل و نقل در چند روز گذشته روغن به راحتی در دسترس مردم قرار نداشت، این موضوع از سوی سازمان و وزارت صمت، مدیریت و اصلاح می‌شود.

این مقام مسئول یادآور شد: از مردم درخواست داریم تا به منظور جلوگیری از بروز مشکل در بازار، به اندازۀ نیاز خود، روغن خریداری کنند چرا گاها گزارش‌هایی از خرید به صورت کارتنی و مازاد نیاز به ما می‌رسد.

حبیبی تصریح کرد: براساس پیگیری‌های صورت گرفته از سازمان صمت، این سازمان قول مساعد برای تأمین روغن نباتی مایع و جامد به اندازۀ نیاز مردم داده است.

به گزارش صبح قزوین، وضعیت نابسامان توزیع و نظارت در بازار روغن نباتی جامد امروز نیازمند سازماندهی و توجه بیشتر مسئولان است تا با ساماندهی این وضعیت، گره‌ای از مشکلات مردم حل شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان