۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین ۱۴۰۰ واحد متخلف در حوزه کرونا پلمب شد/ رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل استان قزوین
کد خبر: ۳۴۵۵۶۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۳۰ ساعت: ۱۳:۵۸ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین:

۱۴۰۰ واحد متخلف در حوزه کرونا پلمب شد/ رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل استان قزوین

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین گفت: یکی از موضوعات در دست انجام، مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان قزوین است که تاکنون این مطالعات ۹۵ درصد پیشرفت داشته و امیدواریم طی سال جاری رونمایی این طرح مطالعاتی انجام شود.

۱۴۰۰ واحد متخلف در حوزه کرونا پلمب شد/ رونمایی از طرح جامع پدافند غیرعامل استان قزوین

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ محمد افشار در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که امروز(چهارشنبه) به مناسبت آغاز هفته پدافند غیرعامل در استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: در یک دوره‌ای حوادث بین تهدیدکنندگان و تهدیدشوندگان به صورت نظامی بود، اما رشد علم و فناوری عاملی شده تا نگاه و ماهیت تهدیدات تغییر کند و متناسب با فناوری‌ها تهدیدات هم تغییر ماهیت داده‌اند.

وی افزود: نوع و نگرش تهدیدات در کشورهای مختلف بر پایه مردم محور و در بستر فناوری شکل گرفته است و فضای سایبری، کنترل و پایش در راس این تهدیدات قرار دارد، این تهدیدات هم بر مبنای اثرگذاری بر زیرساخت‌های اقتصادی، واحدهای اقتصادی، صنایع مادر و تاسیسات حیاتی رخ می‌دهد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین اذعان کرد: بخش دیگر تهدیدات در بستر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی رخ می‌دهد، البته ما فضای مجازی را تهدید نمی‌دانیم بلکه یک فرصت است و وظیفه ما شناسایی این تهدیدات است. فضای مجازی امروز به قتلگاه عقیده و اعتقادات مردم تبدیل شده و به واسطه عدم پاکسازی مشکل ساز شده است. همچنین به واسطه پدافند غیرعامل حفره‌هایی وجود دارد که ممکن است اطلاعات ما در اختیار دیگران قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: حوزه دوم پدافند زیستی است که موضوعاتی چون تهدیدات با منشا میکروب‌ها و ویروس‌ها و زیستی و بیولوژیکی رخ می‌دهد، در این راستا اولین جلسه مربوط به ویروس کرونا در ۱۲ بهمن ماه سال گذشته در قرارگاه پدافند زیستی استان برگزار شد، البته هنوز استان قزوین در این تاریخ درگیر این بیماری نشده بود.

این مقام مسئول بیان کرد: استفاده از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی و نهادینه سازی موضوعات پدافند غیرعامل، تقویت برنامه‌های تاب آوری زیرساختی و اجتماعی و ایمن سازی سرمایه‌های استان زمینه‌ای شد تا با اجرای برنامه‌های متنوع بخشی از گفتمان سازی پدافند غیرعامل را در جامعه اجرایی کنیم.

وی گفت: شعار سال ۹۹ در حوزه پدافند غیرعامل، مقاومت فعال، تاب آوری حیرت انگیز و ایران قوی است که برنامه‌های ما از پنجم تا ۱۲ آبان ماه ادامه خواهد داشت.

سه دستگاه اجرایی به واسطه عدم رعایت پروتکل‌ها توبیخ شدند

افشار درباره فعالیت این نهاد در حوزه کرونا ابراز کرد: هشت کمیته در ستاد مقابله با کرونا تشکیل شد که کمیته نظارت و بازرسی کرونا زیر نظر مدیریت پدافند غیرعامل فعالیت خود آغاز کرد که ۱۷ شاخص برای ارزیابی عملکرد کرونا مورد توجه قرار گرفت و نظارت‌های لازم برای کاهش آسیب پذیری حوزه کرونا مدنظر قرار گرفت.

وی یادآور شد: بازرسی‌های ستاد ارزیابی از اردیبهشت ماه سال جاری انجام گرفت و حدود ۱۷۰ هزار بازدید از طریق دستگاه‌های اجرایی صورت گرفت که ۵۷۰ پرونده در حوزه بهداشت از طریق علوم پزشکی به مراجع قضایی معرفی شد و ۱۴۰۰ واحد متخلف پلمب شد.

مدیرکل پدافند غیرعامل استان قزوین بیان کرد: از طریق بازرسی‌های اداره صمت هفت هزار و ۶۰۰ بازدید صورت گرفت و ۳۲۶ پرونده تشکیل شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه حساسیت و توجه مردم به کرونا کاهش پیدا کرده و به گونه‌ای دچار عادی سازی شده‌ایم در صورتی که نیازمند توجه و آگاهی بیشتر مردم هستیم.

وی با بیان اینکه سه دستگاه اجرایی به واسطه عدم رعایت پروتکل‌ها توبیخ شدند، بیان کرد: طبق تحقیقات صورت گرفته در استان قزوین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در معابر عمومی ۴۸ درصد، حمل و نقل عمومی ۵۴ درصد، شاغلین در صنوف ۶۳ درصد، ادارات ۸۵ درصد، مدارس ۸۰ درصد، دفاتر پیشخوان ۷۳ درصد، بانک ۷۴ درصد، نانوایی ۶۱ درصد، هتل‌ها ۷۴ درصد و مطب‌ها ۷۰ درصد است و در مجموع میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان قزوین ۸۱ درصد است.

افشار در ادامه عنوان کرد: یکی از موضوعات در دست انجام پدافند غیرعامل مطالعات طرح جامع پدافند غیرعامل استان قزوین است که تهدیدات و آسیب پذیری و شرایط استان قزوین احصا شده و تاکنون این مطالعات ۹۵ درصد پیشرفت داشته است که امیدواریم طی سال جاری رونمایی این طرح مطالعاتی انجام شود.

وی ادامه داد: طرح جامع یک سند بالادستی است که در آن پنج گام پیگیری می‌شود که در گام اول کلیه دارایی‌ها و زیرساخت‌ها در قزوین شناسایی شده است، در گام دوم کلیه دارایی‌ها و تهدیداتی که در یک استان متصور است شناسایی شده که در حوزه سایبری، بیولوژیک و کالبدی است.

این مقام مسئول در پایان اذعان کرد: در گام سوم کلیه آسیب پذیری‌های استان قزوین شناسایی شده است و در گام چهارم راهکارها و راهبردها برای کاهش آسیب پذیری‌ها تهیه شد و در گام پنجم برنامه‌ها و اقدامات عملیاتی متناسب با هر دستگاه‌ها انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان