۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین نخستین کاریکاتورها بعد از تجاوز صدام به ایران + تصاویر
کد خبر: ۳۴۴۹۹۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲ ساعت: ۱۱:۱۳ ↗ لینک کوتاه

نخستین کاریکاتورها بعد از تجاوز صدام به ایران + تصاویر

۴۰ سال پیش در چنین روزی نخستین کاریکاتور از تجواز رژیم بعثی به کشورمان در روزنامه کیهان چاپ شد؛ این روند در روزهای بعدی جنگ هم ادامه یافت.

نخستین کاریکاتورها بعد از تجاوز صدام به ایران + تصاویر
 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین، چهل سال پیش در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، رژیم بعث عراق با سودای اشغال ایران به کشورمان حمله کرد.

 

دوم مهرماه ۱۳۵۹ و در سومین روز از آغاز حمله عراق، نخستین کاریکاتور از این تهاجم به قلم علی دیواندری در روزنامه کیهان چاپ شد.

 

 

جواد علیزاده در سوم مهرماه (چهارمین روز تهاجم عراق) و در روزنامه کیهان، صدام را با قلاده آمریکایی و پرچم شوروی تصویر کرد تا به حمایت دو قطب غرب و شرق از صدام اشاره کرده باشد. اما مقاومت مردم ایران در قالب دستی که حالت تلنگر را دارد، به نمایش در آمد که کارکرد روحیه‌بخشی داشت.

 

 

همزمان در همین روز، حبیب‌الله صادقی با اشاره به عملیات «کمان۹۹» (بزرگترین عملیات تاریخ نیروی هوایی ایران)، صدام را در قامت دزد دریایی خوناشام اما با هواپیماهای اسقاطی‌اش تصویر کرد. روی چشم‌بند و کراوات صدام نمادهای رژیم صهیونیستی و آمریکا به دیده می‌شد. این اثر در روزنامه اطلاعات چاپ شد.

 

 

در روز پنجم مهرماه و در روزنامه کیهان، جواد علیزاده که تبحر خاصی در ترسیم کاریکاتورهای صدام داشت، کله او را شبیه گلابی تصویر کرد.

 

 

در روز ششم مهرماه ۱۳۵۹ یادداشتی در روزنامه اطلاعات تحت عنوان «عراق در صحنه خیمه‌شب‌بازی ابرقدرت‌ها» چاپ شد که با کاریکاتوری از حبیب‌الله صادقی همراه بود. او در اثر خود به ماجرای پیروزی ایران در نبرد هوایی اشاره کرده بود که صدام از این ماجرا نزد «جیمی کارتر» رئیس‌جمهور وقت آمریکا گلایه کرده است.

 

 

در هشتم مهرماه، جواد علیزاده هم در روزنامه کیهان به شکست مفتضحانه عراقی‌ها در نبرد هوایی (از دست رفتن نیمی از توانایی هوایی عراق و مختل شدن پایگاه هوایی الرشید به مدت دو ماه) اشاره کرد و این بار کله صدام را به خوک کشید. همچنین بر بازوی افسران بعثی، صلیب شکست (نشان مخصوص ارتش نازی) ترسیم کرد تا وحشیگری بعثی‌ها را با پیروان هیتلر مقایسه کرده باشد.

انتهای پیام/1404

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان