۱۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۵ چهارشنبه

صبح قزوین ۱۶۴ شهید سلامت حاصل ۷ ماه مقابله با کرونا/ روند ثابت موج دوم کرونا بسیار نگران‌کننده است/ ۱۰ میلیون واکسن آنفولانزا خریداری می‌شود
کد خبر: ۳۴۴۵۵۹ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۲ ساعت: ۲۱:۲۴ ↗ لینک کوتاه

سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد

۱۶۴ شهید سلامت حاصل ۷ ماه مقابله با کرونا/ روند ثابت موج دوم کرونا بسیار نگران‌کننده است/ ۱۰ میلیون واکسن آنفولانزا خریداری می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری با اصحاب رسانه در استان قزوین گفت: ما همچنان در موج دوم کرونا قرار داریم که این شرایط بسیار نگران کننده است.

۱۶۴ شهید سلامت حاصل ۷ ماه مقابله با کرونا/ روند ثابت موج دوم کرونا بسیار نگران‌کننده است/ ۱۰ میلیون واکسن آنفولانزا خریداری می‌شود

به گزارش خبرنگار سلامت صبح قزوین؛ دکتر سیما سادات لاری در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین که امشب در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد با بیان اینکه بحث نیروی انسانی در شرایط کنونی بسیار مهم است، اظهار کرد: تاکنون ۱۶۴ نفر شهید مدافع سلامت در کشور داشتیم و بسیاری از نیروها شرایط سخت ابتلا به بیماری کرونا را پشت سر می‌گذارند.

وی افزود: باتوجه به شرایط بحرانی به وجود آمده در کشور، مصوباتی را در جهت تامین نیروی انسانی علوم پزشکی داشتیم که طبق آن از هر نیرویی بدون تضمین استخدام استفاده شود و تامین مالی هم برعهده دانشگاه باشد که حتی برای بازنشستگان هم  فراخوان زدیم و همچنین ۹۰۰ ساعت کار دانشجویی پرستاری داشتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: ما چند مدل نیرو داریم که یکسری پیمانی و رسمی و یکسری شرکتی هستند که در بحث کرونا بار زیادی بر دوش داشتند و برخی نیروها هم ۸۹ روزه هستند که نیروهای شرکتی در اولویت قرار دارند تا آن‌ها را به قراردادی یا استخدام تبدیل کنیم.

این مقام مسئول ابراز کرد: به راحتی نمی‌توان نیرو استخدام کرد چون قوانینی دارد که یکی از آن‌ها برگزاری آزمون است و باید برای افرادی که برای کمک به کادر درمان لبیک گفتند و ایثارگرانه در صحنه حضور پیدا کردند شرایطی فراهم شود؛ همچنین نیروهای غیررسمی هم در صورت جان باختن در حین خدمت شهید محسوب می‌شوند.

زمینه کاذب مصرف واکسن انفولانزا نباید ایجاد شود

لاری یادآور شد: وزارت بهداشت به عنوان رسالتی که در حوزه سلامت برعهده دارد در بحث فاصله گذاری اگر بخواهد به تنهایی تصمیم بگیرد به این مفهوم است که در جهت حفظ سلامت مردم یعنی کلا کشور تعطیل شود؛ اما به هر حال ستاد کلان کشوری است که همه حوزه‌ها را باید در نظر گرفت.

وی اذعان کرد: قطعا بعد از هر تعطیلات که به خاطر سفرها با پیک بیماری مواجه می‌شویم به گونه‌ای است که دو هفته بعد در بستری‌ها و چهار هفته بعد در فوتی‌ها افزایش داریم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اکنون کل جهان به سمت بازگشایی می‌رود و رعایت پروتکل‌ها مهم است؛ لذا مدارس ترکیبی از مجازی و غیرحضوری خواهد بود درحالی که سلامت جسم و روان دانش‌آموزان به حضور آنان در مدارس بستگی دارد. 

این مقام مسئول درباره واکسن آنفولانزا ادامه داد: واکسنی را وارد کشور می‌کنیم که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت باشد اما نباید نیاز کاذب در جامعه ایجاد شود؛ چون گروه‌های آسیب پذیر در این زمینه در اولویت هستند از این رو واکسن آنفولانزا با ارائه کارت ملی به فروش می‌رسد تا از بازار سیاه جلوگیری شود.

لاری تصریح کرد: امسال پیش بینی کردیم تا تعداد ۱۰ میلیون واکسن آنفولانزا خریداری شود و ایمنی که واکسن ایجاد می‌کند بین ۳۰تا۶۰ درصد است.

وی عنوان کرد: در مورد بیماری کووید۱۹ در تمام دنیا تمام نادانسته‌ها از دانسته‌های آن بیشتر است و هنوز در دنیا داروی موثری برای آن نداریم و اگر ادعایی هم در طب سنتی وجود دارد باید با گذراندن کارآزمایی بالینی نتایج آن اعلام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: درمورد تغییر ژنتیک ویروس کرونل مقاله‌های زیادی نوشته شده اما هنوز نظریه اثبات شده‌ای در این زمینه نداریم؛ کشور چین و روسیه ادعای ساخت واکسن دارند و ما هم پابه پای دنیا پیش می‌رویم.

وجود ۴۱ پروژه نیمه‌تمام در کشور

این مقام مسئول با بیان اینکه تولید واکسن حداقل یک سال زمان نیاز دارد، تاکید کرد: اکنون هم تاکید ما این است کسانی که بیماری زمینه‌ای و بالای ۶۰ سال سن دارند بیشترین فوتی‌ها را تشکیل می‌دهند؛ همچنین کودکان هم به کرونا مبتلا می‌شوند و تجربه نشان داد کودکانی که مبتلا شدند به لحاظ ژنتیکی شرایط خاصی را داشتند.

 لاری ابراز کرد: یکی از مشکلات این است که ما در کشور کمبود خوابگاه داریم و ۳۰تا۴۰ درصد خوابگاه‌های علوم پزشکی فرسوده هستند؛ اما متاسفانه در تعیین بودجه هم با خوابگاه‌ها مثل پروژه‌های رفاهی برخورد شده است.

وی یادآور شد: اکنون ۴۱ پروژه نیمه تمام در کشور داریم که امیدواریم تا پایان دوره دولت بتوانیم ۱۷ پروژه خوابگاهی که ۱۰۰۰ نفر را پوشش می‌دهد به اتمام برسانیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: در زمینه لباس و تجهیزات هیچ مشکلی نداریم به طوری که این اقلام را دپو داریم و برای پاییز هم آمادگی خود را تامین کرده‌ایم.

این مقام مسئول گفت: یکی از بحث‌ها امروز کاهش درآمد دانشگاه‌هاست که برخی از مردم به خاطر ترس از کرونا برای پیگیری بیماری‌های غیرواگیر خود مراجعه نمی‌کنند؛ اما این اطمینان را می‌دهیم که با رعایت تمام اصول بهداشتی این خدمات در بیمارستان‌های مشخص شده ارائه می‌شود.

لاری عنوان کرد: میزان ترددهای ما نسبت به سال گذشته تنها ۱۰ درصد کاهش داشته است و در تهران حتی ۱۰ درصد افزایش داشتیم و استان قزوین هم رتبه سوم در ورودی و خروجی‌ها داشت که خطرناک است که خطر بیماری را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: ۷۵۰۰ نیروی بهداشت محیط داریم که درگیری تنگاتنگی در بازرسی همه حوزه‌ها دارند و دستگاه‌ها باید در رعایت اصول بهداشتی به طور جدی اقدام کنند و قوانینی در این زمینه اتخاذ شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان عنوان کرد: ما همچنان در موج دوم هستیم و روند ثابتی را در پیش گرفته که نگران کننده است و استان قزوین هم در این گروه قرار دارد.

انتهای پیام/ ۱۳۰۰

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان