۱۰/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۱/۳۱ جمعه

صبح قزوین بدون شبکه ملی اطلاعات، ایران را به دست شرکت‌های فراملیتی می‌سپاریم/ نیازمند تدوین سندی در حوزه حکمرانی فضای مجازی هستیم
کد خبر: ۳۴۴۴۴۴ نویسنده: محمد حسین محمدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۶/۶ ساعت: ۱۴:۵۹ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین:

بدون شبکه ملی اطلاعات، ایران را به دست شرکت‌های فراملیتی می‌سپاریم/ نیازمند تدوین سندی در حوزه حکمرانی فضای مجازی هستیم

عضو هیئت علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین گفت: از مرزهای هویتی ما در فضای مجازی باید صیانت شود و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند زمینه و بستر برای اعمال حکمرانی در فضای مجازی را فراهم کند.

بدون شبکه ملی اطلاعات، ایران را به دست شرکت‌های فراملیتی می‌سپاریم/ نیازمند تدوین سندی در حوزه حکمرانی فضای مجازی هستیم
حسین محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین؛ با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات دارای یک تاریخچه است، اظهار کرد: با تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دستور مقام معظم رهبری در حدود 10 سال گذشته نیز بحث شبکه ملی اطلاعات مورد اهمیت قرار گرفت که تاکنون متاسفانه کار جدی اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: شبکه ملی اطلاعات درواقع یک نوع زیرساخت ارتباطی برای فضای مجازی کشور است که می‌تواند یکی از بزرگترین پروژه‌های ملی در عرصه فضای مجازی به شمار آید که مزایای مختلفی از قبیل اقتصادی، صنعتی، فرهنگی، امنیت اطلاعات کاربران، حوزه امنیتی و سیاسی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات به نحوی تامین کننده زیرساخت‌های اساسی در حوزه حکمرانی است؛ گفت: امروز بخشی از روابط اجتماعی ما معطوف به فضای مجازی است که جزو واقعیت‌های زندگی انسان‌هاست لذا حاکمان نمی‌توانند صرفا به بُعد حقیقی جامعه اکتفا کنند و باید در عرصه فضای مجازی هم اعمال حکمرانی کنند.

محمدی ادامه داد: مقام معظم رهبری بر مدیریت فضای مجازی تاکید دارند چراکه بسیاری از فرایندهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی و متاثر از این فضا است و افراد در فضای مجازی همانند فضای حقیقی نقش آفرینی می‌کنند. لذا به تدوین سندی در حوزه حکمرانی در فضای مجازی نیاز داریم.

وی ابراز کرد: از مرزهای هویتی ما در فضای مجازی باید صیانت شود و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند زمینه و بستر برای اعمال حکمرانی در فضای مجازی را فراهم کند. امروزه با یک پدیده ایجاد تمدن بشریت در حوزه فضای مجازی مواجه هستیم که به مراتب پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ابراز کرد: فضای مجازی از بطن مدرنیته متولد شده و جهان‌بینی سکولار بر آن حاکم است که ایدئولوژی برآمده از آن هم سکولار است بنابراین باید مرزهای ایدئولوژیک خود را در این فضا مشخص کنیم.

شبکه ملی اطلاعات در راستای صیانت از مرزهای هویتی است

محمدی ادامه داد: یکی از اختلافات ما با غرب و امریکا در مباحث ایدئولوژیک است که در عرصه‌های مختلف ظهور و بروز پیدا می‌کند؛ اگر بخواهیم در حوزه فضای مجازی اعمال حکمرانی کنیم باید استقلال ایدئولوژیک خود را حفظ کنیم لذا باید در بستر شبکه ملی اطلاعات یک کُنش فعال در حوزه فضای مجازی داشته باشیم.

وی بیان کرد: فضای مجازی یکسری ویژگی‌ها و مولفه‌هایی دارد که اگر به طور جدی درک نشود، نمی‌توانیم مواجهه درست و مشخصی با فضای مجازی داشته باشیم به طوری که امروز در حوزه مدیریت این فضا با نوعی سردرگمی مواجه هستیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین تصریح کرد: مهمترین ویژگی فضای مجازی بحث شبکه‌ای بودن است که ارتباطات افراد در داخل یک شبکه تعریف می‌شود و از یک مرکز و مبدا کنترل می‌شود و از طرفی این فضا به صورت تعاملی است و همه کاربران در معرض تولید محتوا قرار دارند.

محمدی افزود: ویژگی دیگر فضای مجازی فراسرزمینی بودن آن است و باید تکلیف خود را در این فضای فراسرزمینی مشخص کنیم؛ نکته دیگر در فضای مجازی بحث صدق گریزی است یعنی افراد با هویت‌های جعلی در این فضا حضور پیدا کرده و اثرگذاری خود را ایفا می‌کنند و بستر دروغ و فریب را مهیا می‌کنند.

وی یادآور شد: باید توجه کنیم که امروزه مدیریت فضای مجازی در دست چه کسی است؟ که اگر به این مفهوم توجه کنیم نیز می‌توانیم اثرات آن را هم به خوبی تحلیل کنیم. به طور مشخص امروز مدیریت فضای مجازی در دست شرکت‌های بزرگ و فراملیتی است که دولت‌ها هم در این زمینه اثرگذاری لازم را ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین ادامه داد: درواقع یک نوع تفکر امریکایی و صهیونیستی بر شرکت‌هایی که مدیریت فضای مجازی را در دست دارند، حاکم است؛ اگر ما به فکر ایجاد شبکه ملی اطلاعات نباشیم عملا کشور و ملت خود را به دست شرکت‌های فراملیتی سپرده‌ایم که آن‌ها هم می‌توانند فرایندهای اقتصادی،سیاسی، فرهنگی ما را مدیریت کنند.

محمدی با بیان اینکه تبلیغات در فضای مجازی به طور مستقیم بر ذائقه مردم تاثیر می‌گذارد، گفت: نتیجه هجوم فرهنگی این شرکت‌های فراملیتی را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم؛ باید توجه داشته باشیم که محوریت مدیریت فضای مجازی عمدتا اقتصادی است.

وی اذعان کرد: گردش مالی و تجارتی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد نیز بیان‌گر این است که در آینده نچندان دور اکثر تعاملات اقتصادی در فضای مجازی از فضای حقیقی پیشی خواهد گرفت و از طرفی تبلیغات گسترده را در فضای مجازی شاهد هستیم که در خدمت اقتصاد قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین تاکید کرد: به جای اینکه مردم فعالیت‌های اقتصادی خود را در بستر اینترنتی که مدیریت آن در دست بیگانگان است انجام دهند و درواقع اطلاعات خود را در اختیار این افراد بگذارند نیز در فضای شبکه ملی اطلاعات انجام دهند تا هم امنیت اطلاعات وجود داشته باشد و هم رصد تعاملات اقتصادی صورت گیرد و در نهایت منجر به رشد اقتصادی کشور شود.

محمدی افزود: شکل‌گیری فضای مجازی برای انقلاب اسلامی که یک نوع انگیزه تمدن سازی و جهانی شدن را دارد، می‌تواند فرصت طلایی به شمار آید؛ چراکه نقطه قوت جمهوری اسلامی نسبت به سایر کشورها برخورداری آن از محتوا است. شاید به لحاظ سخت افزاری ضعف‌هایی داشته باشیم اما به لحاظ محتوایی که برگرفته از تفکر است، بسیار غنی هستیم که پایه‌های ایدئولوژیک امریکا را تهدید می‌کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه رشدی که از فضای مجازی در کشور انتظار داریم به طور کامل اتفاق نیفتاده که باید از ظرفیت‌های موجود برای ارتقاء این حوزه استفاده شود و جامعه ما باید بپذیرد که برای داشتن تمدنی مستقل و صیانت از مرزهای هویتی، شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام/ 1300

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان