۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین گره کور پرسنل عوارضی‌ها خیال بازشدن ندارد/ دستور نوبخت هم تضمین نبود
کد خبر: ۳۴۵۵۳۲ نویسنده: حنانه امیری تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲۸ ساعت: ۱۵:۲ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از بی‌تدبیری‌های ادامه‌دار دولت؛

گره کور پرسنل عوارضی‌ها خیال بازشدن ندارد/ دستور نوبخت هم تضمین نبود

طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها‌ از اسفندماه سال ۹۷ و با هدف کاهش ترافیک و افزایش راندمان، ایمنی و سرعت اجرا شد. این طرح اگرچه مزایای خود را داشت، اما از ابتدا این نگرانی را برای کارکنان عوارضی‌ها ایجاد کرد که با اجرای این طرح و عدم نیاز به نیروی انسانی، وضعیت شغلی آنها چه خواهد شد؟

گره کور پرسنل عوارضی‌ها خیال بازشدن ندارد/ دستور نوبخت هم تضمین نبود

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛______حنانه امیری.

داستان ادامه‌دار و پرغصه کارکنان عوارضی‌های استان قزوین از جایی سرباز کرد که دولت برای اجرای طرح دولت الکترونیک دست به تحقق شعارهایش زد و الکترونیکی شدن پرداخت عوارضی به تصویب رسید.

طرح الکترونیکی شدن پرداخت عوارض آزادراه‌ها‌ از اسفندماه سال ۹۷ و با هدف کاهش ترافیک و افزایش راندمان، ایمنی و سرعت اجرا شد. این طرح اگرچه مزایای خود را داشت، اما از ابتدا این نگرانی را برای کارکنان عوارضی‌ها ایجاد کرد که با اجرای این طرح و عدم نیاز به نیروی انسانی، وضعیت شغلی آنها چه خواهد شد؟

از چندماه باقی مانده تا اجرای طرح الکترونیکی شدن در اسفند ۹۷، متولیان امر در پاسخ به نگرانی‌های کارکنان خود اظهار می‌کردند که کارکنان عوارضی‌ها در زمینه‌های راهداری و خدمات جدید آزادراهی بکار گرفته خواهند شد؛ وعده‌ای که امروز پس از گذشت حدود دوسال از آن، در حد شعار توخالی باقی مانده است!

از سال گذشته، کارکنان عوارضی‌های قزوین عملا بیکار شدند و با وعده‌هایی که بر زمین مانده بود به برگزاری تجمعاتی مقابل استانداری، اداره کل راه و شهرسازی قزوین، سازمان راهداری کشور و وزارت دست زدند اما آنچه به گوش‌های مسئولان نرسید فریاد این کارکنان بیکار شده بود.

طی سال ۹۸ کارکنان بیکار شده عوارضی‌های قزوین در یک شرکت خصوصی اداره راه به‌کار گرفته شده بودند، اما اولین روزهای عید نوروز سال ۹۹ بود که مسئولان عیدی کارکنان عوارضی را با ارسال پیامکی به آنها دادند و محترمانه حکم اخراج و بیکاری این ۶۰ نفر صادر شد!

در متن پیامک کارکنان عوارضی‌های قزوین آمده بود:

"احتراما، با توجه به اتمام قرارداد همکاری فیمابین در اول فروردین ۱۳۹۹، در صورت تمایل به استفاده از بیمه بیکاری، با توجه به تسهیلاتی که سازمان تامین اجتماعی برای ثبت نام درنظر گرفته است، صرفا تا پایان فروردین ماه می‌توانید با مراجعه به سامانه الکترونیکی ثبت درخواست متقاضیان بیمه بیکاری (https://bimebikari.mcls.gov.ir/) بدون نیاز به مراجعات حضوری، از مزایای آن بهره مند گردید. بدیهی است این شرکت آماده همکاری و ارائه مستندات لازم در چارچوب قانون و مهلت مقرر است.»

با بیکار شدن این ۶۰ نفر ماجرای تجمعات و اعتراضات کارکنان عوارضی رنگ دیگری به خود گرفت و هر روز شاهد رسانه‌ای شدن گلایه‌ها و اعتراضات این کارکنان بودیم که هیچ مسئولی در قزوین پیگیری مشکلات آنها را بر گردن نگرفت. طی این مدت ۱۲ نفر از این پرسنل تسویه کردند و از مجموعه کارکنان جدا شدند و امروز ۴۸ نفر بیکار مانده اند و منتظر تحقق وعده‌های داده شده هستند.

وزیر راه: مسئله‌ای به‌نام مشکلات کارکنان عوارضی نداریم/ برای خودشان کار پیدا کنند!

وزیر راه و شهرسازی که چندماه گذشته به قزوین سفر کرده بود در حاشیه این سفر در جمع خبرنگاران درباره ساماندهی نیروی قراردادی اظهار کرد: در رابطه با نیروی قراردادی، ساختار آن با سازمان امور اداری استخدامی کشور است و اگر پذیرفته‌ایم که سازمان راهداری داشته باشیم باید نیروی انسانی آن حل شود که درحال پیگیری است و امیدواریم به توافق رسیده و جایگاه شغلی آن‌ها تثبیت و وضعیت ‌‌‌نیروی انسانی تعیین تکلیف شود.

محمد اسلامی با اشاره به مشکلات کارکنان عوارضی بیان کرد: ما مسئله‌ای به اسم مشکلات کارکنان عوارضی نداریم، بخشی از کارکنان که خود را برای کار مهیا کرده و پیوستن به راهداری را پذیرفته بودند سرِ کار حضور یافتند و افرادی که نپذیرفتند حق و حقوق را دریافت کرده و تسویه حساب کرده‌اند، بنابراین این موضوع مسئله ما نیست و باید برای خود شغل پیدا کنند!!

مشکل کارکنان عوارضی درحال تبدیل شدن به بحران است!

وزیر راه عملا ایجاد شغل برای کارکنان عوارضی‌های استان قزوین را از سر خود باز کرد! در همین ایام حتی بی‌توجهی مسئولان راهداری و اداره راه و شهرسازی برای حل مشکلات این کارکنان صدای دادستان قزوین هم درآورد.

دادستان قزوین درباره مشکل کارکنان عوارضی قزوین ابراز کرد: ما مخالف علم نوین و تصمیمات در سطح کلان نیستیم؛ اما این اقدامات نباید حقوق افراد را تحت تاثیر قرار دهد، درواقع لازم است در کنار استفاده از علم نوین و اخذ الکترونیکی عوارض برای نیروهایی که پیش از این در این عوارضی‌ها مشغول به کار بودند، چاره اندیشی شود.

محمد قاسمی عنوان کرد: شاید راهداری از نظر قانونی تعهدی نداشته باشد؛ اما از نظر اخلاقی و منطقی باید برای اشتغال این پرسنل تعیین تکلیف شود؛ زیرا عدم انجام این کار با سیره نبوی و منش اسلامی همخوانی ندارد.

وی ادامه داد: ما تلاش‌های شرکت سپندار و وزارتخانه را برای به کارگیری این پرسنل نادیده نمی‌گیریم، اما اکنون موضوع عوارضی در استان قزوین درحال تبدیل شدن به بحران است؛ درواقع لازم بود تمام فرضیات در سطح کلان و وزارتخانه درنظر گرفته می‌شد و توقع ما پیگیری این مسئله و تعیین تکلیف پرسنل است.

گره کار دست کیست؟

شهریورماه امسال بود که هفته دولت بهانه ای شد تا محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور راهی قزوین شود تا دستی بر پروژه‌های بر زمین مانده قزوین بکشد، همین سفر فرصتی مناسب بود تا مشکلات کارکنان عوارضی از سوی نمایندگان و استاندار قزوین در جلسه ای بررسی شود.

استاندار قزوین درباره وعده نوبخت در این جلسه می‌گوید: یکی از اقدامات خوب رئیس برنامه و بودجه کشور در سفر به قزوین برگشت به کار ۴۸نفر از پرسنل عوارضی بود که مدت یکسال سرگردان بودند.

جمالی پور اضافه می‌کند: در این سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه ۳ میلیارد تومان پرداختند کردند که هم مطالبات پرسنل عوارضی پرداخت شود و زمینه بازگشت به کار آنها در راهداری فراهم شود.

بازگشت به کار کارکنان عوارضی قزوین قطعی است/ پیگیر مراحل اداری وعده‌های نوبخت هستیم!

۳۱ شهریورماه سال جاری بود که لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با اشاره به آخرین وضعیت کارکنان عوارضی قزوین اظهار می‌کند: در سفر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجۀ کشور به استان و با دستور وی، بودجۀ این کارکنان تأمین شده و بر این اساس، کارکنان باید به کار خود بازگردند و حقوق و مزایای خود را دریافت کنند.

وی می‌افزاید: هرچند برای پیگیری و حل مشکل کارکنان عوارضی قزوین از سوی نوبخت قول مساعد داده شده و این به معنای تحقق حل مشکلات کارکنان است؛ اما باید درنظرگرفت که تحقق این امر نیازمند زمان است و این گونه نیست که این کارکنان بلافاصله به شغل خود بازگردند.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان می‌کند: باید مراحل قانونی برای وعده‌های نوبخت و روند اداری در بخش‌های مختلف صورت بگیرد؛ موضوع کارکنان عوارضی هم‌اکنون روند قانونی خود را طی می‌کند و در حالت کلی می‌توان گفت که بازگشت این کارکنان به کار قطعی است.

گره کور پرسنل عوارضی خیال بازشدن ندارد!

مدیرکل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین با اشاره به وضعیت بلاتکلیف پرسنل عوارضی قزوین به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: نیمی از کارکنان عوارضی در آن زمان که سیستم حمل و نقل و آزادراه بانک ملی برقرار بود جذب مجموعه سازمان راهداری شدند و نیمی دیگر به شرکت ساخت سپندار ملحق شدند.

جواد حق لطفی اذعان می‌کند: کارکنان عوارضی که هم اکنون معترض شرایط حقوق و کاری خود هستند از شاغلین در مجموعه شرکت سپندار هستند.

وی عنوان می‌کند: حدود ۱۷۰ نفر از کارمندان عوارضی که در استان‌های قزوین، زنجان، قم فعالیت می‌کردند، پس از اجرای طرح آزادراه بانک ملی ۱۱۰ نفر از این افراد جذب مجموعه راهداری در استان‌های مربوطه شدند و حدود ۶۰ الی ۷۰ نفر از این افراد به شرکت سپندار ملحق شدند و امروز این عزیزان با شرکت سپندار طرف حساب هستند.

حق لطفی بیان می‌کند: شرکت سپندار با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هیچ گونه ارتباط کاری ندارد.

یک کار و هزار ناچاره!

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین نیز در پاسخ به وضعیت پرسنل بیکار شده عوارضی قزوین به خبرنگار صبح قزوین اظهار می‌کند: این افراد هیچ گونه رابطه استخدامی با مجموعه راه و شهرسازی چه در سطح استان قزوین و چه در سطح وزارتخانه ندارند.

مبارک قدم می‌افزاید: طرف قرارداد این افراد شرکت سپندار است و این شرکت نیز پیمانکار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور بوده که وظیفه نگهداری و کنترل راه‌ها را داراست و از طرفی اخذ عوارض و پیمایش مسیرها را نیز برعهده دارد.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قزوین تصریح می‌کند: مجموعه شرکت سپندار و اداره راه و شهرسازی به صورت مستقل از هم فعالیت می‌کنند.

آیا وعده نوبخت رنگ واقعیت به خود می‌گیرد؟

به گزارش صبح قزوین؛ ۴۸ خانواده پرسنل عوارضی‌های قزوین هفت ماه است که درآمد و حقوق و بیمه ندارند، فرزندانشان را با هزینه خصوصی حوزه بهداشت و درمان نزد پزشک می‌برند، جدیدترین اظهارنظرهای مسئولان اداره راه و شهرسازی و اداره راهداری قزوین نیز نشان می‌دهد که هیچ نهادی تمایلی برای به‌کارگیری این پرسنل بیکار شده ندارد!

امروز نزدیک دوماه از وعده نوبخت معاون رئیس جمهور برای بازگشت به کار و پرداخت معوقات این کارکنان می‌گذرد اما هنوز این وعده رنگ تحقق به خود نگرفته و از سوی دیگر مسئولان برنامه و بودجه قزوین می‌گویند بودجه وعده داده شده به استان قزوین تعلق گرفته اما نهاد و متولی دولتی برای برعهده گرفتن بازپرداخت این مطالبات و به‌کارگیری این کارکنان وجود ندارد!

گویا قرار است این بودجه در قزوین سرگردان بماند و با بی‌تدبیری صورت گرفته از سوی مسئولان دولتی و به گردن نگرفتن حل مشکل بیکاری این کارکنان به تهران برگشت داده شود!

آیا امروز نیاز نیست که استاندار قزوین به عنوان نماینده عالی دولت در استان و دادستان قزوین به این پرونده بر زمین مانده ورود پیدا کنند و فصل الخطابی برای بی‌تدبیری‌های صورت گرفته شوند؟

انتهای پیام/۲۰۰۲

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان