۲۵/ربيع الأول/۱۴۴۶

-

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ شنبه

صبح قزوین موضع‌گیری غیرمنصفانه فضای صمیمی رسانه را با سوءتفاهم همراه می‌کند/ خبرنگار باید احترام هویت ملی و دینی را حفظ کند
کد خبر: ۳۴۵۲۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۱۶ ساعت: ۱۰:۳۸ ↗ لینک کوتاه

مسئول سازمان بسیج رسانه استان قزوین:

موضع‌گیری غیرمنصفانه فضای صمیمی رسانه را با سوءتفاهم همراه می‌کند/ خبرنگار باید احترام هویت ملی و دینی را حفظ کند

مسئول بسیج رسانه استان قزوین گفت: درج مطلب یا موضع گیری غیرمنصفانه‌ای که گاها توسط فرد یا افرادی قلیل که شاید بیشتر نشات گرفته از تسویه حساب‌های سیاسی باشد، فضای آرام و صمیمی رسانه استان را با حاشیه و سوءتفاهم روبرو می‌کند.

موضع‌گیری غیرمنصفانه فضای صمیمی رسانه را با سوءتفاهم همراه می‌کند/ خبرنگار باید احترام هویت ملی و دینی را حفظ کند

محمد کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به اهمیت اخلاق در رسانه اظهار کرد: اخلاق رسانه با توجه به تأثیرگذاری و گستردگی فضای رسانه‌ای، مسأله‌ای ضروری بوده زیرا ارتباط امروز مردم با رسانه‌ها بسیار تنگاتنگ و نزدیک است.

وی افزود: رسانه می‌تواند با رویکردی که اتخاذ می‌کند به جامعه آرامش بدهد یا در آن تنش ایجاد کند و بـه جریـان سـازي فکـري، اشـاعۀ افکـار و اندیـشه‌هـاي خـاص بپـردازد و ناخودآگاه مخاطبین را با نظر خود همراه کند.

مسئول بسیج رسانۀ استان قزوین بیان کرد: رسانه‌ها نه تنها بر تک تک مردم بلکه آموزه‌ها و طرز عملکرد آنها نیز حتی بر روابط میان افراد جامعه نیز تأثیرگذار است؛ به عبارتی بسته به هدفی که رسانه برای خود تعریف می‌کند با ارزش‌های اخلاقی، رابطه پیدا می‌کند.

وی عنوان کرد: در واقع، رسانه‌های گروهی به اندازه‌ای قدرت دارند که نه تنها برای آگاهی بخشی به افراد کارایی دارند بلکه تعیین می‌کنند که چه موضوعی مهم و چه موضوعی فاقد اهمیت است.

این مقام مسئول مطرح کرد: آیۀ ۷۰ سوره «احزاب» قرآن کریم یکی از بهترین، جامع‌ترین و زیباترین آیه‌هایی است که معنای تقوای رسانه‌ای را بیان می‌کند؛ «قول سدید» مورد اشاره در این آیه که به معنای سخن محکم و ریشه‌دار است، اساس کار اخلاق و تقوای رسانه‌ای است؛ زیرا خبری که به جامعه منتقل می‌شود نباید شایعه، یا مخرب و بنیان‌کن و دروغ پردازی باشد.

آراسته شدن متولیان امر به جامۀ زیبای اخلاق و تقوا ضروریست

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه رسانه از طریق خبرنگاران و اهالی مطبوعات مدیریت می‌شود آراسته شدن متولیان امر به جامۀ زیبای اخلاق و تقوا لازم و ضروریست و خبرنگار نباید هر مطلبی را عنوان کند، زیرا جامعه گاهی پذیرای آن مطلب نیست و خداوند در مسائل خبرنگاری تشبیه بسیار زیبایی دارد و آن اینکه: «سخن شما باید مانند سد جلوی طغیان را بگیرد».

کشاورز ادامه داد: خبرنگار باید حق را از باطل تشخیص دهد و توان و تحمل جامعه را نیز ارزیابی کند و سپس مطالب را در وقت مناسب و آنچه به نفع جامعه است، منتقل کند.

مسئول بسیج رسانۀ استان قزوین مطرح کرد: در اخلاق رسانه‌ای چند مطلب و موضوع باید رعایت شود که پرهیز از ناسزاگویی و بدگویی، نیک و پسندیده و دلنشین و مؤدبانه سخن گفتن، مخاطب شناسی، اجتناب از توهین و افترا، رعایت انصاف و بی‌طرفی از جملۀ آنهاست.

وی یادآور شد: خبرنگار همچنین باید حقیقت‌گویی، پرهیز از خشونت، عدم سرقت ادبی، حفظ عفّت عمومی، حفظ امنیت ملی، صداقت و رازداری، احترام به مالکیت معنوی، پرهیز از افترا و تهمت، احترام به اقلیت‌ها، احترام به هویت ملی و دینی را در نظرداشته باشد.

این مقام مسئول مطرح کرد: در استان فرهنگی و شهیدپرور قزوین، اغلب رسانه‌ها و اهالی فرهیخته و مردم‌دار مطبوعات، مسائل اخلاقی و قانونی را رعایت می‌کنند که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد؛ همچنین خبرنگاران قزوینی در موضوعات و مسائل مهم کشور پا به پای مردم و مسئولین به ایفای نقش سازنده می‌پردازند و در کل عملکرد مثبتی دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه هر از چند گاهی درج مطلب یا موضع گیری غیرمنصفانه‌ای از سوی فرد یا افرادی قلیل که شاید بیشتر نشات گرفته از تسویه حساب‌های سیاسی باشد، فضای آرام و صمیمی رسانه استان را با حاشیه و سوءتفاهم روبرو می‌کند و این موجب ناراحتی مردم و بدبینی به این قشر خدوم و فداکار می‌شود.

کشاورز مطرح کرد: در سال‌های گذشته چندین جلسه اخلاق و رسانه در محضر آیت‌الله عابدینی نمایندۀ ولی فقیه در استان و نیز آیت‌الله اسلامی نمایندۀ محترم مردم استان در مجلس خبرگان رهبری برگزار شده است که متاسفانه همین افراد محدود حاشیه ساز، غائبان و متضررین این جلسات انسان ساز و معنوی بوده‌اند.

وی در پایان گفت: امیدوارم تمام خبرنگاران بدون توجه و اعتنا به حواشی بی ثمر و سخیف، همچون گذشته با افتخار چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای جامعه باشند و با پیگیری مطالبات به حق مردم از مسئولین و اطلاع رسانی از خدمات کارگزاران نظام اسلامی به جامعه، نقش بی‌بدیل و تاثیرگذار خود را ایفا کنند.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان