۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین روزهای ناشاد دانش‌آموزان و معلمان با شبکه "شاد"/ زیرساخت‌های دست و پاشکسته‌ وزارت ارتباطات چه زمانی ساماندهی می‌شود؟
کد خبر: ۳۴۵۶۰۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۸/۳ ساعت: ۱۱:۳۰ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از مشکلات ادامه‌دار تحصیلات مجازی؛

روزهای ناشاد دانش‌آموزان و معلمان با شبکه "شاد"/ زیرساخت‌های دست و پاشکسته‌ وزارت ارتباطات چه زمانی ساماندهی می‌شود؟

آموزش مجازی در شبکه آموزشی "شاد" با ضعف‌ها و نقص‌هایی همراه بوده و همچنان این مشکلات ادامه دارد؛ به طوری که این ضعف‌ها باعث اعتراض بسیاری از اولیا و دانش آموزان شده است چراکه بسیاری از آن‌ها از کیفیت آموزش مجازی راضی نیستند.

روزهای ناشاد دانش‌آموزان و معلمان با شبکه "شاد"/ زیرساخت‌های دست و پاشکسته‌ وزارت ارتباطات چه زمانی ساماندهی می‌شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ از ابتدای اسفندماه با شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه شدیم و شیوع این ویروس منحوس به طوری ادامه پیدا کرد که مراکز آموزشی و مدارس جزو اولین مراکزی بودند که برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری رو به تعطیلی رفتند.

شاید در ابتدا تصور بر این بود این تعطیلی‌ها بیشتر از یک ماه طول نکشد، اما در واقعیت دیدیم که تا به امروز هشت ماه از حضور این ویروس منحوس می‌گذرد و با ادامه روند تعطیلی‌ها بحث آموزش مجازی برای مدارس پیش کشیده شد.

آموزش مجازی در شبکه آموزشی "شاد" با ضعف‌ها و نقص‌هایی به همراه بوده و همچنان این مشکلات ادامه دارد حتی به طوری که این ضعف‌ها باعث اعتراض بسیاری از اولیا و دانش آموزان شده است چراکه بسیاری از آن‌ها از کیفیت آموزش مجازی راضی نیستند.

والدین معتقد هستند که چرا باید برای مدارس مجازی شهریه گرفته شود؟ با توجه به اینکه با شیوع ویروس کرونا بیشتر مشاغل آسیب دیدند و پدران و مادران بسیاری کار خود را از دست داده‌اند و در وضعیت معیشتی سختی قرار دارند.

مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ما اظهار کرد: دارای دو فرزند در پایه‌های سوم و پنجم ابتدایی هستم؛ فقط یک گوشی هوشمند در دسترس داریم و در برنامه آموزشی شاد نمی‌توان با یک گوشی دو اکانت کاربری ایجاد کرد.

وی افزود: همسرم کارگر فصلی است و به دلیل ویروس کرونا شغل خود را از دست داده، با این شرایط اقتصادی سخت و قیمت نجومی گوشی‌های اندروید توان خرید گوشی دیگری را نداریم. اکنون تکلیف ما چیست؟

مادر این دو دانش آموز گفت: با یک گوشی همراه نمی‌توانیم در کلاس‌های مجازی هر دو فرزندم شرکت کنیم و این موضوع باعث شده که فرزندانم آسیب روحی بسیاری ببینند و پرخاش‌هایی بین آن‌ها صورت گیرد.

حسنعلی اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره مشکلات برنامه آموزشی شاد اظهار کرد: از ابتدا برنامه آموزشی شاد مشکلاتی را داشت؛ از جمله اینکه برخی از قابلیت‌های این برنامه نسبت به برخی از ابزارهایی که معلمان استفاده می‌کردند کمتر بود، اما نسخه جدید این برنامه واجد یک سری قابلیت‌هایی است که به مراتب بیشتر از برنامه "اسکای روم" است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ابراز کرد: قطعا زمانی که همزمان ۱۵میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم در یک سامانه‌ای حاضر شوند، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و معلمین فایل‌های درسی برای دانش آموزان ارسال کنند اختلال در برنامه آموزشی پیش خواهد آمد.

اصغری تاکید کرد: چنین مشکلاتی به برنامه آموزشی شاد ارتباطی ندارد و به زیرساخت‌ها مربوط می‌شود؛ پشتیبانی از شبکه شاد توسط همراه اول صورت می‌گیرد چراکه همه اطلاعاتی که از استان ما و سایر استان‌ها فرستاده شده و در مرکز تهران در یک سرور مرکزی دریافت و مجددا به استان‌ها توزیع می‌شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: مشکلاتی که در برنامه آموزشی شاد وجود دارد با اپراتور همراه اول در میان گذاشته‌ایم و قرار شده است که در چند نقطه دیگر کشور با همراهی وزارت ارتباطات، سرور توزیع شود تا بار ترافیکی کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: با تدبیری که اندیشیده شده امیدواریم مشکلات حل شود، البته یک سری اشکالات جزئی و فنی مانند اینکه که برخی مواقع دانش آموزانی که از برنامه حذف شده بودند به سختی می‌توانستند مجدد وارد شوند یا برخی همکاران نمی‌تو‌انستند به ابزارهای آموزش آنلاین و قابلیت‌ها دسترسی داشته باشند، توسط وزارتخانه در حال اصلاح است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات دانش آموزان در دسترس نداشتن تلفن همراه بود که بخشی از این مشکلات توسط ما در اداره کل حل شد و بخش دیگر نیز توسط خیرین، نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد، بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) رفع شده است.

اصغری عنوان کرد: اگر برنامه شاد دارای اکانت‌های دوگانه یا چندگانه باشد مشکل خانواده‌هایی که دارای چند فرزند هستند برطرف نخواهد شد، چراکه هر دانش آموزش باید در ساعت مشخص شده درسی در فضای آموشی آنلاین حاضر باشد البته که این مشکلات را درک می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم راه‌های مناسبی پیدا کنیم.

این مقام مسئول گفت: از طریق هماهنگی‌هایی که بین ما و وزات ارتباطات وجود دارد مشکلات شاد حل خواهد شد و قطعا نباید انتظار داشته باشیم که در این سال تحصیلی همه مشکلات حل شود، اما امیدواریم در بازه زمانی طولانی‌تر با اقداماتی که دولت انجام خواهد داد، ایرادات برطرف شود.

وی افزود: هیچ الزامی برای دریافت شهریه در مدارس عادی وجود ندارد، اما مدارس هیئت امنایی شهریه‌های حداقلی به میزان ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و البته تاکید ما به مدیران مدارس این بوده که این مبلغ را نیز دریافت نکنند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین تصریح کرد: استفاده از شبکه شاد رایگان است و هیچ گونه هزینه‌ای برای آموزش آنلاین به دانش آموزی تحمیل نمی‌شود، البته برای ورود به کلاس‌های آنلاین باید بسته اینترنتی بر روی خط تلفن شما فعال باشد اما در زمان دانلود فایل‌های درسی، حجمی از میزان بسته شما کاسته نمی‌شود.

اصغری با اشاره به اینکه از دانش آموزان بازمانده از تحصیل آماری جدیدی در دست نداریم، ابراز کرد: بخشی از ۷۷۳ بازمانده از سال تحصیلی گذشته به چرخه تحصیل بازگردانده شده‌اند، اما نگرانیم که ممکن است دور بودن از فضای مدرسه مشکل ساز شود و تاکید ما بر مدیران مدارس این است که پیگیر روش تحصیل دانش آموزان باشند و اجازه ندهند که دانش آموزی از تحصیل بازبماند.

این مقام مسئول تاکید کرد: باور ما این است که هر دانش آموز بازمانده از تحصیل یک بمب ساعتی است که ممکن است در آینده منفجر شود و هزینه‌های سرسام آوری را در جامعه ایجاد کند.

وی افزود: تاکید ما این است هیچ دانش آموزی نباید بازمانده از تحصیل شود و به این منظور در جلساتی که با مدیران برگزار شد، مصوباتی را به صورت جامع برای همه فرمانداران و بخشداران فرستاده‌ایم و از همه دستگاه‌ها کمک خواسته‌ایم که اجازه ندهند حتی دانش آموزانی که دچار ضایعات جسمی و ذهنی هستند از چرخه تحصیل دور بمانند.

اصغری در پایان با اشاره به والدینی که می‌گویند سال تحصیلی مدتی تعطیل شود، گفت: یکی از یافته‌های پژوهشی نشان می‌دهد دانش آموزانی که از تحصیل دور بمانند امکان بازگرداندن آن‌ها به پروسه آموزشی کار آسانی نیست و نیز دانش آموزی که در یک سال تحصیلی شش ماه از تحصیل دور بماند امکان برگشتن به تحصیل آن دانش آموز ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند.

در ادامه پرداخت به مشکلات آموزش مجازی پدر جوانی که یک فرزند هشت ساله دارد؛ در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، اظهار کرد: فقط یک گوشی همراه اندروید در منزل در دسترس داریم که متعلق به همسرم است و اکنون به دلیل شرایط سخت اقتصادی، برای تامین مخارج سنگین زندگی نیز همسرم هم به سرکار می‌رود و این موضوع باعث شده که فرزندمان نتوانند به موقع سر کلاس‌هایش حاضر شود.

وی افزود: به دلیل شرایط سخت معیشتی توان مالی خرید تلفن همرا برای فرزندم را ندارم و این موضوع باعث شده که شرمنده خانواده خود باشم، اکنون سوالم از مسئولین این است که تا چه زمانی باید در این شرایط به سر کنیم و شرمنده خانواده خود باشیم؟

اکبری یکی دیگر از والدین است که این روزها فراز و نشیب آموزش مجازی باعث کلافگی‌اش شده به خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: شبکه آموزشی شاد مشکلات بسیاری دارد و یکی از این مشکلات مهم این است، در مواقعی که سر کلاس‌های آنلاین حضور داریم به یک باره صفحه سیاه شده و از برنامه خارج می‌شود.

وی افزود: آموزش به صورت مجازی برگزار می‌شود اما در این شرایط سخت اقتصادی چرا باید برای این روند آموزشی شهریه پرداخت کنیم؟ علاوه بر این، هزینه بسیاری باید برای خرید اینترنت در نظر بگیریم و حتی حجم اینترنت بسیاری برای وارد شدن به کلاس‌های آنلاین و دانلود کردن فایل‌های درسی صرف می‌کنیم.

مادر این دانش آموز تاکید کرد: معلم فرزندم در زمان‌های تعیین شده‌ای به ما اعلام کرده است که تکالیف فرزندمان را برایش ارسال کنیم، اما متاسفانه زمانی که می‌خواهیم تکالیف را بفرستیم ارسال نمی‌شود و ساعت‌ها طول می‌کشد که این برنامه به حالت اولیه بازگردد.

مینا دانش آموز پایه ششم ابتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: در این پایه تحصیلی چند معلم برای درس‌های مختلف تدریس می‌کنند اما متاسفانه معلم‌ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و همزمان باهم امتحان در نظر می‌گیرند که این موضوع باعث شده نتوانیم در آزمون همه درس‌های خود شرکت کنیم.

وی افزود: برنامه آموزشی شاد اشکالات بسیاری دارد و نمی‌توانم تکالیفم را از این برنامه ارسال کنم و زمانی که تکالیفم را از پیام رسان واتساپ ارسال می‌کنم، معلم نمی‌پذیرد و می‌گوید که آموزش و پرورش گفته است فقط فرستادن تکالیف از برنامه شاد قابل قبول است.

این دانش آموز ابراز کرد: تکالیفم از برنامه شاد ارسال نمی‌شود و بیشتر اوقات این برنامه دچار اختلال است حتی به طوری که نمی‌توانم در سر کلاس‌های درس حاضر شوم و تکالیف خود را ارسال کنم؛ چرا صدای ما دانش آموزان را هیچ مسئولی نمی‌شنود؟ این مشکلات باعث شده که ما نسبت به امور آموزشی انگیزه‌ای نداشته باشیم.

محبی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، با بیان اینکه دارای یک فرزند دانشجو و یک فرزند محصل در پایه سوم ابتدایی هستم؛ اظهار کرد: اکنون فقط فرزند بزرگترم یک گوشی همراه دارد و در

کلاس‌های آنلاین دانشگاه شرکت می‌کند و برخی کلاس‌هایش با خواهرش تداخل دارد و این موضوع باعث شده در شرایط سختی قرار بگیریم.

وی افزود: در این شرایط معیشتی دشوار زندگی روزمره به سختی می‌گذرد؛ آموزش‌های مجازی و در دسترس نداشتن تلفن همراه برای وارد شدن به کلاس‌های آنلاین موجب خستگی دانش آموزان شده است.

پدر این دانش آموز گفت: کشور در شرایط اقتصادی دشواری قرار گرفته و این ویروس باعث شده که آموزش‌ها مجازی شود؛ حداقل درخواست ما از دولت این است که کمی به فکر معیشت مردم باشند و برای دانش آموزانی که توان خرید تلفن همراه ندارند چاره‌ای بیندیشند تا به این قشر آینده ساز ضربه روحی وارد نشود.

معرفت الله احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، در رابطه با وضعیت تحصیلی دانش آموزان استثنائی استان اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از دانش آموزان مدارس استثنایی استان به شبکه شاد و اینترنت دسترسی ندارند که برنامه‌ریزی شده تا با روش‌های آموزشی دیگر از یادگیری و علم آموزی عقب نمانند.

وی با بیان اینکه ۲ هزار ۵۰۰ دانش‌آموز قزوینی با نیازهای ویژه و تلفیقی در استان مشغول تحصیل هستند، افزود: از این تعداد یک هزار و ۵۰ دانش‌آموز با نیازهای ویژه ذهنی، شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی، چند معلولیتی و اوتیسم در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل‌اند که به دلیل شرایط خاص کرونا، این مدارس به صورت غیر حضوری و حضوری فعال هستند.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی قزوین ابراز کرد: هم اکنون یک هزار و ۴۵۰ دانش‌آموز تلفیقی - فراگیر با معلولیت شنوایی، بینایی، جسمی حرکتی و اوتیسم باهوش معمولی در مدارس عادی در حال تحصیل هستند.

وی ابراز کرد: در مدارس استثنایی تنها موضوع آموزش مطرح نیست، بلکه کلاس‌های توانبخشی دانش آموزان مهم و قابل توجه است و هم اکنون توانبخشی جامعه هدف در حوزه کاردرمانی، گفتار درمانی و شنوایی شناسی و تربیت شنوایی در مدارس در حال انجام است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تعداد جمعیت دانش آموزی در کلاس‌های درسی حداکثر شش نفر است، اضافه کرد: دانش‌آموزان گروه کم‌توان ذهنی در مقاطع پیش دبستانی و ابتدایی به طور مستقل نمی‌توانند با ابزار آموزشی کار کنند از این رو خانواده باید در کنار آن‌ها باشند.

وی با بیان اینکه مدارس باز است و معلمان در آن‌ها حضور دارند، افزود: کودکان اوتیسمی و پیش فعال نمی‌توانند از طریق فضای مجازی آموزش‌ها را دنبال کنند از این جهت آموزش حضوری برای این گروه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده است.

احمدی با اشاره به شیوع بیماری کرونا و حفظ سلامت و امنیت دانش آموزان، تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده اولیا دانش آموزان به صورت هفتگی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس حضور می‌یابند و آموزش‌های لازم را از طریق معلمان فراگرفته و به دانش آموزان منتقل می‌کنند تا به وضعیت عادی بازگردیم.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان قزوین از فعالیت ۳۸۴ معلم در مدارس استثنایی استان خبر داد و گفت: متاسفانه از ابتدای سال تحصیلی جدید تاکنون ۱۴ نفر از معلمان ما دچار بیماری کرونا شده‌اند. اکنون در استان قزوین ۲۸ واحد آموزشی و مرکز آموزش استثنایی فعال هستند.

همچنین رئیس آموزش و پرورش آبیک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، درباره وضعیت حضور دانش آموزان در کلاس‌های مجازی اظهار کرد: حدود ۹۶درصد از دانش آموزان در سامانه شاد احراز هویت شدند و تنها چهار درصد از دانش آموزان به دلیل در دسترس نداشتن اینترنت و گوشی همراه احراز هویت نشده اند.

وی درباره تسهیلات دانش آموزی افزود: با توجه به تفاهم و تعاملی که با کمیته امداد انجام شده است، تسهیلات دو و نیم میلیون تومانی در اختیار اولیا قرار خواهیم داد.

زاکانی ابراز کرد: دانش آموزانی که فاقد تلفن همراه هستند در ابتدا معرفی نامه خود را از مدارس دریافت کنند و سپس به اداره آموزش و پرورش مراجعه و در انتها این دانش آموزان به کمیته امداد ارجاع داده می‌شود تا تسهیلات دریافت کنند.

به گزارش صبح قزوین؛ شرایط سخت اقتصادی امروز موجب شده تا معیشت افراد زیادی با مشکل مواجه شود و دانش آموزان بسیاری نتوانند با خیال آسوده تحصیل کنند. علاوه بر این موارد برنامه آموزشی "شاد" از مشکلات بسیار دیگری برخوردار است که این موارد نیز باعث شده دانش آموزان نسبت به امور آموزشی بی‌انگیزه شوند.

همچنین یکی دیگر از مشکلات گسترده این است که برخی خانواده‌ها دارای دو یا چند فرزند با یک گوشی همراه هستند و این موضوع که همه فرزندان نمی‌توانند سر موقع در سر کلاس‌های مجازی حاضر شوند و این مسئله باعث ایجاد تنش در خانواده‌ها شده است و این فضا شرایطی را فراهم کرده تا دانش آموزان بسیاری از تحصیل دور شوند و از نظر روحی آسیب ببیند.

تمام این موارد آینده ای خطرناک را برای آینده سازان ایران اسلامی رقم خواهد زد که ضرورت توجه بیشتر مسئولان به آموزش‌های مجازی را می‌طلبد.
انتهای پیام/1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان