۱۸/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۰۹ پنجشنبه

صبح قزوین افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مواداولیه صنعت چاپ را مختل کرد/ دولت به جای حمایت کارشکنی می‌کند
کد خبر: ۳۴۴۸۰۹ نویسنده: هاشم نیساریان تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲۵ ساعت: ۱۲:۲۳ ↗ لینک کوتاه

یک چاپخانه‌دار قزوینی:

افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مواداولیه صنعت چاپ را مختل کرد/ دولت به جای حمایت کارشکنی می‌کند

یک چاپخانه‌دار قزوینی با اشاره به افزایش قیمت مواد مصرفی مورد استفاده در حوزه چاپ گفت: دولت نه تنها حمایت نمی‌کند بلکه شرایط را سخت‌تر هم می‌کند

افزایش ۱۰۰درصدی قیمت مواداولیه صنعت چاپ را مختل کرد/ دولت به جای حمایت کارشکنی می‌کند
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ با شیوع ویروس کرونا بسیاری از مشاغل دچار مشکلاتی شدند که باعث شد تا فعالان در حوزه‌های مختلف با کسادی بازار و افت شدید فروش، افزایش قیمت مواداولیه و در نهایت کاهش تقاضا مواجه شوند که روزهای سختی را برای آن‌ها رقم زد.

حوزه چاپ هم از جمله این مشاغل است که شاید بی‌سروصدا به کار خود ادامه می‌دهد اما فعالان در این صنعت هم سال‌هاست با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند که باتوجه به شرایط کنونی، تشدید شده است.

هاشم نیساریان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ با اشاره به سابقه فعالیت خود در حوزه چاپ اظهار کرد:‌ باتوجه به اینکه در گذشته افراد بنا بر تجربه‌هایی که کسب کرده بودند نیز در شغلی مشغول به کار می‌شدند و آن را ادامه می‌دادند، من هم در آن زمان پس از یک دوره کار در یکی از چاپخانه‌ها و آموزش و کسب تجربه در این صنعت، در سال 1372 چاپخانه هنر را تاسیس کردم.

وی با بیان اینکه هم اکنون 10 نفر در چاپخانه ما مشغول به کار هستند، ابراز کرد: تعداد مراجعین شخصی ما جهت چاپ آگهی یا کارت عروسی و از این دست موارد محدود است و بیشتر با صنایع، شرکت‌ها و ادارات همکاری داریم و فعالیت‌هایی از قبیل چاپ روزنامه‌های محلی، جعبه برای شرکت‌های مختلف، جعبه دارو، بروشور دارویی را انجام می‌دهیم.

از روزی 30 درصد سود به 10 درصد افت کرده‌ایم

این چاپخانه‌دار در رابطه با درآمد این شغل افزود: درواقع باید گفت که تعریف خوب، برای هرکس متفاوت است اما امروزه در شرایط موجود چیزی به نام “درآمد خوب” وجود ندارد؛ با این وجود اگر از این شرایط چشم پوشی کنیم به دلیل علاقه زیادی که به کارم دارم راضی هستم.

وی با بیان این که مشکلات اقتصادی تاثیر بسیاری در کسب و کارها گذاشته است، تصریح کرد: امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی اکثر صنایع با 30درصد و حداقل ظرفیت خود کار می‌کنند؛ باتوجه به همکاری که با بخش صنعت داریم شاهد هستیم که بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل کمبود مواد اولیه و مشکلات مالی تعطیل شده‌اند و تعطیلی بخش صنعت بسیاری از موارد را تحت‌‎الشعاع قرارمی‌دهد که صنعت چاپ هم یکی از این موارد است.

نیساریان افزود: این روزها ویروس کرونا هم به گونه‌ای چوب لای چرخ مشاغل گذاشته و ما هم از دست کرونا در امان نبودیم و با کاهش فعالیت صنایع، کار ما هم کمتر شده است.

این فعال حوزه چاپ با اشاره به افزایش قیمت مواد مصرفی مورد استفاده در حوزه چاپ بیان کرد: مواد مصرفی ما هم مانند همه اقلام 50 تا 100 درصد افزایش قیمت داشته و از طرفی نمی‌توانیم متناسب با گرانی روی کالاها افزایش قیمت داشته باشیم چراکه استقبال و توان خرید مشتری بسیار کم می‌شود، به همین دلیل روز به روز حاشیه سود ما در حال کاهش است به طوری که از روزی 30 درصد سود به 10 درصد افت کرده‌ایم.

وی درباره‌ سختی کار چاپ گفت: هر شغلی سختی خود را دارد اما برای ما باتوجه به اینکه سال‌هاست تجربه داریم، سختی خاصی ندارد و تنها عوامل بیرونی و نظام اداری از جمله مالیات و انرژی‌های حامل است که برای ما مشکل ایجاد می‌کند.

افزایش قیمت لحظه‌ای مواداولیه و انرژی‌های حامل کمرشکن است

نیساریان با بیان این که امروزه کار کردن در کشور ما سخت شده است، اظهار کرد: اگر به گذشته برگردم به دلیل علاقه‌ای که به کارم دارم باز هم آن را انتخاب می‌کنم اما به فرزندانم توصیه نمی‌کنم که در این حوزه ورود کنند چراکه امروزه کار کردن بسیار سخت شده و هر اداره به نحوی چوب لای چرخ ما می‌گذارد و دولت هم نه تنها حمایت نمی‌کند بلکه شرایط را سخت‌تر هم می‌کند.

چاپخانه‌دار قزوینی درباره حمایت‌های دولت در زمینه کرونا اضافه کرد: به جز وام کرونا که به همه مشاغل تعلق گرفت هیچ حمایت دیگری از صنعت چاپ صورت نگرفته است و از هیچ نوع یارانه‌ای برخوردار نیستیم.

نیساریان بیان کرد: در همه کشورهای پیشرفته یا در حال پیشرفت اولین موضوع برای رشد هر چیزی حمایت است که باید از رده‌های بالاتر صورت گیرد، برای مثال باید اعتباری برای یک صنف یا صنعت در نظر گرفته شود که متاسفانه در کشور ما انجام نمی‌گیرد.

وی در پایان گفت: بزرگترین خواسته ما این است که دولت برای ما مانع ایجاد نکند و اجازه دهند با آرامش به فعالیت خود ادامه دهیم چراکه مالیات یا افزایش هزینه انرژی‌های حامل که بدون هیچ نظارتی هر لحظه در حال افزایش است، مواردی است که جلوی پیشرفت ما را می‌گیرد.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان