۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین فرهنگ انتظار عامل امیدآفرینی در جامعه است/ کمک‌های مومنانه حرکتی در جهت ترویج فرهنگ مهدوی
کد خبر: ۳۴۵۶۲۹ نویسنده: حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۵ ساعت: ۱۱:۱۵ ↗ لینک کوتاه

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین:

فرهنگ انتظار عامل امیدآفرینی در جامعه است/ کمک‌های مومنانه حرکتی در جهت ترویج فرهنگ مهدوی

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین گفت: فرهنگ انتظار و مهدویت باید در جامعه دینی تقویت شود؛ چراکه این دو مقوله امید را به جامعه تزریق کرده و توان افراد را برای مقابله با سختی‌ها مضاعف می‌کند.

فرهنگ انتظار عامل امیدآفرینی در جامعه است/ کمک‌های مومنانه حرکتی در جهت ترویج فرهنگ مهدوی

حجت الاسلام محمدتقی سبحانی نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، در خصوص آغاز امامت امام زمان(عج) اظهار کرد: نهم ربیع الاول نخستین روز امامت و ولایت یگانه منجی عالم بشریت، حضرت مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف است که پس از شهادت پدر بزرگوارشان امام حسن عسکری(ع)، به این مقام نائل شده‌اند لذا از روزهای مهمی محسوب می‌شود.

مدیر حوزه علمیه استان قزوین افزود: همه امامان به واسطه امامتشان، تاثیرات ظاهری و باطنی فراوانی دارند؛ اما امام زمان(عج) به دلیل اینکه امام عصر و غایب هستند تاثیرات بیشتری وجود دارد.

وی با اشاره به غیبت و انتظار به عنوان دو مقوله مهم در مدت امامت امام عصر(عج) بیان کرد: غیبت امام زمان(عج) از جمله نکات کلیدی است چراکه مردم می‌دانند امام زمان(عج) ناظر بر اعمال ماست و بر اساس روایات، هفته‎ای دو بار نامه اعمال انسان‌ها به امام عصر عرضه می‌شود؛ اگر نامه اعمال رفتارهای ناشایست باشد امام زمان را ناراحت و آشفته و اگر رفتار پسندیده باشد ایشان خوشحال و دعاگو خواهند بود.

سبحانی نیا با اشاره به اینکه انتظار، مهمترین مسئله در غیبت امام زمان(عج) محسوب می‌شود، گفت: براساس روایات امام زمان(عج) حتما در یک زمان معین ظهور خواهند کرد لذا مومنان باید در انتظار ظهور امام عصر خود بوده و زمینه سازی کنند.

این مقام مسئول ابراز کرد: امام زمان با ظهورشان دنیا را پر از عدل و داد می‌کنند، لذا این ویژگی امام عصر برای جامعه شیعه امید را رقم می‌زند و به زندگی آنها معنا می‌‌بخشد و از هرگونه یاس و ناامیدی جلوگیری می‎کند.

وی بیان کرد: دو ویژگی غیبت و انتظار موجب می‌شود انسان‌ها به ثواب‌های بالایی برسند و امید در دل آنها همواره وجود داشته باشد تا شاهد ظهور منجی عالم بشریت، امام عصر(عج) باشیم.

بی‌توجهی به وضعیت مسلمانان با فرهنگ مهدوی همخوانی ندارد

سبحانی نیا تصریح کرد: ما مشابه این نکات را در مذاهب دیگر نظیر اهل سنت و مسیحیت نیز داریم که مقید هستند به اینکه منجی آخر زمان حضرت مسیح(ع) است و ما هم معتقدیم زمانی که امام زمان(عج) ظهور کنند حضرت مسیح(ع) هم مجدد ظهور خواهند کرد و در رکاب امام زمان(عج) برای برپایی عدل و داد در سراسر جهان حرکت خواهند کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قزوین تصریح کرد: فرهنگ انتظار و مهدویت باید در جامعه دینی تقویت شود؛ چراکه این دو مقوله امید را به جامعه تزریق کرده و توان آنها را برای مقابله با سختی‌ها مضاعف می‌کند.

وی با اشاره به آماده سازی زمینه‌های ظهور گفت: امام زمان(عج) برای ظهور نیازمند سربازان فداکاری است که مخلصانه با تمام وجود فدایی حضرت باشند؛ چراکه اگر بنا باشد ایشان به تنهایی ظهور کنند و کسی یاریگرش نباشد، قیام آن حضرت هیچ گاه پیروز نخواهد شد.

این مقام مسئول بیان کرد: قیام حضرت مهدی(عج) زمانی پیروز خواهد شد که سربازان فداکار درجه یک در رکاب ایشان بوده و معرفت بالایی نسبت به آن حضرت داشته باشند. برای اینکه به عنوان یاران امام زمان(عج) در رکاب او باشیم باید اول خودمان را بسازیم؛ لذا مومنان ابتدا باید در تهذیب نفس خود کوشا باشند و وابستگی‌های دنیوی را کاهش دهند.

وی عنوان کرد: در شرایط امروز که هرکسی به فکر منافع خودش است این قطعا با فرهنگ مهدویت سازگاری ندارد؛ چراکه در فرهنگ و جامعه مهدوی افراد به فکر همنوع خود هستند.

سبحانی نیا با اشاره به رزمایش کمک‌های مومنانه بیان کرد: حرکت باشکوه در راستای کمک‌های مومنانه و یاری رسانی به آسیب دیدگان کرونا و دستگیری از مستمندان در واقع یک نوع فرهنگ مهدوی است؛ اما اگر به فکر منافع شخصی خودمان باشیم هرگز با فرهنگ مهدوی سازگاری ندارد.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان گفت: باید رابطه خود را با خدا سامان داده و اعتقادات خود را مستحکم کنیم و به عنوان یک مسلمان واقعی به فرایض دینی پایبند باشیم؛ همچنین باید در جهت ساختن جامعه‌ای مبتنی بر آموزه‌های وحیانی و اخلاق و دین‌مداری تلاش کنیم و از نیازمندان در حد توان خود دستگیری کنیم؛ در این صورت است که رنگ و بوی جامعه مهدوی نمایان می‌شود.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان