۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین کاروانسرای وزیر قزوین به حال خود رها شده است/ بی‌توجهی مسئولان تخریب کاروانسرا را به‌دنبال دارد
کد خبر: ۳۴۵۰۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۵ ساعت: ۱۵:۳۴ ↗ لینک کوتاه

فعال حوزه میراث فرهنگی در مصاحبه با صبح قزوین:

کاروانسرای وزیر قزوین به حال خود رها شده است/ بی‌توجهی مسئولان تخریب کاروانسرا را به‌دنبال دارد

فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: کاروانسرای وزیر قزوین به حال خود رها شده است و مسئولان اوقاف و میراث فرهنگی برای رسیدگی به آن فرافکنی می‎کنند.

کاروانسرای وزیر قزوین به حال خود رها شده است/ بی‌توجهی مسئولان تخریب کاروانسرا را به‌دنبال دارد

یکی از فعالان حوزه میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ با اشاره به وضعیت کاروانسرای وزیر اظهار کرد: طی چند سال گذشته برای جلوگیری از عبور و مرور مردم، جدول‌گذاری در ضلع جنوبی کاروانسرا انجام شد اما تحقق این امر امکان پذیر نبود.

وی افزود: باید توجه کنیم که سرای وزیر یک محل گذر، بازار و بازارچۀ وزیری است و تردد صورت می‌گیرد؛ امروز این بنا به حال خود رها شده است و مسئولان اوقاف و میراث فرهنگی برای رسیدگی به آن فرافکنی می‎کنند.

این شهروند قزوینی تصریح کرد: ضلع جنوبی دیوار سرای وزیر اگر تخریب شود، مسلما منازل مسکونی همجوار آن دچار آسیب می‌شود؛ چراکه دیوار این سرا، تنها آجر یک رج نیست و برگرفته از آجرهای ضخیم و بسیار است.

وی عنوان کرد: داخل سرای وزیر نیز به حال خود رها شده است و مصالح آن به سرقت می‌رود و حالت مخروبه به خود می‌گیرد و پشت بام آن که در دوسال گذشته تعمیر شده بود امروز آجرهایش در حال شکستن است.

این فعال حوزه میراث فرهنگی گفت: مرمت آجرها به یک پیمانکار واگذار شد اما این پیمانکار با بی‌دقتی تمام آجرها را ساخته است؛ تقریبا دوسالی از مرمت آجرها نمی‌گذرد که این آجرها نابود شد.

وی مطرح کرد: سیستم روشنایی و برق‌کشی در سرای وزیر به خوبی صورت گرفته است اما مراقبت و ایمنی رعایت نمی‌شود و وضعیت موجود این سرا، بسیار خطرناک بوده و امکان تخریب وجود دارد.

این شهروند قزوینی ادامه داد: موتیف‌های طاق نمای سرای وزیر به اندازه‌ای ارزشمند است که می‌توان برای بازدید از آن، تور تخصصی برگزار کرد؛ باوجودی که سرای وزیر یکی از زیباترین سراهای کشور و استان است اما معماری آن از جمله کاشی‌ها به خوبی شناسایی نشده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سرای وزیر مربوط به دورۀ قاجاریه است، یادآور شد: بارندگی به سرای وزیر آسیب می‌زند اما متاسفانه توجهی از سوی متولیان امر به آن نمی‌شود.

انتهای پیام/4006

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان