۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین پیگیری مشکل عوارضی قزوین به تهران از دادستان کل کشور/ مسئولین به وعده‌ها عمل نکنند، تصمیمات سخت‌تری می‌گیریم
کد خبر: ۳۴۴۸۸۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲۹ ساعت: ۱۳:۵ ↗ لینک کوتاه

دادستان مرکز استان اعلام کرد

پیگیری مشکل عوارضی قزوین به تهران از دادستان کل کشور/ مسئولین به وعده‌ها عمل نکنند، تصمیمات سخت‌تری می‌گیریم

دادستان مرکز استان گفت: پیمایشی شدن عوارضی قزوین به تهران یک حق عامه‌ای است که مسئولین اجرایی باید در این رابطه جوابگو باشند تا تصمیمات سخت‌تری گرفته نشود.

پیگیری مشکل عوارضی قزوین به تهران از دادستان کل کشور/ مسئولین به وعده‌ها عمل نکنند، تصمیمات سخت‌تری می‌گیریم
محمد قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ در خصوص عوارضی قزوین به تهران اظهار کرد: مردم مطالبات به حقی در این زمینه دارند چراکه اگر قرار است دولت درآمدی داشته باشد باید زیرساخت‌ها را هم فراهم کند.

وی افزود: اخذ عوارضی به صورت الکترونیکی یک اتفاق جدیدی در کشور ما است چراکه در گذشته به صورت سنتی دریافت می‌شد و این طرح خوبی است اما باید زیرساخت مناسب آن را هم فراهم می‌کردند که متاسفانه اینگونه نبوده است.

دادستان مرکز استان ادامه داد: این طرح یک طرح کشوری است که استان قزوین نقشی در آن ندارد درحالی که باید از قبل برای شهرهای اقماری مرکز استان فکر می‌شد چراکه واقعا در حق ساکنین این مناطق اجحاف شده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: دستگاه قضائی مستقیما در این کار نقشی ندارد اما دادستان از باب حقوق عامه ورد کرده است؛ هم باید شرکت مربوطه نماینده‌اش را در استان مستقر کند و هم عوارض قزوین به تهران پیمایشی شود.

قاسمی عنوان کرد: نکته دیگری هم که وجود دارد، باید یک جاده دسترسی برای مهرگان ایجاد شود که آن را هم پیگیری می‌کنیم تا این شهروندان بتوانند مستقیما از آن جاده استفاده کنند و نیاز به پرداخت عوارضی نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی باید وعده پیمایشی شدن عوارضی قزوین به تهران را هرچه زودتر عملی کند

این مقام قضائی استان تصریح کرد: به هر حال موضوع از طریق دستگاه‌های اجرایی و هم دستگاه قضائی پیگیری می‌شود و جلسات مختلفی هم برگزار شده است اما این طرح چون کشوری اجرا می شود لذا متولیان کشوری باید پاسخگو باشند.

وی افزود: اینکه تاکنون پیگیری‌ها نتیجه نداده به این علت است که در استان تصمیم‌گیرندگان و تصمیم سازان حضور ندارند و نمایندگانی را معرفی کردند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: در سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به استان هم تصمیم بر پیمایشی کردن عوارض داشتند که ما هم پیگیری می‌کنیم و در دستور کار قرار دارد.

قاسمی بیان کرد: در طرح‌های این چنینی باید از قبل بسته‌های جانبی آن هم تهیه شود چراکه شهروندانی که در این مناطق زندگی می‌کنند از اقشار کم درآمد هستند و در گزارشی که به دادستان کل کشور نوشتم نیز به این نکته هم اشاره کردم.

وی با بیان اینکه ساکنین این مناطق نیازهای روزانه خود را از مرکز استان تهیه می‌کنند، گفت: این یک حق عامه‌ای است که مسئولین اجرایی باید در این رابطه جوابگو باشند تا تصمیمات سخت‌تری گرفته نشود.

این مقام مسئول اذعان کرد: این دوربین‌‎ها در فواصل مختلفی قرار دارد و اگر تغییراتی قرار است انجام شود باید از خروجی تهران صورت گیرد که کارشناسان هم این نظر را دارند.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین افزود: درآمدهای ناشی از عوارض در محل جاده‌ها براساس قراردادهایی که وجود دارد مصرف می‌شود و شرکت پیمانکار هم درواقع وصول کننده عوارض است.

قاسمی ادامه داد: این عوارض پس از وصول به حساب خزانه واریز می‌شود که برای مرمت، توسعه، نگهداری و ایمن سازی جاده مصرف می‌شود و از این جهت نظارت‌های کافی وجود دارد؛ چون از سیستم وصول می شود لذا یک ریال هم نمی‌توانند در جای دیگر مصرف کنند.

راه‌اندازی جاده جدید مهرگان بخشی از مشکلات ساکنین را حل می‌کند  

وی با بیان اینکه هر کار نویی یکسری مشکلات دارد اما مردم نباید اسیر این مشکلات شوند، گفت: پرداخت عوارضی از قزوین به سمت محمدیه و مهرگان ناعادلانه است و وزارت راه به دنبال این است که هر کسی به هر میزانی که از آزادراه یا اتوبان استفاده می‌کند به همان میزان عوارض پرداخت کند و این اصل مسلمی است.

دادستان مرکز استان افزود: کسی که از تهران به قزوین سفر می‌کند طبیعتا مسیر طولانی را طی می‌کند و کسی که از قزوین به مهرگان یا محمدیه می‌رود نیز مسیر کوتاهی را طی می‌کند که نباید عوارض کلی را پرداخت کند و این اجحاف است.

قاسمی یادآور شد: یکی از پیشنهاداتی که به دادستان کل کشور دادیم همین بحث توقف اخذ عوارض بوده یا اینکه حداقل فعلا افراد هزینه‌ای که در این مسیر تردد کردند را نپردازند تا مشکل حل شود اما مشروط به تایید پیشنهاد ما از سوی دادستان کل کشور است که مکاتبات آن انجام شده و طی این هفته نتیجه مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: راهکار کوتاه مدت در شرایط کنونی توقف اخذ عوارضی است که البته بر اساس دستورالعمل جدیدی که به ما ابلاغ شده تصمیمات این چنینی بعد از تایید دادستان کل کشور به مرحله اجرا درمی‌آید که در حال پیگیری هستیم.

دادستان مرکز استان در پایان گفت: آن جاده و مسیری هم که برای مهرگان پیش بینی شده اگر به مرحله اجرا برسد شاید بخشی از مشکلات مردم حل شود.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان