۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین نارضایتی بازنشستگان از اجرای ناعادلانه قانون همسان سازی/ طومار مشکلاتی که به انتها نمی‌رسد
کد خبر: ۳۴۴۷۸۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۲۴ ساعت: ۱۱:۳۳ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از مشکلات بازنشستگان؛

نارضایتی بازنشستگان از اجرای ناعادلانه قانون همسان سازی/ طومار مشکلاتی که به انتها نمی‌رسد

بازنشستگان معتقدند که همسان سازی شاید برای حقوق‌های بالا، مقرون به صرفه باشد اما برای حداقل‌بگیران در مقابل این حجم از تورم خیلی دردی را دوا نمی‌کند.

نارضایتی بازنشستگان از اجرای ناعادلانه قانون همسان سازی/ طومار مشکلاتی که به انتها نمی‌رسد
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بازنشستگان ذخایر جامعه محسوب می‌شوند که متأسفانه با مشکلات عدیده درمانی و چالش‌های ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی مواجه هستند.

افزایش حقوق بازنشستگان تاکنون چالش‌های زیادی را باخود به همراه داشته است؛ به ویژه اینکه پس از تحریم‌ها و افزایش نرخ تورم، همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار قرار گرفت.

همسان سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی بود که در نهایت اول مردادماه امسال بعد از یازده سال با هزاران پیچ وخم و پیگیری‌های وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی اجرایی شد.

براساس قانون متناسب سازی برای حداقل بگیران بین ۵۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش و غیر حداقل بگیران تا ۸۰۰ هزار تومان افزایش داشت که به تناسب سنوات آنها و وصولی فعلی محاسبه شد.

اما علی رغم اجرای همسان سازی و افزایش حقوق‌ها، بازنشستگان به مبلغ پرداختی انتقادات زیادی دارند؛ چراکه قرار بود همسان‌سازی به نحوی انجام شود که دریافتی ماهانه هیچ بازنشسته‌ای زیر دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نباشد، اما حالا هم مبلغ دریافتی بسیاری از افراد زیر این عدد است و هم سنوات مشاغل سخت و زیان‌آور در این طرح لحاظ نشده است.

بازنشستگان معتقدند که همسان سازی شاید برای حقوق‌های بالا مقرون به صرفه باشد اما برای حداقل بگیران در مقابل این حجم از تورم خیلی دردی را دوا نمی‌کند.

یکی از بازنشستگان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: متاسفانه قانون همسان سازی هم برای ما چاره ساز نیست؛ چراکه دریافتی ما در برابر تورمی که هر روز چشم باز می‌کنیم چند قلم جنس گران‌تر شده، کار به جایی نمی‌برد.

وی افزود: قانون همسان سازی باید براساس نرخ تورم صورت گیرد تا حداقل بازنشستگان مجبور نشوند برای هزینه ماهانه خود دست به دامان بستگان و آشنایان شوند.

این شهروند قزوینی عنوان کرد: معمولا بازنشستگان هزینه‌هایی از قبیل تامین هزینه ازدواج و جهیزیه فرزندانشان را برعهده دارند که برخی هم تاکنون از زیر بار بدهی که برای عروسی فرزندانشان متحمل شدند نیز نتوانسته‌اند قدم علم کنند.

وی بیان کرد: خانه بازنشستگان خانه پدری محسوب می‌شود که درش به روی فرزندان و نوه‌ها باز است؛ اما با این حجم از تورم و دریافتی ناچیز، ما دیگر توان پذیرایی از فرزندانمان را نداریم.

این بازنشسته کارگری ابراز کرد: چرا باید قانون همسان سازی کارگران تامین اجتماعی با بازنشستگان لشکری و کشور متفاوت باشد؟ مگر آن‌ها زیر آسمانی جز آسمان ما زندگی می‌کنند؟

وی تاکید کرد: این نهایت بی‌عدالتی است که یک کارگر باوجود تنش‌ها و عرق‌هایی که در اثر گرما با 12 ساعت کاری مقابل نور آفتاب ریخته است، در برابر کارمندانی که در محیط اداره و با نهایت هشت ساعت کاری که همه امکانات رفاهی هم فراهم است، نادیده گرفته شود.

این شهروند قزوینی در پایان گفت: کاملا به جاست که براساس میزان حقوق، افزایش‌ها صورت گیرد اما همین امر هم به طور صحیح انجام نشده به طوری که بسیاری از بازنشستگان پیشکسوت نسبت به این موضوع اعتراض دارند.

یکی دیگر از بازنشستگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح قزوین بیان کرد: من یک ازکارافتاده هستم که به دلیل عدم توانایی و بیماری، به تشخیص پزشک از ادامه کار منع شدم؛ حال با توجه به این شرایط برای درمان نیاز به کمک مالی دارم.

وی تصریح کرد: سال‌هاست که چشم انتظار اجرای قانون همسان سازی هستم؛ اما با این اوضاع نمی‌توانم از توان پرداخت مخارج دارویی خود برآیم؛ از طرفی خرج خانه و خانواده را نیز باید به دوش بکشم.

این بازنشسته از کارافتاده گفت: این حرف منطقی است که همسان سازی باتوجه به میزان دستمزدهای تصویب شده صورت گیرد اما اکنون نرخ تورم را اصلا مد نظر قرار نداده‌اند! با این تورم باید بازنگری در قانون همسان سازی صورت گیرد.

وی ادامه داد: اعلام شد که بازنشستگان با سابقه پرداخت ۱۰ سال، مبلغ دو میلیون و چهارصد هزار تومان دریافت خواهند کرد در حالی که دریافتی ما به یک میلیون و دویست هزار تومان هم نمی‌رسد.

این شهروند قزوینی اذعان کرد: مزایای بن مسکن و خواربار هم که هر سال با توجه به نرخ تورم و باقی متغیرها، میزان آن را افزایش می‌دهند هیچ تغییری نکرده است در حالی که بنا بود حقوق مرداد ماه بازنشستگان تأمین اجتماعی با احتساب رقم همسان سازی و افزایش بن خواربار و مسکن واریز ‌شود.

کارگر بازنشسته دیگری در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار صبح قزوین اظهار کرد: با توجه به این حجم از تورم و شیوع ویروس کرونا، بازنشستگان در بلاتکلیفی به سر می‌برند و این واقعا تاسف بار است که با چندین سال سابقه هنوز نتوانستیم از پس مخارج زندگی‌مان برآییم.

وی افزود: بازنشستگان در معرض بیماری‌های ناشی از کهولت سن قرار می‌گیرند اما این شرایط بسیار کمرشکن است به طوری که ما حتی توان تامین هزینه‌های پزشکی خود را هم نداریم.

این بازنشسته عنوان کرد: چندین سال بود که دلمان را به تصویب قانون همسان سازی خوش کرده بودیم که با این شرایط آرزو می‌کنم کاش این افزایش حقوق حداقلی صورت نمی‌گرفت چراکه شاید تورم اینگونه بی‌مهابا سربه فلک نمی‌گذاشت.

وی تصریح کرد: امیدوارم که در مرحله دوم بازنگری به قانون همسان سازی تغییری در حقوق حداقل بگیران صورت گیرد؛ چراکه در غیراین صورت عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.

به گزارش صبح قزوین؛ اگرچه قانون همسان سازی موجب افزایش مقداری از دریافتی بازنشستگان نسبت به سال‌های گذشته شد اما با این حجم از افزایش تورم، این میزان سوزنی در انبار کاه است.

امیدوارم مسئولین در مراحل بعدی قانون همسان سازی شرایط ویژه این کارگران با حداقل دریافتی را با نگاه ویژه‌تری نسبت به تورم در نظر بگیرند.

انتهای پیام/ 1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان