۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین راه‌اندازی "باغ کتاب" در قزوین/ شعار پایتخت خوشنویسی کشور را در استان قزوین عملیاتی کنید
کد خبر: ۳۴۴۸۸۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲۹ ساعت: ۱۴:۵۲ ↗ لینک کوتاه

در نشست فعالان فرهنگی با استاندار مطرح شد؛

راه‌اندازی "باغ کتاب" در قزوین/ شعار پایتخت خوشنویسی کشور را در استان قزوین عملیاتی کنید

در نشست فعالان فرهنگی با استاندار قزوین مطرح شد که حوزه فعالیت‌های فرهنگی و ادبی و شعر با مشکلات عدیده ای روبروست و باید اقدامات موثری در تحقق یکی از شعارهای فرهنگی که تبدیل قزوین به پایتخت خوشنویسی کشور بود، برداشته شود.

راه‌اندازی "باغ کتاب" در قزوین/ شعار پایتخت خوشنویسی کشور را در استان قزوین عملیاتی کنید

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین، محمدحسین اسماعیلی امروز(شنبه) در نشست جمعی از شاعران و نویسندگان با استاندار قزوین که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، اظهار کرد: برنامه‌های مختلفی توسط اداره‌کل فرهنگ و ارشاد قزوین برگزار می‌شود که از نمونه آن می‌توان به برنامه "در محضر عشق" اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش شعر و ادبیات در جامعه افزود: زبان و ادبیات عنصر مهمی از بدنه فرهنگی شعر است، زیرا برای فهم و ارائه فرهنگ نیازمند زبان مشترک هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قزوین بیان کرد: زبان و ادبیات فارسی به عنوان ابزار به فرهنگ، هویت و ماهیت در سطح بین‌المللی معنا می‌دهد و ما برای درک آن نیازمند فرهنگ هستیم تا بدانیم معنا چگونه در زبان و ادبیات تولید می‌شود.

اسماعیلی عنوان کرد: زبان و ادبیات عامل مهمی برای وحدت و انسجام ملی و محور اشتراک در سطح کشور بوده و از اهمیت رفیعی برخوردار است؛ نامگذاری روز زبان و ادبیات فارسی در تقویم، تلنگری ارزشمند است تا به پاسداشت زبان و ادبیات فارسی بپردازیم تا از گزند آسیب‌ها و مخاطرات فرهنگی مصون باشد.

راه اندازی انجمن ادبی در قزوین

وی اضافه کرد: ما باید بسترها و برنامه‌ریزی دقیق و جامعی داشته باشیم چراکه استان قزوین با دارا بودن شخصیت‌های ادبی و تاریخی از جمله شاعران عبید زاکانی، در دوران معاصر دکتر دبیر سیاقی و ده‌ها شخصیت نشان از این دارد که قزوین در جایگاه ادیبان و نویسندگان شعر و ادب فارسی است.

این مقام مسئول با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان قزوین اضافه کرد: احیای مفاخر قزوین، راه‌اندازی انجمن ادبی قزوین، حمایت از خرید کتاب مولفین استان قزوین و راه‌اندازی باغ کتاب از جمله اقدامات در حال پیگیری است.

حامدی‌فر نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه امیدواریم با حل مشکلات ناشران بتوان گامی در حوزه ادبیات برداشت، اظهار کرد: تعاونی ناشران استان حامی مولفان برای چاپ است که البته دغدغه‌هایی در این حوزه وجود دارد.

وی بیان کرد: باتوجه به اینکه راه‌اندازی"باغ کتاب" از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده است، در این باغ تلاش داریم آثار تمام مولفان قزوین در آن باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و ارتباط مستقیم بین ناشران و مخاطبان برقرار باشد.

مدیرعامل تعاونی ناشران استان قزوین عنوان کرد: برای پیگیری راه‌اندازی باغ کتاب، جلسات مختلفی به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد با مسئولان ارشاد برگزار شده است و باغ کتاب تهران برای حمایت اعلام آمادگی کردند و شهرداری نیز حمایت‌هایی را درنظر دارد.

برای برگزاری کنگره‌ها و برنامه‌های فرهنگی با مشکل روبرو هستیم

محمدعلی حضرتی‌ها نیز در این دیدار اظهار کرد: در تمام طول تاریخ، شعر عین بخش هویت و فرهنگ ماست و ما در جهان نیز با شعر افتخار می‌کنیم.

وی مطرح کرد: شعرای قزوین نیز در دوره تاریخ نقش داشتند و در دوران دفاع مقدس نیز شعر اثرگذار بود و گاها یک مصراع شعر موثر است.

فعال فرهنگی استان قزوین اضافه کرد: امیدواریم در استان قزوین رویکردهای نوینی به شعر صورت بگیرد و شاهد آغاز دوران پرباری در این حوزه باشیم.

علی جلیلوند نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: اگر بخواهیم قزوین را با استان‌های دیگر مقایسه کنیم، تفاوت بسیاری با آنها وجود دارد؛ برای برگزاری کنگره‌ها و برنامه‌های فرهنگی با مشکل روبرو هستیم.

دبیر مجمع شعر آئینی کمیت استان قزوین در پایان گفت: با مشکلات مالی و موضوعات صنفی روبرو هستیم و درخواست داریم نظارت و بررسی صورت بگیرد؛ اگر از قزوین به عنوان پایتخت خوشنویسی یاد می‌شود باید برای تحقق این شعار، تلاش کرد.

انتهای پیام/۴۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان