۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین برخورد قضایی با عاملان تخریب مجدد ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی
کد خبر: ۳۴۵۵۱۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲۷ ساعت: ۱۴:۴۴ ↗ لینک کوتاه

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین خبرداد

برخورد قضایی با عاملان تخریب مجدد ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی

در پی تخریب مجدد قسمت عمده‌ای از ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی، مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین از برخورد قضایی و انتظامی لازم با مسببین تخریب این بنای تاریخی در اسرع وقت خبر داد.

برخورد قضایی با عاملان تخریب مجدد ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی

علیرضا خزائلی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ ضمن محکوم کردن تخریب مجدد ساباط تاریخی خیابان عبید زاکانی اظهار کرد: بخش‌هایی از ساباط تاریخی خیابان عبیدزاکانی در اواخر شهریور ماه سال جاری تخریب شد که ضمن برگزاری جلسه با اهالی ساباط برای حل و فصل موضوع به شکل مسالمت آمیز اقدام شد.

وی افزود: انجام مکاتبات لازم با مقامات قضایی برای شناسایی و برخورد با عوامل تخریب این اثر، تجهیز کارگاه برای مرمت، رفع خطر و تامین امنیت ساباط به صورت ویژه در دستور کار حوزه معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت و عملیات اجرایی آن آغاز شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین تصریح کرد: کارگاه مرمت این بنا تا ساعت پنج بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۴ مهر ماه جاری فعال بود و مستندنگاری لازم نیز در این زمینه صورت گرفته که با توجه به تعطیلات هفته گذشته و تعطیلی موقت کارگاه، طبق گزارش گشت‌های یگان حفاظت اداره کل بامداد روز شنبه ۲۶ مهر ماه  بار دیگر به قسمت عمده‌ای از این بنای تارخی آسیب و خسارت جدی وارد شده است.

وی بیان کرد: به دنبال این اقدام صبح امروز طبق هماهنگی به عمل آمده با دستگاه قضایی و انتظامی و با دستور مقام عالی دادستانی، قاضی پرونده در محل حضور یافته و ضمن بازدید، دستوراتی را در خصوص شناسایی عوامل تخریب در اسرع وقت و راه‌اندازی کارگاه مرمت پس از انجام اقدامات اولیه رفع خطر صادر کردند.

خزائلی عنوان کرد: طی یک ماه گذشته درگیر برگزاری جلسات برای رفع مشکلات ساکنین بودیم و سعی داشتیم تا با حفظ سرمایه‌های اجتماعی موجود در این محل موضوع را به شکل مسالمت آمیز پیش ببریم که متاسفانه شاهد این اتفاق هستیم و برابر با فصل نهم قانون مجازات اسلامی ماده ۵۵۸ خواستار شدیدترین مجازات برای عوامل این اقدام غیرفرهنگی هستیم.

این مقام مسئول یادآور شد: مواریث ارزشمند تاریخی – فرهنگی متعلق به همه مردم است و همه‌ی ما وظیفه نگهداری و حفاظت از این آثار را بر عهده داریم که امیدواریم با توجه به سابقه غنی فرهنگی شهر قزوین و شهروندان آن شاهد چنین اتفاقاتی در شطح شهر و استان نباشیم.

خزائلی همچنین با اشاره به تخریب بخشی از دیوار حمام تاریخی حاج کریم واقع در خیابان پیغمبریه گفت: روز شنبه ۲۶ مهر ماه در حین اجرای عملیات عمرانی شرکت آب و فاضلاب در خیابان پیغمبریه کوچه پنجعلی قسمتی از دیوار حمام تاریخی حاج کریم آسیب دیده که با توجه به حضور کارشناسان فنی اداره کل در محل حادثه و هماهنگی به عمل آمده، عملیات بازسازی و مرمت این بخش از بنا با مشارکت شرکت آب و فاضلاب در دستور کار قرار گرفت که در اسرع وقت اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان