۰۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۰ پنجشنبه

صبح قزوین بدهی ۴۷۰میلیاردی شهرداری قزوین به بانک شهر/ سیاسی‌کاری و نفوذ شخصیت‌های سیاسی به شورا آسیب زده است
کد خبر: ۳۴۴۵۰۲ نویسنده: سیده منیره قوامی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۱۰ ساعت: ۱۵:۱۶ ↗ لینک کوتاه

سخنگوی پارلمان محلی قزوین اعلام کرد

بدهی ۴۷۰میلیاردی شهرداری قزوین به بانک شهر/ سیاسی‌کاری و نفوذ شخصیت‌های سیاسی به شورا آسیب زده است

سخنگوی پارلمان محلی قزوین گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که شورا مستقل عمل کرده و کمتر تحت تاثیر افراد سیاسی و بانفوذ استان و شهر باشد؛ اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و سیاسی بودن ضمن تاثیرگذاری در تصمیمات شورا آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است.

بدهی ۴۷۰میلیاردی شهرداری قزوین به بانک شهر/ سیاسی‌کاری و نفوذ شخصیت‌های سیاسی به شورا آسیب زده است

سیده منیره قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره گلایه‌های شهروندان قزوینی نسبت به مشکلات پیاده راه سبزه میدان اظهار کرد: شهرداری باید پیش از انجام پروژه برای ماشین‌های عبوری راه حلی درنظر می‌گرفت و جاده پس از آن بسته می‌شد؛ اما این اقدام صورت نگرفت و پروژه ناقص اجرا شد، از این رو افراد در اعتراضات خود نسبت به این طرح برحق هستند.

وی تاکید کرد: البته اصل این موضوع که مرکز شهر و مکان‌های تاریخی باید به حمل و نقل عمومی اختصاص یافته و نباید ماشین‌های زیادی از آن محل عبور کنند، صحیح است اما به دلیل ناقص اجرا شدن آن و نداشتن راه حلی از پیش تعیین شده برای ترافیک، منجر به نارضایتی عمومی شد.

عضو شورای شهر قزوین با اشاره به ضرورت عدم سیاسی کاری در شورای شهر عنوان کرد: در ابتدای دوره پنجم در نطق پیش از دستور، از رئیس شورا درخواست کردم که لازم است موضوعات سیاسی مدیریت شود؛ چرا که شورا از ماهیت سیاسی برخوردار نیست و وظیفه مدیریت شهر را به عهده دارد.

قوامی ادامه داد: قزوین دارای فضای سیاسی است و امواج و پس لرزه‌های سیاسی به شورا نیز می‌رسد؛ اما باید مستقل عمل کرده و کمتر تحت تاثیر افراد سیاسی و بانفوذ استان و شهر باشد و باید به این سمت حرکت کنیم؛ اما تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده و سیاسی بودن ضمن تاثیرگذاری در تصمیمات شورا آسیب‌هایی نیز به همراه داشته است.

سخنگوی شورای شهر قزوین عنوان کرد: به طور ۱۰۰ درصد از شورا و شهرداری راضی نبودم اما طی شش ماه اخیر اتفاقات خوبی رخ داده که تاثیرات آن در شهر نِمود پیدا می‌کند، به ویژه در حوزه محیط زیست توجهات خوبی صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر قزوین افزود: پیش از این محیط زیست در پروژه‌های موجود، موضوعی حاشیه‌ای و صرفا یک برگه در پرونده پروژه بود‌، این درحالی است که در انجام طرح‌ها باید هشت حوزه درباره محیط زیست بررسی شود.

وی اظهار کرد: کمیسیون محیط زیست شورا، قانون پیوست زیست محیطی پروژه‌ها را در دستور کار شهرداری قرار داده و در واقع قزوین جزء محدود شهرهایی است که به این موضوع توجه داشته است.

پرداخت بدهی‌های شهرداری با فروش پروژه‌های سرمایه‌گذاری بدون پیشرفت

این مقام مسئول درباره بدهی‌های شهرداری گفت: بدهی بالای شهرداری به این معنا است که این نهاد فعالیت داشته و برای انجام پروژه‌ها وام دریافت کرده است.

وی ادامه داد: در ابتدا ۲۶۰ میلیارد تومان بدهی به بانک شهر وجود داشت که باتوجه به عدم بازپرداخت و اضافه شدن سود بانکی اکنون این میزان به ۴۷۰ میلیارد تومان رسیده است.

قوامی ابراز کرد: شورا و شهرداری به بدهی‌ها توجه داشته و در بودجه سال ۹۸ شرط شده که ۱۵۰ میلیارد آن تسویه شود که این موضوع با جابه‌جایی شهردار اتفاق نیفتاد، در سال ۹۹ نیز تکلیف کردیم برای بدهی‌های شهرداری فکر شود تا بار آن به دوش دوره ششم شورا نباشد.

وی افزود: برای پرداخت بدهی‌ها فروش برخی پروژه‌های سرمایه گذاری بدون پیشرفت از جمله پونک، بادامستان و الهیه در دستور کار قرار گرفت اما بانک شهر پذیرش آن را منوط به معرفی مشتری کرد.

این عضو شورای شهر قزوین بیان کرد: بنا بود پروژه به قیمت ۱۴۰ میلیارد به فروش برسد که با توجه به افزایش قیمت ملک این مبلغ به ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد رسید و به نفع ما رقم خورد.

وی افزود: فروش سهام بانک شهر شهرداری که حدود هفت درصد است و در دوره‌های پیشین خریداری شده نیز از راه‌حل‌های پرداخت بدهی شهرداری بود، که با داغ شدن بورس ارزش ۴۰۰ میلیاردی سهام به هزار میلیارد افزایش یافت و با توجه به توصیه مشاور با فروش آن در زمان گذشته مخالفت شد.

این مقام مسئول ابراز کرد: با عدم فروش سهام بانک شهر ۶۰۰ میلیارد تومان ضرر نکرد و باتوجه به افزایش قیمت‌ها انتظار داریم تا پایان سال ۹۹ فروش و تسویه بدهی‌های شهرداری انجام شود.

وی در پایان گفت: البته داشتن بدهی مخصوص قزوین نیست و سایر شهرداری‌ها نیز بدهکار هستند و نباید از این موضوع ترسید، اما باید برای آن چاره‌ای اندیشید، ضمن اینکه سرمایه گذاری گذشته و اخذ وام برای پروژه‌ها از بدهی امروز بیشتر ارزش دارد.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان