۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین "فِشک"، با کمبود آب دست‌وپنچه نرم می‌کند/ مسئولان مشکلات روستائیان را برطرف کنند
کد خبر: ۳۴۴۶۰۶ نویسنده: اهالی روستای فشک تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۵ ساعت: ۱۷:۳۴ ↗ لینک کوتاه

جمعی از اهالی یکی از روستاهای منطقه الموت:

"فِشک"، با کمبود آب دست‌وپنچه نرم می‌کند/ مسئولان مشکلات روستائیان را برطرف کنند

جمعی از اهالی روستای فشک در منطقه الموت گفتند: مردم این روستا برای تامین مشکل کم آبی مجبورند تا سه کیلومتری روستا بروند تا بتوانند آب آشامیدنی تهیه کنند، مصرف آب آلوده بسیاری از مردم را دچار بیماری کرده است.

"فِشک"، با کمبود آب دست‌وپنچه نرم می‌کند/ مسئولان مشکلات روستائیان را برطرف کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین، روستای «فِشک» یکی از روستا‌های الموت در دهستان رودبار استان قزوین است. این روستا با جمعیتی در حدود 700 نفر در بافتی کوهستانی ـ پلکانی در ۲۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان رازمیان واقع شده است.

متاسفانه علی‌رغم لوله کشی بهداشتی آب آشامیدنی از اول انقلاب اسلامی و آب فراوان چشمه ساران خارود و حق قانونی و طبیعی، این روستا از آب سالم از مشکلات بی‌آبی رنج می‌برد و حتی برای آشامیدن آب هم با مشکل روبرو هستند؛ عدم توزیع کپسول گاز مایع نیز یکی از مشکلاتی است که چند ماهی است اهالی این روستا با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

جمعی از اهالی روستای فشک در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در خصوص مسائل و مشکلات این روستا اظهار کردند: علی‌رغم اینکه روستای فشک در منطقه پر آبی واقع شده اما بیش از هفت سال است که مردم این روستا با مشکل کم آبی روبرو هستند؛ در حالی که آب فراوانی برای کشاورزی در این منطقه وجود دارد.

اهالی روستای فشک افزودند: سرچشمه خارود به عنوان منبع، آب هفت روستا در منطقه الموت غربی را تامین می‌کند که متاسفانه با فشار برخی روستاهای همجوار آب سالم در دسترس مردم روستای فشک قرار نمی‌گیرد.

این شهروندان الموتی ادامه دادند: تعدادی از روستاهای الموت برای تامین آب شرب آشامیدنی خود از سرچشمه که منبع آب است مخزن زده‌اند؛ لذا آب سالم و بهداشتی بدون اینکه وارد فضای بیرون شود از همان چشمه مستقیم وارد لوله‌کشی این روستاها می‌شود.

اهالی روستای فشک بیان کردند: علی‌رغم اینکه آب سرمایه ملی شناخته شده است، اهالی روستاهای همجوار درمورد سرچشمه خارود ادعای مالکیت می‌کنند؛ لذا اختیار لوله کشی آب برای تامین آب شرب آشامیدنی را به روستای فشک نمی‌دهند.

این شهروندان گفتند: برخی روستائیان الموت ادعا می‌کنند که سرچشمه و کوهپایه‌های آن متعلق به روستای ماست؛ لذا حدود 20 متر بعد از سرچشمه جایی که آب به طور کل از چشمه خارج می‌شود و در واقع دور ریز محسوب می‌شود را در اختیار مردم فشک قرار می‌دهند.

مردم منطقه الموت با اشاره به کم آبی‌های فصل‌های تابستان و بهار عنوان کردند: شش ماهه اول سال با توجه به گرمای هوا و مشکل طبیعی کم آبی متاسفانه همین آب دورریزی که در اختیار مردم فشک قرار می‌گیرد نیز قطع می‌شود؛ در واقع آنها آب دورریز را ذخیره سازی می‌کنند و هر دوروز یک بار به میزان یک ساعت آب را در اختیار اهالی این روستا قرار می‌دهند.

این شهروندان معترض تصریح کردند: روستای فشک به دلیل داشتن هوای نسبتا سرد و مطلوب، جاذبه‌های گردشگری و توریستی، محصولات ارگانیک و طبیعی؛ مسافرخیز بوده و گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات و تفریح به این روستا مراجعه می‌کنند.

اهالی روستای فشک اذعان کردند: عمده‌ترین مشکل ما اینجاست که آب دورریز سرچشمه همراه با آب رودخانه توریستی منطقه که مسافران برای تفریح به آنجا می‌آیند و از طریق ظرف شستن و یا ریختن زباله آلوده می‌کنند، وارد شبکه آبرسانی روستای فشک می‌شود.

این شهروندان ابراز کردند: در واقع مردم فشک هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت آب آشامیدنی با مشکل مواجه هستند؛ به طوریکه اداره بهداشت هم در پایگاه بهداشت روستا بارها نمونه‌برداری انجام داده و آلودگی و ناسالم بودن آب را تایید کرده است.

مردم منطقه فشک اظهار کردند: متاسفانه به دلیل مصرف آب آلوده اهالی روستا دچار بیماری‌های عفونی می‌شوند و طی این چند سال با اینکه مردم بارها به مسئولین اطلاع رسانی کردند کسی پاسخگو نبوده است.

اهالی روستای فشک گفتند: مردم باتوجه به مشکل کم آبی هر روز مجبور هستند برای تهیه آب سالم تا سه کیلومتری روستا بروند تا بتوانند آب آشامیدنی را از چشمه تامین کنند. این شهروندان برای رعایت مسائل بهداشتی نظیر حمام به خانه‌های اقوام در شهر بروند.

این معترضان با اشاره به افزایش جمعیت فصلی روستا در زمان برداشت محصول بیان کردند: آیا این رواست که آب هم وارد مسائل سیاسی شود؛ در حالیکه آب یک سرمایه ملی است چرا باید مردم روستایی که آب فراوانی دارند با این مشکلات دست و پنجه نرم کنند.

این شهروندان الموتی افزودند: طی یک ماه گذشته با سفر استاندار به الموت بهانه‌ای شد تا انتقال آب به این روستا مصوب شود؛ اما متاسفانه حتی با حضور آبفا در منطقه برای انجام لوله‌کشی، با قلدری عده‌ای سیاست طلب از روستاهای اطراف مواجه شدند و مصوبه استاندار بر زمین ماند.

این شهروندان الموتی تاکید کردند: تعطیلات عید هر کپسول گاز را با قیمت 15 هزار تومان تهیه می‌کردیم؛ اما اکنون در جنوب شهر قزوین با قیمت 60 تا 70 هزار تومان به فروش می‌رود و در واقع این کمبود بهانه‌ای برای دلالان شده تا بازار سیاه راه‌اندازی کنند.

اهالی روستای فشک ابراز کردند: استفاده از چوب باغات توسط روستاییان می‌تواند تهدیدی برای محیط زیست باشد؛ چراکه روستاییان به علت مشکل کم آبی هر روز مجبور هستند به باغ بروند تا بتوانند غذای خود را روی آتش تهیه کنند و برای شام هم همانجا غذا را آماده کرده و با خود به منزل بیاورند.

اهالی روستای فشک عنوان کردند: البته طبق گفته مسئولین باید تمام لوله کشی‌ مربوط به گازرسانی به منطقه الموت در سال 96 پایان می‌یافت و تمام روستاها امسال از نعمت گاز برخوردار می‌شدند. اما اکنون کمبود آب، گاز و عدم بهداشت محیط مشکلاتی هستند که اهالی 700 نفری روستای فشک با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش صبح قزوین، مسئولین باید زیرساخت‌های لازم برای رفاه حال روستاییان را فراهم سازند تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت آنان به حاشیه شهرها، اقدامات لازم برای مهاجرت معکوس را نیز فراهم سازند.

انتهای پیام/1003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان