۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین رویای آمریکایی اصلاحات چه بر سر اقتصاد کشور می‌آورد؟/ اگر «بایدن» انتخاب شود قیمت ها فرو می ریزد؟+تصاویر
کد خبر: ۳۴۵۶۶۰ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۶ ساعت: ۱۰:۴۸ ↗ لینک کوتاه

چتر حمایتی اصلاح طلبان روی سر نامزد دموکرات‌ها؛

رویای آمریکایی اصلاحات چه بر سر اقتصاد کشور می‌آورد؟/ اگر «بایدن» انتخاب شود قیمت ها فرو می ریزد؟+تصاویر

اصلاح طلبان برای امیال سیاسی خود دست به رویاپردازی می زنند و متاسفانه همین امر در حوزه موارد داخلی هم باعث انحراف افکارعمومی شد که مشکلات وضعیت موجود کشور برآیند همین خیالپردازی های سیاسی است.

رویای آمریکایی اصلاحات چه بر سر اقتصاد کشور می‌آورد؟/ اگر «بایدن» انتخاب شود قیمت ها فرو می ریزد؟+تصاویر
 
به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین به نقل از جهان؛اصلاح طلبان به شدت به دنبال رای آوری «جو بایدن» نامزد دموکرات های آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور هستند. این موضع گیری آنها تا حدی عیان است که برخی از رسانه های اصلاح طلب به ستاد انتخاباتی بایدن در تهران بدل شده اند.

روزنامه اصلاح طلب شرق با امیدواری از اینکه بایدن بتواند به کاخ سفید راه یابد به گونه ای حیات این جریان سیاسی را به این موضوع پیوند می دهد.

این روزنامه در مطلبی با عنوان «بایدن، برگ برنده انتخاباتی اصلاح‌طلبان؟» نوشت: «پیروزی بایدن می‌تواند برگ برنده‌ای برای اصلاح‌طلبان باشد؛ زیرا از یک‌سو آنها می‌توانند باز هم بر امکان رفع مشکلات از‌طریق مذاکره تأکید کنند و از سوی دیگر این‌بار اگر اصولگراها بر منع مذاکره تأکید کردند، در افکار عمومی نسبت به آنها انتقادهای مهمی مطرح کنند.»

این روزنامه با اعتراف به ریزش آرای اصلاح طلبان در انتخابات مجلس یازدهم می نویسد: «به هر روی در شرایطی که انتخابات مجلس در اسفند 98 نشان داد که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان میلی به شرکت در انتخابات ندارند، شاید تنها عاملی که بتواند روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را متحول کند، پیروزی بایدن در آمریکا و استفاده انتخاباتی جریان اصلاحات از این رخداد سیاسی باشد.»
 

اصلاح طلبان به خوبی می دانند که فرقی میان بایدن و ترامپ برای ایران نیست؛ حتی آمریکای بایدن بیش از ترامپ خطرناک تر است. از یکسو اغلب تحریم هایی که ترامپ به آن شدت بخشید توسط دموکرات ها وضع شده بود و از سوی دیگر با توجه به همگرایی که میان بایدن و اروپایی ها وجود دارد که ترامپ فاقد تواند سازماندهی قاره سبزی ها علیه ایران است؛ به نظر می رسد بایدن بیشتر می تواند در اعمال تحریم های بیشتر علیه کشورمان خصوصا با بازیگران بیشتر عمل کند. 

این موضوع پرده از سناریوهای اصلاح طلب برای پیوند منافع کشورمان به انتخابات آمریکا بر می دارد. این درحالی است که در کف جامعه با توجه به گفت و گو و نظرسنجی هایی که انجام شده به خوبی دیده می شود که مردم مشکلات موجود را به سبب مدیریت ضعیف مسئولان دولتی عنوان می کنند.

در همین رابطه، اسماعیل گرامی‌مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی (حزب کروبی) در پاسخ به سوال تفاوت پیروزی بایدن با ترامپ برای ایران می گوید: 

«انتخابات آمریکا حتما بر شرایط اقتصادی و سیاسی ایران تاثیرگذار است؛ چراکه شعار‌ها و برنامه‌هایی که دو نامزد انتخاباتی آمریکا تا کنون ارائه داده‌اند در تضاد با هم است. این تضاد بین آن‌ها نیز در جهت تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی ایران است. یعنی به محض اینکه جو بایدن رای بیاورد، آن‌ها به برجام برمی‌گردند و این برگشت به برجام حتما تاثیرات روانی در بر خواهد داشت که حداقل باعث توقف قیمت‌ها می‌شود.»

 وی می افزاید: «از طرف دیگر جو روانی به بازگشت پول‌های بلوکه شده ایران از کشور‌هایی به آنان نفت فروخته بودیم کمک می‌کند. به نظر می‌رسد که با برگشت آمریکایی‌ها به برجام و نشستن پشت میز مذاکره پشتوانه ارزی کشور بیشتر شده و باعث این می‌شود که ارزش ریال ما هر روز کاسته نشود و تورم داخلی نیز کنترل شود؛ بنابراین برنده شدن دموکراتی‌ها در انتخابات به بهبود وضعیت ایران در حوزه اقتصاد کمک خواهد کرد.»

به نظر می رسد که اصلاح طلبان نگاهی جناحی و داخلی به انتخابات آمریکا دارند. با همین روند سعی می کنند که فضایی بوجود بیاورند که در آن قیمت ها تا زمان انتخابات آمریکا سیر صعودی بخود بگیرد تا حداقل از فضای روانی روی کار آمدن نامزد مورد حمایتشان در انتخابات آمریکا سوء استفاده کنند و افکارعمومی که به شدت نسبت به آنها بدگمان شده را دوباره بازیابند. 

از سوی دیگر مشخص نیست که وضعیت انتخابات آمریکا به چه صورت است. نظرسنجی های این کشور دو موضوع را نشان می دهند. فاکس نیوز رسانه طرفدار ترامپ از بالابودن آرای نظرسنجی ها به نفع نامزد مورد حمایت خود می گوید و سی ان ان هم مطرح می کند بایدن پیروز انتخابات است. به نظر می رسد رسانه های آمریکایی حتی از نظرسنجی ها برای بالابردن آرای نامزدهای مورد حمایت خود استفاده می کنند و این نظرسنجی ها بیشتر از اینکه ریشه علمی و واقعی داشته باشد، تبلیغاتی است.
 
 
اصلاح طلبان در چهار سال پیش که «هیلاری کلینتون» و ترامپ با یکدیگر رقابت می کردند یک گاف بزرگ دادند و درحالی که همه جهان از پیروزی ترامپ خبر می داد، کلینتون را فرادی برگزاری روز انتخابات پیروز میدان معرفی کردند. اصلاح طلبان در این حوزه به شدت در پازل آمریکایی ها به نفع منافع خودشان بازی می کنند و دراین راستا آنچه مهم است اصلاح طلبان حتی واقعیت انتخابات آمریکا را نادیده می گیرند و برای امیال سیاسی خود دست به رویاپردازی می زنند و  متاسفانه همین امر در حوزه موارد داخلی هم باعث انحراف افکارعمومی شد که مشکلات وضعیت موجود کشور برآیند همین خیالپردازی های سیاسی است.
انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان