پایگاه خبری صبح قزوین

آخرین اخبار استان قزوین

برای موفقیت‌ خود هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت داشتم/ هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم
کد خبر: ۳۴۴۹۶۹ نویسنده: نازنین زهرا افشار تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۷/۱ ساعت: ۱۰:۳۹ ↗ لینک کوتاه

حائز رتبه ششم کنکور علوم انسانی از قزوین:

برای موفقیت‌ خود هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی بلندمدت داشتم/ هیچ کلاس کنکوری شرکت نکردم

حائز رتبه ششم کنکور علوم انسانی گفت: برای موفقیت در کنکور سراسری هدف‌گذاری کرده و برنامه‌ریزی بلندمدت داشتم و برای هر هفته و هر ماه برنامه جداگانه‌ای تعریف کرده و در نهایت تلاش کردم تا چشم انداز کلی برای خود داشته باشم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ نازنین زهرا افشار دانش‌آموز مستعد قزوینی بر اساس اعلام سایت سازمان سنجش موفق به کسب رتبه شش کنکور در گروه آزمایشی علوم انسانی شد.

وی که جایگاه پنجم منطقه و 179 زبان را به خود اختصاص داده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین از دلایل موفقیت و میزان مطالعه روزانه‌اش برای کسب آمادگی جهت شرکت در آزمون سراسری کنکور می‌گوید.

افشار که در رشته علوم انسانی دبیرستان فرزانگان تحصیل کرده است؛ عنوان می‌کند: دانش‌آموزان علاقمند به دانستن میزان درصد پاسخ دهی به دروس مختلف برای کسب رتبه بالا در کنکور باید بدانند این گونه نیست که ما باید همه دروس خود را ۱۰۰ درصد بزنیم.

وی ادامه می‌دهد: من نیز در برخی دروس قوی بوده و به طور مثال درس اقتصاد را 100درصد و ادبیات تخصصی 96 درصد زدم اما برخی از دروس چون چالشی است شاید کسب درصد 100 برای همه غیرممکن باشد مثلا درس فلسفه و منطق را 64 درصد زدم البته همه تلاشم را به کار گرفتم.

افشار اظهار می‌کند: باید بیشتر تلاش کنیم و همه همت خود را به کار بگیریم اما اینکه فکر کنیم همه دروس را باید 100 درصد بزنیم اصلا اندیشه درستی نیست.

وی عنوان می‌کند: سال اولی بود که در کنکور سراسری شرکت می‌کردم. برای کسب رتبه بالا تلاش می‌کردم و دوست داشتم رتبه زیر ۱۰۰ کسب کنم اما با این وجود نمی‌توانستم دقیق پیش‌بینی کنم که در نهایت چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود چون این امر بستگی به عوامل مختلفی دارد.

حائز رتبه ششم کنکور علوم انسانی به حال و هوای روزی که متوجه کسب رتبه ششم در آزمون کنکور شد اشاره کرده و می‌گوید: ساعت پنج و نیم صبح بود که از خواب بیدار شدم، به سایت سازمان سنجش مراجعه کرده و متوجه کسب رتبه ششم شدم.

وی می‌افزاید: بسیار هیجان زده و خوشحال بودم؛ بنابراین بی اختیار و سریع والدینم را از خواب بیدار کرده و به آنها هم اطلاع دادم و خواستم که دوباره کارنامه مرا در سایت سازمان سنجش نگاه کنند چون دچار تردید بودم که نکند در دیدن رتبه‌ام اشتباه کرده باشم.

افشار درباره میزان ساعات مطالعه روزانه‌اش می‌گوید: میزان مطالعه روزنه‌ام متغیر بود و سعی می‌کردم حداقل ۵ ساعت مطالعه در روز را داشته باشم البته روزهایی که مدرسه تعطیل بود از ۸ تا ۱۰ ساعت برنامه‌ریزی کرده و درس می‌خواندم.

وی عنوان می‌کند: برای آزمون کنکورم هدف‌گذاری کرده و برنامه‌ریزی بلندمدت داشتم و برای هر هفته و هر ماه برنامه جداگانه‌ای تعریف کرده و در نهایت تلاش کردم تا چشم انداز کلی داشته باشم.

افشار ادامه می‌دهد: دروسی همچون ریاضی، فلسفه و منطق و عربی و فارسی به نگاه بلندمدت نیاز دارند چون درس‌هایی نیستند که با 10 ساعت مطالعه در یک روز بتوان به نتیجه خوبی رسید اما برخی از دروس نظیر اقتصاد، روانشناسی و جامعه شناسی نیازمند تکرار و مرور فراوان هستند و حتماً باید به صورت پیوسته در برنامه درسی گنجانده شوند.

وی بیان می‌کند: خیلی دوست داشتم که رتبه زیر ۱۰۰ کسب کنم تا انتخاب رشته آسانی داشته باشم ضمن اینکه پاسخ زحمات خانواده و معلمانم را که بسیار در مسیر رسیدن به موفقیت پشتیبان و همراهم بودند با کسب رتبه خوب داده باشم.

این دانش‌آموز نخبه با اشاره به دلایل موثر در کسب موفقیت می‌گوید: بدون تردید لطف و عنایت الهی شامل حالم شد تا در همه مراحل بتوانم پرانرژی، باانگیزه و امیدوار برای رسیدن موفقیت تلاش کنم؛ گرچه در مسیر رسیدن به اهداف فراز و نشیب بسیار وجود دارد اما باید با انگیزه و پشتکار فراوان و امید به تحقق اهداف بر همه این مشکلات و موانع فائق آمد و قدم‌ها را محکم برداشت.

افشار، تاثیر خانواده در رسیدن به موفقیت و شناسایی استعداد فرزندان و تلاش برای شکوفایی آن را بی‌بدیل و بی‌نظیر دانسته و ادامه می‌دهد: ایجاد فضایی مناسب در منزل همراه با آرامش‌ و نشاط برای مطالعه بسیار تاثیر دارد و خانواده‌ام همواره حامی و پشتیبانم بودند.

حائز رتبه ششم کنکور علوم انسانی بیان می‌کند: اینکه شما احساس کنید صرفا برای خانواده یک عدد یا رتبه کنکور نیستید بلکه شخصیت شماست که برای خانواده مهم است به فرد احساس آرامش و اطمینان منتقل می‌کند.

وی عنوان می‌کند: در دوران تحصیلم معلمان بسیار خوبی داشتم که از همان کلاس اول ابتدایی مرا به درس خواندن ترغیب کردند. در ادامه در دوران دبیرستان نیز معلمانم کمک و همراهم بودند و موجب جذب بیشترم برای درس خواندن شدند که بسیار قدردان زحمات آنها هستم.

افشار در مورد انتخاب رشته دانشگاهی‌اش می‌گوید: به رشته حقوق و ادبیات و روانشناسی علاقه زیادی دارم اما در حال تحقیق هستم و سعی می‌کنم فضای کاری مشاغل مختلف را هم در نظر بگیرم و بر اساس آن انتخاب کنم.

وی می‌افزاید: مسئله انتخاب رشته بسیار مهم است چراکه کنکور و درس و تحصیل بازه زمانی محدودی دارد که می‌گذرد اما رشته تحصیلی و به طبع آن شغلی که انتخاب می‌کنیم تا آخر عمر همراه ما خواهد بود.

افشار با بیان اینکه مادرم دبیر ریاضی دوره دبیرستان و پدرم شغل اداری دارد؛ تصریح می‌کند: هیچ کلاس کنکوری شرکت نکرده و از آموزش‌های مدارس استفاده می‌کردم و فقط آزمون می‌دادم.

وی با توصیه به دانش‌آموزانی که سال آینده کنکور شرکت خواهند کرد؛ بیان می‌کند: باید برنامه‌ریزی خیلی خوبی برای رسیدن به اهدافشان داشته باشند و ناامید نشوند؛ از طرفی با توجه به شرایط کرونایی و اینکه برخی دانش‌آموزان شرایط غیرحضوری را انتخاب کردند با دقت و پشتکار دروس خود را مطالعه کنند.

حائز رتبه ششم کنکور علوم انسانی اضافه می‌کند: پیشنهاد می‌کنم کنکوری‌ها با برنامه‌ریزی و تلاش راه خود را ادامه دهند حتماً برای خود هدف‌گذاری داشته باشند و اگر یک یا دوبار به نتیجه دلخواه نرسیدند ناامید نشوند.

افشار در مورد فضای متفاوت آزمون کنکور امسال به دلیل شرایط کرونایی می‌گوید: شرایط کرونایی کمی مایه نگرانی شده بود که مبادا استفاده از ماسک در طول زمان آزمون، تنفسم را دچار مشکل نکند برای همین منظور پیش از آزمون، قرار گرفتن در چنین فضایی را به نوعی تمرین کردم تا در روز کنکور به این شرایط عادت کرده و کمتر با مشکل مواجه شوم.

وی در پایان تصریح می‌کند: البته امسال کنکور بسیار متفاوتی بود چون به دلیل کرونا یک ماه و نیم زمان بیشتری در اختیار داشتیم ضمن اینکه مدارس تعطیل شد و بیشتر در منزل بودیم و فقط یک برنامه ریزی مناسب با استفاده بهینه از زمان برای مطالعه و تفریح، رمز موفقیت و سرعت بخشیدن برای رسیدن به اهداف بود.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها