۱۴/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۴ سه شنبه

صبح قزوین صحیفه سجادیه زمینه‌ساز رشد و تربیت انسان‌هاست
کد خبر: ۳۴۴۵۱۹ نویسنده: حجت الاسلام روح‌الله بهشتی‌پور تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۱ ساعت: ۱۱:۳۱ ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه و دانشگاه:

صحیفه سجادیه زمینه‌ساز رشد و تربیت انسان‌هاست

استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان‌ها تنها با تربیت می‌توانند به حقایق دست یابند و صحیفه‌ی سجادیه امکان این رشد و تربیت را برای فرد فراهم می‌کند.

صحیفه سجادیه زمینه‌ساز رشد و تربیت انسان‌هاست

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین؛ صحیفه سجادیه کتابی است که از امام سجاد(ع) به ما رسیده و حاوی دعاهای آن حضرت است. معارف بلند این ادعیه، صحیفه‌ی سجادیه را به گنجینه‌ای تبدیل کرده که باید هرچه بیش‌تر آن را خواند و شناخت و انس گرفت.

حجت الاسلام روح‌الله بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره‌ی نگاه رایج به صحیفه سجادیه اظهار کرد: نگاه رایج به این کتاب شریف، نگاهی اخلاقی و به عنوان دعاهایی فاقد کاربرد اجتماعی است.

وی افزود: برخی می‌گویند این دنیا، دنیای تلاش است و با این نگاه تمام دعاها را رد کرده و فاقد کاربرد می‌دانند. این در حالی است که صحیفه‌ی سجادیه دارای کارکردهای اجتماعی است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: چند سال قبل که ایران به داشتن سلاح‌های کشتار جمعی متهم بود، در همایشی که وزارت امور خارجه برگزار کرد مقاله‌ای با موضوع «حرمت ذاتی سلاح‌های کشتار جمعی از منظر صحیفه‌ی سجادیه» ارائه شد که با استقبال خوبی هم مواجه شد.

بهشتی‌پور به نقش صحیفه‌ی سجادیه در رفع خلأ معنویت اشاره و تشریح کرد: پس از حاکمیت نگاه مدرن، گفته شد دیگر به کمک آسمان نیاز نداریم و می‌توانیم روی پای خود بایستیم. از آن پس بحث عقلانیت غربی به این معنا مطرح شد که از عقل به عنوان ابزاری در راستای منافعمان استفاده می‌کنیم و آورده‌های انبیای الهی دیگر کارکردی ندارند.

وی عنوان کرد: این نگاه 200 سال است که رایج شده و اکنون نیز در ذهن ما جا افتاده است؛ در نتیجه‌ی این نگرش، در زندگی انسان‌های عصر بی‌خدایی خلأ معنویتی ایجاد شده که با صحیفه‌ی سجادیه می‌توان آن را پر کرد.

صحیفه‌ی سجادیه، معبری برای کشف حقیقت

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به انکار هر حقیقتی در نگاه فلسفی غرب، عنوان کرد: انکار هر نوع حقیقت، به انکار معنا منتهی می‌شود، زیرا تصور می‌شود هرچیزی که به آن معنا و حقیقت می‌گوییم، ساخته ذهن خود بشر است.

بهشتی‌پور اضافه کرد: اگر کسی بر خواندن صحیفه‌ی سجادیه مداومت داشته باشد، پس از مدتی می‌تواند معنا و حقایق را کشف کند. به این صورت که انسان‌ها تنها با تربیت می‌توانند به حقایق دست یابند و صحیفه‌ی سجادیه امکان این رشد و تربیت را برای فرد فراهم می‌کند.

این مدرس صحیفه‌ی سجادیه با بیان آثار تربیتی این کتاب شریف گفت: اگر زیر نظر یک استاد با برخی دعاهای صحیفه ارتباط برقرار کنید، این کتاب پس از مدتی حقیقت وجودی و شخصیت واقعی، نقاط ضعف و قوتتان را به شما نشان می‌دهد و اینجا اولین گام کشف حقیقت برداشته می‌شود.

وی اذعان کرد: فرد تا خودش را نشناسد، نمی‌تواند حقایق پیرامونی را متوجه شود و صحیفه فرد را به اینجا می‌رساند. اگر صحیفه در اختیار ما نبود، شاید محال بود متربی به این سرعت به گام اول کشف حقیقت دست یاید.

این استاد حوزه و دانشگاه، صحیفه‌ی سجادیه را برای مربی و متربی مفید دانسته و بیان کرد: این کتاب شریف به استاد این امکان را می‌دهد که راحت‌تر شاگرد خود را به هدف کشف حقیقت برساند. شاگرد نیز می‌تواند بدون خطر راه را طی کند، چون مربی‌ها به دلیل ضعف‌هایی که دارند ممکن است آسیب‌هایی به متربی بزنند.

انتهای پیام/ 5001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان