۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین هنرهای دستی عاملی برای درآمدزایی هنرجویانم شد/ در سال «جهش تولید» انتظار حمایت بیشتری از مسئولان داریم
کد خبر: ۳۴۴۵۹۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۵ ساعت: ۱۳:۱۰ ↗ لینک کوتاه

بانوی کارآفرین قزوینی:

هنرهای دستی عاملی برای درآمدزایی هنرجویانم شد/ در سال «جهش تولید» انتظار حمایت بیشتری از مسئولان داریم

بانوی کارآفرین قزوینی گفت: اکنون برای افراد زیادی ایجاد اشتغال کرده‌ام؛ درواقع هنرجویی که با علاقه و با دید کسب درآمد پا به این کلاس‌ها گذاشته است حتی توانسته قبل از اتمام کلاس‌ها، کار خود را شروع کند.

هنرهای دستی عاملی برای درآمدزایی هنرجویانم شد/ در سال «جهش تولید» انتظار حمایت بیشتری از مسئولان داریم
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ امروزه رشته‌های هنری در میان مردم به ویژه بانوان بسیار پرطرفدار شده واز سوی دیگر استقبال از کارهای هنری و صنایع‌دستی نسبت به گذشته افزایش چشم‌گیری دارد، به همین دلیل افراد زیادی هستند که با دید شغلی به این رشته‌ها نگاه می‌کنند و فراگیری رشته‌های هنری را شروع و به راحتی برای خود یک منبع درآمد ایجاد می‌کنند.
 
البته این کلاس‌ها هزینه کمی هم برای آن‌ها در بر دارد و به محض اینکه شروع به کار می‌کنند هزینه‌ها جبران می‌شود، از طرفی برای بانوان شغل مناسبی است زیرا در منزل و در کنار فعالیت‌های روزمره، می‌توانند تولیدات خود را انجام دهند و از طریق صفحه‌های مجازی که امروزه بسیار رواج یافته به بازاریابی و فروش محصولات بپردازند.
 
زهرا کریمی بانوی هنرمند و کارآفرین 38 ساله قزوینی است که در رشته‌های طراحی دوخت و مهندسی کشاورزی تحصیل کرده و تقریبا در 35 رشته‌ هنری و صنایع دستی به طور مجزا آموزش دیده و مدرک کسب کرده است.
 
این بانوی هنرمند اکنون 11 سال است که در انواع رشته‌های صنایع‌دستی دارای سابقه تولید وآموزش است و توانسته با اتکا به هنرهای خود آکادمی “انگشتانه” را تاسیس کند که در آن هم کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کند و هم لوازم اولیه‌ هنرجویان را تامین می‌کند.
 
وی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ درباره فعالیت‌هایش اظهار کرد: آکادمی “انگشتانه” را از سال 1392 راه‌اندازی کردم و شکر خدا به اهدافم که اشتغالزایی و تولید برای مردم شهرم بود، رسیده‌ام.
 
این بانوی هنرمند قزوینی با بیان اینکه علاوه بر فروشگاه انگشتانه در مراکز آموزشی هم فعالیت دارد، اذعان داشت: به مدت 9 سال است که با تعدادی از آموزشگاه‌های تحت پوشش بهزیستی و فرهنگسراها همکاری می‌کنم.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته با کمیته امداد و فرهنگسراهای رجایی، بانو و پردیس همکاری داشتم اما هم اکنون با مرکز صنایع دستی، کانون‌ فرهنگی نصر و مرکز توان‌بخشی بیماران روانی (مرکز مهر) که بیماران اسکیزوفرنی هستند، فعالیت دارم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به سختی‌های آموزش به معلولین و افراد خاص افزود: آموزش به این افراد سختی‌های خاص خودش را دارد و طبیعتا انرژی بیشتری نیاز دارد اما در مقابل بسیار شیرین است، به طوری که بعد از یک مدت کار به آن‌ها وابسته می‌شوید و دوری از آن‌ها شما را دلتنگ می‌کند.

کریمی با اشاره به این که آموزش بیشتر رشته‌ها برعهده خود او است، بیان کرد: به جز شش رشته خوشنویسی، خیاطی، عروسک سازی، بافتنی، قلاب بافی و رزین که مربی مجزا دارند اما آموزش رشته‌های چرم دوزی، گلدوزی، ربان دوزی، تپستری، ویترای، شمع سازی و 30 رشته هنری دیگر را خودم انجام می‌دهم.

این بانوی هنرمند با معرفی رشته چرم دوزی به عنوان پرطرفدارترین رشته در این روزها اظهار کرد: بیشتر هنرجوهای ما بانوان هستند و تعداد کمی از آقایان شرکت می‌کنند آن هم فقط در رشته چرم دوزی، چراکه امروزه این محصول مورد اقبال بیشتر مردم است و درآمد‌زایی آن نسبت به رشته‌های دیگر بهتر است.

این بانوی کارآفرین در ادامه از رشته‌های چرم دوزی، گلیم‌بافی، ویترای، گلدوزی و زیورآلات به عنوان رشته‌هایی که بتوان به عنوان منبع درآمد به آن‌ها نگاه کرد، نام برد و گفت: در دیگر رشته‌ها هم می‌توان کسب درآمد کرد، درواقع بستگی به خود شخص و نحوه بازاریابی او دارد.

کریمی درباره استقبال بانوان از کلاس‌ها در زمان کرونا بیان کرد: هم از جانب هنرجوها استقبال کمتر شده و هم از جانب خود ما جهت رعایت فاصله اجتماعی، زمان‌هایی که می‌توانیم کلاس داشته باشیم نیز کمتر شده است.

وی با بیان این که کرونا مشکلات زیادی را به وجود آورده است، گفت: هم از نظر فروش در مغازه و هم کلاس‌های آموزشی افت چشم‌گیری داشتیم چون مردم از نظر اقتصادی ضعیف‌تر شده‌اند و توان خرید آن‌ها کمتر شده و از طرفی به دلیل ترس از کرونا ترجیح می‌دهند در خانه بمانند.

این بانوی هنرمند با بیان اینکه حمایتی از آن‌ها صورت نگرفته است، اظهار کرد: نه تنها حمایتی صورت نگرفته بلکه اجاره‌ها را سر وقت پرداخت کردیم؛ درواقع اینکه بخواهند وام بدهند و بعد با درصدهای بالا آن را پس بگیرند حمایت محسوب نمی‌شود.

هنرمند قزوینی ادامه داد: این روزها به خصوص با شرایطی که کرونا پیش آورده، درآمد ما واقعا راضی کننده نیست به طوری که دخل و خرجمان هم‌خوانی ندارد.

این بانوی هنرمند با بیان این که از ابتدا اشتغال‌زایی جزو اهدافش بوده است، گفت: از همان ابتدا که با اداره میراث فرهنگی شروع به کار کردم، هم تولید داشتم و هم کار آموزشی انجام می‌دادم، همچنین با تولید‌کننده‌ها و صنعت‌گران در ارتباط بودم و در فکر این بودم که روزی مجموعه‌ای ایجاد کنم که بتوانم تولید و اشتغال داشته باشم.

وی با بیان اینکه اکنون در همه‌ رشته‌ها تولیدات توسط هنرجویان انجام می‌گیرد، اظهار کرد: سفارشاتی که از مشتریان در مغازه می‌گیرم را به هنرجویان می‌سپارم تا برای آن‌ها هم ایجاد شغل و درآمد شود و این حس بسیار خوبی به من می‌دهد.

این بانوی کارآفرین با بیان اینکه تعدادی از هنرجویان هم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، افزود: تا کنون برای افراد زیادی ایجاد اشتغال کرده‌ام؛ درواقع هنرجویی که با علاقه و با دید کسب درآمد پا به این کلاس‌ها گذاشته است حتی توانسته قبل از اتمام کلاس‌ها، کار خود را شروع کند.

کریمی با بیان اینکه کارآفرینی کمک بسیاری به اقتصاد کشور می‌کند، اذعان کرد: باید از کارآفرینان حمایت شود، اکنون در سال جهش تولید هستیم اما تاکنون هیچ حمایتی ندیدیم چراکه تنها شعار کافی نیست بلکه اقدام هم مهم است.

وی در پایان بیان کرد: ما به عنوان تولید کننده چون مواد اولیه را با قیمت بالا خریداری می‌کنیم اکنون موجودی مغازه کاهش پیدا کرده که در پی آن تولیدات هم پایین آمده است، از طرفی ناچارهستیم قیمت محصولات را بالا ببریم که با بالا رفتن قیمت‌ها قدرت خرید مشتری‌ها هم کاهش می‌یابد

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان