۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بازار مکاره «شاد» برای تبلت و موبایل/ گرانی گوشی هوشمند در سایه سخت‌گیری‌های وارداتی دولت جولان می‌دهد
کد خبر: ۳۴۴۹۸۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۲ ساعت: ۸:۳۰ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین از درد این روزهای خانواده‌ها گزارش می‌دهد؛

بازار مکاره «شاد» برای تبلت و موبایل/ گرانی گوشی هوشمند در سایه سخت‌گیری‌های وارداتی دولت جولان می‌دهد

در شرایطی که الزام دولت به استفاده از شبکه شاد، بازار تبلت و موبایل را داغ کرده، اما از سوی دیگر با سخت‌گیری بر واردات موبایل سبب کمبود و گرانی بیش‌ از حد این ابزار آموزش مجازی شده است.

بازار مکاره «شاد» برای تبلت و موبایل/ گرانی گوشی هوشمند در سایه سخت‌گیری‌های وارداتی دولت جولان می‌دهد

به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ به‌رغم اینکه این روزها همه مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش از وزیر تا مدیران کل با افتخار از توسعه و تجهیز شبکه شاد سخن می‌گویند، اما قیمت سرسام‌آور گوشی هوشمند تلفن همراه و تبلت بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها را سرگردان کرده است.

به‌جز خانواده‌های محروم و نیازمند که طبعاً توانایی خرید تبلت و موبایل را ندارند، بیشتر خانواده‌های با سطح درآمد متوسط هم از خرید موبایل و تبلت مناسب برای استفاده از شبکه شاد عاجز مانده‌اند؛ چراکه قیمت خرید یک تبلت یا موبایل مناسب برای آموزش مجازی محصلان امروز دو برابر حقوق و دستمزدی است که دولت و شورای عالی کار برای کارگران تصویب کرده‌اند.

ضمن اینکه ضعف زیرساخت‌های ارتباطی شبکه شاد و جوابگو بودن این شبکه در گوشی‌های با اینترنت نسل چهارم و پنجم (4G و 5G) هم کار با گوشی‌ها و تبلت‌های ارزان‌تر و قدیمی‌تر را برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها دشوار کرده و این سؤال را در ذهن خانواده‌ها ایجاد کرده که چرا دولت این همه اصرار به استفاده از شبکه شاد برای آموزش مجازی دارد؟

به همین دلیل در ابتدای شروع سال تحصیلی سری به بازار تبلت و موبایل زده و کوشیدیم تا مخاطبانمان را از قیمت این ابزار آموزش مجازی مطلع کنیم.

واردات با دلار عامل گرانی و نوسان قیمت موبایل

رئیس اتحادیه سیستم‌های مخابراتی و الکترونیک استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین اظهار کرد: قیمت کالاهای وارداتی از قبیل موبایل و تبلت به‌هر جهت وابسته به‌ قیمت دلار است و هر چقدر قیمت دلار بالاتر برود، قیمت موبایل و تبلت هم بالاتر می‌رود.

ابوالفضل ناصری با اشاره به حبابی که بعد از قطع‌شدن واردات در قیمت گوشی تلفن همراه و تبلت ایجاد شده بود، افزود: بعد از باز شدن مرزها و آغاز دوباره واردات گوشی تلفن همراه و تبلت این حباب از بین رفته است؛ اما به هر حال قیمت این کالا تحت تاثیر قیمت روزانه دلار است.

وی واردات محصولات دیجیتال و الکترونیکی با دلار را عامل گرانی و نوسان قیمت گوشی‌های تلفن همراه دانست و ادامه داد: به دلیل اینکه واردکننده، موبایل یا تبلت را با قیمت دلار می‌خرد ازاین‌رو مدام قیمت این محصولات تحت تاثیر نرخ دلار است.

ناصری عنوان کرد: قیمت موبایلی که واردکننده امروز به واسطه یا فروشنده می‌فروشد، براساس آن دلاری که خریده محاسبه می‌کند؛ حال اگر ارزش ریال در مقابل دلار افت می‌کند، برای آن واردکننده تاثیری ندارد.

قیمت تبلت دوران ثبات را سپری می‌کند

نماینده رؤسای اتحادیه تلفن همراه کشور در جواب این سؤال که «چرا واردکننده‌ای که موبایل را با نرخ دلار 16 هزار تومان وارد کرده، امروز آن را به نرخ دلار 25 هزار تومان عرضه می‌کند؟» بیان کرد: اگر واردکننده موبایل یا تبلت بخواهد این کالاها را براساس قیمت ریال روز خرید کند و بخواهد موبایل را براساس ریال به من و شما بفروشد، شاید ظرف سه ماه قدرت خرید او 30 تا 60 درصد کاهش پیدا کند؛ چرا که کالای خود را با دلار تامین می‌کند و در این صورت سرمایه دلاری خود را ظرف چندماه از دست می‌دهد.

ناصری با بیان اینکه قیمت تبلت اکنون ثبات نسبی دارد، یادآور شد: به دلیل واردات زیاد این محصول و رقابت شدیدی که بین فروشندگان برای فروش تبلت با پایین‌ترین قیمت وجود دارد، نوسان چندانی در قیمت تبلت نداریم و معمولاً تبلت‌ها با سود ناچیزی به خریداران عرضه می‌شود.

تبلت مناسب برای دانش‌آموزان حداقل چهار میلیون‌ تومان قیمت دارد

یک فروشنده گوشی تلفن همراه هم حداقل قیمت برای خرید یک تبلت مناسب برای استفاده از شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد) را چهار میلیون تومان دانست و گفت:‌ تبلت‌هایی که اکنون کارایی خوبی برای مدارس دارد و خوش‌فروش هستند، دو مدل تبلت کره‌ای 8 و 10 اینچی هستند که البته قیمت تبلت 10 اینچی حدود پنج میلیون و 500 هزار تومان است و البته مدل‌های چینی ارزان‌تری در بازار وجود دارد.

شرط و شروط واردکننده برای فروش موبایل به فروشندگان

محسن اسدی هم با بیان اینکه فروش تبلت در موبایل‌فروشی‌ها از اردیبهشت‌ماه امسال به خاطر تعطیلی مدارس چندین برابر شده است؛ عنوان کرد: با این حال به دلیل خرید‌وفروش بالایی که در بازار وجود دارد و رقابت شدید بین واردکنندگان فروش تبلت آنچنان سود قابل توجهی ندارد و نوسان زیادی در قیمت تبلت نداریم.

وی تبلت را کالای فرعی عمده فروشندگان موبایل در سطح کشور دانست و یادآور شد: تبلت هم اکنون برای جور شدن جنس توسط فروشندگان موبایل تهیه می‌شود؛ چرا که یکی از شروط واردکنندگان و توزیع کنندگان بزرگ موبایل برای فروش گوشی‌هایشان به ما این است که در ازای تعدادی گوشی همراه حتماً چند عدد تبلت هم از آنها بخریم.

بازار خوبی که کرونا برای موبایل‌فروشان ایجاد کرده است

دیگر فروشنده موبایل و تبلت در قزوین هم با اشاره به واردات بالای تبلت در شروع فصل مدارس بیان کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی بیشتر واردکنندگان موبایل اقدام به واردات تعداد بی‌شماری تبلت کردند و حتی واردکننده‌هایی که علاقه‌ای به بازار تبلت نداشتند، طی چند روز اخیر تعداد زیادی تبلت وارد بازار کرده‌اند.

مجید رحمانی اطلاع نداشتن از میزان نیاز بازار و واردات رقبای دیگر را دلیل واردات زیاد تبلت دانست و اضافه کرد: وقوع بحران کرونا و تعطیل شدن مدارس و آموزش غیرحضوری بازار خوبی برای تبلت و گوشی تلفن همراه به وجود آورده و با توجه به کمبود گوشی موبایل و سخت‌گیری‌های دولت در این حوزه منجر به گرانی بیش از حد این محصول شده است.

هجمه برندهای چینی به بازار موبایل استان‌ها

رحمانی ادامه داد:‌ اکنون فروشندگان موبایل برای اینکه بتوانند گوشی‌هایشان را به قیمت خوبی بفروشند، تبلت می‌آورند؛ چرا که واردکننده‌ها با ما شرط می‌کنند که در قبال خریدن مثلاً 50 گوشی باید 10 تبلت هم بخریم.

وی با اشاره به هجمه موبایل‌ها و تبلت‌های چینی به بازار ایران تصریح کرد: هم اکنون برندهای چینی تولیدکننده موبایل و تبلت سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در استان‌ها می‌کنند و برندشاپ‌‌هایی را در همین قزوین به‌راه انداخته‌اند که برای راه‌اندازی آن تا 700 میلیون تومان دکور رایگان را به عمده‌فروشان موبایل هدیه کردند.

به گزارش صبح قزوین؛ اگرچه طبق بررسی‌های انجام‌شده بازار تبلت فضای آرامی را سپری کرده و نوسان زیادی در قیمت این محصول دیده نمی‌شود، اما بالا بودن بیش از حد قیمت پایه این محصول بیشتر خانواده‌ها را مجبور به خرید گوشی‌های تلفن همراهی کرده که قیمت آنها در سایه نبود نظارت دولت و دستگاه‌های متولی روز به روز بیشتر می‌شود.

جالب اینکه هرگاه قیمت دلار افزایش می‌یابد، قیمت این محصولات بیشتر می‌شود، اما با فروکش کردن قیمت دلار قیمت این کالاها در بهترین حالت ثابت می‌ماند.

موضوعی که نشان‌دهنده «به حال خود رهاشدن بازار» به ویژه بازار محصولات وارداتی مانند موبایل و تبلت است و به نظر می‌رسد دولتی‌ها علاقه ندارند در ماه‌های پایانی کار خود دردی از مشکلات جامعه را کم کنند و با الزام دانش‌آموزان به استفاده از شبکه «شاد» فقط والدین آنها را «غمگین» کرده‌اند.
انتهای پیام/۵۰۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان