۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین مشق گرانی در بازار نوشت افزار قزوین/ کرونا روزهای طلایی را از صنف لوازم‌التحریری‌ها گرفت
کد خبر: ۳۴۴۶۸۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۹ ساعت: ۱۴:۱ ↗ لینک کوتاه

گزارشی از وضعیت بازار لوازم التحریر؛

مشق گرانی در بازار نوشت افزار قزوین/ کرونا روزهای طلایی را از صنف لوازم‌التحریری‌ها گرفت

شهریورماه برای اصناف حوزه لوازم التحریر زمان طلایی به شمار می‌آید که امسال با توجه به شیوع کرونا و برپایی کلاس‌های مجازی، این فرصت طلایی و رونق بازار از دست رفته است.

مشق گرانی در بازار نوشت افزار قزوین/ کرونا روزهای طلایی را از صنف لوازم‌التحریری‌ها گرفت
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ لوازم التحریر یکی از دوست داشتنی‌ترین خریدها در آغاز سال تحصیلی است که با پایان تابستان و نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی جدید، دغدغه بسیاری از والدین و دانش‌آموزان تهیه این نوشت افزارهاست.

شهریور ماه همیشه بوی ماه مهر و مدرسه را به همراه دارد اما امسال با وجود مهمان ناخوانده‌ای به نام ویروس کرونا این حال و هوا کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است و باعث شده که این دلخوشی‌های کوچک و قشنگ از دانش‌آموزان گرفته شود.

بیشتر دانش‌آموزان می‌گویند که برای امسال نیاز به خرید چندانی برای لوازم التحریر ندارند و فروشندگان هم می‌گویند، کرونا امسال ضربه بسیاری به اصناف لوازم التحریر زده است. البته تا پیش از این هم به خاطر وضعیت اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم فروش لوازم التحریر ضعیف شده بود.

هرساله دانش‌آموزان برای شروع تحصیل به خودکار، کیف و دفتر و سایر نوشت افزارها نیاز داشتند؛ اما امسال ماهیت این لوازم به دلیل شرایط موجود به گوشی، تبلت و اینترنت تبدیل شده است.

سال‌های گذشته در این ماه از سال سراسر کشور پر از نمایشگاه‌های لوازم التحریری می‌شد که به مناسبت بازگشایی مدارس برپا می‌شدند؛ اما حالا که کرونا دست و پای همه را بسته است، دیگر خبری از آن شور و هیاهو نیست.

البته که تعطیلی مدارس و مجازی شدن آموزش در نیمه دوم سال تحصیلی 97 و از یک سو افزایش قیمت در بازار لوازم التحریر باعث کسادی در این بازار شده است؛ علاوه بر این وجود کرونا باعث شده که کسب و کارهای بسیاری رونق خود را از دست دهند و بسیاری از خانواده‌ها در شرایط دشواری قرار گیرند.

مرادی فروشنده مسنی است که سال‌هاست با فروش لوازم التحریر روزی حلال بر سر سفره خود می‌برد؛ وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: شیوع کرونا در کشور دامن‌گیر همه صنف‌ها شده و اکنون که به ماه مهر نزدیک شده‌ایم به دلیل وجود این ویروس، مدارس مجازی شده و حتی شرایط اقتصادی دشوار باعث شده که قدرت خرید مردم کاهش یابد.

مرادی افزود: کیفیت کالای ایرانی افزایش پیدا کرده است؛ اما به قدری افزایش قیمت صورت گرفته که حتی خرید کالای ایرانی کمتر شده است.

محبی بانوی جوانی است که پس از ورشکستگی همسرش با راه‌اندازی فروشگاه لوازم التحریر، چرخ زندگی خود را می‌چرخانند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره تفاوت قیمت لوازم التحریر با سال گذشته اظهار کرد: تمامی لوازم التحریرها افزایش قیمت داشته‌اند که در این بین برگه A4 افزایش 50 درصدی و چسب افزایش قیمت 100 درصدی در سال جدید داشته است.

وی افزود: شهریورماه برای اصناف حوزه لوازم التحریر زمان طلایی به شمار می‌آید که امسال با توجه به شیوع کرونا و برپایی کلاس‌های مجازی، زمان این فروش طلایی از دست رفته است.

این فروشنده گفت: فروش ما بسیار کاهش یافته و به سختی هزینه‌های خود را تامین می‌کنیم چراکه با یک مغازه اجاره‌ای زندگی خود را می‌چرخانم؛ از مسئولین درخواست دارم تا به این صنف آسیب دیده هم توجه کنند.

در ادامه به سراغ یک فروشگاه لوازم التحریری قدیمی در سطح شهر قزوین رفتیم. نصرتی پسر جوانی است که در این مغازه قدیمی که برای پدربزرگش است، کار می‌کند.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با افزایش قیمت دلار نرخ لوازم التحریر نیز افزایش یافته و حتی بیشتر فروشندگان این صنف از اسفند ماه هیچ فروشی نداشته‌اند و برخی حتی خانه‌‌نشین شده‌اند.

نصرتی افزود: بیشتر والدین پس از سوال کردن قیمت‌ها از خرید پشیمان می‌شوند و به دلیل اینکه آموزش مجازی است، لوازم التحریر اندکی خریداری می‌کنند.

این فروشنده ابراز کرد: قیمت برخی از اقلام همچون دفتر، تغییر نیافته اما قیمت سایر اقلام حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

نصرتی تاکید کرد: حتی امسال ثبت نام کتاب‌ها اینترنتی بود و توزیع آنها توسط مدارس انجام شد اما در صورتی که دولت می‌توانست برای حمایت از این صنف توزیع کتاب‌ها را همانند سال‌های گذشته بر عهده ما بگذارد تا حد‌اقل کمکی هم به درآمد این صنف باشد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وقتی پای صحبت‌های این قشر نشستیم، دریافتیم حتی برخی از این افراد به دلیل فروش کم نتوانسته‌اند چک‌های خود را پاس کنند و ناچار به تعطیلی واحد صنفی خود شدند.

برخی دیگر از اصناف اذعان داشتند که لوازم التحریر ایرانی نسبت به خارجی فروش بهتری دارد اما امسال قیمت تولیدات داخلی هم افزایش پیدا کرده و این موضوع باعث پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است.

باتوجه به سایه شوم ویروس کرونا بر تمام مشاغل، لوازم التحریر هم از این مسئله در امان نماندند و آثار منفی این کسادی را در این بازار هم شاهد هستیم و از طرفی گرانی نوشت افزارها، درد دیگری بر دردهای خانواده‌هایی است که اکنون با شرایط سخت معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند.

انتهای پیام/ 1700

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان